Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p_atriick
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-04-2021
Edit; ik zie dat ik hem in een verkeerd subforum heb geplaatst, excuses. Kan een moderator hem verplaatsen?

Goedemiddag,

Binnenkort krijgen wij de sleutel van onze nieuwe woning, een mooi vooruitzicht natuurlijk! :)

Nu wil het feit dat bij deze woning een nogal diepe tuin zit(ca. 30meter), en we helemaal achteraan een veranda hopen te plaatsen.
Het liefst willen we hier natuurlijk ook gewoon tv kijken, en we hebben beschikking over een chromecast.

Bij onze huidige woning hebben we er wel een tv staan en een ziggo wifi versterker in het stopcontact, waardoor we alleen Netflix of NPO-gemist kunnen kijken.
Dit werkt allemaal niet echt naar behoren, maar we willen wel graag bij Ziggo blijven i.v.m. sportkanalen.

Nu kregen we van onze zwager de tip om een mesh-netwerk van google aan te schaffen.
Daar het huis flink groter zou worden, en mijn vriendin 3 dagen per week vanuit huiswerk, is een beter Wifi-netwerk sowieso geen overbodige luxe. Maar aan de vraagstelling merken jullie wellicht al dat wij er allebei niet veel kaas van hebben gegeten, vandaar ook dat we voor Google Nest willen gaan -> Deze schijnt het makkelijkst te zijn qua gebruik.

We dachten nu zelf aan een Google Nest netwerk met router + 3 losse punten(1tje op zolder, 1tje op het kantoortje beneden en 1tje op de veranda).
De afstand van router tot kantoor is zo'n 18 meter, en vanaf kantoor naar veranda ook zo'n 18meter. Gaat dit dan goed op deze manier?

Daarnaast schijnt de router ook geschikt zijn om een Philips Hue bridge op aan te sluiten, waardoor we voor smart verlichting zouden kunnen gaan(evt. zelfs via Google Assistant); klopt dit ook?
Ook onze nieuwe thermostaat van Tado zou dan via de Google Assistent op spraak kunnen reageren.

Heb al bij andere topics zitten neuzen, maar kom nergens een antwoord tegen.
Bij ziggo zelf zei de 1e medewerker dat dit goed moet gaan, en aan andere juist van niet.

Vermoedelijk zitten hier op het forum wat meer mensen die er verstand van hebben;
Zit ik met bovenstaande een beetje goed of adviseren jullie juist iets compleets anders?
Of heb ik een punt te veel/ te weinig of iets dergelijks? Of moet ik het nog uitbreiden met bv een campingversterker?

Zag wel wat bezwaren vanuit privacy/dataverzameling, maar van ons is het gemak i.c.m. bereik op dit moment het belangrijkste. ;)

Hoor graag jullie adviezen! :)

[ Voor 12% gewijzigd door p_atriick op 25-05-2020 19:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-07 22:31
Gebruiken jullie Android telefoons? Of iPhone? Aangezien je het hebt over Google Assistant?

Ik heb zelf een Linksys Velop tri-band triple pack gekocht. Over gebruiksgemak gesproken; dit is zo belachelijk simpel in te stellen. Iedereen kan dit doen. Dus dat is nog een alternatief. Elke “node” kan maximaal 200 m2 dekken.

Hoeveel m2 is je nieuwe huis? Hoeveel verdiepingen? Veel apparatuur/ isolatie die mogelijk stoort?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-07 23:35
Spade nemen en sleufje graven, buisje erin met een UTP-kabeltje is geen optie ?
Dan is de veranda achteraan netjes met bekabeld internet voorzien, wat altijd 10x beter is dan draadloos...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p_atriick
@Volkan1984 He Volkan, we gebruiken beide een Iphone. Maar dachten juist aan deze optie, doordat we ook een slimme thermostaat, en Philips Hue lampen willen gaan gebruiken.
Qua afmetingen; beneden is het 85m2, boven 50m2 en zolder 50m2.
Alles wordt opnieuw geisoleerd, het is een jaren 50-woning.

