Reparatiemogelijkheden ANWB aan de weg

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs2012
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-06 15:51
Goedenavond.

Momenteel zit ik met de volgende uitdaging, afgelopen donderdag (Hemelvaartsdag) was ik onderweg naar werk en zag ik halverwege tot mijn grote schik dat mijn auto 130 graden was. Nadat ik de auto veilig in een berm had geparkeerd heb ik de ANWB gebeld.
Na 3 kwartier kwam daar de ANWB en ben ik gesleept naar ANWB werkstation in Badhoevedorp.
Na wederom 3 kwartier gewacht te hebben werd mij verteld dat er ''een leiding is gelijmd want er zat een scheurtje in''. Ik kon mijn route gaan vervolgen.
Na nog geen 400 meter op de snelweg te hebben gereden kreeg ik dezelfde code in beeld, mijn auto was wederom 130 graden. Ik weer bellen en wederom 3 kwartier wachten om vervolgens weg gesleept te worden.
Aangekomen bij ANWB in Badhoevedorp heb ik bijna 4 uur gewacht om vervolgens te horen dat mijn koppakking kapot is.

Nu ben ik een totale leek in dit opzicht en heb daarom de volgende vragen in de hoop dat iemand mij kan helpen:
A. Kan het zijn dat er tijdens de eerste reparatie iets verkeerd is gegaan?
B. Zo ja, kan ik de ANWB hiervoor aansprakelijk stellen?
C. Kan het zomaar spontaan kapot gaan?
D. Had ik dit ergens aan kunnen merken?

Alvast bedankt.
Thijs.

Alle reacties

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:44
Je koppakking lag er hoogstwaarschijnlijk de eerste keer al uit toen je motor warm liep. Ik vermoed dat je al eerder waarschuwing hebt gehad van hoge kvs temperaturen, maar dat je er niet op hebt gelet?

iRacing Profiel

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Ik zou je verlies nemen.

Waarschijnlijk was op punt 1 je koppakking ook al kapot, en had je daarnaast ook nog een gesprongen of kapotte leiding.

En hoe heilig de ANWB is? Totaal niet, ze zijn duur, traag, bureaucratisch alsof het ambtenaren zijn.

Ik heb een keer benzine in een diesel auto gegooid. Dan kun je dus ook niet meer verder rijden een lokale garage had een takelwagen en kon heeft hem verslepen voor 30 euro. Volgens mij is het lidmaatschap van de anwb duurder. Dus je hebt meer aan google maps dan aan je ANWB-pas.

Ik ben geen fan van reparaties langs de kant van de weg, ik laat liever dingen grondig en goed door een goede garage. Een bandje kan ik zelf wel wisselen, en een nieuwe accu kopen kan ook overal in Nederland binnen 10 kilometer.

[ Voor 22% gewijzigd door 3x3 op 24-05-2020 20:38 ]

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs2012
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-06 15:51
Klopt, ik heb de dag ervoor een code 4 gekregen in mijn dashboard, in het boekje stond AIRCO UIT. Braaf als ik ben heb ik dat gedaan. Nooit een link gelegd met de kopppakking, of de motor toen net zo heet was weet ik niet.
Razkin schreef op zondag 24 mei 2020 @ 20:35:
Je koppakking lag er hoogstwaarschijnlijk de eerste keer al uit toen je motor warm liep. Ik vermoed dat je al eerder waarschuwing hebt gehad van hoge kvs temperaturen, maar dat je er niet op hebt gelet?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-06 00:23

Barrycade

Through the...

Nou hier je antwoord, je bent gaan rijden met een auto die foutmeldingen gaf.

Dus alles wat daarna komt is nevenschade.

Blijkbaar heb je een Opel afgaande op "code 4" in Google en 1e hit is blijkbaar koelvloeistof lekkage en geen airco probleem.

Als je een recente Opel hebt wellicht eens bij Opel zeuren want dit had een code motor storing moeten geven en niet een slappe melding als airco uit.

[ Voor 53% gewijzigd door Barrycade op 24-05-2020 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:29

Nox

Noxiuz

De anwb heeft mij meermaals geholpen, ze proberen je nog in je eigen auto weg te laten rijden. De rest is m.i. een veredelde afsleepservice.

Mensen die geen fan zijn van reparaties langs de weg zijn beter af met een abonnement op een afsleepservice. Een snelle noodreparatie geeft je de mogelijkheid om in je eigen wagen weg te rijden en dan later de reparatie definitief te maken.

En voor degene die benzine in zijn diesel flikkert: dit kan iedere sleepservice oplossen en uiteraard is dan de anwb duurder. Je bent dan ook het zoveelste gevalletje dat niet op zat te letten. Maar als je een kabelbreuk hebt naar je brandstofpomp werd dat netjes gerepareerd ;) en kan je een half uurtje later weer weg. Dit was een wat oudere wagen waar ik later nog een nieuw draadje heb gesoldeerd. Dit soort service verwacht ik niet bij een sleepservice te krijgen.

[ Voor 38% gewijzigd door Nox op 24-05-2020 22:50 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-06 23:35
Nox schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:47:
Mensen die geen fan zijn van reparaties langs de weg zijn beter af met een abonnement op een afsleepservice.
Dan nog belangrijk te bedenken dat afslepen van de snelweg naar dichtsbijzijnde parkeerplaats voor iedereen gratis is, daar heb je geen ANWB voor nodig.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-06 01:34
Barrycade schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:20:
Nou hier je antwoord, je bent gaan rijden met een auto die foutmeldingen gaf.

Dus alles wat daarna komt is nevenschade.

Blijkbaar heb je een Opel afgaande op "code 4" in Google en 1e hit is blijkbaar koelvloeistof lekkage en geen airco probleem.

Als je een recente Opel hebt wellicht eens bij Opel zeuren want dit had een code motor storing moeten geven en niet een slappe melding als airco uit.
"4 Air conditioning off." is de melding wat letterlijk gewoon wilt zeggen, auto heeft een fout gevonden in de airco en heeft hem uitgezet.

andere voorbeelden
"82 Change engine oil soon."
"79 Engine oil requires topping up"
"145 Check windscreen washer fluid level."
"25 Failure of left front indicator."

Wat mij echter opvalt is dat in die ellenlange lijst er geen enkele code bestaat voor "coolant level low", met alle respect maar dat is weer typisch Opel om een stomme vlotter dat 2 keer niets kost uit het koelvloeistof reservoir te halen want vroeger hadden ze dit wel degelijk zitten.

Dus jij verliest al je koelvloeistof, de auto zegt niets want ze konden een paar euro besparen, de climate control was vermoedelijk warme droge lucht aan het geven maar zonder koelvloeistof werd dat koude droge lucht dus storing airco gedetecteerd en de temperatuurmeter? Die blijft gewoon braaf in het midden staan.

Immers die meet niet de temperatuur van de motor maar van de koelvloeistof, onder normale omstandigheden schommelt die temperatuur wat dus zolang die pakweg tussen de 80 en de 120 zit blijft dat metertje braaf in het midden staan.

Gezien die motor zonder koelvloeistof begint te oververhitten, dat metertje begint 80° lucht te meten in plaats van 80° koelvloeistof. Tegen dat die sensor 130° lucht begint te meten, als het enkel de koppakking is die eruit ligt, dan valt het nog mee.

Je bent dus begonnen met een koelvloeistof lek maar je hebt een fabrikant die het niet nodig vond ook maar 1 controle sensor in je koelvloeistof circuit te steken, zelfs geen vlotter (tegenwoordig kost een druk sensor ook de wereld niet meer) en nu is de wagen klaar voor de vuilbak.

Trek er de les uit die ik al lang getrokken heb en blijf weg van Opel, ooit voor een firma gewerkt die enkel Opel als bedrijfswagens gaf, dit soort grapjes zijn gewoon typerend voor dit merk.

edit: ik zie inderdaad in de google hits dat code 4 nog gelinkt is geweest aan een lekke leiding, de diagnose van de ANWB lijkt mij dus correct, ze was alleen veel te laat.

[ Voor 3% gewijzigd door sprankel op 24-05-2020 23:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

assje schreef op zondag 24 mei 2020 @ 23:12:
[...]

Dan nog belangrijk te bedenken dat afslepen van de snelweg naar dichtsbijzijnde parkeerplaats voor iedereen gratis is, daar heb je geen ANWB voor nodig.
Nou dat is de eerst mogelijke afrit/veilige plek, of dat nou een parkeerplaats is of niet. En veel heb je er niet aan, behalve dat je veilig staat.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Nox schreef op maandag 25 mei 2020 @ 08:17:
Nou dat is de eerst mogelijke afrit/veilige plek, of dat nou een parkeerplaats is of niet. En veel heb je er niet aan, behalve dat je veilig staat.
Toen ik vroeger als semi-student mijn Peugeot 205 reed en het allemaal niks mocht kosten was dat ook voldoende. In het geval waar je niet al te ver van huis bent kan je bijvoorbeeld iemand bellen om je naar huis te slepen.

