Vraag: kan managed switch niet bereiken, maar clients wel?
Ik heb een vraag over configureren van VLAN op mijn thuisnetwerk. Alles werkt goed, behalve dat ik de managed switch (Netgear GS180Ev3) niet kan bereiken wanneer verbonden via de router (Netgear R7800 met OpenWRT) (1), terwijl ik clients wél kan bereiken, en al tunnelend door SSH via die client (rpi3b, raspberry pi met Debian) ook weer de managed switch (2). Als ik meteen verbonden ben met de switch kan ik hem gewoon bereiken (3). Weet iemand wat er fout gaat?Het feit dat ik clients kan bereiken op de switch betekent dat tot daar (voorbij de switch) VLAN goed gaat. Wat ik niet begrijp is dat de switch niet snapt. Misschien dat de switch niet weet op welke VLAN hij zelf zit? Maakt dit uit? Weet de router niet op welk VLAN de switch zit, en tagt deze de verkeerde VLAN (34 ipv 1)?
/f/image/dKdA2rNiHUEbdFyoyIn2VFOq.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/QJecoSdIJEtVbZZ9c08zh2GJ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/XGlcbJj5a1NQtoqKaQdMUzKI.png?f=fotoalbum_large)
Configuratie netwerk
- Telfort glasvezel internet WAN op VLAN34
- Netwerk LAN op VLAN1
- DHCP client op router op VLAN34
- DHCP server op router op LAN via VLAN1
- Switch heeft een static IP in DHCP range van router op LAN
Configuratie switch (GS108)
/f/image/alC6CJUdraYzNzrED6YNKtiU.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/DysbmWYyntN0nlnugkyI08W8.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/G3BdQx6jPEO52Cs6zSxcgEZK.png?f=fotoalbum_large)
Configuratie router (R7800)
/f/image/2aMTjmTXFR0ZfG8OPplwZkyz.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/9YJFui9yDA7NqjxHQa1EeaKA.png?f=fotoalbum_large)
Achtergrond
Ik gebruik VLAN tagging omdat ik mijn router in de woonkamer wil voor beter wifibereik, maar tegelijkertijd een switch in de meterkast om de rest van het huis van bedraad netwerk te voorzin, en dit verkeer over 1 kabel wil laten lopen naar de woonkamer. Ik ben zelf tot deze configuratie gekomen, maar weet niet goed hoe ik verder moet zonder mezelf buiten te sluitenOplossing
Het probleem leek te zijn dat de switch alleen gemanaged kan worden op untagged poorten, dus vanaf de wired clients werkt het wel (die zitten op untagged VLAN 1 poorten), maar via de trunk kon het niet (want die zat op een tagged VLAN 1 poort). Tussendoor heb ik OpenWRT geüpgraded en de juiste settings zien er als volgt uit:/f/image/bFzQDPP0SzygHCiNtd8c8D33.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/sItFQ28hoarVwJIaHRGgpPA1.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/fUaXog9pqhY8PLVfiklyRRkQ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ge2FwmOINgwXnJgZyTfCFAlU.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/BiINkmp27q9cRfELffUelGzv.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door Atomstar op 18-06-2020 21:30 . Reden: VLAN config toegevoegd, router R7800 interfaces toegevoegd, dhcp config toegevoegd, oplossing toegevoegd ]