@jvanhambelgium De kruipruimte gaan ze dichtstorten, en de tuin staat vol met bomen, dus ben bang dat een normaal sleufje graven lastig gaat worden. Vandaar dat we naar draadloos aan het kijken zijn.

Bedenk me nu wel dat ze tegen de tijd dat ze de veranda gaan plaatsen, sowieso water en elektriciteit moeten doorleggen. Zou het allemaal in een gleuf gelegd kunnen worden?
Dan zou ik de aannemer wel vast kunnen krijgen een buis door de kruipruimte te leggen, zodat deze later doorgetrokken kan worden naar de veranda achterin de tuin toch?

[ Voor 25% gewijzigd door p_atriick op 26-05-2020 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheva
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-07 16:25
Wellicht heb je al UTP aansluitingen in je nieuwe woning? Dat lijkt me het meest van belang, anders zou ik voordat ze de kruipruimte volstorten goed nadenken waar je UTP-aansluitingen zou willen hebben of loze leidingen trekken, dan kun je altijd een goed netwerk kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p_atriick
@Sheva Als het goed is zit de UTP aansluiting op dit moment vooraan in de woonkamer, ik betwijfel of de vorige mensen internet hadden.. maar bij het bezichtigen zagen we vooraan van die kastjes die op glasvezel lijken. Dus lijkt erop alsof het signaal daar binnenkomt.
Zou er nog een andere manier zijn om dit te checken voor de de sleutel krijgen?

En misschien een hele domme vraag; maar kan je dan meerdere UTP-aansluitingen hebben/creëren?
Als ik hem bv. onder kruipruimte door laat trekken door de aannemer, en bij het schuurtje weer naar buiten laat komen. Kan ik die dan in de toekomst doortrekken?
Of zou ik dan nu al een kabel van 60 meter moeten hebben, en hem vanaf de schuur zelf ingraven tot achterin de tuin? :?
De uitbouw gaat volledig van glas worden, dus dat kan ook nog een probleem worden, doordat je dan niet zo'n kastje op de muur buiten kunt plaatsen en vanaf daar weer verder.

[ Voor 44% gewijzigd door p_atriick op 26-05-2020 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Las2016
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-08-2023
Hoi @p_atriick, ikzelf maak nu enige tijd gebruik van Google Nest Wifi met 2 meshpunten, naar grote tevredenheid. 30+ apparaten, waaronder Hue, thermostaat, Chromecasts ect.
Check mijn review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p_atriick
@Las2016 He Lars, bedankt voor je reactie. Heb je review gelezen en ben er ook wel van overtuigd dat Google Nest Wifi voor binnen absoluut een oplossing gaat zijn; ik vraag me alleen af of dit voor de veranda/schuur ook gaat werken.
De afstand van het kantoortje naar de veranda zou namelijk wel zo'n 20 meter bedragen gok ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-07 23:35
p_atriick schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:50:
@jvanhambelgium De kruipruimte gaan ze dichtstorten, en de tuin staat vol met bomen, dus ben bang dat een normaal sleufje graven lastig gaat worden. Vandaar dat we naar draadloos aan het kijken zijn.

Bedenk me nu wel dat ze tegen de tijd dat ze de veranda gaan plaatsen, sowieso water en elektriciteit moeten doorleggen. Zou het allemaal in een gleuf gelegd kunnen worden?
Dan zou ik de aannemer wel vast kunnen krijgen een buis door de kruipruimte te leggen, zodat deze later doorgetrokken kan worden naar de veranda achterin de tuin toch?
Je kan zo'n rode geribbelde (wacht) flexibele buis (op rol) met trekdraad alvast leggen in de kruipruimte voor het volstorten en dan komt die ergens in de tuin klaar te liggen
Zonder plannen te zien lastig te begrijpen exact hoe of waar je die dan vanuit kruipruimte naar vb ruimte krijgt.