In huidige dagen zou ik vanaf die locatie een garage in de buurt bellen die me kan komen halen. Dat zal ongetwijfeld wat extra kosten maar weegt echt niet op tegen een maandelijks ANWB abonnement.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-06 17:20
ANWB is voor mij wel ideaal. Keer kapotte accu vervangen ze 'm terplekke of laden hem op. Keer vastgelopen remklauw gehad en die werd terplekke gangbaar gemaakt en kon ik de reparatie laten doen wanneer het me uitkwam. Uur werk nuttig besteed en heb het abo er al bijna uit, cru gezegd.

Maargoed, kan ieder zelf bepalen. Vind ook grappig dat ze een model voor fietsen support zijn gaan bieden, met alle electrische fietsers op leeftijd lijkt me dat ook een nuttig business model.

Ik zou zelf dus weer niet op een random plek op zondag avond erop gokken dat iemand me komt halen met een sleepwagen om naar een garage gebracht te worden waar ik niet thuis ben. Maar zo zie je maar hoe iedereen een eigen idee heeft bij wat ie prettig vindt. Ik heb de ANWB monteurs die ik nodig heb gehad altijd als capabel ervaren en ze hebben me elke keer met een keurige reparatie op weg geholpen.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:10

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik heb 10 jaar lang in praktisch afgeschreven auto's gereden a 500,- per stuk. In die 10 jaar ben ik ook lid geweest van de ANWB en heeft mij meer opgebracht dan het gekost heeft :)

Veel kunnen ze ook direct echt maken zonder dat je naar een garage hoeft. Zo is langs de weg of op een ANWB service station mijn koppelingskabel vervangen (Seat), rotor vervangen (Opel), accu vervangen(Ford) en band vervangen. Ook ben ik meerdere keren afgesleept waarbij ik een vervangende auto kreeg (o.a. door een afgebroken motorsteun, gebroken stabilisatorstang).

Het duurt inderdaad wel even voordat ze er zijn, maar bij mechanische problemen kan je vrijwel altijd direct weer door.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

assje schreef op maandag 25 mei 2020 @ 08:21:
[...]

Toen ik vroeger als semi-student mijn Peugeot 205 reed en het allemaal niks mocht kosten was dat ook voldoende. In het geval waar je niet al te ver van huis bent kan je bijvoorbeeld iemand bellen om je naar huis te slepen.

In huidige dagen zou ik vanaf die locatie een garage in de buurt bellen die me kan komen halen. Dat zal ongetwijfeld wat extra kosten maar weegt echt niet op tegen een maandelijks ANWB abonnement.
Ja, ik rijd het hele land door (ofja, ik kom verder dan de supermarkt) en dan sta je opeens 50km van huis. Onbekende garage, niet direct een reparatie mogelijk of op onderdelen wachten, dan slepen ze je auto naar je eigen garage waar de auto bekend is. Als het een garantiegeval is al helemaal fijn. Zelfs met iets stoms als een lege accu, een sleutel in het voertuig e.d. komen ze je altijd netjes helpen. Ik vind het meer dan waard geweest tot nog toe.

[ Voor 6% gewijzigd door Nox op 25-05-2020 09:56 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Als je met de vraag "hoe heilig is de ANWB" bedoelt of hun Wegenwacht service goed functioneert, kan ik alleen maar zeggen dat ik in ruim 40 jaar ze af en toe nodig had, altijd prima ben geholpen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
assje schreef op zondag 24 mei 2020 @ 23:12:
[...]

Wie moet je daarvoor bellen dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-06 21:25
HollowGamer schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:12:
[...]

Wie moet je daarvoor bellen dan?
Anwb. Als je onveilig staat dan moeten ze je afslepen naar de eerste veilige plek.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
DiedX schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:20:
[...]

Anwb. Als je onveilig staat dan moeten ze je afslepen naar de eerste veilige plek.
Ah dat wist ik niet. :)

Maar goed, dan ben je (vrijwel) nog niet bij de garage of is er gekeken naar je auto.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SeatRider
  • Laatst online: 11-06 15:00

SeatRider

Hips don't lie

JukeboxBill schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:10:
Als je met de vraag "hoe heilig is de ANWB" bedoelt of hun Wegenwacht service goed functioneert, kan ik alleen maar zeggen dat ik in ruim 40 jaar ze af en toe nodig had, altijd prima ben geholpen.
Hoe vaak heb je ze in die 40 jaar gebeld? Met andere woorden, volgens mij was je goedkoper uit om die paar keer een sleepwagen te bellen om je naar je eigen garage te brengen.

Tenzij je graag de Kampioen leest natuurlijk, maar de advertenties daarin spreken ook boekdelen over de beoogde doelgroep.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik heb ook geen ANWB lidmaatschap. Je kunt namelijk nog steeds gewoon langs de kant van de weg lid worden:
Je mag met pech altijd de Wegenwacht bellen, ook als je nog geen lid bent. In dat geval word je ter plaatse aangemeld voor Wegenwacht Nederland Standaard. De kosten hiervoor zijn €90,- voor directe pechhulp + €101,50 voor het Wegenwacht pakket.
Gemiddeld lidmaatschap kost je ook zo €100+ per jaar dus bovenstaande is voor mij nog steeds voordeliger dan jarenlang premie betalen en het niet nodig hebben. In de 7 jaar dat we samen een auto hebben is er nog nooit noodzaak geweest om de ANWB erbij te halen. Heb alleen een jaartje lidmaatschap gehad toen we met de eigen auto op vakantie gingen in Europa, dan is het wel handig omdat ANWB dan ook het aansturen van buitenlandse pechhulp voor je uit handen neemt.

[ Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 25-05-2020 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Nox schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:55:
Ja, ik rijd het hele land door (ofja, ik kom verder dan de supermarkt) en dan sta je opeens 50km van huis. Onbekende garage, niet direct een reparatie mogelijk of op onderdelen wachten, dan slepen ze je auto naar je eigen garage waar de auto bekend is. Als het een garantiegeval is al helemaal fijn. Zelfs met iets stoms als een lege accu, een sleutel in het voertuig e.d. komen ze je altijd netjes helpen. Ik vind het meer dan waard geweest tot nog toe.
Ik rijd tegenwoordig een wat nieuwere occasion dan toen welke in onderhoud is bij de merkgarage (Hyundai). Zo lang ik het onderhoud daar blijf doen heb ik automatisch ook gewoon mobiliteitsgarantie met pechhulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hompu
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:24
Je kunt je überhaupt afvragen of de ANWB nog zin heeft. Bij wat oudere auto's lijkt het me geen overbodige luxe overigens. Echter is het bij steeds meer merken gangbaar dat zij hun eigen servicedienst aanbieden. De daaraan gestelde voorwaarde is (op zijn minst) dat je je auto bij de officiële dealer in onderhoud hebt.

Ik heb zelf geen ervaring met dat soort servicediensten van merken zelf, maar ik weet wel dat in ieder geval een aantal deze dienst voor (een groot deel van) Europa aanbieden.

Het lijkt me dan niet nodig en zonde van het geld als je een abonnement neemt/hebt bij de ANWB, terwijl je diezelfde service min of meer gratis hebt van het merk dat je rijdt.

Edit: @assje was me net voor :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
SeatRider schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:24:
[...]

Hoe vaak heb je ze in die 40 jaar gebeld? Met andere woorden, volgens mij was je goedkoper uit om die paar keer een sleepwagen te bellen om je naar je eigen garage te brengen.

Tenzij je graag de Kampioen leest natuurlijk, maar de advertenties daarin spreken ook boekdelen over de beoogde doelgroep.
4 of 5 keer, waarvan 2 keer via Ford Assistance. Dan zit het gewoon in het onderhoud van Ford inbegrepen.

Maar het gaat mij niet om het geld. Is gewoon onderdeel van de autokosten. En de ANWB doet ook veel meer dan de Kampioen uitgeven. Daar ben ik, als ik het al inkijk, in vijf minuten door heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Laatst online: 11-06 15:00

SeatRider

Hips don't lie

JukeboxBill schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:39:
[...]

4 of 5 keer, waarvan 2 keer via Ford Assistance. Dan zit het gewoon in het onderhoud van Ford inbegrepen.

Maar het gaat mij niet om het geld. Is gewoon onderdeel van de autokosten. En de ANWB doet ook veel meer dan de Kampioen uitgeven. Daar ben ik, als ik het al inkijk, in vijf minuten door heen.
Maar waarom blijf je dan lid? Zeker als je al Ford Assistance hebt!

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-06 17:06
Ik vraag me ook weleens af of de ANWB tegenwoordig niet gewoon een bedrijf is dat winst moet maken. Mijn (vrij nieuwe) lege accu werd vervangen door een erg duur alternatief. Ja, ik snap dat ze niet alle types bij de hand kunnen hebben.

Overigens kun je dezelfde vraag stellen bij de Consumentenbond. Allebei een soort van collectieve instellingen die proberen hun machtige positie van vroeger te behouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
JukeboxBill schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:39:
Dit lijkt me geen argument voor of tegen ANWB maar vooral om geen Ford meer te kopen :P

Ik rijd nu 10 jaar auto waarvan de eerste 4 jaar in een Peugeot 205 uit 1997 met ruim >200kkm op de klok. Alleen met die Peugeot ben ik 1x met een lekke koppaking gestrand op 15km van huis (zelfde probleem als TS); mijn pa heeft me naar huis gesleept.

