Airco of alternatief?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zucht123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 25-02-2024
Beste mensen,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen
(en moderator niet mijn topic sluiten, ik doe mijn best dit duidelijk te maken, autist hier).
.

Ik ben opzoek naar een AC of alternatief voor mijn wensen en die van mijn ouders. Nu de zomerse periode er langzaamaan komt zoek ik verkoeling in mijn woon- en slaapkamer. Beide kamer zijn +/- 4m breed en 8 cm lang.

- Zaken om te weten is dat ik bijv. allergie heb (huisstofmijt) en dat iets met filter wel fijn is.
- Daarnaast zoek ik ook niet iets waarbij je met een buis of slang in de woonkamer zit, dat is geen optie.
- Ik vind het niet erg als ik iets moet vullen met water.

Budhet is +/- € 500

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik zou het fijn vinden als mijn omgeving koel is, maar het zou ook mooi zijn dat het ook wat kan doen aan de luchtvochtigheid en lucht dus niet te droog is.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb zaken als Dyson gevonden etc, maar ik vind het eerst belangrijker om te weten wat ik nu exact nodig hebt met mijn wensen en behoefes.

Eisen
- Geen buizen/slangen die ik moet koppelen.
- Verkoeling AC of alternatief

Beste antwoord (via Zucht123 op 25-05-2020 15:46)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een airco is de enige optie wil je echt goed kunnen koelen. Dan kom je al snel op twee typen uit:
  • Single Split airco
  • Mobiele airco
Een single split airco is verreweg het beste systeem. Dan heb je een binnenunit aan de muur hangen en een buiten unit waar de compressor in zit. Deze beginnen echter pas vanaf de 500 euro en dan heb je er geen installatie bij. Er bestaan systemen die je zelf aan kan sluiten, die hebben speciale slangen met snelkoppelingen. Heb je zo'n systeem niet dan moet een gecertificeerd installateur hem aansluiten.

Een mobiele airco kan dan een goedkoop alternatief zijn. Prestaties zullen lager zijn en het stroomverbruik hoger maar het zal zeker afkoelen. Je hebt alsnog een manier nodig om warmte lucht af te voeren dus er moet een slang vanaf de unit naar buiten toe. Dat kan via een gat in de muur of via een inzetstuk voor een open raam. Met dat inzetstuk zorg je er voor dat warme lucht niet terug naar binnen komt.
Zucht123 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:35:
[...]

Dank voor uw bericht, mijn ouders staan daar niet voor open helaas, is er niet iets als een bakje dat je kan legen? We gaan het niet zo veel gebruiken en kun je zo'n slang een beetje aan de achterkant opbergen dat het kiepert in een grote bak/emmer?
Zonder afvoer van warmte, via het uitblazen van warme lucht of via het gebruik van koeltemiddel door leidingen, kan je simpelweg niet koelen. Water dat afgevoerd moet worden is enkel condenswater, dat kan vaak prima met een emmer. Echter moet je alsnog de warme lucht afvoeren en daarvoor heb je een gat in de muur of een raaminzet nodig.

Dit zou als raaminzet kunnen: https://www.ts24.nl/produ...dichting-Set-Airlock-100/
En dan kom je op airco's als dit uit: https://www.coolblue.nl/product/855248/fuave-acs18k01.html
En dan is het nog maar de vraag of je echt een goed systeem hebt. Een split-unit airco is veel betrouwbaarder en uiteindelijk goedkoper.

[ Voor 35% gewijzigd door Tsurany op 25-05-2020 15:42 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-07 13:23

psy

Simpel. Alleen AC kan koelen. Er is geen alternatief.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-07 17:17
Zorgen dat het minder snel warm wordt, bijvoorbeeld door een zonnescherm te installeren waardoor de zon minder de woonkamer verwarmt?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:05

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik heb zaken als Dyson gevonden etc.
wat voor dyson, die ventilator (air multipier) ?

verder is het beperkt qua keuze.

1. plafondventilator. goedkoop, maar wel weer een apparaat waar stof op kan blijven liggen.
2. luchtontvochter. maar volgens mij ziin die niet bedoelt voor wat jij wil (op hete dagen vocht uit de lucht zuiveren)
3. koelen met koud water (warmtewisselaar idee), maar dan loop je weer met slangen te klungelen

dus eens met hierboven, wil je echt koelen: Dat kan alleen met een airco/warmtepomp (evt laten inbouwen)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
inderdaad gewoon een splitunit laten monteren..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Met zo min mogelijk last van slangen etc, zul je een gat in de muur moeten (laten) boren, voor permanente airco aan de muur. De 'airco's' zonder slang zijn niet echt nuttig. Hooguit zal dit de luchtvochtigheid omlaag helpen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zucht123
mrc4nl schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:28:
[...]

