Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Probleem met clonen HDD naar HDD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kalekat
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 23:48
Goedenavond allemaal,

Na het upgraden van de HDD's in mijn NAS heb ik nu een 2TB HDD over om in mijn PC te zetten. Hiervoor wil ik mijn huidige 1TB HDD (WD Green) (geen OS schijf maar opslag en installaties) clonen naar de nieuwe 2TB HDD (WD Green).

Beide zijn van Western Digital en ik kan dus Acronis True Image gebruiken om dit te doen. Echter kom ik tot het volgende.

Ik loop alle stappen netjes door. Zodra ik op proceed druk om het clonen te beginnen krijg ik een schermpje met calculating time en dan daarna een pop-up dat ik de pc opnieuw moet laten restarten omdat anders het proces wordt geannuleerd.

Dit heb ik nu meerdere malen geprobeerd. Helaas begint na de restart de software niet te clonen.

Het volgende heb ik al gecontroleerd (naar aanleiding van Google zoekresultaten)

Secure Boot staat uit.
Geen USB-opslag aangesloten.
Geen Cardreaders aangesloten.

Op dit moment schijnt niets te werken en ik kom er niet meer uit. Wie heeft er voor mij de oplossing?

Groeten,
Thijs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als er geen OS of andere speciale dingen op staan hoef je toch niet te clonen? Dan kun je gewoon 1 op 1 kopieren. Gaat wel ff duren, zou even kijken of ik robocopy kon gebruiken, die kun je ook herstarten iirc :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kalekat
The Eagle schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:56:
Als er geen OS of andere speciale dingen op staan hoef je toch niet te clonen? Dan kun je gewoon 1 op 1 kopieren. Gaat wel ff duren, zou even kijken of ik robocopy kon gebruiken, die kun je ook herstarten iirc :)
Er staan wel programma's geïnstalleerd. Welke redelijk wat ruimte en tijd in beslag nemen. Vandaar dat clonen mij het beste leek.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 01:09

FreakNL

Well do ya punk?

Dan kan het nog steeds met robocopy. Hang die nieuwe schijf er Ff bij, robocopy /MIR, ouwe schijf eruit en nieuwe schijf de driveletter vd ouwe.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 23:54
Alles kopiëren van de ene naar de ander schijf lijkt me inderdaad de beste en snelste manier.
Daarna zet je even in schijfbeheer de stationsletters om en je kan weer verder.
Clonen is inderdaad voor het overzetten van een OS-schijf.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Clonen zou hier ook wel kunnen maar is wat overkill. Bovendien loopt de TS nu tegen problemen aan, dus ik zou lekker Ff ouderwets kopiëren.

Als robocopy eng is (geen GUI enzo) pak je freefilesync. Is zelfs een portable versie van. Is wel trager dan robocopy, zeker bij veel kleine bestanden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kalekat
Tartarus schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:11:
Alles kopiëren van de ene naar de ander schijf lijkt me inderdaad de beste en snelste manier.
Daarna zet je even in schijfbeheer de stationsletters om en je kan weer verder.
Clonen is inderdaad voor het overzetten van een OS-schijf.
FreakNL schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:13:
Clonen zou hier ook wel kunnen maar is wat overkill. Bovendien loopt de TS nu tegen problemen aan, dus ik zou lekker Ff ouderwets kopiëren.

Als robocopy eng is (geen GUI enzo) pak je freefilesync. Is zelfs een portable versie van. Is wel trager dan robocopy, zeker bij veel kleine bestanden.
Dan neem ik aan dat ik eerst ff partities moet maken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tartarus
Als je van plan bent om de gehele schijf als 1 station te gebruiken, hoef je er ook maar 1 partitie op te maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kalekat
Tartarus schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:18:
Als je van plan bent om de gehele schijf als 1 station te gebruiken, hoef je er ook maar 1 partitie op te maken.
Op dit moment zijn het 2 partities en die zou ik graag weer zo willen toepassen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tartarus
Wil je dan beide partities 2 keer zo groot als op de oude schijf hebben, of wil je de groottes hetzelfde houden?

Onder Computerbeheer > Schijfbeheer kan je dat allemaal heel eenvoudig zelf doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kalekat
Tartarus schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:29:
Wil je dan beide partities 2 keer zo groot als op de oude schijf hebben, of wil je de groottes hetzelfde houden?

Onder Computerbeheer > Schijfbeheer kan je dat allemaal heel eenvoudig zelf doen.
Beide 2 keer zo groot. Dat lijkt me het makkelijkste.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 19:00
Ik denk dat het goed gaat als je het volgende doet:
- op de 2 TB-schijf eerst alle partities verwijderen
- en daarna bij het clonen de optie "smart clone" of "auto" gebruiken: het kan zijn dat het clonen fout gaat op de verschillende grootte van beide harddisks en zo werk je daar omheen.