Om uit de kosten van het abonnement van ANWB te komen moet je eigenlijk gewoon ieder jaar een keer met panne komen te staan.

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 25-05-2020 10:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
[...]

@HollowGamer Rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor incidentmanagement op de snelweg dus die kunnen vaak ook wel wat regelen. Vooral als je op een naar/gevaarlijk punt staat met pech is het verstandig om hun te bellen voor beveiliging (112 of op werktijden 0800-8002)
ANWB bellen is natuurlijk prima, maar je kan ook gebruik maken van www.bergnet.nl of www.roadguard.nl van Centraal Beheer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Het is voor mij ook een stuk zekerheid. Als ik pech heb, wil ik niet nog eens moeilijk hoeven te doen over een lidmaatschap ter plekke afsluiten. Ik heb de ANWB dit jaar alweer 2x nodig gehad. De eerste keer gaf de wegenwachter een verkeerde diagnose en een verkeerd advies. Achteraf bleek dat m'n waterpomp lek was; volgens de eerste wegenwachter was mijn viscofan stuk en kon ik er prima mee doorrijden zolang ik maar rijwind had.

Dat was dus niet zo :') Maarja, fouten maken is menselijk, de tweede wegenwachter is ruim 1.5 uur bezig geweest om de thermostaat door te knippen om te kijken of daar de fout zat. Helaas was dit niet het geval en moest ik m'n auto toch echt naar een (vreemde) garage brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
SeatRider schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:41:
[...]

Maar waarom blijf je dan lid? Zeker als je al Ford Assistance hebt!
Ik ben alleen lid geweest, toen ik geen Ford assistance had. En nu weer even omdat ik een poosje zonder onderhoud heb gedaan, alleen APK en olie verversen. Maar nu heb ik weer een nieuwe(re) auto, dus de Wegenwacht kan er weer af.
ANWB lid vind ik wel nuttig als belangenvereniging, net als de @torp Consumentenbond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:21
Mijn vrouw heeft sinds een tijdje via de autoverzekering een pechservice. (Was goedkoper dan de ANWB).
Zowaar had ze een keer pech: Remmen die niet meer werkten op de snelweg.
Prima geholpen: Auto werd naar de eigen garage gebracht. Kreeg een huurauto mee (inbegrepen).
Heb me werkelijk verbaasd over de service! (In positieve zin)

www.steamloco.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Dat is wel een serieus groot voordeel van de ANWB: je bent als persoon verzekerd. Als je pech hebt met de auto van je ouders/broer/zus/oma/buurvrouw/trien van hiernaast, word je geholpen. Pechhulp via de verzekering is bijna altijd op kenteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Knul schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:07:
Dat is wel een serieus groot voordeel van de ANWB: je bent als persoon verzekerd. Als je pech hebt met de auto van je ouders/broer/zus/oma/buurvrouw/trien van hiernaast, word je geholpen. Pechhulp via de verzekering is bijna altijd op kenteken.
Ik zou het meer een voorkeur noemen dan een voordeel. Voordeel van op kenteken verzekerd is dat juist weer je ouders/broer/zus/oma/buurvrouw/trien van hiernaast jouw auto hebben geleend, die ook pechhulp krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Knul schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:56:
Maarja, fouten maken is menselijk, de tweede wegenwachter is ruim 1.5 uur bezig geweest om de thermostaat door te knippen om te kijken of daar de fout zat. Helaas was dit niet het geval en moest ik m'n auto toch echt naar een (vreemde) garage brengen.
Ach, het forum staat ook vol met dealers die falen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Over of de ANWB nog nut heeft met nieuwere auto`s: Als ik de Opel Pechhulp bel krijg ik de ANWB voor de deur. :p

[ Voor 5% gewijzigd door Illegal_Alien op 25-05-2020 11:17 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
@Knul @Sissors Denk dat dat heel erg afhankelijk is van hoe je onderweg bent. Als jij de persoon bent die altijd auto's moet lenen (of dat je 5 hobbyauto's hebt), is het handig om als persoon verzekerd te zijn. Als jullie thuis 2 auto's hebben met 5 regelmatige bestuurders, dan is het juist een voordeel als het voertuig op kenteken verzekerd is (zodat je maar 2x kosten hebt).
Illegal_Alien schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:16:
Over of de ANWB nog nut heeft met nieuwere auto`s: Als ik de Opel Pechhulp bel krijg ik de ANWB voor de deur. :p (Lekke band)
Maar dat is wel met meer dingen. Als je de Sixt of Hertz pechservice belt, krijg je ook ANWB. In het verleden een verkoopkeuring moeten laten doen voor auto's die opgekocht werden door de ANWB, dan kwam je op bepaalde plaatsen ook in een onderhoudswerkplaats van Hertz terecht. Als je pech hebt en een vervangend voertuig nodig hebt, krijg je die via de ANWB ook weer van Logicx. Waarbij je in de zomermaanden vanuit steunpunt Frankrijk een Nederlandse auto met trekhaak kan krijgen, wat vervolgens weer een Hertz auto kan zijn.

[ Voor 49% gewijzigd door Pizza_Boom op 25-05-2020 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-04 15:21
Hoe heilig de ANWB is?

Schijnheilig eerder...

Vanaf het moment dat ik mijn rijbewijs heb gehaald betaal ik jaarlijks voor mijn ANWB lidmaatschap, en heb er zelden gebruik van gemaakt.

Toen ik vorig jaar van Ground Zero terug reed naar huis begon mijn BMW erg raar te doen.
Net voor de Brug Katerveer viel mijn auto(525TDS 1996) spontaan uit, en ik kon net op het laatste stukje vluchtstrook vóór de brug de auto nog neerzetten.

Contact opgenomen met ANWB, die stuurde een sleepdienst waar ik bijna anderhalf uur op heb moeten wachten.
Die heeft mij vervolgens op de eerste de beste straat binnen Zwolle gedropt en is er vervolgens weer vandoor gegaan.

Dus ik nog een keer bellen met de ANWB over het feit dat het probleem nog steeds niet is opgelost en dat ik nu alsnog in Zwolle sta, 50+km van woonplaats af.

Dus na veel gemekker en moeilijk doen hebben ze eindelijk een monteur gestuurd om de auto na te kijken.
Gekgenoeg kreeg de monteur de auto weer aan de praat (na 10 minuten fulltime doorstarten :') )

De monteur zou 5 minuten achter mij aan rijden om te checken of de auto het wel vol zou houden.
Dus ik dacht; ja prima, goed idee.

Rijd die kerel gewoon weg op het moment dat ik de snelweg op draai.
En je kan het al raden: na 1 minuut stond ik WEER op de snelweg stil met het zelfde probleem en kon ik weer gesleept worden.

En toen ik op dat moment belde kreeg ik te horen dat ik vandaag al te vaak had gebeld, en dat het defect aan de auto door ouderdom kwam en zij er niks aan konden doen. Vanaf dat moment hebben ze mij simpelweg de service(waar ik voor betaal) geweigerd.

Mijn advies; vertrouw NOOIT op de ANWB. Tenzij het je laatste optie is.

EDIT: het is niet alleen negatief wat ik van de ANWB vind, dit is alleen het laatste voorbeeld wat ik kan geven. Ik ben ook regelmatig heel goed geholpen en ze hebben ook wel bewezen dat ze hele goeie service kunnen leveren.
Heb vaak zat met een spijker in m'n band langs de weg gestaan en dat ze binnen een uur mij weer rijdend hebben gekregen!

Alleen de laatste ervaring, die hierboven staat beschreven, vond ik erg naar.
Al helemaal als je bedenkt dat ik toch wel een premium prijsje betaal voor hun verzekeringen, wegenwacht en andere services en dit gewoon on the spot word geweigerd.

[ Voor 14% gewijzigd door w4v3g0d op 25-05-2020 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10:53
Voor mij is de anwb pechhulp zeker de moeite waard geweest. Ik rijd als student in oudere auto's en ik ben van mening dat het dan ook meer van toepassing zal zijn dan wanneer ik een jongere en wellicht beter onderhouden auto zou rijden.

Toen ik 3 jaar geleden mijn eerste auto kocht heb ik ook meteen een abonnement met jongerenkorting afgenomen.
Heb in die 3 jaar 4x handig gebruik kunnen maken van hun diensten en ik ben ook elke keer weer thuis gekomen.
- Polo - 1996. Stil langs de kant van de snelweg, 70km van huis. Bobine vervangen en met een uurtje vertraging weer thuis.
Bleken geen materiaalkosten aan vast te zitten.
- Astra - 2003. 2 lekke banden tegelijk (wss vandalisme). Gefixed en binnen 1,5u onderweg naar huis.
- Fiesta - 2005. Stond thuis geparkeerd en de volgende ochtend bleek er een schroefveer afgebroken. Door wegenwacht verwijderd en schokbreker tijdelijk geblokkeerd met een ring die ze daar voor hebben zodat ik rustig naar mijn garage kon rijden. Heeft mij niks gekost.
- Fiesta - 2005. Onderweg met 80km/u. Eenn doffe knal en stoom onder de motorkap vandaan, op een vluchthaven neergezet en binnen 15 min was de wegenwacht er. Slang van het koelsysteem bleek open gescheurd, op 170km van huis. Nieuwe slang erop en binnen een uurtje weer onderweg.
Heeft me wederom niks gekost.