1. plafondventilator. goedkoop, maar wel weer een apparaat waar stof op kan blijven liggen.
2. luchtontvochter. maar volgens mij ziin die niet bedoelt voor wat jij wil (op hete dagen vocht uit de lucht zuiveren)
3. koelen met koud water (warmtewisselaar idee), maar dan loop je weer met slangen te klungelen

dus eens met hierboven, wil je echt koelen: Dat kan alleen met een airco/warmtepomp (evt laten inbouwen)
Dank voor uw bericht, mijn ouders staan daar niet voor open helaas, is er niet iets als een bakje dat je kan legen? We gaan het niet zo veel gebruiken en kun je zo'n slang een beetje aan de achterkant opbergen dat het kiepert in een grote bak/emmer?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een airco is de enige optie wil je echt goed kunnen koelen. Dan kom je al snel op twee typen uit:
  • Single Split airco
  • Mobiele airco
Een single split airco is verreweg het beste systeem. Dan heb je een binnenunit aan de muur hangen en een buiten unit waar de compressor in zit. Deze beginnen echter pas vanaf de 500 euro en dan heb je er geen installatie bij. Er bestaan systemen die je zelf aan kan sluiten, die hebben speciale slangen met snelkoppelingen. Heb je zo'n systeem niet dan moet een gecertificeerd installateur hem aansluiten.

Een mobiele airco kan dan een goedkoop alternatief zijn. Prestaties zullen lager zijn en het stroomverbruik hoger maar het zal zeker afkoelen. Je hebt alsnog een manier nodig om warmte lucht af te voeren dus er moet een slang vanaf de unit naar buiten toe. Dat kan via een gat in de muur of via een inzetstuk voor een open raam. Met dat inzetstuk zorg je er voor dat warme lucht niet terug naar binnen komt.
[...]

Zonder afvoer van warmte, via het uitblazen van warme lucht of via het gebruik van koeltemiddel door leidingen, kan je simpelweg niet koelen. Water dat afgevoerd moet worden is enkel condenswater, dat kan vaak prima met een emmer. Echter moet je alsnog de warme lucht afvoeren en daarvoor heb je een gat in de muur of een raaminzet nodig.

Dit zou als raaminzet kunnen: https://www.ts24.nl/produ...dichting-Set-Airlock-100/
En dan kom je op airco's als dit uit: https://www.coolblue.nl/product/855248/fuave-acs18k01.html
En dan is het nog maar de vraag of je echt een goed systeem hebt. Een split-unit airco is veel betrouwbaarder en uiteindelijk goedkoper.

[ Voor 35% gewijzigd door Tsurany op 25-05-2020 15:42 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zucht123
Tsurany schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:37:
  • Single Split airco
  • Mobiele airco

[...]

Dank je wel, super bedankt!
Ik ga me er nog even goed over inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:21

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

[...]

Een luchtontvochtiger kan vast ook zonder slang en met een bakje. Dat geeft bij vochtig warme dagen al wel een iets lagere gevoelstemperatuur (omdat je lichaam dan makkelijker zweet kan verdampen om af te koelen).

Maar voor echt koelen, dus met een airco, moet je of warme lucht naar buiten blazen (bij een mobiele airco met zo'n grote slang er aan), of moet je een (dunnere) slang hebben tussen binnen- en buitenunit.

Bij een split-unit kan je dat natuurlijk zo (laten) installeren dat je binnen verder niets ziet aan slangenrommel.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zucht123
mrc4nl schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:28:
[...]

Klopt die Air multipier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zucht123
Orion84 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:42:
[...]

Een luchtontvochtiger kan vast ook zonder slang en met een bakje. Dat geeft bij vochtig warme dagen al wel een iets lagere gevoelstemperatuur (omdat je lichaam dan makkelijker zweet kan verdampen om af te koelen).

Maar voor echt koelen, dus met een airco, moet je of warme lucht naar buiten blazen (bij een mobiele airco met zo'n grote slang er aan), of moet je een (dunnere) slang hebben tussen binnen- en buitenunit.