Zo'n buis bestaat vb in 50mm diameter. Er kan dan ook electriciteit door. Ja de "boekjes" zeggen dat je UTP niet samen met een electriciteitskabel mag leggen, maar voor een lampje in de veranda gaat dit geen storing/invloed geven. Heb je vb een volledig atelier met machine-park is dat een ander verhaal. Je kan ook opteren door afgeschermde FTP kabel.

Je hebt precies nog redelijk wat mogelijkheden om bekabeld te gaan werken dus dat zou mijn eerste optie zijn om te onderzoeken alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p_atriick
@jvanhambelgium Bedankt voor je reactie, ga morgen nog eens kijken met de aannemer bij het huis en zal zijn mening ook eens vragen. Sowieso wordt door een elektricien het gehele elektriciteitsnetwerk vernieuwd, dus wellicht dat die er nog ideeën voor heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Las2016
p_atriick schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:56:
@Las2016 He Lars, bedankt voor je reactie. Heb je review gelezen en ben er ook wel van overtuigd dat Google Nest Wifi voor binnen absoluut een oplossing gaat zijn; ik vraag me alleen af of dit voor de veranda/schuur ook gaat werken.
De afstand van het kantoortje naar de veranda zou namelijk wel zo'n 20 meter bedragen gok ik
Dat probleem had ik ook :-)
de afstand tot achter in de tuin bij ons is vrij ver en heb daarvoor de 2de powerline gebruikt waarop ik wifi aanzet. Is geen mega oplossing, maar werkt wel. Verbinding hier is +/-25 Mbps down, voldoende voor basaal internet gebruik. Kosten; paar tientjes voor de 2de TP link adapter. Uiteraard zou bekabeld beter/sneller/stabieler zijn, maar die optie heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p_atriick
@Las2016 He Las, wij willen achterin wel graag goed genoeg internet om bv. de NPO app te kunnen gebruiken tijdens bv. Olympische spelen of Tour de France, en evt. streamen via Ziggo Go d.m.v. de Chromecast.
Ben dus bang dat deze oplossing/snelheid dan niet voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Las2016
p_atriick schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:23:
@Las2016 He Las, wij willen achterin wel graag goed genoeg internet om bv. de NPO app te kunnen gebruiken tijdens bv. Olympische spelen of Tour de France, en evt. streamen via Ziggo Go d.m.v. de Chromecast.
Ik heb met die oplossing naar het WK gekeken op een iPad. Geen haperingen en goede kwaliteit :-)
Ter info; Om bijv. via Netflix HD content te streamen heb je minimaal 5 Mbps nodig, 4K vraagt +/- 25Mbps.

Chromecast vereisten:
3.0 Mbps – recommended Internet speed for Standard Definition (480p) streaming.
5.0 Mbps – recommended Internet speed for High Definition (1080p) streaming.
25 Mbps – recommended Internet speed for Ultra High Definition (4K) streaming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Als je een fatsoenlijke keuze wilt maken dan moet je toch echt zelf wat moeite doen om de voor- en nadelen van de verschillende mogelijkheden uit te zoeken. Een beetje afgaan of napraten wat er hier geroepen wordt is een start maar geeft zeker niet altijd een realistisch beeld. Mensen komen al snel op hun eigen (beperkte) voorkeur uit. Je voorkeur van je zwager is er duidelijk ook zo één. Slaat echt nergens op dat mesh van Google een voorkeur zou moeten zijn..... al de door je genoemde apparaten werken gewoon op generieke oplossingen.

Begin eerst een om te kijken waar er nu (loze)leidingen lopen voor dingen als tv, telefonie ef zelfs loze leidingen en bepaal dan wat je wensen zijn op de verschillende plaatsen. Vraag het even aan de huidige bewoners of wacht gewoon tot je de sleutel hebt en kijk er zelf naar. Nu kiezen zonder dat je weet wat er is en kan is geen slimme zet.

Maar je komt in de praktijk eigenlijk altijd uit op een paar plekken waar je liefst bedraad een aansluiting zou willen en een goede wifi dekking in je hele huis en tuin.

