Upgrade gewenst voor (geïntegreerde) grafische kaart.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piiggy
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?

Ik zou graag mijn (geïntegreerde) grafische kaart willen upgraden. Ik gebruik een simpel pc'tje voor tekstverwerking, mail en dat soort simpele zaken. Zie onderaan hoe mijn systeem er uit ziet. Ik gebruik de pc ook voor een stukje ontspanning, als ik na een lange werkdag bijvoorbeeld een simpel spelletje als Euro Truck Simulator 2 of House Flipper speel. Met het huidige systeem haal ik tussen de 15 en 20 FPS op een mix van high/medium settings (Tussen low, medium en high settings lijkt gek genoeg weinig FPS verschil te zitten) in Euro Truck Simulator 2. In principe is dit gewoon 'speelbaar' voor mij, maar zou het graag wat willen opkrikken. Het hoeft geen enorm krachtig gamesysteem te worden, want de meeste games speel ik op mijn PS4. ETS2 en House Flipper speel ik vooral om even mijn brein te resetten ;-) Je zou kunnen zeggen: Gooi alle settings op low, maar dan vind ik het er niet speelbaar uitzien. Daarnaast maakt dit zoals beschreven ook weinig verschil qua FPS lijkt het.

PC is voornamelijk aanwezig voor het dagelijkse computergebruik. Qua snelheid met opstarten e.d. en geheugen is het een prima en vooral lekker stil desktopje, maar het mag nét ff wat beter zodat ik ook ETS2 met een wat hogere FPS kan spelen. Als ik met alle settings op high uitkom op een stabiele FPS van 50-60 zou ik al blij zijn denk ik.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Het liefst natuurlijk zo min mogelijk. Budget hangt af van de mogelijkheden. ETS2 is op zich 'acceptabel' te spelen, verwacht ook geen wereld van verschil.

Upgraden naar een game-pc van een paar honderd euro is echt geen optie, is het voor mij niet waard.Het liefst pas ik zo min mogelijk aan, maar ik zoek met deze vraag vooral een beetje sturing: Wat is er nodig om aan mijn vraag te voldoen, en is het überhaupt realistisch met mijn systeem. Als het kan voor/rond een eurootje of 100 ben ik helemaal happy. Maar iets meer of minder kan ook.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.

Ik sta open voor alle adviezen, maar heb het vermoeden dat de opties überhaupt beperkt zullen zijn.
Wat ik zelf heb kunnen vinden met wat google-werk, is dat een MSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G zou moeten passen in mijn systeem, en dat ik hiermee al een aardige stap zou zetten. Echter is dit de enige kaart die ik echt heb kunnen vinden, en die begint al bij 158 euro. Ik ben onvoldoende thuis in deze wereld om ook helemaal te snappen welk merk wel/niet past bij elkaar. Codewoord van mijn zoektocht tot nu toe is 'bottleneck', maar geen idee hoe dit zit en wanneer ik hier last van zou krijgen. Ik snap dat dit te maken heeft met een grafische kaart en processor die niet bij elkaar passen, maar wanneer dit dan het geval is, geen idee.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Systeem zoals het hier staat:
(Geen idee wat ik precies schrijf, ik kopieer het 1 op 1 uit mijn systeeminfo...)

Moederbord: Gigabyte F2A88XM-D3HP
Processor: AMD A10-7890K Radeon R7, 12 cores 4C+8G 4.10 GHz
RAM: 16,0 GB (14,9 GB beschikbaar)

Het zit allemaal in een Coolermaster Silencio kast. Vrij kleine kast, dus weet niet in welke mate dit beperkend kan zijn voor de opties.

Qua monitor gebruik ik sinds kort een ultrawide monitor van 34 inch. Voor zover ik merk heeft dit geen invloed op de prestaties, ik scoor hetzelfde qua FPS als toen ik nog een 27 inch monitor gebruikte.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Ik ben inmiddels een aantal dagen aan het googlen etc., omdat ik graag zelf de oplossing had gevonden. Helaas lukt het me niet, en maakt het zoeken het voor mij eerder onduidelijker dan dat ik er wijzer van word.
Als ik domme vragen stel: Excuus, ben hier niet echt in thuis.

Graag dus jullie adviezen.
Ik ga er zelf vanuit dat ik op zoek zal moeten naar een andere/betere grafische kaart. Mocht het juist aan een ander deel van mijn systeem liggen, laat het me vooral weten. Voor mij leek een lage FPS voornamelijk te komen door de grafische kaart, vandaar dat ik gok dat het in die richting zit.

Alvast dank!

Beste antwoord (via piiggy op 31-05-2020 17:29)

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Ik zou een tweedehands kaart kopen, bv een 1050Ti inderdaad, of een RX570. Die laatste is wat sneller en zou je kunnen vinden met 8GB als dat handig is met jouw resolutie. Beide kun je voor tussen de 75 - 100 kopen tweedehands.

[ Voor 59% gewijzigd door Luxicon op 24-05-2020 16:33 ]

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-06 19:27
De cpu is niet echt een hoogvlieger, dus elke relatief recent videokaart zal reeds gebottlenecked worden.
Ik zou je eerder richting een tweedehandse RX460-480 of GTX 960/970 sturen (kwestie van er niet teveel aan uit te geven), als je voeding hiervoor voldoende is in de eerste plaats...

[ Voor 8% gewijzigd door DenHond op 24-05-2020 16:17 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Ik zou een tweedehands kaart kopen, bv een 1050Ti inderdaad, of een RX570. Die laatste is wat sneller en zou je kunnen vinden met 8GB als dat handig is met jouw resolutie. Beide kun je voor tussen de 75 - 100 kopen tweedehands.

