Vragen over aanleggen nieuw thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coca-Cola
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:25
Ik hoop dat jullie met mij mee willen denken en misschien suggesties hebben die me in de goede/andere richting helpen bij het aanleggen van nieuwe netwerk. Ik ben medium thuis in netwerk infrastructuur dus alle hulp is welkom :). Ik ben door een vriend gevraagd om mee te denken met het opzetten van zijn interne netwerk in zijn nieuwe (studenten)huis. Het huis is opgedeeld in 5 appartementen en elk appartement zou zijn eigen afgesloten netwerk moeten hebben. Per appartement zijn al zo'n 5-10 netwerk aansluitingen aanwezig en moet er ook een access point komen voor draadloos internet. Er is 1 centraal punt waarvan er een netwerkverbinding is naar de meterkast van elk appartement. Het internet zal verdeeld moeten worden tussen de appartementen waarbij ze allemaal een gegarandeerde minimaal snelheid willen hebben (zodat niet 1 iemand alle bandbreedte kan gebruiken).

Ik zat zelf te denken aan een Ubiquiti oplossing, maar ik heb daar zelf nog niet veel ervaring mee (de reviews en voornamelijk de ease of use spreken met wel aan). Ik heb op basis van de inlezen zelf iets bedacht als dit:
1) UniFi Security Gateway (PRO)
2) 4x Unify Switch (8 poorts is misschien genoeg anders 16/24 poorts)
3) 5x Unify AC PRO

Misschien is dit overkill en misschien zie ik nog wat dingen over het hoofd of zijn er andere producten die ik zou moeten overwegen. Ik zie in dit geval niet meteen de meerwaarde van PoE versies (gezien de meerprijs en aangezien er stroompunten aanwezig zijn bij de access point punten) maar als jullie daar een sterke mening over hebben dan hoor ik m ook graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mbt bedraad klinkt het alsof je al goed op weg bent, zowel qua concept als qua keuze voor oplossing.

Draadloos zie ik 5 appartementen en 5 AP's en denk "niet weer he..."

"One per room" is nagenoeg nooit de beste keuze qua WiFI-dekking/performance. Als je alles met UniFi doet kun je prima meerdere SSID's doen die elk op eigen VLAN zit (dezelfde als de bedrade aansluiting voor de kamers). Kortom, zolang dekking en capaciteit voldoende zijn, is er geen reden om 1 per appartement te doen.

Hoeveel je wel nodig hebt en waar die moeten hangen hangt af van layout en bouwmaterialen van het huis. Je zou een site survey moeten doen om RF te bepalen. Aan de hand daarvan weet je hoeveel AP's je nodig hebt voor de dekking. Dan komt de vraag van capaciteit. Hoe snel moet de verbinding zijn?

Ik zie dat je al voor UAP AC Pro gekozen hebt. Prima spul - maar mogelijk overkill. Bedenk dat client devices in de regel maximaal 2x2 MIMO aankunnen. Een 3x3 AP levert dan geen meerwaarde, want hij kan maar met een client tegelijk communiceren ongeacht stats. Ik zou eerder aanraden om voor AC Lites te gaan met 2x2, aangezien je drie lites hebt voor minder dan de prijs van twee pro's (of zes voor nauwelijks meer dan drie pro's), je met die drie meer dekking kunt realiseren dan met 2 pro's en bovendien de totale capaciteit hoger ligt, zeker bij 1x1 en 2x2 clients. Ik zou pas naar Pro kijken op moment dat je net niet zinnig die 3 Lites kwijt kunt.

Ik heb bijvoorbeeld twee UAC AC Pro's, omdat ik maar twee zinnige plekken in huis heb om de boel aan te sluiten, en de dekking met een Lite is net te weinig in de uithoeken. Collega van me heeft een meer normale eengezinswoning en was veel blijer met 3x Lite dan 2x Pro.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:27
Coca-Cola schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:19:
Per appartement zijn al zo'n 5-10 netwerk aansluitingen aanwezig e
edit : thuisnetwerk ? studentenhuis is best een zakelijk iets ..