Bij een split-unit kan je dat natuurlijk zo (laten) installeren dat je binnen verder niets ziet aan slangenrommel.
Dank u wel, helder verhaal.

Ik ga een mobiele AC kopen, met zo'n raaminzet, en dan maar onze hoekbank schuiven. Ik wil ook geen pomp buiten hangen, woon in een straat waar niemand dat heeft, straks wordt het gejat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:08
Zucht123 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:46:
[...]

Ik ga een mobiele AC kopen, met zo'n raaminzet, en dan maar onze hoekbank schuiven. Ik wil ook geen pomp buiten hangen, woon in een straat waar niemand dat heeft, straks wordt het gejat.
Die mobiele zijn wel enorm inefficiënt. De lucht die je naar buiten blaast moet ook weer ergens vandaan komen. Je kunt de kamer namelijk niet vacuüm zuigen.

Verder wordt de buitenunit aan de gevel gemonteerd met een split unit airco, die neem je niet onder je arm mee. Tenminste, ik kan me niet voorstellen dat iemand die zou stelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
jongetje schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:50:
[...]

Die mobiele zijn wel enorm inefficiënt. De lucht die je naar buiten blaast moet ook weer ergens vandaan komen. Je kunt de kamer namelijk niet vacuüm zuigen.

Verder wordt de buitenunit aan de gevel gemonteerd met een split unit airco, die neem je niet onder je arm mee. Tenminste, ik kan me niet voorstellen dat iemand die zou stelen.
Ja, dat zal best, maar na redelijk korte tijd is het wel lekker koel, maar zo'n losse slang is vooral onhandig (en in de tweede plaats minder efficiënt)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Zucht123 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:46:
[...]

Los van de goede opmerkingen van anderen omtrent de nadelen van zo'n mobiele unit: mocht je daar toch voor gaan, let dan wel even op dat hij geschikt is voor de ruimte die je wilt koelen. Je hebt het over 2 kamers van 4x8, dan heb je eigenlijk al in beide kamers zo'n unit nodig en dan nog is 4x8 een behoorlijk formaat voor zo'n unit.
Dus voor je straks met de eerste de beste warme week zwaar teleurgesteld bent: let goed op de specs, of overweeg toch om te kijken naar een split unit installatie. Die maken ook een stuk minder herrie (het deel dat het meeste herrie maakt hangt buiten).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Ook qua lawaai vind ik dat reuze mee vallen. Het is wel opletten qua specificaties inderdaad, maar voor zo'n oppervlakte zijn ze prima verkrijgbaar. Wees wel snel, want het is de tijd dat ze weer snel uitverkocht zullen zijn.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Luxicon schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:56:
Ook qua lawaai vind ik dat reuze mee vallen. Het is wel opletten qua specificaties inderdaad, maar voor zo'n oppervlakte zijn ze prima verkrijgbaar.
Met een budget van +/- 500 euro, voor 2x 32m2 wordt dat nog wel een uitdaging denk ik.
Wees wel snel, want het is de tijd dat ze weer snel uitverkocht zullen zijn.
:Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Orion84 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:58:
[...]
Met een budget van +/- 500 euro, voor 2x 32m2 wordt dat nog wel een uitdaging denk ik.

[...]
:Y
Ja, maar dat moet kunnen, vooral tweedehands (een zo goed als nieuwe) als dat een optie is.
@Orion84 Als ik op Coolblue kijk zijn de prijzen wel hoog inderdaad, maar (gelukkig) is nagenoeg alles op voorraad (nog wel).

@Zucht123 Zoiets misschien? Of deze? Het is een idee om je richting te geven.
Je hebt denk ik iets nodig vanaf 9000btu.

[ Voor 49% gewijzigd door Luxicon op 25-05-2020 16:07 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Luxicon schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:00:
[...]
@Orion84 Als ik op Coolblue kijk zijn de prijzen wel hoog inderdaad, maar (gelukkig) is nagenoeg alles op voorraad (nog wel).
Daar baseerde ik me ook op ja. Modellen voor 32m2 of meer beginnen daar vanaf €500. Maar wellicht dat er inderdaad 2e hands nog wel meer waar voor je geld te krijgen is van mensen die het met zo'n mobiele unit geprobeerd hebben, maar uiteindelijk toch voor een 'volwaardige' installatie zijn gegaan.

Pagina: 1