Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 07-06 09:50
Hoi,

Ik zoek eigenlijk mijn Linux OS abilities verder op te poetsen, ik heb al wat VM tijd gedraaid, maar ik blijf dat nooit hetzelfde vinden als het eens te draaien recht op de hardware.

Recent heb ik een zeer toffe distro gevonden, PopOS. Die heeft ook wel wat gaming potentieel, dus ik zou mijn desktop zo willen indelen dat ik mijn 2TB ssd voor Windows reserveer en de andere 1TB voor PopOS.

Zelf heb ik nog nooit dual boot gedaan met Windows en Linux, is dat toegankelijk? Ik weet van vroeger dat je voor de goede moest betalen enzo, ik vermoed dat dat toch al even passé is?

Iemand die het zo draait? Ik wil het eigenlijk niet meer echt in VM draaien, ik doe dat al te lang.

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 23:39

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Lyca schreef op zondag 24 mei 2020 @ 23:11:
Ik weet van vroeger dat je voor de goede moest betalen enz
:?

Je kan gewoon in iedere bootloader (bij windows al vanaf XP) een andere boot partitie toevoegen.
En vergeet te melden nog dat het tegenwoordig ook direct vanuit UEFI kan.

[Voor 12% gewijzigd door DukeBox op 24-05-2020 23:18]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lyca
Allright, dat heb ik dan volledig gemist.

Damn misschien straks al eens proberen, i can't wait

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 18-06 18:58

jurroen

Security en privacy geek

Lyca schreef op zondag 24 mei 2020 @ 23:11:
Die heeft ook wel wat gaming potentieel, dus ik zou mijn desktop zo willen indelen dat ik mijn 2TB ssd voor Windows reserveer en de andere 1TB voor PopOS.
Bedoel je dat je de 2TB SSD in twee partities onderverdeeld, 1TB voor Windows en 1TB voor Linux? Of dat je de 2TB SSD voor Windows gebruikt en een andere SSD van 1TB hebt voor Linux? Volgens mij ondersteund de installatie-wizard van Pop-OS beiden en installeert het ook een bootloader voor je waarbij je een van de twee tijdens het booten kunt kiezen :D

Het is altijd aan te raden om vooraf een backup te maken. Maar dat is niet zozeer vanwege Linux, maar het feit dat je gaat partitioneren ;)

[Voor 11% gewijzigd door jurroen op 25-05-2020 10:31]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 21:43

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

DukeBox schreef op zondag 24 mei 2020 @ 23:13:
[...]

:?

Je kan gewoon in iedere bootloader (bij windows al vanaf XP) een andere boot partitie toevoegen.
En vergeet te melden nog dat het tegenwoordig ook direct vanuit UEFI kan.
Ik draai al heel wat jaren dual boot (al sinds 2003 ofzo) en zelfs de oude Lilo-bootloader die standaard in Linux zat kon al dualbooten naar Windows en Linux. Een betaalde optie heb ik eigenlijk nooit gezien.

@Lyca
Als PopOS een grafische installer heeft (ik gok het wel, aangezien het Ubuntu gebaseerd is), dan krijg je tijdens de installatie de vraag wat je wilt met reed geïnstalleerde OS-en.
Je kan tijdens de installatie de 1TB SSD toewijzen aan PopOS, en de installer doet in principe de rest.

En op hun supportpagina (en elders op het internet) zijn er tig handleidingen te vinden over hoe je linux (ongeacht welke smaak je wilt) naast Windows moet installeren.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 23:39

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

@deepbass909 Snap niet helemaal waarom je mij quote ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lyca
jurroen schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:30:
[...]

