Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vT44s
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 11-06 10:12
Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje in het bezit van een Ryzen 7 2700X en besloot vandaag eens een ochtend + middag te besteden aan het overklokken van de processor. Omdat ik beschik over een Kraken X62 is er geen probleem betreft koeling, maar ik stuitte op internet wel op de term Silicon Lottery.

Na wat research snap ik het concept van de Silicon Lottery wel, maar kan ik nog steeds nergens vinden welke voltage + clockspeeds ik moet hebben om mezelf winaar van de silicon lottery te noemen. Kan iemand me hiermee helpen?

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JonathanG
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 19-06 11:48
https://www.msi.com/blog/...0x-x470-motherboard-guide

In deze link hebben ze het erover, dat je eigenlijk minimaal wel 4.1 tot 4.2 GHz moet halen met een gemiddelde chip. Een goede chip uit de silicon lottery die zal de 4.3 tot 4.4GHz range halen. We hebben het hier dan ook over all core overclocks.

A good answer will come if you ask a good question

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vT44s
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 11-06 10:12
JonathanG schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:02:
https://www.msi.com/blog/...0x-x470-motherboard-guide

In deze link hebben ze het erover, dat je eigenlijk minimaal wel 4.1 tot 4.2 GHz moet halen met een gemiddelde chip. Een goede chip uit de silicon lottery die zal de 4.3 tot 4.4GHz range halen. We hebben het hier dan ook over all core overclocks.
Op het moment weet ik zelf 4.2 all core aan te tikken en heb qua temperatuur nog aardig wat ruimte.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JonathanG
Dan zou ik langzaam frequentie omhoog gooien en desnoods voltage.
Kijk vooral of de stabiliteit goed lbijft. Dus kan je posten zonder problemen? En dan of die bijvoorbeeld cinebench kan runnen en completen. Als dat allemaal werkt dan is je overclock redelijk stabiel. Met een prime95 run van een paar uur weet je het zeker.
Mocht je overclock niet stabiel zijn, gooi er iets meer voltage overheen. En dan hele proces herhalen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 5erveD
  • Laatst online: 17-06 19:11
Silicon lottery is relatief.

Afhankelijk van koeling en meerdere factoren.

Zo kan een goed exemplaar op lucht weer slecht zijn op ln2.

Maar een golden sample of een de loterij winnen doe je echt niet zomaar.

Je hebt echt, echt pure mazzel. Of je moet er honderden 'binnen'

Rechtzodiegaat, ouwe rammer!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JonathanG
Uiteindelijk is de processor net zo goed als het zwakste onderdeel erin. Sommige cpu's halen hoge clocks bij bepaalde workloads, maar bij andere crasht deze omdat een andere instructieset word gebruikt die een ander deel van de cpu belast.

Maar zoals ik al aangaf, als je 4.3GHz+ haalt dan heb je een cpu met redelijke goede kwaliteit.

• 5erveD
  • Laatst online: 17-06 19:11
JonathanG schreef op maandag 25 mei 2020 @ 19:09:
Uiteindelijk is de processor net zo goed als het zwakste onderdeel erin. Sommige cpu's halen hoge clocks bij bepaalde workloads, maar bij andere crasht deze omdat een andere instructieset word gebruikt die een ander deel van de cpu belast.

Maar zoals ik al aangaf, als je 4.3GHz+ haalt dan heb je een cpu met redelijke goede kwaliteit.
Dit wil namelijk niet zeggen dat als je op een bepaalde load (instuctie) test en hier laag scoort (frequentie) dit een slechte chip is. Want dezelfde chip is bij een andere load (instructie) weer hoger te overclocken.

Om dit "probleem" te overkomen neem je dus een vast referentiepunt (benchmark).
Velen (extreme) overclockers nemen dus CB R15. Je test al je chips met dezelfde standaard en dan kun je dus vergelijken welke van die chips het hoogste scoort op bv frequentie.

Oftewel "Binning"

Dit kun je ook doen op de Internal Memory Controller (IMC) of de Igpu.

Rechtzodiegaat, ouwe rammer!

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True