Nu is de tijd om je er even in te verdiepen en te kijken wat er in huis aanwezig is en wat je met je al geplande verbouwingen nog kan realiseren. Daar heb je meer plezier van dan om gelijk in oplossingen als mesh of powerline te gaan denken. Zorg gewoon dat je zelf weet welke kaas er te koop is :-). Kost je hooguit een dagje om jezelf te informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-07 22:31
Yowzawood schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:50:
Als je een fatsoenlijke keuze wilt maken dan moet je toch echt zelf wat moeite doen om de voor- en nadelen van de verschillende mogelijkheden uit te zoeken. Een beetje afgaan of napraten wat er hier geroepen wordt is een start maar geeft zeker niet altijd een realistisch beeld. Mensen komen al snel op hun eigen (beperkte) voorkeur uit. Je voorkeur van je zwager is er duidelijk ook zo één. Slaat echt nergens op dat mesh van Google een voorkeur zou moeten zijn..... al de door je genoemde apparaten werken gewoon op generieke oplossingen.

Begin eerst een om te kijken waar er nu (loze)leidingen lopen voor dingen als tv, telefonie ef zelfs loze leidingen en bepaal dan wat je wensen zijn op de verschillende plaatsen. Vraag het even aan de huidige bewoners of wacht gewoon tot je de sleutel hebt en kijk er zelf naar. Nu kiezen zonder dat je weet wat er is en kan is geen slimme zet.

Maar je komt in de praktijk eigenlijk altijd uit op een paar plekken waar je liefst bedraad een aansluiting zou willen en een goede wifi dekking in je hele huis en tuin.

Nu is de tijd om je er even in te verdiepen en te kijken wat er in huis aanwezig is en wat je met je al geplande verbouwingen nog kan realiseren. Daar heb je meer plezier van dan om gelijk in oplossingen als mesh of powerline te gaan denken. Zorg gewoon dat je zelf weet welke kaas er te koop is :-). Kost je hooguit een dagje om jezelf te informeren.
Juist, @p_atriick. tado en Hue werken ook op HomeKit (Apple) dus je hoeft helemaal geen Google Nest/ Assistant te gebruiken.

Ik gebruik die oplossingen op HomeKit en het voordeel is dat je dan Siri kan gebruiken (jullie hebben immers iPhones, dus dan kan je gewoon naar je telefoon roepen: Hey Siri). Met Google Assistant heb je niet dat je vanaf je lockscreen zomaar iets kan roepen om je smart apparatuur te bedienen. Ook kan je met de Linksys Velop de beveiliging helemaal via HomeKit regelen. Dus alles in 1 app: de Home-app. Daar zit ook Hue en tado in (dan kan je ze in die app bedienen).

Daarnaast, je haalde het zelf al aan: privacy. Met een Google-product is privacy altijd een punt: jij bent immers voornamelijk het product waar ze geld aan verdienen. Daarom zou ik zo min mogelijk Google in m’n huis willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p_atriick
@Yowzawood Bedankt voor je reactie.
Probleem is dat de verkopers allebei zijn overleden, en kinderen niet weten hoe of wat.
Wel is er nooit sprake geweest van televisie, dus vermoedelijk ook beperkt aantal leidingen/buizen die er lopen. Vanaf 1971 is er namelijk niets mee gedaan/aangepast in het huis.

Het is vooral zo dat als bekabeld echt de beste optie is, we dit wel moeten doen voor de kruipruimte volgestort gaat worden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Volkan1984 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:14:
[...]Juist, @p_atriick. tado en Hue werken ook op HomeKit (Apple) dus je hoeft helemaal geen Google Nest/ Assistant te gebruiken.
Het gaat hier in mijn optiek om de infrastructuur..... dat is gewoon bedraad of wifi. Met welke assistant je dan je spullen aan wilt sturen is niet meer dan een keuze, eigenlijk niet relevant hoe je je netwerk aanlegt.
p_atriick schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:19:
@Yowzawood Bedankt voor je reactie.
Probleem is dat de verkopers allebei zijn overleden, en kinderen niet weten hoe of wat.
Wel is er nooit sprake geweest van televisie, dus vermoedelijk ook beperkt aantal leidingen/buizen die er lopen. Vanaf 1971 is er namelijk niets mee gedaan/aangepast in het huis.