Heeft mij dus al minstens 3 bezoeken aan de garage bespaard.

Wat mijn persoonlijke situatie betreft is een lidmaatschap zeker heilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@TecHHeaD Bijzondere ervaring... Ja, als je langs de snelweg stil komt te staan is de eerste prio je naar een veilige plek te brengen. Afhankelijk van hoe druk het is, zal de berger ook gelijk een eerste poging doen, of stuurt een reparatiewagen voor de daadwerkelijke hulp. Daar zou je niet opnieuw voor hoeven bellen.

Daarnaast hanteert de ANWB als het goed is geen maximum leeftijd voor een auto. Wel zal een monteur een oordeel vellen over de algehele staat van de auto en als die niet positief is (als in, er zijn meerdere tekenen van minimaal of geen onderhoud), dan kunnen ze wel reparaties weigeren. Ze zijn immers een vervanging van het regulieren onderhoud.

Ik heb zelf 2 keer gebruik moeten maken van de ANWB, beide keren met de vorige auto en beide keren omdat het koelsysteem klapte. En in beide gevallen hebben ze ervoor gezorgd dat ik met de auto weer op eigen kracht richting huis kon rijden.
Met de huidige 2 keer gebeld, maar heb ik het probleem in de wachttijd ook zelf op weten te lossen (waarschijnlijk een storing in de startonderbreker geweest) en dus weer afgebeld.

Voor de tweede auto hier (een Yaris) maken we geen gebruik van de ANWB, want die heeft vanuit Toyota pechhulp. De meerkosten van een extra lidmaatschap wogen voor die auto niet op tegen de (eventuele) meerkosten van de auto bij Toyota zelf in onderhoud houden.

Voor mij is het vooral een extra zekerheid. Primair heb ik mijn lidmaatschap voor mijn 21 jaar oude BMW, waarmee we ook op vakantie gaan. Ondanks bovengemiddeld goed onderhoud blijft het een oude auto met bijbehorende kwetsbaarheden. En dat is in mijn ogen vooral de doelgroep, auto's die niet meer onder pechhulp van de merkgarage vallen, maar wel in goede staat zijn.

@Thijs2012 Jouw eigenlijke defect lijkt al eerder aanwezig te zijn geweest. Oververhitting en gescheurde leiding kunnen ook het gevolg zijn van een defecte koppakking. En een koppakking kan spontaan doorgaan, daar hoeft niet per sé eerst een andere storing aan vooraf gegaan te zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door deepbass909 op 25-05-2020 11:49 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-04 15:21
deepbass909 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:47:
@TecHHeaD Bijzondere ervaring... Ja, als je langs de snelweg stil komt te staan is de eerste prio je naar een veilige plek te brengen. Afhankelijk van hoe druk het is, zal de berger ook gelijk een eerste poging doen, of stuurt een reparatiewagen voor de daadwerkelijke hulp. Daar zou je niet opnieuw voor hoeven bellen.

Daarnaast hanteert de ANWB als het goed is geen maximum leeftijd voor een auto. Wel zal een monteur een oordeel vellen over de algehele staat van de auto en als die niet positief is (als in, er zijn meerdere tekenen van minimaal of geen onderhoud), dan kunnen ze wel reparaties weigeren. Ze zijn immers een vervanging van het regulieren onderhoud.

Ik heb zelf 2 keer gebruik moeten maken van de ANWB, beide keren met de vorige auto en beide keren omdat het koelsysteem klapte. En in beide gevallen hebben ze ervoor gezorgd dat ik met de auto weer op eigen kracht richting huis kon rijden.
Met de huidige 2 keer gebeld, maar heb ik het probleem in de wachttijd ook zelf op weten te lossen (waarschijnlijk een storing in de startonderbreker geweest) en dus weer afgebeld.

Voor de tweede auto hier (een Yaris) maken we geen gebruik van de ANWB, want die heeft vanuit Toyota pechhulp. De meerkosten van een extra lidmaatschap wogen voor die auto niet op tegen de (eventuele) meerkosten van de auto bij Toyota zelf in onderhoud houden.

Voor mij is het vooral een extra zekerheid. Primair heb ik mijn lidmaatschap voor mijn 21 jaar oude BMW, waarmee we ook op vakantie gaan. Ondanks bovengemiddeld goed onderhoud blijft het een oude auto met bijbehorende kwetsbaarheden. En dat is in mijn ogen vooral de doelgroep, auto's die niet meer onder pechhulp van de merkgarage vallen, maar wel in goede staat zijn.

@Thijs2012 Jouw eigenlijke defect lijkt al eerder aanwezig te zijn geweest. Oververhitting en gescheurde leiding kunnen ook het gevolg zijn van een defecte koppakking. En een koppakking kan spontaan doorgaan, daar hoeft niet per sé eerst een andere storing aan vooraf gegaan te zijn.
Ja ik weet dat de staat van de auto ook erg essentieel is om hulp te bieden.

Alleen de grap is dat die auto 10k km daar voor volledig is gerestaureerd, voorzien van een nieuw motorblok, rollenbank chip en overall gewoon spotless was(op een deukje in het dak na dan :p )

Ondanks dat het een model van 96 was, was ie in geweldige staat.
Alle aanbouwdelen van het blok waren recent vervangen, nieuwe HPFP, turbo enz. enz.

D'r was gewoon erg weinig aan op te merken.

En de monteur van de ANWB heeft zichzelf geen enkele keer onder de motorkap begeven.
Alleen op een meter afstand toegekeken, en toen had hij z'n vooroordeel al klaar blijkbaar.

Achteraf, na dat ik van 9 uur 's ochtends tot 21:00 's avonds langs de weg heb gestaan, eenmaal in m'n garage het na heb kunnen kijken bleek het een tank-vlottertje te zijn geweest die was blijven steken, die gaf namelijk aan dat er nog 30+ liter diesel in zat, dit bleek echter 30 drupjes te zijn |:( 8)7

Dus ook achteraf bleek het dat die chagrijnige monteur van de ANWB gewoon uit z'n nek te lullen, want die heeft dus aan de ANWB alarmcentrale gemeld dat het probleem door achterstallig onderhoud kwam, terwijl de auto net was gerestaureerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-06 17:06
@TecHHeaD Tja, in dat geval ben je dus afhankelijk van de monteur ter plekke, en wat hij doorgeeft aan de alarmcentrale legt meer gewicht in de schaal dan wat jij vertelt.

Vergelijkbare ervaring: onze cv in huis werkte niet meer, monteur van Feenstra kwam langs en had er na 2 minuten geen zin meer in. Waarop wij natuurlijk verontwaardigd waren. Bellen met Feenstra hielp niet want WIJ zouden de monteur onheus hebben bejegend - in plaats van andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:50
Tjah de pechhulp is een soort verzekering wat je hoopt dat je niet nodig hebt maar je heel blij mee bent als je die echt nodig hebt.

Bij mijn vorige auto (probleemgevalletje) heb ik ze al een paar keer nodig gehad:

- Defect in de radio waardoor de boel actief bleef tijdens toevallig een vakantieweek, gevolg accu leeg.
- Toerental sensor defect waardoor de injectie dienst weigerde (computer dacht dat de motor met 10RPM draaide met jankende startmotor). Beste man kon er niet aan en heeft me naar de garage afgesleept. Dit was werk voor op een brug.
- Luchtslang die het begaf op de snelweg. Konden weg vervolgen met een noodreparatie.
- Te hard over een veel te hoge drempel op een 50 weg (paste meer op een 30-weg). Gevolg: onderstel kreeg een dreun en moest eerst nagekeken worden voor we verder konden.

En 1 keer dat het close was geworden:
Naar werk gereden met de wetenschap dat ik daar moest tanken. Kon onderweg in een zware file terecht en zie het LPG peil hard zakken en vlak na KP Bankhoef hem op de (benzine) reserve tank springen.
Ik heb het tankstation gehaald, net. Ik had nog like 1liter over.........

[ Voor 16% gewijzigd door hackerhater op 25-05-2020 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@TecHHeaD Ik hoop dan (helaas voor jou in dit geval) dat jij de uitzondering was en ik de regel ;)

Maar ik denk dat de rol van de ANWB ook echt wel veranderd is in de laatste 20 jaar. Vroeger had je niks anders, kreeg je pech onderweg, was je aangewezen op de ANWB en waren auto's ook nog echt minder betrouwbaar. Nu zijn auto's betrouwbaarder, bieden veel merken hun eigen pechhulp of betreft het een leaseauto, waarbij de leasemaatschappij een pechhulpdienst heeft en is de vraag of de ANWB nog nuttig is, een stuk lastiger geworden.