Bedoel je dat je de 2TB SSD in twee partities onderverdeeld, 1TB voor Windows en 1TB voor Linux? Of dat je de 2TB SSD voor Windows gebruikt en een andere SSD van 1TB hebt voor Linux? Volgens mij ondersteund de installatie-wizard van Pop-OS beiden en installeert het ook een bootloader voor je waarbij je een van de twee tijdens het booten kunt kiezen :D

Het is altijd aan te raden om vooraf een backup te maken. Maar dat is niet zozeer vanwege Linux, maar het feit dat je gaat partitioneren ;)
Hoi, ik heb echt 2 aparte ssd's, eentje voor windows en eentje voor Linux dan

Dus de installer van PopOS zou zich dan gewoon moeten installen op de andere SSD

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lyca
deepbass909 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:04:
[...]

Ik draai al heel wat jaren dual boot (al sinds 2003 ofzo) en zelfs de oude Lilo-bootloader die standaard in Linux zat kon al dualbooten naar Windows en Linux. Een betaalde optie heb ik eigenlijk nooit gezien.

@Lyca
Als PopOS een grafische installer heeft (ik gok het wel, aangezien het Ubuntu gebaseerd is), dan krijg je tijdens de installatie de vraag wat je wilt met reed geïnstalleerde OS-en.
Je kan tijdens de installatie de 1TB SSD toewijzen aan PopOS, en de installer doet in principe de rest.

En op hun supportpagina (en elders op het internet) zijn er tig handleidingen te vinden over hoe je linux (ongeacht welke smaak je wilt) naast Windows moet installeren.
Jup wat ik dus hoopte, 1 SSD voor Windows en de andere Linux.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 18-06 18:58

jurroen

Security en privacy geek

Lyca schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:58:
[...]
Dus de installer van PopOS zou zich dan gewoon moeten installen op de andere SSD
Ja klopt! Volgens mij is het dan wel verstandig om de PopOS SSD als eerste boot device in te stellen, volgens mij vergroot dat de kans dat 'ie grub automatisch ook voor Windows configureert, hoewel ik dat niet zeker weet :) En anders is dat achteraf alsnog makkelijk aan te passen/toe te voegen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BosGnoom
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19-06 17:59
Mijn ervaring is dat (als er ruimte is om Linux te installeren) de installers daar prima mee om kunnen gaan. Alleen de Windows-update functie wil nog wel eens de UEFI aanpassen, zodat Windows weer als eerste (of enige) start. Handmatig via het UEFI menu weer Linux laten booten en GRUB weer laten draaien lost dat ook weer op. Misschien dat je wel de secure boot moet uitschakelen.

• Lyca
Ik heb de setup bijna voltooid.
Direct het maar goed gedaan en 2*1TB NVME gestoken, van de 2de NVME heb ik ongeveer 400GB genomen voor PopOS.

Eventjes in de knoei gezeten met de 3 partities dat je moest bouwen, de partition table moest aangepast worden, vooraleer de /boot erop kon. Dus dan heb ik de rest ook gedaan, de swap en de root.

Nu vraag ik me wel af, ik heb die boot partition aangepast, maar zit nu nog met ongeveer 600GB unused die ik in Windows wil indelen. Dat zou normaal toch moeten lukken neen? De boot van Windows zit op de andere SSD.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BosGnoom
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19-06 17:59
Lyca schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 23:01:
Ik heb de setup bijna voltooid.
Direct het maar goed gedaan en 2*1TB NVME gestoken, van de 2de NVME heb ik ongeveer 400GB genomen voor PopOS.

Eventjes in de knoei gezeten met de 3 partities dat je moest bouwen, de partition table moest aangepast worden, vooraleer de /boot erop kon. Dus dan heb ik de rest ook gedaan, de swap en de root.

Nu vraag ik me wel af, ik heb die boot partition aangepast, maar zit nu nog met ongeveer 600GB unused die ik in Windows wil indelen. Dat zou normaal toch moeten lukken neen? De boot van Windows zit op de andere SSD.
Kwestie van een partitie aanmaken, dan kun je 'm gebruiken. Zou je zelfs vanuit Windows kunnen doen.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True