Het is vooral zo dat als bekabeld echt de beste optie is, we dit wel moeten doen voor de kruipruimte volgestort gaat worden natuurlijk.
Maakt het nu even wat lastig inderdaad.... maar de tijd die je besteed om het straks als je toegang hebt even uit te zoeken gaat zich vele malen terugbetalen. Hoe je het wendt of keert dat zal je toch moeten doen, zelf of iemand anders.

En nee, bedraad hoeft lang niet altijd maar ook voor een goed wifi netwerk is het soms beter om wel op een paar strategische plekken een bedrade aansluiting te hebben.

En ik schat dat je toch wel wat verbouwingsplannen hebt. Dan is in dit soort woningen eigenlijk een plan voor je bekabeling, zowel stroom als wat andere loze leidingen (voor dingen als coax of UTP) toch echt een basis waar je alles verder op bouwt. Zorg dat je zelf wat basiskennis hebt anders maken anderen, in het algemeen suboptimale, keuzes voor je.

Bijvoorbeeld stroom naar achter in je tuin zonder daar een loze leiding voor een andere kabel bij te leggen is niet slim. En of je daar dan bedraad of via wifi iets gaat doen is een keuze. Ligt die leiding er niet dan beperkt je keuze onnodig.

En inderdaad, je kruipruimte volstorten en er dan achter komen dat wat bedrading (of beter wat loze leidingen) handig zou zijn geweest zou erg jammer zijn.

[ Voor 65% gewijzigd door Yowzawood op 26-05-2020 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheva
p_atriick schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:02:
@Sheva Als het goed is zit de UTP aansluiting op dit moment vooraan in de woonkamer, ik betwijfel of de vorige mensen internet hadden.. maar bij het bezichtigen zagen we vooraan van die kastjes die op glasvezel lijken. Dus lijkt erop alsof het signaal daar binnenkomt.
Zou er nog een andere manier zijn om dit te checken voor de de sleutel krijgen?

En misschien een hele domme vraag; maar kan je dan meerdere UTP-aansluitingen hebben/creëren?
Als ik hem bv. onder kruipruimte door laat trekken door de aannemer, en bij het schuurtje weer naar buiten laat komen. Kan ik die dan in de toekomst doortrekken?
Of zou ik dan nu al een kabel van 60 meter moeten hebben, en hem vanaf de schuur zelf ingraven tot achterin de tuin? :?
De uitbouw gaat volledig van glas worden, dus dat kan ook nog een probleem worden, doordat je dan niet zo'n kastje op de muur buiten kunt plaatsen en vanaf daar weer verder.
Je kan meerdere UTP aansluitingen creëren vanaf je modem. Je zou je meterkast moeten checken en zien waar de leidingen allemaal lopen. Hiervoor moet je de kruipruimte in om de aansluitingen (en eventueel loze leidingen) te controleren, maar als de kruipruimte nog open is geeft dit ook de mogelijkheid om een leiding de woonkamer en de tuin in de trekken. Deze kun je later gebruiken, voor bijv. een UTP, maar wellicht heb je later een andere aansluiting nodig waar je het bestaan nu niet van weet, dan is zo'n leiding ook fijn.