Voor mijn BMW (voor de duidelijkheid, een cabrio uit eind 1997 die ik op het moment aan het restaureren ben) is er geen twijfel. Hoewel hij gezien de leeftijd en kilometerstand (4 ton) bovengemiddeld betrouwbaar is gebleken de afgelopen jaren, wil ik tijdens een vakantie in het buitenland de zekerheid op repatriëring in geval van defect (bij een reisverzekering is het risico op economische totalloss verklaring bij een oudere auto te groot) en vervangend vervoer. En dan ontkom je eigenlijk niet aan de ANWB.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-05 20:34
De ANWB is net zo heilig als iedere andere universeel garage. Het enige verschil is dat ze in heel nederland op locatie komen en wat regelwerk uit handen nemen indien je gestrand bent.

het probleem welke je omschrijft zou ik als volgt willen ontleden;
- De ANWB heeft wellicht een verkeerde/onvolledige diagnose gesteld
- De ANWB heeft de diagnose welke ze gesteld heeft verholpen.
- Je bent stil komen te staan met een probleem welke de ANWB niet heeft gezien of verholpen.
Plat gezegt heeft de ANWB een dood paart nieuwe hoefijzers gegeven, en is het de vraag of het nuttig is geweest dat ze verspijkerd hebben
Je zou de kosten van de foute diagnose en nutteloze reparatie eventueel terug kunnen vragen. Echter denk ik niet dat de ANWB aansprakelijk is, of aanspraakelijheid zal nemen, voor de onvolledige diagnose en het aannemelijke dat je auto al stuk was voordat ze hem de 1e keer gingen repareren.

Mijn ervaring met de ANWB kennis is niet helemaal super, maar dat is puur persoonlijk en lijkt me niet relevant voor de discussie.

Mijn zus heeft een maal gebruik mogen maken van de ANWB. Auto wou niet starten. Na een uur wachten en een half uur "sleutelen" de auto aangesleept en mijn zus naar huis gereden.
Probleem was niet opgelost, startmotor was kapot en de ANWB had dit type niet (was een 1.9tdi VAG motor, op dat moment de meest rondrijdende motor, maargoed begrijpelijk).
Bleek een loszittende klem op de -pool te zijn.

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 05-06 22:25

PcDealer

HP ftw \o/

assje schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:36:
[...]

Ik rijd tegenwoordig een wat nieuwere occasion dan toen welke in onderhoud is bij de merkgarage (Hyundai). Zo lang ik het onderhoud daar blijf doen heb ik automatisch ook gewoon mobiliteitsgarantie met pechhulp.
In mijn geval kost het mij meer als ik de Volvo naar de dealer te breng dan naar mijn lokale specialist te gaan en via mijn verzekering EUR 4,xx per maand extra te betalen voor pechhulp.
assje schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:27:
[...]

Dat is inderdaad ook nog een goede overweging ten opzichte van ANWB. Voor mij op dit moment niet in overweging omdat ik een vrij nieuwe auto elektrische auto heb die relatief goedkoop in onderhoud is en nog garantie heeft.
Even iets gecorrigeerd :p

[ Voor 26% gewijzigd door PcDealer op 25-05-2020 13:37 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
PcDealer schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:22:
In mijn geval kost het mij meer om de Volvo naar de dealer te brengen dan naar mijn lokale specialist te gaan en via mijn verzekering EUR 4,xx per maand extra te betalen voor pechhulp.
Dat is inderdaad ook nog een goede overweging ten opzichte van ANWB. Voor mij op dit moment niet in overweging omdat ik een vrij nieuwe auto elektrische auto heb die relatief goedkoop in onderhoud is en nog garantie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 10-06 17:07
Ik heb enkel positieve ervaringen met de ANWB, hoewel ik persoonlijk geen lid ben.

- Opel Astra G met Opel Assistance (vanwege dealeronderhoud):
Accu lampje ging branden, met pijn en moeite (want oa stuurbekrachtiging viel uit) de auto uit de file van de snelweg een parkeerplaats op gekregen. ANWB man vertelde me dat de dynamo kapot was, terplekke heeft hij m'n accu opgeladen en ik ben naar een ANWB servicepunt bij Utrecht gestuurd. Daar is binnen een uur een nieuwe dynamo gemonteerd, ik hoefde enkel het onderdeel te betalen (geen manuren enz). Het was vrijdagmiddag half 6.

- Opel Corsa D met Opel Assistance:
Accu leeg (ouderdom). Via Opel assistance kwam opnieuw de ANWB, deze probeerde de accu op te laden en dat ging, maar de auto startte niet. Sleutel werd niet meer herkent (bekende kwaal). Auto is afgesleept naar een garage (zaterdag avond). Ik kreeg kosteloos vervangend vervoer, hoefde hem enkel afgetankt weer in te leveren. Bij de Opel garage heb ik een nieuwe accu betaald en de kosten voor het programmeren van de sleutel.

- VW Caddy (poolauto op het werk, Leaseplan auto).
Midden in de nacht in Vlissingen bleek ineens de motorolie ver onder peil te zijn. ANWB man binnen een half uur ter plaatse om de olie bij te vullen.

- Diezelfde VW Caddy
Opnieuw midden in de nacht onderweg naar Vlissingen. Een collega meldde me al dat wegrijden moeizaam ging. Halverwege de rit begon de koppeling ineens hevig te slippen. Gestrand in de Vlaketunnel omdat de auto eigenlijk niet meer reed. ANWB heeft me van de snelweg gehaald, heeft mij voor m'n werk naar Vlissingen gebracht en een uur later stond er een mooie Volvo V40 T4 als vervangend vervoer voor me klaar in Vlissingen.

- Renault Megane (poolauto van het werk, Leaseplan)
Lekke band 's ochtends op de parkeerplaats. Binnen een half uur een ANWB man ter plaatse, prop geschoten en een uur nadat ik gebeld had was ik weer onderweg.

Van mijn huidige 2 auto's (prive) heeft er 1 ook een assistance pakket van de dealer. De andere heeft helemaal niets omdat onderhoud in het zwart gedaan wordt door een familielid. Mocht ik daar ooit mee stranden dan bel ik zonder twijfel de ANWB en neem ik dat dure pakket van 200 euro. Ik ben er zeer tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Laatst online: 11-06 14:39
Ik heb me bijna 2 jaar geleden een lidmaatschap moeten nemen omdat ik zo slim was om niet te tanken en de auto dus stil viel net voorbij Ede en was onderweg naar huis en als ik geen lid werd dan wist ie niet of ik werd afgesleept naar een tankstation. Heb het later weer opgezegd omdat ik niet veel aan het einde vd maand overhield.

Rij nu sinds vorig jaar zomer geen auto meer, maar als ik wel weer een auto neem nu dan wellicht ik weer lid wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-08-2023
[...]

Meeste snelwegen hebben camera’s hangen. Dan hoef je niemand te bellen, Rijkswaterstaat zal je naar de eerst volgende mogelijkheid brengen (parkeerplaats, afrit)
De anwb brengt je in zo’n geval wel naar een goede locatie of zelfs thuis.

Als je in de buurt rijd kan je iemand uit je kennissen kring bellen. Als je 150km verder staat word dat lastig.

Een garage bellen in de buurt is leuk maar na 18:00 of op zon/feestdagen lastig denk ik om iemand bereid te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
Aomi schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:35:
Ik heb enkel positieve ervaringen met de ANWB, hoewel ik persoonlijk geen lid ben.

- Opel Astra G met Opel Assistance (vanwege dealeronderhoud):
Accu lampje ging branden, met pijn en moeite (want oa stuurbekrachtiging viel uit) de auto uit de file van de snelweg een parkeerplaats op gekregen. ANWB man vertelde me dat de dynamo kapot was, terplekke heeft hij m'n accu opgeladen en ik ben naar een ANWB servicepunt bij Utrecht gestuurd. Daar is binnen een uur een nieuwe dynamo gemonteerd, ik hoefde enkel het onderdeel te betalen (geen manuren enz). Het was vrijdagmiddag half 6.

- Opel Corsa D met Opel Assistance:
Accu leeg (ouderdom). Via Opel assistance kwam opnieuw de ANWB, deze probeerde de accu op te laden en dat ging, maar de auto startte niet. Sleutel werd niet meer herkent (bekende kwaal). Auto is afgesleept naar een garage (zaterdag avond). Ik kreeg kosteloos vervangend vervoer, hoefde hem enkel afgetankt weer in te leveren. Bij de Opel garage heb ik een nieuwe accu betaald en de kosten voor het programmeren van de sleutel.

- VW Caddy (poolauto op het werk, Leaseplan auto).
Midden in de nacht in Vlissingen bleek ineens de motorolie ver onder peil te zijn. ANWB man binnen een half uur ter plaatse om de olie bij te vullen.

- Diezelfde VW Caddy
Opnieuw midden in de nacht onderweg naar Vlissingen. Een collega meldde me al dat wegrijden moeizaam ging. Halverwege de rit begon de koppeling ineens hevig te slippen. Gestrand in de Vlaketunnel omdat de auto eigenlijk niet meer reed. ANWB heeft me van de snelweg gehaald, heeft mij voor m'n werk naar Vlissingen gebracht en een uur later stond er een mooie Volvo V40 T4 als vervangend vervoer voor me klaar in Vlissingen.

