Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

PC start niet meer na installeren RAM (laatste stick)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ronalddus
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 20:07
Beste tweakers,

Ik probeer het laatste uit mijn oude beestje (PC) te halen als het gaat om performance. Ik draaide al 3x4GB RAM DDR3 geheugen en wilde naar 16GB toe.

Voor de zekerheid heb ik een nieuw (sneller geklokt) geheugen gekocht van 4x4GB DDR3:
4x4GB Kingston HyperX DDR3 1866Mhz

Toen ik de sticks een tijdje geleden installeerde starte mijn PC niet meer op.
Het blijkt dat mijn PC goed opstart als ik de sticks op deze (zie foto) locaties erin prik.
Dit betekent dat ik nog steeds op 12GB RAM draai.

Zodra ik de laatste stick erin steek dan start mijn PC niet meer op. D.w.z. dat ik geen beeld meer krijg. Alle fans draaien wel.

Mijn pc bevat de volgende componenten:

- MSI B85-G41PC mate
- i7 4770
- 3x4GB Kingston HyperX DDR3 1866Mhz
- R9 290 videokaart

Ik heb al zaken gelezen over het
- 'resetten' van de CMOS
- Beschadigde pins in de CPU socket
- Bios update
- enz.

Helaas zie ik even door de bomen het bos niet meer.
Misschien kunnen jullie mij helpen in deze zoektocht :)

Buffalo77 | Warzone

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nielzz01
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 13-11 09:24
Lig het misschien aan de RAM stick? Dus de volgorde van de RAM sticks omwisselen. Of misschien is de RAM slot wel gewoon kapot.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nivida_intel
  • Registratie: september 2008
  • Niet online
Lukt het wel om in je bios te komen?
Zo ja kijk eens wat daar word gezegd en probeer het onderstaande:

Opstartbare stick makenmet memtest86+ erop.
Kijken hoe dat uit pakt....

https://www.memtest86.com/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ronalddus
Update:

Ik heb de Bios geupdate van mijn moederboard. Daarna lukt het om op te starten met 4 sticks van 4GB.
In de Bios zag ik de totale grootte van geheugen.

Helaas was dit eenmalig en na een restart, wilde mijn PC niet meer booten. Alleen als ik het extra reepje eruit haalde lukte het :? 8)7

@Nivida_intel
Het lukt niet om de Bios in te komen met 4 reepjes geïnstalleerd helaas

[Voor 13% gewijzigd door ronalddus op 25-05-2020 16:00]

Buffalo77 | Warzone

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nivida_intel
  • Registratie: september 2008
  • Niet online
Dan moet je dit gaan toepassen :)

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 17:42

Nemesizz

Untouchable

Ik heb de Bios geupdate van mijn moederboard. Daarna lukt het om op te starten met 4 sticks van 4GB.
In de Bios zag ik de totale grootte van geheugen.

Helaas was dit eenmalig en na een restart, wilde mijn PC niet meer booten. Alleen als ik het extra reepje eruit haalde lukte het
Na BIOS update word als het goed is de BIOS settings ook reset, dan worden de SPD (standaard) settings geladen, als je dan handmatig de snelheid van het geheugen hoger zet (door XMP profiel te laden) kan het zijn dat de geheugencontroller in de CPU dat niet leuk vind.

Er zitten beperkingen aan wat een geheugencontroller aankan. Aantal ranks, of snelheid, dat in combinatie met het aantal geheugen modules.

Dat 3 sticks (nog) wel werken kan duiden dat de controller dat nog net aan kan, maar 4 sticks teveel gevraagd is (althans, op bepaalde settings).

Wat ik kan vinden support de i7 4770 DDR3 1333Mhz (eigenlijk Mt/s maar goed), alles daarboven is eigenlijk OC (overklok) en niet gegarandeerd.

Ik zou dus, starten met 2 of 3 sticks, zeker weten dat de SPD en niet XMP profiel geladen word, dan eventueel weer proberen met 4 sticks.

Als dat wel werkt is de vraag wat je voorkeur heeft: sneller geheugen maar minder, of meer geheugen op een lagere snelheid.

Het gebruiken van 4 modules gaat overigens wel vaker mis bij 'consumenten CPU's ', zitten vaak beperkingen aan wat een geheugencontroller aan kan en dat word vaak niet duidelijk aangegeven (niet bij CPU specs, niet bij moederbord specs, en ook niet bij geheugen specs...waarvan die laatste er wel vaker behoorlijk vaag zijn met specs behalve hoe enorm veel 'Mhz' die wel niet kan draaien....).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 18:50
Niet geschoten is altijd mis: Probeer het ddr voltage eens handmatig te verhogen naar dat van de xmp settings, dus 1.5v, 1.65v is ook nog safe.
4 modules op xmp speed te laten lopen is vaak wat lastiger dan 2, afhankelijk van cpu/bord.

[Voor 32% gewijzigd door unfor op 25-05-2020 16:39]

Steam - Warzone - Ryzen 5 3600X, 2070S FE.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ronalddus
@Nemesizz
@unfor

Bedankt voor de hulp.

Gisteren heb ik me nog wat ingelezen in XMP profielen en SPD.
(Voor de duidelijkheid. Standaard stond er bij mij geen XMP-profiel geselecteerd en liep het geheugen op 1333Mt/s)
Daarna heb ik allerlei combinaties geprobeerd:

- XMP-profiel aan/uit
- Voltage auto/1.5V/1.65V
- Ander volgorde van reepjes
- Ander type geheugen: KVR1333D3N9K2/8G

Een een andere volgorde van reepjes werkt ook (dus het RAM-slot werkt goed), alleen die 4e wil gewoon niet 8)7
Het ander type geheugen werkte ook, maar dit kan ik natuurlijk niet combineren.

Ik heb nu 2x8GB besteld en ga kijken of wel lukt, anders is mij het spoor helemaal bijster :+
DDR3 en Max 1600 Mt/s gechecked met CPU en moederbord

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Geheugen internCorsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10€ 89,43€ 89,43
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 89,43

Misschien is er nog 1 optie die ik kan bekijken en dat is de CPU socket op het moederbord. Als een pinnetje in de socket verbogen is, heb ik verhalen gelezen dat dit ook een oorzaak kan zijn van het niet goed lezen van geheugenbankjes.

[Voor 36% gewijzigd door ronalddus op 26-05-2020 12:06]

Buffalo77 | Warzone

• ronalddus
Update:

Ik heb 2 reepjes van 8GB nu werkend draaien.
Deze dus:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Geheugen internCorsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10€ 89,43€ 89,43
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 89,43

Dit werkt prima! En alles wordt herkend.

Voor nu laat ik het vorige probleem even voor wat het was.
Het topic kan dicht

Buffalo77 | Warzone

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True