[ Voor 59% gewijzigd door Luxicon op 24-05-2020 16:33 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:01
Inderdaad niet te zware gpu kopen.
Een amdere optie(kost wat meer). Is een nieuwe apu halen van AMD. Geeft je ook een mooie boost in je andere taken. Maar kost je ook wat meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:15
Een videokaart adviseren zonder te weten welk merk en type voeding aanwezig is gaat natuurlijk niet. Misschien wil @piiggy de moeite nemen de behuizing open te maken, het merk en type voeding af te lezen en het ons te laten weten. Een foto van de voeding posten mag natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piiggy
  • Niet online
Uszka schreef op zondag 24 mei 2020 @ 17:00:
Een videokaart adviseren zonder te weten welk merk en type voeding aanwezig is gaat natuurlijk niet. Misschien wil @piiggy de moeite nemen de behuizing open te maken, het merk en type voeding af te lezen en het ons te laten weten. Een foto van de voeding posten mag natuurlijk ook.
Timing, was net een reactie aan het typen m.b.t. de voeding, n.a.v. de eerste reactie van DenHond ;-)

Heb de kast net open gemaakt, er zit een Coolermaster V550 in.
Luxicon schreef op zondag 24 mei 2020 @ 16:20:
Dank voor de tip, ga ik daar ook nog even naar kijken!
loki504 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 16:39:
Inderdaad niet te zware gpu kopen.
Een amdere optie(kost wat meer). Is een nieuwe apu halen van AMD. Geeft je ook een mooie boost in je andere taken. Maar kost je ook wat meer.
Heb er even naar gekeken, maar zag dat de AMD processoren (in de laagste prijsklasse) die ik aanklikte een AM4 slot nodig hebben op het moederbord. Heb op tweakers mijn moederbord bekeken, maar die heeft alleen een FM2/FM2+ slot. Dus weet niet of dat dan gaat lukken. Zal me er sowieso wat verder in verdiepen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:15
piiggy schreef op zondag 24 mei 2020 @ 17:05:

Heb de kast net open gemaakt, er zit een Coolermaster V550 in.
Als het pricewatch: Cooler Master V Series V550, pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular of pricewatch: Cooler Master V550 Gold is dan kan maakt het voor de voeding niet uit welke videokaart je gaat gebruiken.
Heb er even naar gekeken, maar zag dat de AMD processoren (in de laagste prijsklasse) die ik aanklikte een AM4 slot nodig hebben op het moederbord. Heb op tweakers mijn moederbord bekeken, maar die heeft alleen een FM2/FM2+ slot. Dus weet niet of dat dan gaat lukken. Zal me er sowieso wat verder in verdiepen!
Dat is veruit de duurste optie. Met een 3200G schiet je er grafisch nog niet heel veel mee op. Dan moet je meer denken aan een 3300x op B450 met 16GB 3200 MT/s ram en een GTX 1650 Super echter ben je dan bijna €500 verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:01
@piiggy ik bedoelde ook overstappen op een nieuwer platform.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piiggy
  • Niet online
Uszka schreef op zondag 24 mei 2020 @ 17:18:
[...]

Als het pricewatch: Cooler Master V Series V550, pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular of pricewatch: Cooler Master V550 Gold is dan kan maakt het voor de voeding niet uit welke videokaart je gaat gebruiken.

[...]

Dat is veruit de duurste optie. Met een 3200G schiet je er grafisch nog niet heel veel mee op. Dan moet je meer denken aan een 3300x op B450 met 16GB 3200 MT/s ram en een GTX 1650 Super echter ben je dan bijna €500 verder.
Het is de eerste die je noemde, de pricewatch: Cooler Master V Series V550 dus wat dat betreft zit ik dan dus al goed, scheelt weer!

Upgrade van +/- 500 euro is het me niet waard. PC is voor de dagelijkse zaken meer dan snel genoeg, dus denk dat het voor mij weinig toegevoegde waarde heeft. Als ik met een (veel) kleinere investering al een stabiele hogere FPS kan bereiken ben ik al happy! Steek ik de overige centen mooi in de verbouwing thuis of een andere hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:43
Ik ga er niet vanuit dat je betere performance gaat halen met een snellere gpu.
Daar is je cpu gewoon te traag voor.

Je geeft zelf al aan:
Tussen low, medium en high settings lijkt gek genoeg weinig FPS verschil te zitten"
en
- "Qua monitor gebruik ik sinds kort een ultrawide monitor van 34 inch. Voor zover ik merk heeft dit geen invloed op de prestaties, ik scoor hetzelfde qua FPS als toen ik nog een 27 inch monitor gebruikte."
Als het opschroeven van settings niet lijdt tot minder FPS, dan is de gpu daar niet de bottleneck. Net als bij het wijzigen van de resolutie.

Een 7890K is een quad core, maar met een slechte single core snelheid en bij meer dan 2 threads moet hij nog zaken gaan delen om alle 4 de cores aan de gang te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-06 11:50
Gigabyte GTX 1650 OC 4G. Verbruikt minder dan 75 watt en volledig over het PCIe slot (dus geen externe connector nodig). En een kaart van de Turing-generatie kan met de nieuwste APIs en videostandaarden overweg. Lekker compact tevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piiggy
  • Niet online
Dank voor het meedenken/reageren allen. Speciale dank naar @Luxicon voor het meedenken en het voorzien van extra info via DM.

Inmiddels een 1050ti aangeschaft, wat een verschil! Bij ETS2 draai ik nu een redelijk stabiele 45-50 fps met overwegend ultra settings. Op de wat drukkere momenten/plaatsen soms een drop naar +/- 35. maar dat is nog altijd veel beter dan hoe het was. Ik kan weer even vooruit!
Pagina: 1