Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nieuwe pc voor vervanging 10 jaar oude BBG-systeem (1.800 )

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• x-cessive
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 20-05 10:05
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Na inmiddels 10 jaar geleden een BBG systeem te hebben aangeschaft is het tijd voor wat nieuws.
Bedoeld voor thuiswerken & gamen (1440P). Zoek naar best bang for buck en een systeem dat, net als de vorige, weer een tijd mee kan.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zit zelf rond de EUR 1.800 te denken inclusief randapparatuur, maar heb geen harde grens, moet vooral toekomstvast zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen een muis, verder niet noemenswaardig:)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie samenstelling:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenMSI B450M Mortar Max€ 102,25€ 102,25
1VideokaartenPowercolor Red Devil RX 5700 XT€ 480,-€ 480,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 98,91€ 98,91
1MonitorenPhilips Brilliance 346P1CRH/00 Zwart€ 565,07€ 565,07
1ProcessorkoelingGelid Solutions Phantom Black€ 28,95€ 28,95
1ToetsenbordenCooler Master CK350 (Outemu Red) Qwerty US€ 64,99€ 64,99
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 68,-€ 68,-
1VoedingenSeasonic Focus GX-550€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesCorsair Force MP510 240GB€ 57,86€ 57,86
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 111,93€ 111,93
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.826,86

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen specifieke voorkeuren, de behuizing van be quiet! vind ik er wel gaaf uitzien.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Vooral een toekomstvast systeem weer, bang for buck.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Eerlijk advies over de samenstelling. Ben geen echte hardware-fan die alles er vanaf weet maar dit heb ik samengesteld op basis van de BBG en de eerder gegeven adviezen hier op dit forum.

Heb nog wel de volgende vragen:
- De nieuwe moederborden die eraan schijnen te komen (B550), is dat het wachten waard? Ik zelf denk van niet, is altijd wel iets om op te wachten maar wil graag jullie eerlijke advies hierover horen.
- Moederbord heb ik nu de Mortar Max versie van genomen, de Tomahawk MAX wordt ook vaak aanbevolen, wat zou daar het voordeel van zijn of is de Mortar Max versie beter?
- Geheugen, ik heb nu een kitje van 3.200MT/s, ik had hiervoor een kit van vengeance van 3.600MT/s op mijn lijstje staan. Is die snelheid de meerprijs waard of merk je daar toch weinig van en kan je beter later extra geheugen inprikken?
- Monitor vind ik onwijs lastig, kan hier op forum ook beperkt info over ultra wide en curved monitoren vinden. Ik denk dat dit de best-bang-for-buck monitor is op het moment (100hHz, op 144Hz monitor loop ik helemaal leeg :( ) maar wat zijn jullie ervaringen? Curved ja/nee (heb nu overigens een 24 inch monitor staan).

Alvast super bedankt voor het meedenken!

Beste antwoord (via x-cessive op 24-05-2020 18:26)

• DenHond
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 22-06 08:58
- De nieuwe moederborden die eraan schijnen te komen (B550), is dat het wachten waard? Ik zelf denk van niet, is altijd wel iets om op te wachten maar wil graag jullie eerlijke advies hierover horen.
Je krijgt dan pci-e Gen 4 support voor de prijs van een B450 bordje en USB 3.2 Gen 2 support (usb-c). Zo kan je op dit bord niet de front panel usb-c aansluiten die wel op je case aanwezig is (heeft een speciale aansluiting nodig).
- Moederbord heb ik nu de Mortar Max versie van genomen, de Tomahawk MAX wordt ook vaak aanbevolen, wat zou daar het voordeel van zijn of is de Mortar Max versie beter?
Tomahawk max is een fullsize bord (met alle voordelen van extra pci-e slots), die voor een of andere reden maar 1 m.2 slot heeft. Een fullsize bord zal ook mooier achter dat raampje tonen dan een micro-atx bord zoals de Mortar max
- Geheugen, ik heb nu een kitje van 3.200MT/s, ik had hiervoor een kit van vengeance van 3.600MT/s op mijn lijstje staan. Is die snelheid de meerprijs waard of merk je daar toch weinig van en kan je beter later extra geheugen inprikken?
3600Mhz is niet de moeite. Crucial of G.skill geheugen daarentegen wel, niet alle corsair sticks werken met Ryzen (hangt er van af welk geheugen ze op dat moment gebruikt hebben).
- Monitor vind ik onwijs lastig, kan hier op forum ook beperkt info over ultra wide en curved monitoren vinden. Ik denk dat dit de best-bang-for-buck monitor is op het moment (100hHz, op 144Hz monitor loop ik helemaal leeg :( ) maar wat zijn jullie ervaringen? Curved ja/nee (heb nu overigens een 24 inch monitor staan).
Bij monitoren gaat het hem niet volledig om specs (naturrlijk zijn paneeltype, refresh rate, resolutie enzo ergbelangrijk), maar het gaat hem vooral hoe ze presteren, dat vind je enkel in reviews. HWInfo had recent een mooie roundup van ultrawide monitoren, lees jezelf eens te pletter :)

Buiten het geheugen dat ik al aangehaald heb, zou ik ook de Corsair SSD achterwege laten, en alles simpel op 1 SSD draaien

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• DenHond
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 22-06 08:58
Je krijgt dan pci-e Gen 4 support voor de prijs van een B450 bordje en USB 3.2 Gen 2 support (usb-c). Zo kan je op dit bord niet de front panel usb-c aansluiten die wel op je case aanwezig is (heeft een speciale aansluiting nodig).
Tomahawk max is een fullsize bord (met alle voordelen van extra pci-e slots), die voor een of andere reden maar 1 m.2 slot heeft. Een fullsize bord zal ook mooier achter dat raampje tonen dan een micro-atx bord zoals de Mortar max
3600Mhz is niet de moeite. Crucial of G.skill geheugen daarentegen wel, niet alle corsair sticks werken met Ryzen (hangt er van af welk geheugen ze op dat moment gebruikt hebben).
Bij monitoren gaat het hem niet volledig om specs (naturrlijk zijn paneeltype, refresh rate, resolutie enzo ergbelangrijk), maar het gaat hem vooral hoe ze presteren, dat vind je enkel in reviews. HWInfo had recent een mooie roundup van ultrawide monitoren, lees jezelf eens te pletter :)

Buiten het geheugen dat ik al aangehaald heb, zou ik ook de Corsair SSD achterwege laten, en alles simpel op 1 SSD draaien

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dam_Dam21
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 16:05
Mooie build met aanvullingen van denhond. Wil je niet liever een bequiet processorkoeling zoals de dark rock 4 slim? Dan ben je wel helemaal in style ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• x-cessive
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 20-05 10:05
Dank voor jullie adviezen!

Ga ook ik over naar de Tomahawk variant en zoek even een crucial of G.skill setje geheugen op.
Over het wachten op de volgende generatie moederbord zal ik nog even nadenken en de berichten bekijken. Is allemaal nog wat onduidelijk hoe/wat/waar/wanneer.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True