Aansluiten elektronische ballast voor TL

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-04 16:49
Ik ben een elektronische ballast aan het vervangen in een TL-bak die niet goed meer opstart. Helaas geen simpele starter...

Even een overzicht van de oude (nog aangesloten) en de nieuwe (los):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hzBiomphcmnnH5dJWOt3uQDBLQI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QqXeNUTvXKou0WZa8W3UIZIq.jpg?f=fotoalbum_large

Een een detail van de kant waar het om gaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YhpAfDJCQTYo7zSVry_xJuen8og=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JWmVxnRl0iKSneOVHHGWnYJc.jpg?f=fotoalbum_large

Ik begrijp de symbolen op de nieuwe ballast helaas niet en wil zeker weten dat ik het goed aansluit. Is er hier iemand die wel begrijpt hoe ik de ballast zou kunnen vervangen?

Ik heb de nummers in een tabel gezet. 7 en 8 zijn doorgelust op de oude, daarom hebben we dus 2x3 draadjes die aangesloten moeten worden.

Ik gok dat het zo aangesloten moet worden:
oudnieuw
55
66
91
102
113 of 4
123 of 4

Maar ik wil dus niet gokken, het zou jammer zijn als er meteen iets kapot gaat.
Dus mijn vraag: wie weet hoe dit werkt en wil helpen de onderstaande tabel in te vullen?

oudnieuw
5X
6X
9X
10X
11X
12X

Ik realiseer me dat dit een beetje tussen elektronica en huisinstallaties in zit, dus ik weet niet precies waar ik het moet zetten.

Beste antwoord (via apt op 24-05-2020 21:47)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-05 00:04

SA007

Moderator Tweaking
1/2/5/6 op de nieuwe heb je goed zitten.

Je zal wat aan de bedrading moeten veranderen en 11 of 12 veranderen dat er naar een individuele lamp gaan.

Aan 1 kant van het armatuur zul je een paar draadjes moeten veranderen.

Waarschijnlijk loopt uit 1 houder nu 2 draadjes die naar de 2e lamphouder gaan waarna ze naar het balast lopen.
Je moet 2 draden afknippen en die met elkaar verbinden.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Voor
--------------------o--x-------o

TL         TL

-----------------x--o----------o

Na
--------------------o  x-------o
                  _____/
                 /  TL         TL
                 |
-----------------x  o----------o

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-05 00:04

SA007

Moderator Tweaking

Je zal wat aan de bedrading moeten veranderen en 11 of 12 veranderen dat er naar een individuele lamp gaan.

Waarschijnlijk loopt uit 1 houder nu 2 draadjes die naar de 2e lamphouder gaan waarna ze naar het balast lopen.
Je moet 2 draden afknippen en die met elkaar verbinden.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Voor
--------------------o--x-------o

TL         TL

-----------------x--o----------o

Na
--------------------o  x-------o
                  _____/
                 /  TL         TL
                 |
-----------------x  o----------o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:22
TL staat ook op de nominatie om volgend jaar uitgefaseerd te worden, als je geld moet neerleggen voor een EVSA dan is vervangen door LED buizen een wat betere investering.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-04 16:49
SA007 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 19:05:

...
Super dank voor de uitleg.

Toen ik je uitleg zag begreep ik het... (bijna Cruijffiaans). Het licht brand weer netjes.
Sine schreef op zondag 24 mei 2020 @ 19:23:
TL staat ook op de nominatie om volgend jaar uitgefaseerd te worden, als je geld moet neerleggen voor een EVSA dan is vervangen door LED buizen een wat betere investering.
Ik had al nieuwe lampen gekocht en baalde dus toen ik erachter kwam dat de ballast stuk was. Ik heb toen nog wel gekeken naar LED TL maar ik heb balken van 104 cm lang. Dat blijkt geen gangbare maat in LED te zijn.
Met mijn nieuwe ballast en 4 lampen kan ik weer jaren vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsdcf
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20-10-2023
Goeiedag,

Ik weet niet of ik een nieuw topic moet starten of best hier reageer.
Ik zou een enkele ballast moeten vervangen. Oude magnetische eruit en een nieuwe elektronische erin.

Maar ik snap het schema niet zo goed. Daarop lijkt het alsof er 1 punt van de 2 fittingen niet moet worden aangesloten.

1 en 2 gaan volgens mij naar 1 fitting en 3 naar 1 punt van de andere fitting?

Kan iemand me hiermee helpen aub?
Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g3MhXGp8uqFyeX4WD1R44TNVVtE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/smftFDNhROk1CnTBospQcJ8M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

nielsdcf schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:55:
Goeiedag,

Ik weet niet of ik een nieuw topic moet starten of best hier reageer.
Ik zou een enkele ballast moeten vervangen. Oude magnetische eruit en een nieuwe elektronische erin.

Maar ik snap het schema niet zo goed. Daarop lijkt het alsof er 1 punt van de 2 fittingen niet moet worden aangesloten.

1 en 2 gaan volgens mij naar 1 fitting en 3 naar 1 punt van de andere fitting?

Kan iemand me hiermee helpen aub?
Alvast bedankt!

[Afbeelding]
Er zijn TL buizen die zo werken: op aansluiting 1 & 2 komt eventjes een gloeispanning te staan die het gas in de buis opwarmt. Dan komt er een hoge spanning op aansluiting 3 te staan waardoor het opgewarmde gas "ontsteekt". Daarna wordt de spanning op aansluiting 3 verlaagd en loopt er een constante stroom waarbij de TL buis licht geeft.

Als je de TL-buis en het voorschakelapparaat samen gekocht hebt en de verkoper heeft je gegarandeerd dat het werkt zal het wel OK zijn.
Als je gewoon een los voorschakelapparaat hebt gekocht en je er nu achter komt dat er maar één gloeidraad ondersteund wordt ipv 2, moet je verder onderzoeken of je TL buis hier voor geschikt is

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsdcf
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20-10-2023
Super, daarnet zo aangesloten en het werkt. Dankjewel
Pagina: 1