Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Asus B360 + USB Audio interface werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Benedykt
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 18-06 02:50
Hoi!

Ik heb hier een beetje een bijzonder geval staan. Vriend van me heeft onlangs een PC overgenomen van z'n zwager om als DAW (audio editing) in te zetten. Specs:
  • Intel i7-8700
  • Asus Prime B360-Plus
  • 32 GB DDR4 RAM
  • Nvidia GTX1050
  • Samsung EVO 860
Hier sluit hij zijn Focusrite Scarlett 18i8 gen1 op aan middels een van de aanwezige USB2 poorten. Relatief recente Windows installatie (is door zwager opnieuw geinstalleerd voordat hij door ging naar de huidige eigenaar, die 'm voor niets anders dan DAW heeft (geprobeerd) te gebruiken).

Probleem is dat de USB audio interface wel herkend wordt, maar geen geluid uitstuurt. Samplerate issue was het eerste wat in mij op kwam; het probleem speelt met alle mogelijke samplerate en alle mogelijke buffer sizes.

Wat hebben we geprobeerd:
  • Nieuwste drivers voor alle apparaten, moederbord, videokaart, Focusrite -> Geen verschil
  • Beta driver van de Focusrite -> Geen verschil
  • Stokoude driver van Focusrite (die nog werkte op de oude PC) -> Geen verschil
  • BIOS update -> Geen verschil
  • Focusrite aan een andere PC hangen -> Werkt gewoon
  • Andere USB interface -> Werkt ook niet(!)
  • Windows opnieuw installeren (op een separate SSD) -> Exact hetzelfde issue
We hebben contact gezocht met Focusrite support. Zij waren erg vriendelijk en welwillend, maar kwamen uiteindelijk ook niet echt met een oplossing. Hiermee hebben we nog wat dingen als Latency en drivervolgorde gecheckt, maar ook daar kwam geen oplossing uit voort.

Nou komt het meest frappante: Wanneer we de Intel Management Engine update tool draaien werkt het na een reboot wél. Helaas maar voor korte duur, wanneer de PC volledig afgesloten wordt of in slaapstand valt en weer opgestart wordt vervalt de situatie weer in de oude en komt er geen geluid meer uit de USB interface.

Ik heb contact gezocht met Asus (immers gaat het ineens werken na draaien van hun ME update tool), maar zij verwijzen me naar de fabrikant van de USB interface en willen niets voor me betekenen. Ook nadat ik aangegeven heb dat andere USB interfaces hetzelfde gedrag vertonen en de overeenkomende factor dit moederbord is, willen ze me er niet verder mee helpen.

Mijn ideeën beginnen een beetje op te raken :) Heeft iemand dergelijk gedrag eerder gezien of heeft iemand een suggestie waar te zoeken?

Ps.: Ik hoop dat ik dit topic op de juiste plaats heb gepost, wist niet helemaal waar dit onder zou vallen..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JA93
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 14-04 19:41
Heb je het al geprobeerd in verschillende usb poorten? Ook bijvoorbeeld in een 2.0 poort en een 3.0 of 3.1 poort? Heb wel eens gehad dat een apparaat in de ene poort niet goed werkte in in de andere wel. Als apparaat op andere pc wel gewoon goed werkt, dan heb je defect apparaat uitgesloten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Benedykt
Ah ja, vergeten te melden, maar dat heb ik uiteraard al geprobeerd :)

Defect apparaat is allang uitgesloten. Sterker nog, een andere USB audio interface doet het óók niet in deze pc :?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LB Back
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 23-06 11:11
Heb je toevallig Windows update KB4556799 geïnstalleerd? Die kan audio problemen geven. Zo ja, probeer deze eens te uninstallen.

Heb je alle onboard audio disabled?

Heb je alle (Asio) drivers eerst gedeinstalleerd voordat je de laatste update hebt geïnstalleerd?

Heb je toevallig de originele kabel nog, met ferrietkern? Kan soms helpen bij Focusrites.

Heb je in de power settings ingesteld dat usb niet in slaapstand mag? Zie ook in de link hieronder punt 4 en 13, en sowieso zou ik alle 20 punten doen.

https://bandzoogle.com/bl...0-pc-for-music-production

• Benedykt
LB Back schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:48:
Heb je toevallig Windows update KB4556799 geïnstalleerd? Die kan audio problemen geven. Zo ja, probeer deze eens te uninstallen.
Yes, die had ik zelf ook net gevonden maar maakt geen verschil.
Heb je alle onboard audio disabled?
Jup, inclusief zelfs het verwijderen van de GTX1050 die ook als audio device kan dienen
Heb je alle (Asio) drivers eerst gedeinstalleerd voordat je de laatste update hebt geïnstalleerd?
Yes, ik heb zelfs heel Windows schoon op een separate disk geïnstalleerd om te kijken of een verse install het issue op zou lossen
Heb je toevallig de originele kabel nog, met ferrietkern? Kan soms helpen bij Focusrites.
Nee, maar andere USB interfaces doen het ook niet op deze PC en de focusrite doet het prima op bijvoorbeeld mijn PC. USB kabel ligt het niet aan.
Heb je in de power settings ingesteld dat usb niet in slaapstand mag? Zie ook in de link hieronder punt 4 en 13, en sowieso zou ik alle 20 punten doen.
Had die lijst zelf ook al gevonden, ook dat maakte geen verschil.

Ik begin het een klein beetje op te geven. Ik zit inmiddels te overwegen een ryzen cpu plus moederbord te kopen voor hem en de B360+i7-8700 te verkopen. Tenzij iemand echt nog een vet goed idee heeft. :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Benedykt
Voor toekomstige bezoekers die hetzelfde probleem ervaren; ik heb helaas geen oplossing in de huidige hardware kunnen vinden en heb uiteindelijk het moederbord en CPU vervangen voor een Ryzen setup.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True