Impendantie voor 4 speaker opstelling. hoeveel Ohm?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InductiePlaat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-12-2021
Ik ben niet heel erg thuis in het impendantie verhaal. Dus post ik de vraag maar hier.

De handleiding van mijn versterker zegt het volgende:

Speaker A or B: 8 Ohms or higher.
Speaker A and B: 16 Ohms or higher.

Houdt dit in dat wanneer ik A en B gebruik ik minimaal 16 Ohm per speaker moet hebben? en als ik A of B gebruik de speakers minimaal 8 dienen te hebben?

Hoe werkt dit?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtrdg
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-06 11:51
Ja anders vragen je speakers te veel stroom van je versterker.

https://www.homecinemamag...s/specificaties_speakers/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-07 08:24
De versterker is gemaakt voor een impedantie van 8 ohm.

Hoe lager de impedantie hoe meer stroom er gaat lopen bij dezelfde uitgangsspanning.
Zou je dus een 4 ohm speaker aansluiten, moet de versterker meer vermogen leveren.

Over het algemeen is de boel zo gemaakt dat hij bij maximale uitgangsspanning niet overbelast. Als hij 8V kan leveren is hij dus gemaakt om 1A te sturen naar de speaker.
Sluit je nu een 4 ohm speaker aan, dan zou hij 2A moeten leveren voor diezelfde spanning. Dat kan hij niet, dus in de praktijk stort de spanning in, gaat hij vervormen en mogelijk in protectie of stuk.
Sluit je 16 Ohm aan hoeft hij bij 8V maar 0.5A te leveren. Niks aan het handje dus (behalve dat je maar de helft van het vermogen kan uitsturen, dus de boel gaat minder hard).

Als je het A en B kanaal beide aanzet, zet hij de speakers parallel.
Enkel kanaal A zou 8 ohm zijn en dus 1A trekken, hetzelfde voor enkel kanaal B (we blijven even bij de 8V).
Als je ze nu beide aanzet moet de versterker ineens 2x 1A leveren. Net als je zou moeten als je een 4 ohm speaker aansluit. De 2x8 ohm, gedraagt zich als 4 ohm.

Bij 16 ohm speakers gebeurd hetzelfde. alleen gedragen deze zich samen als 8 ohm (hé dat is precies wat hij ook kan).