Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Devaqto
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 14-06 14:05
Beste medetweakers,

Ik ben op zoek naar een soundbar set voor in de woonkamer van mijn gloednieuwe woning. De kamer is ongeveer 5 bij 6 meter en het gaat om een tussenwoning.

Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Soundbar met (wireless) subwoofer

Wat is je budget?
Maximaal 500 euro, maar dat hoeft natuurlijk niet. Geen instapmodellen.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Voornamelijk films en beetje tv kijken, maar ik zit wel te kijken naar surround filters zoals Dolby Atmos. Ik weet dat veel audio fanaten zenuwachtig worden als we het over Atmos hebben bij soundbars, maar ik heb wel gehoord dat er degelijk verschil zit in geluid (voornamelijk door de speakers die naar boven staan bijvoorbeeld). Atmos is zeker geen must, het gaat puur om surround sound.

Wat heb je zelf al gevonden?
pricewatch: Samsung HW-Q70R (vrij positieve reviews)
pricewatch: Yamaha YAS-207 (positieve reviews op basis van prijs)
pricewatch: LG SL8YG (erg verschillende reviews, op dit moment een aanbieding bij Coolblue met rear-speakers erbij)
pricewatch: LG SL9YG (broer van de SL8, maar onduidelijk of geluid veel beter is)

Welke vragen heb je hier nog over?
Mijn grootste probleem is dat er enorm veel verschillende reviews/conclusies zijn over soundbars. Grote review sites en customer reviews zitten soms zo belachelijk veel uit elkaar, dat ik zelf geen conclusie kan trekken. Veel van deze reviews zijn ook niet neutraal en je hoeft natuurlijk niet de Media Markt binnen te lopen voor advies :P

Mijn ouders hebben bijvoorbeeld de Sony HT-CT380 (inmiddels verouderd), maar dat geluid vind ik echt om te huilen; het is net een TV met sub: pricewatch: Sony HT-CT380

Wat zou de beste keus zijn voor een beetje fatsoenlijk geluid in mijn nieuwe woning? 8)

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 10:32
Tamerciaga schreef op zondag 24 mei 2020 @ 23:00:

Wat zou de beste keus zijn voor een beetje fatsoenlijk geluid in mijn nieuwe woning? 8)

Alvast bedankt!
Je zal ze moeten beluisteren. Maar vrees voor je dat voor dit bedrag er niets is met fatsoenlijk geluid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Devaqto
aljooge schreef op zondag 24 mei 2020 @ 23:06:
[...]

Je zal ze moeten beluisteren. Maar vrees voor je dat voor dit bedrag er niets is met fatsoenlijk geluid.
Ja dat ben ik ook van plan, even kijken waar ik terecht kan voor deze bovenstaande modellen. Over je laatste zin ben ik het niet helemaal eens, ik geloof dat er in elk budget wel een goede keus is, natuurlijk meer geld is vaak ook beter geluid. 500 euro vind ik eigenlijk een behoorlijk bedrag voor een soundbar/sub, als je voor dat bedrag niets fatsoenlijks kunt krijgen dan is er iets flink mis met de audio wereld :P

Thanks

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D vd V
  • Registratie: oktober 2011
  • Niet online

D vd V

Moderator Consumentenelektronica
Of het nu surroundgeluid is of nog een stapje uitgebreider zoals Atmos, met een soundbar blijft het bij reflecteren en simuleren. De echte ervaring zul je niet krijgen. Maar niet iedereen wil speakers maar prefereert een soundbar.

Eens dat binnen elk budget wel iets te krijgen moet zijn. Je geeft echter aan dat je liever geen instapmodel wil. Dan lijkt mij met € 500 toch een uitdaging. Indien mogelijk/gewenst: kijk ook eens naar de soundbars van Denon, Sonos en Bluesound. Die sla ik toch wel wat hoger aan dan het huis-tuin-en-keuken spul van Samsung en LG. Met die merken ga je toch een stapje hoger en kun je makkelijk uitbreiden naar surroundgeluid en het zijn goede multiroom systemen.

Panasonic TX-P50GT60 | Marantz SR7011 - UD5007 | Bluesound Node | Nvidia Shield TV Pro 2019 | Focal Chorus 826W - 806W - CC800W | SVS SB-2000 Pro | Synology DS918+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koeitje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 09:53

Koeitje

Back-up tiems now?