En heb je een licentie van Acronis? want een ontbrekende licentie kan ook roet in het eten gooien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Wat vraag je nu eigenlijk nog?

Het antwoord is allang gegeven maar je wilt blijkbaar alles op een presenteerblaadje?

Maak evenveel partities aan als op je brondisk, kopieer de bestanden en wissel de schijfletters om.

Dus stel je hebt:

D:
E:
F:

Dan maak je op je nieuwe disk

G:
H:
I:

En kopieer je de bestanden van D naar G en van E naar H en van F naar I.

En daarna maak je van D G, van E H en van F I

Klaar.

Meer is het echt niet. Ga niet lopen kloten maar acronis maar pak gewoon een basic copy tool.

[Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 25-05-2020 06:53]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kalekat
FreakNL schreef op maandag 25 mei 2020 @ 06:51:
Wat vraag je nu eigenlijk nog?

Het antwoord is allang gegeven maar je wilt blijkbaar alles op een presenteerblaadje?

Maak evenveel partities aan als op je brondisk, kopieer de bestanden en wissel de schijfletters om.

Dus stel je hebt:

D:
E:
F:

Dan maak je op je nieuwe disk

G:
H:
I:

En kopieer je de bestanden van D naar G en van E naar H en van F naar I.

En daarna maak je van D G, van E H en van F I

Klaar.

Meer is het echt niet. Ga niet lopen kloten maar acronis maar pak gewoon een basic copy tool.
En waar slaat dit nou weer op?? :?

Ik vraag verder niets. Ik heb gewoon antwoord gegeven op de reacties die gesteld werden.

Ik heb niet gezegd dat ik het alsnog via Acronis ga proberen, ik heb zelfs niet eens gezegd dat ik het kopiëren van de schijven niet ga doen. Sterker nog, ik heb gister avond laat de schijven nog gekopieerd zoals jij nu beschrijft. Totaal overbodige reactie en totaal misplaatste conclusie dat ik alles op een presenteerblaadje zou willen hebben.
Renault schreef op maandag 25 mei 2020 @ 01:46:
Ik denk dat het goed gaat als je het volgende doet:
- op de 2 TB-schijf eerst alle partities verwijderen
- en daarna bij het clonen de optie "smart clone" of "auto" gebruiken: het kan zijn dat het clonen fout gaat op de verschillende grootte van beide harddisks en zo werk je daar omheen.

En heb je een licentie van Acronis? want een ontbrekende licentie kan ook roet in het eten gooien.
Ik heb gisteravond de schijven gekopieerd zoals @Tartarus en @FreakNL gesuggereerd hebben. Mocht dit niet gewerkt hebben zoals bedoelt dan zal ik jouw manier nog eens proberen.

Is het overigens voldoende om het gewoon 1-op-1 te kopieren via Verkenner? Of moet het echt met een tooltje?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 22:27

Twazerty

AVCHDCoder developer

Ik gebruik de software van MiniTool Partition Wizard om disks te klonen. Werkt beter dan met Acronis die ik eerst gebruikte. Ook voor dataschijven zou ik dat doen. Gaat sneller dan een filecopy in Windows.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kalekat
Twazerty schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:51:
Ik gebruik de software van MiniTool Partition Wizard om disks te klonen. Werkt beter dan met Acronis die ik eerst gebruikte. Ook voor dataschijven zou ik dat doen. Gaat sneller dan een filecopy in Windows.
Dank je voor de tip. Ik heb de datacopy via Windows al gedaan. Nu nog de schijfletters wijzigen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tartarus
kalekat schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:53:
[...]

Dank je voor de tip. Ik heb de datacopy via Windows al gedaan. Nu nog de schijfletters wijzigen.
Wat ik wel altijd doe is naar map opties ga en daar alle verborgen en beveiligde bestanden laat weergeven.
Dan worden die ook netjes mee gekopieerd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kalekat
Tartarus schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:20:
[...]

Wat ik wel altijd doe is naar map opties ga en daar alle verborgen en beveiligde bestanden laat weergeven.
Dan worden die ook netjes mee gekopieerd.
Hmm daar heb ik niet aan gedacht. Vanmiddag zal ik dat ff checken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

kalekat schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:46:
[...]

En waar slaat dit nou weer op?? :?

Ik vraag verder niets. Ik heb gewoon antwoord gegeven op de reacties die gesteld werden.

Ik heb niet gezegd dat ik het alsnog via Acronis ga proberen, ik heb zelfs niet eens gezegd dat ik het kopiëren van de schijven niet ga doen. Sterker nog, ik heb gister avond laat de schijven nog gekopieerd zoals jij nu beschrijft. Totaal overbodige reactie en totaal misplaatste conclusie dat ik alles op een presenteerblaadje zou willen hebben.

[...]
Je komt eerst met een algemene vraag (zie TS). Die wordt (zonder in detail te treden) beantwoord:

The Eagle in "Probleem met clonen HDD naar HDD"
FreakNL in "Probleem met clonen HDD naar HDD"

We verwachten namelijk op Tweakers dat je ook een beetje eigen inzicht en inzet hebt...

