Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Mini-itx systeem voor development en light gaming (~€1200)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tonnusos
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 24-11 08:36
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ga voor de eerste keer m'n eigen systeem in elkaar zetten(!). Systeem moet vooral goed dienen als development workstation (full stack webdev) maar ik wil ook af en toe kunnen gamen. Hoeft allemaal niet up ultra, maar hoge settings op 1080p en misschien ook een beetje op 1440p als het kan. Ik kijk uit naar bv Cyberpunk 2077 te spelen op aardige instellingen - iets wat beter uit zou zien dan m'n PS4 (non-pro).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik doel op niet meer dan €1200, maar beetje flexibel blijft het altijd.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nope!

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Denk dat veel RAM en een snelle SSD (voor al die npm modules) het belangrijkst zijn. Kom nu van een macbook met 16GB en een 256GB SSD en die zit nu redelijk vol. Denk niet meer nodig te hebben dan 512GB, en anders komt er een harde schijf op termijn naast te hangen. Built-in WiFi op het moederbord lijkt me ook fijn, want weet nog niet of ik een kabel wil gaan leggen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua case is m'n oog is gevallen op de NZXT H1. Qua design en wat ik zo lees over gebruiksvriendelijkheid (lees: noob-friendly) lijkt me dit een fijne case. Ik weet dat 'ie op dit moment niet leverbaar is, maar Azerty meent hem weer te kunnen leveren rond de 2e week van juni. Ik heb geduld :)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
PC komt op m'n bureau te staan, dus klein (mini-itx) en 'stil' (geen ervaring met desktop PCs, dus weet niet wat ik qua geluid kan verwachten).

Ga je overklokken?
Niet van plan.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb een lijstje samengesteld na flink wat onderzoek te hebben gedaan. Hoop van jullie te horen of ik niks over het hoofd zie en of jullie uiteraard suggesties hebben voor betere componenten binnen het budget! _/-\o_

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 165,-€ 165,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B450 I Pro WiFi€ 128,31€ 128,31
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super Gaming OC 6G€ 259,95€ 259,95
1BehuizingenNZXT H1 Zwart€ 350,-€ 350,-
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16U4B€ 178,-€ 178,-
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 500GB€ 119,90€ 119,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.201,16

[Voor 0% gewijzigd door tonnusos op 25-05-2020 13:55. Reden: extra uitleg]

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: november 2017
  • Niet online
Ik denk zelf dat een losse kast, PSU en koeling goedkoper kan zijn dan een combinatie. Daarnaast heeft een Ryzen 3600 die je niet gaat overklokken ook geen waterkoeling nodig. De stock air-koeler zou moeten voldoen (of anders een stiller alternatief). En qua installatie zal het ook niet veel schelen :) De kleine formfactor maakt het eerder wat lastiger omdat het dan soms echt proppen is om alles er netjes in te krijgen.

Gebruik je als developer ook veel virtuele machines? Zo niet heb je aan 16GB RAM ook voldoende (pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G36C16U4B)

[Voor 11% gewijzigd door n9iels op 25-05-2020 14:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tonnusos
n9iels schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:32:
Ik denk zelf dat een losse kast, PSU en koeling goedkoper kan zijn dan een combinatie. Daarnaast heeft een Ryzen 3600 die je niet gaat overklokken ook geen waterkoeling nodig. De stock air-koeler zou moeten voldoen (of anders een stiller alternatief). En qua installatie zal het ook niet veel schelen :) De kleine formfactor maakt het eerder wat lastiger omdat het dan soms echt proppen is om alles er netjes in te krijgen.

Gebruik je als developer ook veel virtuele machines? Zo niet heb je aan 16GB RAM ook voldoende (pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G36C16U4B)
Klopt, zou waarschijnlijk goedkoper kunnen als losse combo! Maar ben niks tegen gekomen wat ik even mooi vond. Waterkoeling is idd ook overkill voor deze processor. Misschien nog maar eens rondkijken.

Gebruik geen VMs, maar heb wel vaak verschillende web apps open staan (Figma + meerdere browsers) naast dus IDE. Ook leek het me fijn om beetje future-proof te zijn. Maar jij denkt dat het too much is?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Baardhaas
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 30-11 20:53
Het is misschien niet de beste 'bang for buck', maar als jouw oog op deze kast is gevallen dan heb je hier volgens mij een mooie build.
Wat betreft de koeling: Ryzen presteert beter als je de cpu redelijk koel weet te houden. In een grote kast met in- en outtake fans is de stockkoeler over het algemeen adequaat, maar in een kleine kast is een aftermarket koeler sowieso aan te raden. Bij deze kast zit al een kleine AIO, misschien overkill, maar hey, het kan echt geen kwaad.

De hoeveelheid RAM is redelijk hoog en de opslag redelijk klein. Je kunt zelf het beste de inschatting maken wat je nodig hebt. Je hebt ook maar 2 RAM sloten, dus kan me ook goed voorstellen dat je meteen voor 32GB kiest.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tonnusos
Baardhaas schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:22:
Het is misschien niet de beste 'bang for buck', maar als jouw oog op deze kast is gevallen dan heb je hier volgens mij een mooie build.
Wat betreft de koeling: Ryzen presteert beter als je de cpu redelijk koel weet te houden. In een grote kast met in- en outtake fans is de stockkoeler over het algemeen adequaat, maar in een kleine kast is een aftermarket koeler sowieso aan te raden. Bij deze kast zit al een kleine AIO, misschien overkill, maar hey, het kan echt geen kwaad.

De hoeveelheid RAM is redelijk hoog en de opslag redelijk klein. Je kunt zelf het beste de inschatting maken wat je nodig hebt. Je hebt ook maar 2 RAM sloten, dus kan me ook goed voorstellen dat je meteen voor 32GB kiest.
Thanks voor de input! Ik ben toch nog even het aanbod van mini-itx cases ingedoken en als de H1 eigenlijk echt té overkill is voor deze build, zou ik nog de pricewatch: NZXT H210 Zwart willen overwegen. Denk je dat ik daar met de stock koeler uit de voeten zou komen, of dat het dan te warm wordt? Moet dan natuurlijk ook op zoek naar een PSU die goed past.

EDIT:
het zou dus zoiets kunnen worden? Andere case, PSU erbij en ook ander geheugen (scheelde 5 tientjes tov de samsung en blijkt qua performance niet veel te schelen).

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 162,-€ 162,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B450 I Pro WiFi€ 129,-€ 129,-
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super Gaming OC 6G€ 259,95€ 259,95
1BehuizingenNZXT H210 Zwart€ 84,90€ 84,90
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16U4B€ 178,-€ 178,-
1VoedingenSeasonic Focus GX-550€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 72,90€ 72,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 966,65

[Voor 50% gewijzigd door tonnusos op 25-05-2020 16:40]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 22:44
Ik heb zelf een H200, maar die is wel echt significant groter dan de H1. Sterker, meer dan 2x zo groot.

H1: 13,6 L
H200: 27,26 L

De H200 is eigenlijk niet eens echt Small Form Factor, welke informeel pas vanaf <20 L begint. Sterker, ik had hem eerst op mijn bureau staan, maar inmiddels is hij naar beneden verhuist omdat ik hem toch echt te groot vond.

Verder zou ik dit moederbord overwegen: pricewatch: ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac

Voordeel t.o.v. de andere B450 borden is dat er een USB-C aansluiting op de achterkant zit. Mocht je dat ooit nodig hebben, dan heb je hem in ieder geval en aangezien steeds meer USB-C wordt wel zo future proof.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tonnusos
RobbieB schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:00:
Ik heb zelf een H200, maar die is wel echt significant groter dan de H1. Sterker, meer dan 2x zo groot.