Daarnaast lijkt het me handig, als een electricien langs komt, om hem te vragen naar de mogelijkheden om UTP naar boven aan te leggen. Dit vereist wat boorwerk (en wellicht wat herstelwerk), maar zorgt ervoor dat je netwerk óf stukken minder belast wordt doordat er veel al hard wired aangesloten zit of dat jij je Mesh systeem (zoals Google Wifi) 'ethernet backhaul' kan geven (volgensmij heb je dan wel twee routertjes in plaats van nodes nodig) waardoor het netwerk ook draadloos een stuk stabieler is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p_atriick
@Yowzawood Duidelijk verhaal, bedankt! Ga morgen eens overleggen met de aannemer.
Klopt inderdaad dat er wat verbouwplannen zijn, echter gaan ze qua huis juni beginnen en gaan we de veranda pas maart 2021 starten.
Dus het uitgraven en doortrekken van elektra/water en dus evt. UTP-kabels, zal pas volgend jaar gebeuren.
Vandaar dat ik benieuwd ben naar wat een goeie basis is voor nu.

@Sheva Bedankt, ga het meenemen morgen.

Qua opstelling bedoel jij dan dus; Router bij het ziggo modem, router op de veranda, en de 2 losse nodes dan bv. 1 op het kantoor en 1 op zolder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheva
p_atriick schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:22:
@Yowzawood Duidelijk verhaal, bedankt! Ga morgen eens overleggen met de aannemer.
Klopt inderdaad dat er wat verbouwplannen zijn, echter gaan ze qua huis juni beginnen en gaan we de veranda pas maart 2021 starten.
Dus het uitgraven en doortrekken van elektra/water en dus evt. UTP-kabels, zal pas volgend jaar gebeuren.
Vandaar dat ik benieuwd ben naar wat een goeie basis is voor nu.

@Sheva Bedankt, ga het meenemen morgen.

Qua opstelling bedoel jij dan dus; Router bij het ziggo modem, router op de veranda, en de 2 losse nodes dan bv. 1 op het kantoor en 1 op zolder?
Wat ik zou doen als ik jou was;
- UTP naar iedere locatie die voor jou van belang is, dus én begane grond én veranda én kantoor én boven. Deze in de muur laten plaatsen met een doosje erin.
- UTP's van elke locatie (behalve veranda) verbinden met een switch en zoveel mogelijk apparaten aan de switch koppelenn. Daarnaast ook de Nest Wifi router aan deze switch koppelen (dus ook op elke verdieping).

Dan heb je weinig belasting op je netwerk en een heel stabiel draadloos netwerk (met UTP verbomden dus met ethernet backhaul).

In principe koop je dan wel enkel routers in plaats van de Nest nodes, omdat je deze enkel hard wired aan kan sluiten.

Someone, correct me if i'm wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
je wilt maar één Router in je netwerk hebben, naast de router heb je Acces points nodig..
(router is de 'master' van je netwerk, Access Point (AP) zijn de wifi punten)
als je volgend jaar pas utp kabels gaat trekken, waarom dan tot die tijd niet de huidige ziggo wifi versterker (is een repeater) blijven gebruiken?

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p_atriick
@geenwindows Dat werkt nu al erg slecht, en het nieuwe huis is 2,5x zo groot dus dat is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:54
Je lijkt te redeneren vanuit de oplossing, maar naar mijn mening is het probleem nog niet goed gedefiniëerd. Een mesh-oplossing heeft pas waarde op het moment dat je geen mogelijkheid hebt (of geen moeite wilt doen) voor bekabelde aansluitingen Een verhuizing is bij uitstek de mogelijkheid om de bekabeling op orde te brengen. Dus:
  • Welke mogelijkheden tot bekabeld aansluiten zijn er nu?
  • Is er de mogelijkheid om kabels te trekken, specifiek naar de veranda in de tuin?
  • Zijn er coax-aansluitpunten? Deze kan je vrij gemakkelijk omtoveren tot een gigabit-ethernet aansluiting
  • Hoe groot is het huis?
Als deze vragen beantwoord zijn hebben we een beeld van het vertrekpunt en de probleemstelling en kan er zinnig advies gegeven worden. Zonder verdere verdieping een Nest mesh-netwerk aanschaffen is geld weggooien als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p_atriick
@MarcoC Ik denk dat je gelijk hebt en ik onbewust het enthousiasme van m'n zwager over Google Nest Wifi heb overgenomen.