5 appartementen x 10 kabels = 50 utp's... die komen allemaal in een centrale datarack uit ?
zoja, allemaal op een ubiquiti us-48-500w en gaan met die banaan ?

als je nog niet thuis bent in dit soort zaken, een vaak voorkomende vorm is je netwerk in vlan's in te delen (virtueel netwerk)
iedere gebruiker krijgt dan zn eigen vlan'etje en kan in dat interne netwerk ook doen & laten wat ie wil
op de switch kan je dan gewoon aanduiden "poortje 16 is een deel van vlan 20" bijvoorbeeld

qua aantal wifi AP's is kijken naar het gebouw... heb je 5 verdiepen die allemaal betonnen vloeren hebben , zal je er op elk verdiep eentje nodig hebben
eigenlijk wil je je accespoint zo dicht mogelijk bij je gebruiker hebben, wat zou willen zeggen dat ze bij de tv moeten liggen .. wil je dat ? (mogelijks worden ze gejat /beschadigd )

alvast hulde aan het feit dat er zoveel bekabeling is voorzien, nu nog even een lijstje maken met "wat willen we allemaal juist".. dan kan je kijken welke materialen hebben we juist nodig
ik zal er een paar inkoppen voor op die lijst

- iedere appartement krijgt zn eigen vlan... wil dus zeggen dat niemand geen extern ip heeft
- elk vlan krijgt een maximaal toegewezen snelheid van 100mbps (bv)
- is er een persoon die 24/7 bereikbaar is voor shit op te lossen ?
- is er budget voorzien voor eventuele defecte materialen te vervangen ?
- word er renundancy voorzien voor stroomuitval (bv UPS'en aanschaffen)
- worden er stuff in de huurderscontracten ingeschreven (zoals unifi schoteltje gejat / beschadigd = betalen)
- de lijst is erg lang hoor ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coca-Cola
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:25
dion_b schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:40:
Mbt bedraad klinkt het alsof je al goed op weg bent, zowel qua concept als qua keuze voor oplossing.

Draadloos zie ik 5 appartementen en 5 AP's en denk "niet weer he..."

"One per room" is nagenoeg nooit de beste keuze qua WiFI-dekking/performance. Als je alles met UniFi doet kun je prima meerdere SSID's doen die elk op eigen VLAN zit (dezelfde als de bedrade aansluiting voor de kamers). Kortom, zolang dekking en capaciteit voldoende zijn, is er geen reden om 1 per appartement te doen.

Hoeveel je wel nodig hebt en waar die moeten hangen hangt af van layout en bouwmaterialen van het huis. Je zou een site survey moeten doen om RF te bepalen. Aan de hand daarvan weet je hoeveel AP's je nodig hebt voor de dekking. Dan komt de vraag van capaciteit. Hoe snel moet de verbinding zijn?

Ik zie dat je al voor UAP AC Pro gekozen hebt. Prima spul - maar mogelijk overkill. Bedenk dat client devices in de regel maximaal 2x2 MIMO aankunnen. Een 3x3 AP levert dan geen meerwaarde, want hij kan maar met een client tegelijk communiceren ongeacht stats. Ik zou eerder aanraden om voor AC Lites te gaan met 2x2, aangezien je drie lites hebt voor minder dan de prijs van twee pro's (of zes voor nauwelijks meer dan drie pro's), je met die drie meer dekking kunt realiseren dan met 2 pro's en bovendien de totale capaciteit hoger ligt, zeker bij 1x1 en 2x2 clients. Ik zou pas naar Pro kijken op moment dat je net niet zinnig die 3 Lites kwijt kunt.

Ik heb bijvoorbeeld twee UAC AC Pro's, omdat ik maar twee zinnige plekken in huis heb om de boel aan te sluiten, en de dekking met een Lite is net te weinig in de uithoeken. Collega van me heeft een meer normale eengezinswoning en was veel blijer met 3x Lite dan 2x Pro.
Bedankt voor je reactie :). Het gaat in dit geval om een huis met 4 verdiepingen en de appartementen zijn af te sluiten dus mogelijk niet toegankelijk mocht er iets met het access point zijn, dus ik dacht dat het handig zou zijn als iedereen toch zijn eigen zou hebben. Je punt over de Pro vs Lite is een goede, ik heb de specs even vergeleken en dat lijkt me inderdaad meer dan prima!
ijske schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:54:
[...]

edit : thuisnetwerk ? studentenhuis is best een zakelijk iets ..