- Renault Megane (poolauto van het werk, Leaseplan)
Lekke band 's ochtends op de parkeerplaats. Binnen een half uur een ANWB man ter plaatse, prop geschoten en een uur nadat ik gebeld had was ik weer onderweg.

Van mijn huidige 2 auto's (prive) heeft er 1 ook een assistance pakket van de dealer. De andere heeft helemaal niets omdat onderhoud in het zwart gedaan wordt door een familielid. Mocht ik daar ooit mee stranden dan bel ik zonder twijfel de ANWB en neem ik dat dure pakket van 200 euro. Ik ben er zeer tevreden over.
Meende dat je voortaan 2 dagen lid moet zijn om hulp op te kunnen roepen. Dit weet ik niet helemaal zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-06 14:26
TecHHeaD schreef op maandag 25 mei 2020 @ 12:00:
[...]

Ja ik weet dat de staat van de auto ook erg essentieel is om hulp te bieden.

Alleen de grap is dat die auto 10k km daar voor volledig is gerestaureerd, voorzien van een nieuw motorblok, rollenbank chip en overall gewoon spotless was(op een deukje in het dak na dan :p )

Ondanks dat het een model van 96 was, was ie in geweldige staat.
Alle aanbouwdelen van het blok waren recent vervangen, nieuwe HPFP, turbo enz. enz.

D'r was gewoon erg weinig aan op te merken.

En de monteur van de ANWB heeft zichzelf geen enkele keer onder de motorkap begeven.
Alleen op een meter afstand toegekeken, en toen had hij z'n vooroordeel al klaar blijkbaar.

Achteraf, na dat ik van 9 uur 's ochtends tot 21:00 's avonds langs de weg heb gestaan, eenmaal in m'n garage het na heb kunnen kijken bleek het een tank-vlottertje te zijn geweest die was blijven steken, die gaf namelijk aan dat er nog 30+ liter diesel in zat, dit bleek echter 30 drupjes te zijn |:( 8)7

Dus ook achteraf bleek het dat die chagrijnige monteur van de ANWB gewoon uit z'n nek te lullen, want die heeft dus aan de ANWB alarmcentrale gemeld dat het probleem door achterstallig onderhoud kwam, terwijl de auto net was gerestaureerd.
Omg dus je zat gewoon zonder brandstof.. :+ Kijk je niet op de dagteller hoeveel km je gereden hebt?

Ot: de ANWB is er niet om je auto te repareren, wat veel mensen denken. De auto krijgt een noodreparatie, of wordt afgesleept. Daarbij kunnen ze niet door ijzer heen kijken, als de brandstofmeter aangeeft dat er 30l in de tank zit, kan je niet verwachten dat dit in korte tijd allemaal voor je getest wordt of dat wel klopt.

Keer het om, ze zien 100den auto's per dag, daarbij zitten heel veel mensen die gratis hun auto willen laten repareren en boos worden als dat feest niet doorgaat en gaan dreigen met aansprakelijk stellen etc. De ANWB helpt je op weg, repareren doet je garage tegen gangbaar tarief.

Neem het niet van mij aan, bel ze nog eens, en vraag na hoe het zit. Ze hebben mij al vaak goed geholpen. Ik rij nu lease maar we zijn nog steeds lid voor alleen de boodschappen auto.

[ Voor 21% gewijzigd door pennywiser op 25-05-2020 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05:50

MLLL

Palm Treo 650

Wegenwacht is gewoon een soort verzekering, je hoopt het nooit nodig te hebben ,maar als er wat gebeurt is het toch geeft het toch een goed gevoel om ergens op terug te kunnen vallen.

Ik heb wegenwacht omdat ik regelmatig vakantietripjes maakte van 5000km plus. Zeker in het buitenland is het fijn om dan een nederlands bedrijf te hebben om op terug te vallen. Nooit nodig gehad in het buitenland overigens, terwijl ik sloopauto's rijd van 3 of 4 rooitjes rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 10-06 17:07
Mapro schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:23:
[...]

Meende dat je voortaan 2 dagen lid moet zijn om hulp op te kunnen roepen. Dit weet ik niet helemaal zeker
Nee. Zoals hierboven ook al ergens gezegd kun je ter plekke lid worden, maar wel met een soort van 'boete'.

Mijn broer heeft het ooit moeten doen. Die werd door een agent aan de kant gezet omdat zijn dimlicht het niet meer deed. Ver van huis, en hij mocht niet meer verder rijden van de agent. ANWB gebeld, 200 euro afgetikt voor een nieuw lampje en een jaar lidmaatschap en hij kon weer verder. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:06

DataGhost

iPL dev

SeatRider schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:24:
[...]

assje schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:47:
[...]

Om uit de kosten van het abonnement van ANWB te komen moet je eigenlijk gewoon ieder jaar een keer met panne komen te staan.
Tsja, waarom verzekeren mensen hun auto all-risk als er toch niks mee gebeurt? Ik heb een keer onderweg naar vakantie in Zweden een aanrijding gehad in Duitsland op de heenweg, dat was qua reparatie al een leuk geintje van bijna 2k. Ik ben gratis afgesleept en kreeg gratis een "vergelijkbare" huurauto (dus geen klasse prut boodschappenblik) met oneindig km's mee voor 20 dagen, dat alleen al had volgens mij richting 1000 euro of er zelfs overheen gekost (ik heb daar een overzicht over gezien maar kan het nu niet meer vinden). En dan heb ik het nog niet eens over de schade die je eventueel hebt als je het geld voor een huurauto niet eventjes hebt liggen en je vakantie niet door kan gaan en je waarschijnlijk ook boekingskosten kwijt bent.
Volgens mij heb ik met dat ene incident voor zeker 10 jaar contributie goedgemaakt. Maar ieder moet het voor zichzelf weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
DataGhost schreef op maandag 25 mei 2020 @ 19:06:
Tsja, waarom verzekeren mensen hun auto all-risk als er toch niks mee gebeurt?
Risico's die je zelf niet kan/wil dragen moet je verzekeren, als je de vervangingswaarde van een auto niet achter de hand houdt is het dus logisch dat all-risk te verzekeren (risico is kans*gevolg).

Een keer honderd euro kosten om je auto weg te laten slapen is een heel andere categorie, dat is dan meer zoals je mobiele telefoon verzekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 05-06 22:25

PcDealer

HP ftw \o/

Mapro schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:23:
[...]

Dat gaat over dit:
Wanneer start mijn recht op pechhulp?
Als je vandaag online bestelt heb je over twee werkdagen al recht op pechhulp.
https://www.anwb.nl/wegenwacht/wegenwacht-nederland-instap
Wanneer start mijn recht op pechhulp?
Als je vandaag online bestelt heb je over twee werkdagen al recht op pechhulp.
https://www.anwb.nl/wegen...wacht-nederland-standaard

Aomi schreef op maandag 25 mei 2020 @ 19:04:
[...]

Nee. Zoals hierboven ook al ergens gezegd kun je ter plekke lid worden, maar wel met een soort van 'boete'.

Mijn broer heeft het ooit moeten doen. Die werd door een agent aan de kant gezet omdat zijn dimlicht het niet meer deed. Ver van huis, en hij mocht niet meer verder rijden van de agent. ANWB gebeld, 200 euro afgetikt voor een nieuw lampje en een jaar lidmaatschap en hij kon weer verder. :+
Inderdaad:
Je mag met pech altijd de Wegenwacht bellen, ook als je nog geen lid bent. In dat geval word je ter plaatse aangemeld voor Wegenwacht Nederland Standaard. De kosten hiervoor zijn € 90,- voor de directe pechhulp + € 101,50 voor het Wegenwacht pakket.
https://www.anwb.nl/search?q=lidmaatschap
Ook te zien onder art. 11 van de Algemene voorwaarden 2020 ANWB-lidmaatschap / Wegenwacht Service

MLLL schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:49:
Ik heb wegenwacht omdat ik regelmatig vakantietripjes maakte van 5000km plus. Zeker in het buitenland is het fijn om dan een nederlands bedrijf te hebben om op terug te vallen. Nooit nodig gehad in het buitenland overigens, terwijl ik sloopauto's rijd van 3 of 4 rooitjes rijd.
Pardon!? Jij noemt auto's ter waarde van EUR 3.000,00-4.000,00 sloopauto's :?
Dan heb ik een sloopauto bij een merkspecialist gekocht inclusief 6 maanden garantie.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-06 01:34
Ik heb de indruk dat er mensen zijn die nogal veel verwachten van een pechhulpdienst, in essentie is het een eerste hulp bij pech en voor de rest een afsleepdienst met vervangwagen en een verzekering voor kosten door gevolg van pech.

Bandenpech waarbij je tegenwoordig geen reservewiel meer hebt, laatste 2 keer had een quick kit niets uitgehaald (velg geplooid door stuk metaal en 2de keer scheur in het oppervlak, terug iets van metaal geraakt), lang geleden wilde 2 bouten niet lossen en had ik echt wel een deftige sleutel nodig.