De huidige situatie is als volgt;
- Het betreft een twee-onder-1-kap woning, van 3 verdiepingen van zo'n 45m2. Vloeren van verdieping 1 en 2 zijn van hout.
De benedenverdieping gaat flink uitgebouwd worden, en aan de keuken vast komt een bijkeuken + kanoortje.
- Op dit moment is het enige wat we hebben kunnen vinden en punt waar de aansluiting de woning inkomt, deze zit bij de vensterbank voor in de woonkamer.
- Er zijn geen coax-aansluitpunten
- Het trekken van kabels naar de veranda is (vermoed) ik wel mogelijk. Sowieso is de kruipruimte nu nog los, en moeten er over een jaar ook waterleidingen + stroomaansluitingen doorgetrokken worden naar de tuin/veranda.

Concreet gemaakt is het probleem dus; Hoe krijg ik op alle belangrijke punten WIFI. En van belang zijn voor mij dan; Zolder voor de 2e televisie, kantoortje voor het thuiswerken, (en op termijn) veranda?
Wat het probleem nog lastiger maakt denk ik, is dat de veranda er niet gelijk komt te staan, en ook nog niet 100% duidelijk is in welke hoek.
Dus de kabels naar kantoor en zolder zou ik wel door de aannemer(of zijn elektricien) al kunnen laten trekken, maar dan zit ik vooral nog met de veranda.
Hoe zouden jullie dit oplossen? Want hij moet al wel door de kruipruimte heen denk ik, maar kan nog niet helemaal door de tuin?
En als ik kies voor kabels, moet ik dan ook nog overal een accespoint creëren? Want telefoons kunnen bv. niet bekabeld, televisies en laptops uiteraard wel..

Vanavond gaan we nog een keer langs het huis, mochten foto's het duidelijker maken zou ik deze kunnen maken. :)

[ Voor 23% gewijzigd door p_atriick op 27-05-2020 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambi1961
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-07 22:14
p_atriick schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:23:
Haha, op 26 Mei zeggen dat OS en de Tour wilt zien. Laatste tijd alleen met huis bezig geweest zeker _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Voor je Veranda,

Is het niet mogelijk een loze leiding te laten leggen vanaf waar je nu netwerk hebt tot de gevel het dichts bij waar de veranda moet gaan komen (of nog beter de plek waar je ook water/electra vanaf wilt laten komen? Dan kan je tegen de tijd dat de veranda moet komen zo een kabel door de loze leiding trekken. Mocht je 2 mogelijke locaties voor de veranda hebben, trek dan 2 loze leidingen. Die koste niet zo veel en dan ben je voorbereid.

Als je de mogelijkheid hebt zou ik zeker adviseren om alles wat niet 'mobiel' is te voorzien van een kabel. Dat werkt gewoon lekker stabiel en zonder gedoe. Dan hou je tevens meer "ruimte vrij" op de WiFi.

Netwerk kabels kun je 'splitten' met een switch. Je zou ze zo ook kunnen verlengen mocht dat nodig zijn. Vaak is het prettig alles op een centrale plek te laten komen. Indien je een meterkast hebt zou ik zeker overwegen om een leiding te (laten) leggen vanaf waar glasvezel binnen komt naar de meterkast. Modem zal dan wel op de plek moeten komen waar glasvezel binnen komt, maar dan kun je vanaf daar dus naar de meterkast en vanuit daar weer door naar de rest van je huis. Zeker gezien je aangeeft dat je de kruipruimte nu nog wel hebt maar laat vol storten, zou ik hier nog gebruik van maken voordat je hem afsluit.

Voor wat betreft de draadloze oplossingen. Dit kan ook goed werken. Let vooral goed op de omgeving. In een drukke wijk/stad met veel buren om je heen zul je minder goede resultaten hebben dan in een buiten gebied waarbij er nauwelijks andere netwerken in de buurt zijn. Echter blijft draadloos altijd gevoeliger voor storing dan een kabel. Zeker met (sommige) VPN verbindingen kan het erg storend werken als je verbinding kort weg valt en je bijv. weer opnieuw moet inloggen bij het een of ander (online gamen is ook zo iets wat daar niet beter van wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p_atriick
ambi1961 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 14:45:
[...]

