Ik hoop dat jullie met mij mee willen denken en misschien suggesties hebben die me in de goede/andere richting helpen bij het aanleggen van nieuwe netwerk. Ik ben medium thuis in netwerk infrastructuur dus alle hulp is welkom
. Ik ben door een vriend gevraagd om mee te denken met het opzetten van zijn interne netwerk in zijn nieuwe (studenten)huis. Het huis is opgedeeld in 5 appartementen en elk appartement zou zijn eigen afgesloten netwerk moeten hebben. Per appartement zijn al zo'n 5-10 netwerk aansluitingen aanwezig en moet er ook een access point komen voor draadloos internet. Er is 1 centraal punt waarvan er een netwerkverbinding is naar de meterkast van elk appartement. Het internet zal verdeeld moeten worden tussen de appartementen waarbij ze allemaal een gegarandeerde minimaal snelheid willen hebben (zodat niet 1 iemand alle bandbreedte kan gebruiken).
Ik zat zelf te denken aan een Ubiquiti oplossing, maar ik heb daar zelf nog niet veel ervaring mee (de reviews en voornamelijk de ease of use spreken met wel aan). Ik heb op basis van de inlezen zelf iets bedacht als dit:
1) UniFi Security Gateway (PRO)
2) 4x Unify Switch (8 poorts is misschien genoeg anders 16/24 poorts)
3) 5x Unify AC PRO
Misschien is dit overkill en misschien zie ik nog wat dingen over het hoofd of zijn er andere producten die ik zou moeten overwegen. Ik zie in dit geval niet meteen de meerwaarde van PoE versies (gezien de meerprijs en aangezien er stroompunten aanwezig zijn bij de access point punten) maar als jullie daar een sterke mening over hebben dan hoor ik m ook graag.
Ik zat zelf te denken aan een Ubiquiti oplossing, maar ik heb daar zelf nog niet veel ervaring mee (de reviews en voornamelijk de ease of use spreken met wel aan). Ik heb op basis van de inlezen zelf iets bedacht als dit:
1) UniFi Security Gateway (PRO)
2) 4x Unify Switch (8 poorts is misschien genoeg anders 16/24 poorts)
3) 5x Unify AC PRO
Misschien is dit overkill en misschien zie ik nog wat dingen over het hoofd of zijn er andere producten die ik zou moeten overwegen. Ik zie in dit geval niet meteen de meerwaarde van PoE versies (gezien de meerprijs en aangezien er stroompunten aanwezig zijn bij de access point punten) maar als jullie daar een sterke mening over hebben dan hoor ik m ook graag.