H1: 13,6 L
H200: 27,26 L

De H200 is eigenlijk niet eens echt Small Form Factor, welke informeel pas vanaf <20 L begint. Sterker, ik had hem eerst op mijn bureau staan, maar inmiddels is hij naar beneden verhuist omdat ik hem toch echt te groot vond.

Verder zou ik dit moederbord overwegen: pricewatch: ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac

Voordeel t.o.v. de andere B450 borden is dat er een USB-C aansluiting op de achterkant zit. Mocht je dat ooit nodig hebben, dan heb je hem in ieder geval en aangezien steeds meer USB-C wordt wel zo future proof.
Thanks voor de input. Misschien moet ik dan maar accepteren dat ik geen systeem op m'n bureau kan zetten. Wat betreft moederbord, USB-C daargelaten, zijn er nog andere afwegingen tussen de twee?

Ik heb nu een build samengesteld incl een Windows licentie (vergeten toe te voegen, rookie mistake) en een cpu koeler. Dan kom ik nét boven m'n budget uit met de H210.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 161,05€ 161,05
1MoederbordenGigabyte Aorus B450 I Pro WiFi€ 129,-€ 129,-
1VideokaartenPowercolor Red Dragon Radeon RX 5700€ 364,01€ 364,01
1BehuizingenNZXT H210 Zwart€ 84,90€ 84,90
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Pro EN 1u 64bit OEM DSP OEI€ 139,15€ 139,15
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 24,64€ 24,64
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16U4B€ 173,50€ 173,50
1VoedingenSeasonic Focus GX-550€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 72,90€ 72,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.229,05

Dit systeem zou meer bang for buck moeten zijn. Zelfs een 5700 kaart erin weten te stoppen. Als hier geen gekke dingen in zitten wat betreft voeding en koeling keuzes, dan denk ik dat dit 'm wordt!

• Rrob
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 29-11 11:29
er zijn zat itx kasten die aan je wensen voldoen en prima op je bureau passen:
https://tweakers.net/behu...kdzZZY6TQm7gshFZW7w0sy_IG

-specs-

• bluebear
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 22:24
en allemaal zijn ze erg diep, waarbij de H1 juist een kleine oppervlakte heeft en de hoogte in gaat.
Ik snap wel waarom je de kast mooi vind, hij staat bij mij ook op de verlanglijst.

Laat je niet gek maken, als jij het een mooie kast vind; gewoon doen!

De AIO is niet overkill voor een 3600. Houdt het mooi koel en dan zal hij vrolijk lekker de max boost halen. Daarbij komt, wil je later ooit je cpu upgraden, heb je er alvast een goede koeler voor.

• tonnusos
bluebear schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:35:
en allemaal zijn ze erg diep, waarbij de H1 juist een kleine oppervlakte heeft en de hoogte in gaat.
Ik snap wel waarom je de kast mooi vind, hij staat bij mij ook op de verlanglijst.

Laat je niet gek maken, als jij het een mooie kast vind; gewoon doen!

De AIO is niet overkill voor een 3600. Houdt het mooi koel en dan zal hij vrolijk lekker de max boost halen. Daarbij komt, wil je later ooit je cpu upgraden, heb je er alvast een goede koeler voor.
Precies! Vind de H1 alsnog de mooiste kast die ik kon vinden. Maar heb nu toch 'gesettled' voor de H210 en uiteindelijk wat meer bang for buck gedaan. H210 is zeker niet lelijk, maar vond nou net dat verticale gaaf. Gisteren de knoop doorgehakt en bovenstaande build besteld! Als de case tegenvalt kan ik 'm denk ik gewoon omruilen.

Eerste keer dat ik ga bouwen, dus hoop dat het allemaal lukt. Twijfel vooral of het allemaal koel genoeg is zonder extra ventilatoren.

Thanks iedereen voor de input _/-\o_
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True