Wat je fatsoenlijk vind ligt een beetje aan je referentie, maar goed surround ga je sowieso niet krijgen uit een soundbar + sub. Soundbar + sub is slecht surround en slecht stereo. Dat hele ding is gewoon 1 groot compromis. Laat je dat varen dan koop je voor €500 gemakkelijk prima stereo geluid voor muziek (en dus slecht surround), of echt surround geluid (en dus slecht geluid voor muziek).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Devaqto
D vd V schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:03:
Of het nu surroundgeluid is of nog een stapje uitgebreider zoals Atmos, met een soundbar blijft het bij reflecteren en simuleren. De echte ervaring zul je niet krijgen. Maar niet iedereen wil speakers maar prefereert een soundbar.

Eens dat binnen elk budget wel iets te krijgen moet zijn. Je geeft echter aan dat je liever geen instapmodel wil. Dan lijkt mij met € 500 toch een uitdaging. Indien mogelijk/gewenst: kijk ook eens naar de soundbars van Denon, Sonos en Bluesound. Die sla ik toch wel wat hoger aan dan het huis-tuin-en-keuken spul van Samsung en LG. Met die merken ga je toch een stapje hoger en kun je makkelijk uitbreiden naar surroundgeluid en het zijn goede multiroom systemen.
Reflecteren en simuleren is genoeg voor mij, aangezien wij leken zijn op audio gebied. Zolang wij maar het idee hebben dat er surround geluid uit komt, komt het wel goed. Zon LG soundbar met rear speakers, daar moet toch wel iets van surround uit komen? :P

Kan iemand verklaren waarom reviews over audio altijd zo erg uiteenlopen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D vd V
  • Registratie: oktober 2011
  • Niet online

D vd V

Moderator Consumentenelektronica
Reviews kunnen inderdaad behoorlijk verschillen. Je moet ze naar mijn mening in 3 groepen scharen:
  • Professionele en onafhankelijk reviews. Deze zullen het meest kritisch zijn. “Product X heeft positieve en negatieve eigenschappen”.
  • Professionele maar gesponsorde reviews. Kritiek zal zeer beperkt zijn. “Product X is zeer goed”.
  • Consumenten reviews. Op een uitzondering na altijd positief want men gaat de eigen keuze niet afbranden. “Product X is het beste dat er te koop is”.
Soundbars zijn wat lastige producten. Voor serieus geluid is het geen echte optie; helemaal niet voor een muziek liefhebber. Maar niet iedereen legt de lat op die hoogte. Of men hecht meer waarde aan het esthetische aspect.

Je geeft zelf aan er weinig waarde aan te hechten. Dan is elke soundbar toch prima. Het is altijd beter dan het geluid van de tv.

Panasonic TX-P50GT60 | Marantz SR7011 - UD5007 | Bluesound Node | Nvidia Shield TV Pro 2019 | Focal Chorus 826W - 806W - CC800W | SVS SB-2000 Pro | Synology DS918+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 10:31

JvS

Ik heb hem zelf ook

Tamerciaga schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:13:
[...]

Kan iemand verklaren waarom reviews over audio altijd zo erg uiteenlopen?
Omdat het volledig subjectief is :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 123RR
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 26-05-2020
Als je 500euro wil uitgeven voor "goed" (surround) geluid dan zou ik verder kijken dan een soundbar.

Om een "beetje acceptabel" (muziek)geluid uit een soundbar te krijgen moet je meer dan het dubbele uitgeven.

Is tweedehands een optie? Dan zou ik voor surroundreceivers van marktplaats gaan, maakt weinig uit welke je pakt van de bekende merken(Denon/Marantz/Pioneer/Yamaha/Onkyo), als ie maar de juiste aansluitingen heeft en eventueel de gewenste netwerkmogelijkheden. Tussen de 100 en 200euro kan je al een mooir vinden.

Dan heb ik je 300euro over voor een speakerset, neem vloerstaanders(zuilen) en een goede centerspeakers, surround speakers zijn minder kritisch. Subwoofer heb je met goede vloerstaanders niet nodig. Op marktplaats is voldoende te vinden binnen budget, of iets erboven.

Je zult zien dat je voor hetzelfde budget mooi geluid in huis kan halen.

[Voor 0% gewijzigd door 123RR op 25-05-2020 21:54. Reden: typo]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True