Autoverzekering - schadejaren leaseverklaring

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:54
Bij het afsluiten van een nieuwe autoverzekering wil ik mijn leaseverklaring gaan gebruiken, ik heb hier enkele vragen over en ben benieuwd naar jullie ervaringen. Ook gesteld aan enkele autoverzekeraars maar nog geen concreet antwoord terug gekregen.

1) Wat is de geldigheidsduur van een leaseverklaring. Wat mag de periode zijn tussen het einde van het leasecontract en het afsluiten van een autoverzekering? Univé kwam met 1 maand, dat vind ik wel erg weinig.

2) Maakt een autoverzekeraar verschil tussen het soort schade? Bijvoorbeeld; schade veroorzaakt door onbekende, achterop voorganger gereden. Is iedere schade hetzelfde in de calculatie?

3) Vanaf welk moment gaat een autoverzekeraar schadevrije jaren tellen, direct vanaf de laatste schade, of vanaf een specifieke periode na de laatste schade?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verklaring schadevrij die ik ooit kreeg stond op dat ik sinds datum x schadevrij was. Lijkt me dat ze dat als datum aanhouden. Was de datum van mijn laatste schademelding. Meer hoeft verzekering ook niet te weten.

Geldigheidsduur zou ik per verzekering verschillend verwachten. Maar als jij een verzekering wilt afsluiten kun je toch gewoon bij je voormalige leasemij's een verklaring opvragen? Dan zijn ze recent en dus voldoende voor je nieuwe verzekering.

Sowieso geldt hier: jij wilt korting op je verzekering, dan zul jij de jaren schadevrij aan moeten tonen. Dat gaat een verzekering niet voor je doen. Mogen ze volgens mij ook niet, want ze zijn partij in deze.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:54
The Eagle schreef op zondag 24 mei 2020 @ 16:31:
Verklaring schadevrij die ik ooit kreeg stond op dat ik sinds datum x schadevrij was. Lijkt me dat ze dat als datum aanhouden. Was de datum van mijn laatste schademelding. Meer hoeft verzekering ook niet te weten.

Geldigheidsduur zou ik per verzekering verschillend verwachten. Maar als jij een verzekering wilt afsluiten kun je toch gewoon bij je voormalige leasemij's een verklaring opvragen? Dan zijn ze recent en dus voldoende voor je nieuwe verzekering.

Sowieso geldt hier: jij wilt korting op je verzekering, dan zul jij de jaren schadevrij aan moeten tonen. Dat gaat een verzekering niet voor je doen. Mogen ze volgens mij ook niet, want ze zijn partij in deze.
Je kunt een periode tussen het einde van je lease contract en een autoverzekering overbruggen door geen auto te gaan rijden. Bij een normale autoverzekering mag die periode maximaal 3 jaar zijn, anders verlopen je schadevrije jaren, voor lease kan ik hier helemaal niets over terugvinden, op Univé na dan, en daar is het 1 maand.

En voor je laatste punt, wat heeft een schade op je leaseverklaring voor effect in hun calculatie. Want je kunt bij een autoverzekering natuurlijk ook de min in gaan. Dus stel je laatste schade is in 2017, zien ze 2018 en 2019 dan als 2 schadevrije jaren, of beginnen ze pas te tellen vanaf 1 of meerdere jaren na de laatste schade.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Strider Schade door anderen aangebracht staan niet op jouw naam. verder houdt men bij Roy data de gegevens bij. meer info oa : https://www.geld.nl/autov...oy-data-schadevrije-jaren

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:18
Ik denk niet dat er officieel een richtlijn is voor de geldigheid van een leaseverklaring.
Dit heb ik nog vaag kunnen onthouden van toen ik nog in de verzekeringenwereld werkte:
De originele leaseverklaring moet je inleveren. Anders zou je je schadevrije jaren bij meerdere verzekeraars tegelijk kunnen gebruiken.
Ja er zit verschil tussen schades. Bijvoorbeeld ruitschade levert je geen min jaren op.
Mijn ervaring is dat de verzekeraar uitrekent hoeveel schadevrije jaren de leaseverklaring waard is. Een schade is -5 schadevrije jaren. Heb je 5 jaar lease gereden en 1x schade geclaimd, dan levert je leaseverklaring je 0 schadevrije jaren op.