De vraag is allang beantwoord maar dan kom je nog een tweede vraag over partities.. Het lijkt mij volledig duidelijk dat als je twee partities HAD je ook weer naar een situatie moet gaan dat je weer twee partities HEBT.. Je bent op Tweakers he, niet op het computerhulp.nl ofzo...

Maargoed, ik zie dat je (eigenwijs als je bent) alsnog de zaken gewoon via Windows Explorer hebt gekopieerd. |:(

Ik geef je nogmaals 2 tips:
1) FreeFileSync
of
2) robocopy %SOURCEDIR% %DESTINATIONDIR% /MIR /COPYALL /ZB /R:0 /W:0 /MT:24 /NP /TEE /LOG+:x:\path\to\logfile.log

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tartarus
FreakNL schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:22:
[...]

Je komt eerst met een algemene vraag (zie TS). Die wordt (zonder in detail te treden) beantwoord:

The Eagle in "Probleem met clonen HDD naar HDD"
FreakNL in "Probleem met clonen HDD naar HDD"

We verwachten namelijk op Tweakers dat je ook een beetje eigen inzicht en inzet hebt...

De vraag is allang beantwoord maar dan kom je nog een tweede vraag over partities.. Het lijkt mij volledig duidelijk dat als je twee partities HAD je ook weer naar een situatie moet gaan dat je weer twee partities HEBT.. Je bent op Tweakers he, niet op het computerhulp.nl ofzo...

Maargoed, ik zie dat je (eigenwijs als je bent) alsnog de zaken gewoon via Windows Explorer hebt gekopieerd. |:(

Ik geef je nogmaals 2 tips:
1) FreeFileSync
of
2) robocopy %SOURCEDIR% %DESTINATIONDIR% /MIR /COPYALL /ZB /R:0 /W:0 /MT:24 /NP /TEE /LOG+:x:\path\to\logfile.log
Waarom zou je in vredesnaam een aparte app moeten downloaden en installeren voor iets wat al standaard ingebakken is in de OS?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Als CLI te eng is? Voor mij hoeft het ook niet hoor, alhoewel die FFS er ook in een portabel variant is en in sommige situaties best handig is om even een compare te doen van twee trees...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Renault
kalekat schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:46:
...
Is het overigens voldoende om het gewoon 1-op-1 te kopieren via Verkenner? Of moet het echt met een tooltje?
Je kwam zelf met clonen, daarom was mijn antwoord hierop gebaseerd.
- bij clonen zou de doel-schijf zich identiek moeten gedragen en dezelfde inhoud hebben als de bronschijf. Als dat een bootable disk was (bv. met Windows erop), kun je in principe ook booten van de doel-schijf.
- bij kopiëren in de verkenner kopieer je alle data over naar de tweede schijf.
Als de bronschijf een harddisk was met daarop Windows 10, en je kopieert die in de Verkenner naar de voorheen lege doelschijf, zal de computer bij gebrek aan een bootsector niet starten van de doelschijf.

In jouw geval heb je het over een NAS, die opstart van de firmware vanuit een chip op het moederbord.
Je hebt dus een situatie waarin de NAS niet opstart van de harddisk.
Dan maakt het niet uit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Het gaat helemaal niet om een NAS.

En het gaat ook niet om de schijf waar het OS opstaat.

Dit is een ubersimpele case.. Gewoon kopiëren die hap.

[Voor 63% gewijzigd door FreakNL op 26-05-2020 05:24]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 00:44
Als er programma's op geïnstalleerd staan, snap ik wel dat je wil clonen. Dan heb je alles mee. Met robocopy is dat in principe ook mogelijk al heb ik wel eens problemen gehad met files die in gebruik waren.

Voor cloning (disk naar disk, disk naar image, ...) gebruikte ik vroeger Clonezilla. Dit bestaat nog steeds al heb ik het met laptop, nas en cloudopslag al tijden niet meer nodig gehad :). Te booten vanaf cd of usb.

[Voor 7% gewijzigd door D-Three op 26-05-2020 07:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Renault
FreakNL schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 05:23:
Het gaat helemaal niet om een NAS.

En het gaat ook niet om de schijf waar het OS opstaat.

Dit is een ubersimpele case.. Gewoon kopiëren die hap.
Jij interpreteert de eerste alinea van de topicstart anders dan ik: ik begreep eruit dat de harddisk in de NAS eerst moest worden uitgebreid naar 2TB en dat de 1 TB in de PC gaat worden gebruikt.
Het is maar hoe je het leest en interpreteert ...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Nou volgens mij is er maar 1 manier om die zin te lezen.

NA het upgraden heb ik een schijf OVER.

Dat impliceert volgens mij dat de upgrade al gebeurt is en hij nu een schijf over heeft.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True