Haha, op 26 Mei zeggen dat OS en de Tour wilt zien. Laatste tijd alleen met huis bezig geweest zeker _/-\o_
Nee hoor, de Tour de France staat voor augustus en keer alsnog ieder jaar terug he.
Daarnaast komt de veranda pas maart 2021, dus dan zijn ook de Spelen weer aan de beurt ;)

@VVV-007
Bedankt voor je bericht!
Aannemer gaat inderdaad loze leidingen trekken naar de achterkant van de tuin.

Voor wat betreft de opstelling;
De aannemer opperde het idee om de groene kabel door te leggen richting de meterkast. Enig uitzoek/navraagwerk leert dat dit niet zomaar kan en mag. Plus dan zou ik een flinke coax kabel moeten trekken richting de tv, terwijl dat vanaf het punt waar de groene kabel binnenkomt maar 1 meter is.

Even dubbelchecken of ik jou goed begrijp;
Jij zou dus het modem(En evt. Google wifi mocht dat nodig zijn) plaatsen waar glasvezel binnenkomt(& daar dan ook de antenneversterker voor de televisie)
Vanaf de router(Google/Ziggo maakt voor het verhaal even niet uit) dan een kabel te laten lopen naar de meterkast; en dan daar de switch -> Hue Bridge, Tado Bridge etc. te plaatsen? En vanaf daar ook alle lan-kabels naar kantoor/zolder etc?
Dat klinkt al een stuk beter dan alle bridges/versterkers etc. in de woonkamer.

Zelf twijfel ik nu nogal tussen een Mesh-netwerk of een losse router van bv. TPLink aanschaffen, en in de toekomst een extra accesspoint maken in de veranda. Als het de aannemer lukt om hier kabels heen te trekken, werkt dat toch altijd beter dan een Mesh-netwerk. Plus het scheelt behoorlijk wat geld natuurlijk.

[ Voor 54% gewijzigd door p_atriick op 09-06-2020 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
provider maakt alleen uit als het over een andere lijn binnen komt. Ik lees dat je glasvezel hebt die in de woon kamer zit. Ik weet niet of je ook COAX (vaak Ziggo) hebt en zo ja, waar deze hoofdaansluiting bij je zit, dan moet je zelf even kijken waar deze zit (indien mogelijk)

Je provider modem (vaak is dit tegenwoordig een modem met tevens ingebouwde router, switch (~4 lan poorten) & accespoint (Wifi) maar die moet bij je hoofdaansluiting zitten. Hierop kun je altijd een netwerk kabel aansluiten en dan dus doorlussen naar de meterkast. Je overige apparatuur (zoals bijv. accespoints enz. kun je zowel bij je modem(router) plaatsen als in de meterkast (lan kabel in meterkast aansluiten op Switch waarop je dan ook de rest kan aansluiten). Zeker voor het accespoint (WiFi) even goed kijken waar dit het beste signaal oplevert.

Er zijn meerdere opties voor accespoints. Vaak is het goedkoop om hiervoor een router te (mis)bruiken omdat dit goedkoper is. Dit kan ook prima, zorg er alleen voor dat je hem op de juiste mannier insteld & aansluit om als accespoint te fungeren (in het kort, DHCP, uit, WAN poort leeg laten --> er staat wel een mooi topic met details op dit forum voor meer info).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p_atriick
@VVV-007 De groene kabel van Ziggo komt binnen in de woonkamer!
Vandaar ik nu ook denk om daar het modem te plaatsen, en dan met een lan-kabel naar de meterkast en daar een switch plaatsen.
Mocht uiteindelijk het signaal te zwak zijn, kan ik altijd nog een losse router extra aanschaffen en die in de woonkamer of meterkast voor de switch plaatsen.

Qua extra accespoints kan ik dan altijd nog kijken inderdaad, bedankt!
Pagina: 1