5 appartementen x 10 kabels = 50 utp's... die komen allemaal in een centrale datarack uit ?
zoja, allemaal op een ubiquiti us-48-500w en gaan met die banaan ?
Het is inderdaad niet een eenvoudig thuisnetwerk maar wel een leuke uitdaging om mee aan de slag te gaan :). De kabels komen per appartement uit op 1 plek en vanaf die plek gaat er 1 kabel naar de centrale meterkast (ik denk dat alles trekken naar die plek niet mogelijk was. Dus daarom dacht ik in dit geval aan een switch per appartement.
ijske schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:54:
[...]

als je nog niet thuis bent in dit soort zaken, een vaak voorkomende vorm is je netwerk in vlan's in te delen (virtueel netwerk)
iedere gebruiker krijgt dan zn eigen vlan'etje en kan in dat interne netwerk ook doen & laten wat ie wil
op de switch kan je dan gewoon aanduiden "poortje 16 is een deel van vlan 20" bijvoorbeeld

qua aantal wifi AP's is kijken naar het gebouw... heb je 5 verdiepen die allemaal betonnen vloeren hebben , zal je er op elk verdiep eentje nodig hebben
eigenlijk wil je je accespoint zo dicht mogelijk bij je gebruiker hebben, wat zou willen zeggen dat ze bij de tv moeten liggen .. wil je dat ? (mogelijks worden ze gejat /beschadigd )

alvast hulde aan het feit dat er zoveel bekabeling is voorzien, nu nog even een lijstje maken met "wat willen we allemaal juist".. dan kan je kijken welke materialen hebben we juist nodig
ik zal er een paar inkoppen voor op die lijst

- iedere appartement krijgt zn eigen vlan... wil dus zeggen dat niemand geen extern ip heeft
- elk vlan krijgt een maximaal toegewezen snelheid van 100mbps (bv)
- is er een persoon die 24/7 bereikbaar is voor shit op te lossen ?
- is er budget voorzien voor eventuele defecte materialen te vervangen ?
- word er renundancy voorzien voor stroomuitval (bv UPS'en aanschaffen)
- worden er stuff in de huurderscontracten ingeschreven (zoals unifi schoteltje gejat / beschadigd = betalen)
- de lijst is erg lang hoor ;-)
Bedankt voor de lijst!
- Ik ben bekend met VLANs en dat was inderdaad de insteek die ik had.
- Aangezien ik inderdaad niet de shit wil oplossen 24x7 zat ik ook te overwegen om er misschien een lokaal bedrijf voor in te schakelen, maar ik wil alsnog zelf precies weten hoe het in elkaar steekt en eventueel inrichten (misschien samen met zo'n partij) zodat die het 'onderhoud' kunnen doen.
- Budget is er (er wordt gezamenlijk gespaard voor onderhoud als onderdeel van de huur en dit zou daar ook onder vallen)
- Geen redundancy, het is geen bedrijfsnetwerk ;). Ik ga er van uit dat na een stroomuitval het gewoon weer zonder problemen online komt
- Geen idee hoe het verder precies zit met de huurcontracten, ik zal eens vragen of daar over nagedacht is (maar er is volgens mij ook andere apparatuur aanwezig dus ik denk dat het niet specifiek genoemd hoeft te worden)

Het belangrijkste is, of het met de opmerkingen van mij hierboven (switch per appartement) inderdaad een beetje logisch overkomt kwa apparatuur zo :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:27
euhm sterk bezig dan ... :-)

wist je btw dat je een Ubiquiti UniFi US-8 kan voeden via POE + nog genoeg POE overhouden voor dr een accespoint nog bij te hangen ?
heb je ook geen stopcontacten nodig in je appartementen
heb je alleen in kelder een switch nodig met een flink POE budget, zoals een 8-150w