Defecte batterij, sleutel die niet wilt werken, dat soort zaken is een pechhulp ideaal. Maar alternators gaan vervangen en dat soort geintjes, gewoon direct auto laten afslepen en vervang wagen vragen. Mogelijks dat dit vroeger nog ging toen de auto mechaniek nog simpel was maar tegenwoordig, veel geluk ermee.

De locatie en soort van pech kan ook nogal duur uitvallen, op sommige locaties in BE word je instant afgesleept door een lokale FAST afsleepdienst en die prijzen zijn niet mals, je hebt zelf niets te zeggen en ze komen automatisch af op basis van camera bewaking (ring van Antwerpen, Brussel, tunnels), word terug betaald indien je een pechhulp hebt.

Een ander issue had ik met dat stuk metaal dat mijn velg geplooid had, ik stond gigantisch gevaarlijk en kon de wagen zonder signalisatie niet naar een veilige plek krijgen laat staan dat ik het wiel kon vervangen en er lag nog steeds ergens een stuk metaal ergens op de snelweg, ze waren vrij snel ter plaatste maar eventjes de autostrade laten afzetten, de gewone verzekering betaald dat niet terug. En ja, de eigenaar van dat stuk metaal kan je al u kosten op verhalen, maar tot je die gevonden hebt draai jij ervoor op.

Waar een gewone verzekering wel tussenkomt is mocht je bijvoorbeeld al je olie op de snelweg verliezen.

Uiteraard bij een nieuwe wagen als je gedekt ben door de fabrikant, geen ramp maar daar buiten, zelf een garage bellen, zelf het wiel vervangen, ik hoor het allemaal graag tot je iets voor hebt om 3 uur 'snachts in het weekend of op de verkeerde plaats.

Last minute een pechhulp regelen is altijd de volle pot + toeslag, op voorhand betaal je nooit de volle pot maar krijg je altijd wel een of andere korting. En lees wat je neemt en wat je opties zijn, soms kan je best een basis nemen en als het nodig is bijbetalen, vragen ze bijvoorbeeld 30 euro meteen te betalen om toch naar garage naar keuze af te slepen (afhankelijk van hoe ver het juist is) maar geen idee of dit bij de ANWB gedaan word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:20

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik heb de titel ietwat veranderd naar wat passender is bij de vraagstelling.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestervisser
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-06-2020
[...]

Neen de anwb is niet verantwoordelijk voor het gratis afslepen.

Indien je met pech langs een snelweg komt te staan dan mag je het alarmnummer bellen(dit geld in de meeste europese landen), rijkswaterstaat regelt de sleep naar de eerste de beste afrit of parkeerplaats.

Niet de echte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:16
Ik ben ook al jaren lid van de ANWB, ik heb ze 3x nodig gehad..
1x vanwege een handrem die vast zat en niet meer los wilde komen omdat de knop die je normaal indrukt kapot geknapt was..

Handrem werd ter plekke gedemonteerd en ik kon mijn weg vervolgen.. Daarna wel een compleet nieuwe handrem unit moeten inbouwen.. Maar toen waren auto's nog simpel en kon ik dit zelf..

1x in het buitenland (Italie), waar mijn dynamo in de fik vloog, zelf kunnen blussen maar netjes door een nederlands sprekende centralist geholpen om afgesleept te worden naar de dichstbijzijnde garage, ik kreeg kostenloos vervangend vervoer, en na een week kon ik mijn eigen auto weer ophalen.

En de laatste keer was mijn vrouw met de auto weg, en kreeg een lekke band...
Hoewel ze geen partnerpas had werd er netjes hulp gegeven en de band voor haar gewisseld.
Enige mededeling van de monteur was dat ze voor de volgende keer wel een partnerpas moest hebben..
Maarja tot op heden nog niet gedaan aangezien ik 95% van de tijd wel bij in de auto zit.

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-06 00:42
Mapro schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:22:
[...]

Meeste snelwegen hebben camera’s hangen. Dan hoef je niemand te bellen, Rijkswaterstaat zal je naar de eerst volgende mogelijkheid brengen (parkeerplaats, afrit)
De anwb brengt je in zo’n geval wel naar een goede locatie of zelfs thuis.

Als je in de buurt rijd kan je iemand uit je kennissen kring bellen. Als je 150km verder staat word dat lastig.

Een garage bellen in de buurt is leuk maar na 18:00 of op zon/feestdagen lastig denk ik om iemand bereid te vinden
Altijd zelf bellen, desnoods met de meldkamer van Rijkswaterstaat zelf (deze kan je ook bellen voor andere meldingen). Meldkamer schakelt RWS in en deze zal een berger sturen en die sleept je weg naar de dichtstbijzijnde veilige plek van de snelweg af.

Vluchtstrook is een hele gevaarlijke plek waar je niet moet wachten totdat iemand je ziet op de camera's aangezien deze op minder dan de helft van de snelwegen aanwezig zijn.

Indien er een onveilige situatie is ALTIJD 112 bellen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:04

Mimiix

Professioneel Prutser

[...]

@HollowGamer

Nee, niet de ANWB. In dit soort gevallen aub geen onjuiste info verspreiden.

Je moet in dat geval RWS of 112 bellen.

https://www.rijkswatersta...-op-de-snelweg/index.aspx

Buiten dat ANWB niet leden niet zomaar sleept, is RWS veel sneller dan de ANWB.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:21
Meestervisser schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:12:
[...]

Neen de anwb is niet verantwoordelijk voor het gratis afslepen.

Indien je met pech langs een snelweg komt te staan dan mag je het alarmnummer bellen(dit geld in de meeste europese landen), rijkswaterstaat regelt de sleep naar de eerste de beste afrit of parkeerplaats.
Klopt, meegemaakt met een aanhanger die op de snelweg over de kop was geslagen, hoefde alleen geen 112 te bellen want auto van provincie reed op 500 meter achter me, die doen actief surveillance in de spits. Ze schrijven je kenteken op en willen de groene kaart even zien en dan wordt het gewoon geregeld met de verzekeraar. Merk je ook niks van qua no-claim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
En de ANWB duurt veel langer in de spits, RWS heeft afspraken met bergers om er veel sneller te zijn en die staan ook klaar op strategische plekken

https://www.rijkswatersta...gische-inzet-bergers.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
GrooV schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:26:
[...]

Altijd zelf bellen, desnoods met de meldkamer van Rijkswaterstaat zelf (deze kan je ook bellen voor andere meldingen). Meldkamer schakelt RWS in en deze zal een berger sturen en die sleept je weg naar de dichtstbijzijnde veilige plek van de snelweg af.

Vluchtstrook is een hele gevaarlijke plek waar je niet moet wachten totdat iemand je ziet op de camera's aangezien deze op minder dan de helft van de snelwegen aanwezig zijn.

Indien er een onveilige situatie is ALTIJD 112 bellen!
Klopt echter als je stil komt te staan op een vluchtstrook met camera’s is Rijkswaterstaat er eerder als dat jij het juiste nummer gevonden hebt. Is het niet met een bergwagen dan wel met een pijlwagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Mapro schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:05:
[...]

Klopt echter als je stil komt te staan op een vluchtstrook met camera’s is Rijkswaterstaat er eerder als dat jij het juiste nummer gevonden hebt. Is het niet met een bergwagen dan wel met een pijlwagen
0800-8002

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 19:29
Mapro schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:05:
[...]

Ze zijn heel snel, maar 112 ken je wel uit je hoofd toch ;) .

Ik heb voor onze privé auto een aankoopkeuring laten doen met daarbij gelijk pechhulpdienst via de Vakgarage keten.
Ik gok dat als ik bel ik gewoon de anwb op bezoek krijg, dit was ook zo bij de vorige merkgebonden pechhulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn.s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:44
We zijn een keer met camper gestrand met een kapotte koppelingskabel, iets wat bij die camper makkelijk te repareren is onderweg als je maar een nieuwe kabel hebt. Gelukkig hadden we een abonnement bij de anwb (extra duur ivm camper). Vrij snel kwam er iemand van de anwb en vond dat de camper afgesleept moest worden naar een garage, dit kon echter pas de volgende ochtend. Hij noteerde de afmetingen van de camper en ging weer weg...

De volgende ochtend kwam de afsleepwagen, maar de afsleper vond de camper te groot en ging weer weg. Weer de anwb gebeld, maar die mochten volgens hun protocol niet een tweede keer een afsleepwagen sturen en ze konden niks meer doen. Uiteindelijk een vriend de 3 ton zware camper laten trekken met zijn Landrover naar een garage waar binnen tien minuten en nieuwe koppelingskabel erop zat.

Sindsdien neem ik altijd zelf de nodige reserveonderdelen en gereedschap mee.

[ Voor 4% gewijzigd door martijn.s op 03-06-2020 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
Smobbo schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 07:47:
[...]

Ze zijn heel snel, maar 112 ken je wel uit je hoofd toch ;) .

Ik heb voor onze privé auto een aankoopkeuring laten doen met daarbij gelijk pechhulpdienst via de Vakgarage keten.
Ik gok dat als ik bel ik gewoon de anwb op bezoek krijg, dit was ook zo bij de vorige merkgebonden pechhulp.
112 bellen voor een pech geval? Wat is de acute nood dan? Achter de vangrail staan en pechhulpdienst bellen is toch de aangeleerde methode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
Mapro schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:57:
[...]

112 bellen voor een pech geval? Wat is de acute nood dan? Achter de vangrail staan en pechhulpdienst bellen is toch de aangeleerde methode?
Dit ging over gestrand zijn op de vluchtstrook van een snelweg. Dan is 112 een prima middel. Welk ander nummer ken je uit je hoofd? Of ga je ff rustig googelen op de vluchtstrook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
Smobbo schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:09:
[...]

Dit ging over gestrand zijn op de vluchtstrook van een snelweg. Dan is 112 een prima middel. Welk ander nummer ken je uit je hoofd? Of ga je ff rustig googelen op de vluchtstrook?
Volgens mij is 112 alleen voor acuut gevaar en niet de bedoel bij gewoon pech en de vluchtstrook bereikt.

https://www.rijkswatersta...-op-de-snelweg/index.aspx

Voordeel van een mobiel is dat er een telefoon boek instaat dus je de nummers er standaard in kunt hebben staan

[ Voor 10% gewijzigd door Mapro op 03-06-2020 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:52
Smobbo schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:09:
[...]

0900 8844? Mag hopen dat mensen dat nu wel uit hun hoofd weten.

[ Voor 14% gewijzigd door WEBGAMING op 03-06-2020 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
WEBGAMING schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:30:
[...]

0900 8844? Mag hopen dat mensen dat nu wel uit hun hoofd weten.
Ja dat mag ik ook hopen, echter is het volgens mij de bedoeling een anwb/Rijkswaterstaat etc. te bellen of het gewone alarmdiensten nummer maar niet direct 112

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:52
Mapro schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:32:
[...]

Ja dat mag ik ook hopen, echter is het volgens mij de bedoeling een anwb/Rijkswaterstaat etc. te bellen of het gewone alarmdiensten nummer maar niet direct 112
Lijkt me inderdaad ook, je ziet op de sites die je linkt ook dat je alleen 112 moet bellen bij acuut gevaar. Een auto op de vluchtstrook vind ik geen acuut gevaar.
Weet ook niet of 8844 heel gepast is, maar in ieder geval beter als 112, en 8844 kan je vast wel verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
WEBGAMING schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:34:
[...]

Lijkt me inderdaad ook, je ziet op de sites die je linkt ook dat je alleen 112 moet bellen bij acuut gevaar. Een auto op de vluchtstrook vind ik geen acuut gevaar.
Weet ook niet of 8844 heel gepast is, maar in ieder geval beter als 112, en 8844 kan je vast wel verder helpen.
Sluit ik me bij aan. Enige in mijn ogen juiste manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Mapro schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:37:
[...]

Sluit ik me bij aan. Enige in mijn ogen juiste manier.
Soms moet je 112 bellen bij pechhavens (staat bord erbij) maar over het algemeen geen spoed en je kan redelijk goed op de pechstrook staan, dan is 09008844 prima en heb je ook geen mobiel meer, stuk of batterij leeg, dan is het dubbel pech want de praatpaal is ook verdwenen, fijn zo'n maatschappij.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
We huppelen volgens mij een beetje offtopic, maar toch.
Ik reageerde op iemand die aangaf dat de camera’s van RWS de boel goed in de gaten houden, volgens mij moet je als je daar met pech staat dan 112 bellen.
Dat had ik niet helemaal juist, die geldt op spitsstroken wel maar niet op elke vluchtstrook. Ik legde in m’n hoofd de link tussen camera bewaking op snelweg = spitsstrook gebruik. Dat is denk ik niet altijd zo.

Meer info:
https://www.rijkswatersta...de-spitsstrook/index.aspx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Voor pech op de vluchtstrook mag je gewoon 112 bellen. Ik snap de drempel en ook de perceptie dat het geen acuut gevaar oplevert, maar tegenwoordig wordt een pechgeval op de vluchtstrook echt gezien als een acuut risico. Sla de nieuwsberichten er maar op na hoeveel aanrijdingen op de vluchtstrook gebeuren, elke maand wel een paar waarvan veelal dodelijke slachtoffers te betreuren zijn.

Rijkswaterstaat / Incident Management geeft zelf ook aan dat je 112 mag bellen:
https://www.incidentmanag...rs/weggebruikerspech.aspx

[ Voor 4% gewijzigd door Cheesy op 04-06-2020 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
Cheesy schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 07:55:
Voor pech op de vluchtstrook mag je gewoon 112 bellen. Ik snap de drempel en ook de perceptie dat het geen acuut gevaar oplevert, maar tegenwoordig wordt een pechgeval op de vluchtstrook echt gezien als een acuut risico. Sla de nieuwsberichten er maar op na hoeveel aanrijdingen op de vluchtstrook gebeuren, elke maand wel een paar waarvan veelal dodelijke slachtoffers te betreuren zijn.

Rijkswaterstaat / Incident Management geeft zelf ook aan dat je 112 mag bellen:
https://www.incidentmanag...rs/weggebruikerspech.aspx
Op je link lees in ook bel voor je personenauto de pechhulpdienst en daarna voor assistentie 112. Met de juiste pechhulpdienst dienst heb je geen assistentie nodig en ben je in no time van de vluchtstrook geholpen.
Pech op een rijbaan is natuurlijk wel acuut gevaar. Maar daar zal je niet snel stil komen te staan omdat je vaak nog wel naar de zijkant kunt uitrollen/rijden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:00
Afgelopen jaar zelf ook ervaring gehad met de ANWB. Nieuwe Opel Corsa, denk 2 maanden oud, was een pijpje van het koelingssysteem er af geknald. Meteen allemaal systeem meldingen dat auto oververhit raakte, daarom direct kunnen stoppen bij een benzine pomp. Gezien het een nieuwe Opel betrof, gekocht bij een merk dealer, heb je er een jaar pechservice bij. Bij ieder jaarlijkse onderhoudsbeurt wordt dit weer met een jaar verlengd. Dan zou je denken, waar is die ANWB voor nodig? Na bellen van de Opel pechservice kwam er ineens 15 minuten later een ANWB busje aan!

Monteur van de ANWB heeft er een nieuwe buisje opgezet en koelvloeistof bijgevuld. Kon direct weer doorrijden en heb het de volgende dag even laten nakijken bij de dealer. Die vonden de reparatie echter prima dus werd weer heen gestuurd.

Wat de monteur van de ANWB mij vertelde (en ook in zijn PC heeft laten zien) is dat ik beter direct de ANWB had kunnen bellen. Een aantal van die leuke "gratis" merk pechdiensten werkt simpelweg met ANWB, maar dan wel met hele specifieke contracten. Zo mocht mag de ANWB van Opel max 50 euro aan reparaties langs de weg uitvoeren, maar geen accu's of banden wisselen. Indien je daar schade aan zou hebben, zou je auto afgesleept moeten worden. Terwijl als jij ANWB lid bent ze ter plekke alles wat mogelijk is kunnen fixen. Zo had hij dezelfde dag een mevrouw met een VW, accu dood. Zelfs na het bellen van de dealer mocht hij die niet vervangen, terwijl hij de juiste gewoon in de bus had liggen.

Ga er dus niet direct van uit dat zo'n gratis pechservice ook echt iets bied!

Overigens zie ik de ANWB ook simpelweg als een verzekering. Net als iedere andere verzekering waar je gebruik van maakt betaal je genoeg geld en misschien dat je er levenslang nooit gebruik van maakt. Echter als je het een keer nodig hebt ben je erg blij dat je het toch goed geregeld had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Ik was iig blij met mijn ANWB Europa.

Toen mijn auto de 300.000 aantikte had ik iets van 'Toch wat zekerheid nemen, want ik rij vrij veel, ook op vakanties'.

3 jaar later (Vorig jaar augustus): Rondreis gemaakt: Via Duitsland, Polen, Wit Rusland, Litouwen, Estland, Letland naar Finland, via de Noordkaap, Lofoten en door Zweden weer terug.

En toen gebeurde het: Mijn versnellingsbak besloot ermee te stoppen. Prima, kan gebeuren. En met 430.000 op de teller..
Lokale pechdienst geregeld door de Anwb: die kon dus niets doen, dus de auto achterop naar de dichstbijzijnde garage: Dat dorpje met 3500 inwoners was 140km verderop.
Daar bleek de bak dus defect. Vervangen was niet de moeite waard (Dagwaarde van een diesel uit 2005 met bijna 4.5 ton is niet heel veel). Dus de auto daar achtergelaten.

t hele geintje kostte mij totaal 150 euro: 2 hotelovernachtingen om de zooi te regelen.

ANWB:
Sleepkosten vanaf pechlokatie naar garage: 800 euro ongeveer
Papierwerk / afvoeren / onderzoeken auto: 300 euro
Huurauto (1200km vanaf Umea naar Goteborg): 350 euro
Eigen auto van de ANWB vanaf Goteborg naar huis (Splinternieuwe A-klasse Mercedes met 400km op de teller, 3 dagen gehad)...

Al met al was die 3 jaar ANWB premie dus ruim terugverdiend.
Pagina: 1