Toon posts:

Upgrade voor huidige pc voor video- en filmbewerking en game

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DannySan73
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-03 21:56
Hoi allemaal, omdat het vakantiegeld dit jaar niet aan de vakantie 'op gaat' wilde ik kijken naar een upgrade van mijn huidige systeem. Ik heb onlangs al een nieuwe grafische kaart gekocht dus die is al 'in de pocket'. Het hoeft niet 'best of the best' maar iets meer snelheid/punch zou welkom zijn.

Huidig systeem:
MSI B150M Bazooka
Intel Core i5 6500 @ 3,2GHz
2x 8 Gb dual-channel Kingston DDR4-2400
GPU MSI Nvidia GeForce GTX 1650 Super OC
Opslag: 240Gb Crucial CT240M500SSD (Windows) + 500Gb Crucial CT500MX500SSD + 2Tb Seagate ST2000 (Sata) - voor opslag van data/download.
Dit alles in een simpele coolermaster kast die weer ín een computerkast staat.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
[i]Ikzelf gebruik deze laptop voor casual gaming (Lord the Rings online/World of Tanks/Elder Scrolls online) en daarnaast gebruik ik Adobe Lightroom en Photoshop voor fotobewerking.
De pc wordt daarnaast ook gebruikt door mijn dochter om met Adobe After Effects filmpjes voor haar Instagram/Youtube in elkaar te editten/renderen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik dacht zelf aan maximaal 500 euro, in die geest ongeveer.
Het zou gaan om een nieuwere kast met een goede airflow, een upgrade waarmee ik weer even vooruit kan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De 2 SSD-schijven en natuurlijk de grafische kaart. Zie ook hierboven :-)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik ga uit van een kast met betere airflow (en betere bevestiging van SSD's (heeft de huidige niet)); moederbord met processor (AMD Ryzen 5?) en bijpassende koeler + geheugen. De voeding is nét aan voor deze OC kaart dus die zou er ook bij moeten kunnen. De 2 SSD's kunnen denk ik wel mee maar ik zou graag met SSD-opslag iets ruimer in het jasje willen zitten (nu spint ook de Sata schijf nog wel eens af en moet dan restarten omdat er een bestandje o.i.d. vanaf gehaald moet worden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
MSI vindt ik een fijn merk, en heeft goede opties voor moederborden volgens mij; en dat in combi met AMD Ryzen als processor (die heeft naar ik hoor goede prestaties in verhouding tot de prijs). Maar ik sta open voor een betrouwbaar merk.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik denk aan de langere termijn, ik kan weer even vooruit qua snelheid/opslag en koeling van het geheel. Een geheugenkaart-lezer die geïntegreerd is zou ook top zijn; heb nu nog een los kastje met USB-3 kabel.

Ga je overklokken?
Ik ben daar wat huiverig voor, al heb ik wel en OC kaart gekocht maar die had 'n goede aanbieding. Dus in basis zou ik zeggen: nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben eigenlijk op zoek naar jullie kennis van 'wat past er goed bij elkaar' zodat de onderlinge componenten elkaar goed aanvullen en niet onderling lag hebben. Bang voor the buck: natuurlijk! Maar als het voor 5 tientjes toch echt wel wat beter kan: doen. Bedankt alvast voor jullie moeite!

Hieronder mijn idee voor een upgrade, waarbij ik twijfel over de verhoudingsgewijs 'dure' P1 van 1Tb.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 165,-€ 165,-
1MoederbordenMSI B450M-A PRO MAX€ 68,55€ 68,55
1BehuizingenFractal Design Focus G Mini€ 59,90€ 59,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 74,85€ 74,85
1VoedingenCorsair CX450€ 53,95€ 53,95
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 72,90€ 72,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 495,15

[Voor 28% gewijzigd door DannySan73 op 25-05-2020 13:41. Reden: Nieuwe wensenlijst ingevoegd]

Beste antwoord (via DannySan73 op 22-07-2020 11:10)

• SuperToine123
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17-02 21:30
Dit is beter geheugen voor €5 meer
pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB

Je SSD kost eigenlijk €130. Dat is namelijk de eerste webshop waarbij je echt zou kopen (Alternate)
pricewatch: Kingston A2000 1TB Deze SSD is €5 meer bij de eerste wekbshop waar je zou kopen (Megekko). Voor €5 is het 100% waard om voor de A2000 te gaan.

je voeding is moeilijk beschikbaar, deze voeding is iets minder goed maar een nogsteeds een goed alternatief
pricewatch: Corsair CX450

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kuusje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-03 15:36
Hoi @DannySan73 , het is de bedoeling dat je zelf met een opzet komt qua build. Een budget en je huidige configuratie is niet voldoende. De rest van de post is een goed begin! :)

Gr Kuus

Team anti-scalp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DannySan73
@Kuusje - dank voor je reactie, en aangepast hoor :-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DenHond
  • Laatst online: 20-03 22:34
Voor videobewerking kan je misschien toch iets meer neertellen voor de Kingston A2000 SSD. Deze gebruikt ander geheugen (TLC ipv QLC), bij het schrijven/opslaan van grote bestanden (wat nogal eens gebeurt bij videobewerking) kan de P1 zwaar throttelen.

Je gekozen voeding is momenteel ook slecht leverbaar.

En voor een paar euro meer heb je net iets sneller geheugen

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• SuperToine123
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17-02 21:30
Dit is beter geheugen voor €5 meer
pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB

Je SSD kost eigenlijk €130. Dat is namelijk de eerste webshop waarbij je echt zou kopen (Alternate)
pricewatch: Kingston A2000 1TB Deze SSD is €5 meer bij de eerste wekbshop waar je zou kopen (Megekko). Voor €5 is het 100% waard om voor de A2000 te gaan.

je voeding is moeilijk beschikbaar, deze voeding is iets minder goed maar een nogsteeds een goed alternatief
pricewatch: Corsair CX450

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sderooij
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-03 17:48
Deed me enigszins denken aan:
YouTube: The ONLY Gaming PC you can Build

:)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DannySan73
Bedankt voor al jullie opmerkingen en toevoegingen; ik heb de wensenlijst wat aangepast.
Hoe is deze in jullie ogen nu?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee