Mag 'schuimplastic' bij het plastic afval?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-06 17:56
Hallo,

Soms zit er bij producten (kom het voornamelijk bij de duurdere merken hardware tegen) van dat 'schuimplastic' beschermingsmateriaal. Bij voedingen of moederborden kom ik het nogal eens tegen.

Van dat spul wat in laagtjes is opgebouwd en je trekt het met een beetje moeite wel uit elkaar.

Op internet zie ik veel relatie met piepschuim als ik er naar probeer te zoeken, maar dit materiaal kom ik niet expliciet tegen.

Iemand een idee of dat te scheiden is? Of dat het bij het restafval moet. Het neemt nogal veel ruimte in, en tegenwoordig kost het allemaal geld om het af te voeren.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:22

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Bedoel je dit spul?

Afbeeldingslocatie: https://cdn.myonlinestore.eu/93dc7c74-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/image/cache/full/e97c454683df44fbdf097747485bdf1ef5e8fcd0.jpg

Wat ik kan vinden:

Afdanken via:
Milieustraat

[ Voor 13% gewijzigd door Bor op 24-05-2020 13:42 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:45
Staat er niet ergens een code op gedrukt waardoor je kunt herleiden wat het is? Bijv. PE / PP / PVC o.i.d.
Wat TS bedoelt is volgens mij dit spul, ik zie dat het 'Ethafoam' heet:

Afbeeldingslocatie: https://protectivefoampackaging.co.uk/wp-content/uploads/2018/12/Screenshot-2018-12-11-at-12.40.36-300x213.png

Voor zover ik kan vinden is dat gemaakt van polyethyleen. Is alleen een beetje onduidelijk waar het dan in moet:
Als het een verpakking is dan kan het bij het plastic afval: https://www.afvalscheidin...een%2C+geen+verpakking%29
Is het geen verpakking dan moet het bij het restafval https://www.afvalscheidin...ethyleen%2C+verpakking%29

Toch vreemd, het materiaal is hetzelfde :? 8)7

[ Voor 89% gewijzigd door ThinkPad op 24-05-2020 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-06 17:56
ThinkPadd schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:43:
Staat er niet ergens een code op gedrukt waardoor je kunt herleiden wat het is? Bijv. PE / PP / PVC o.i.d.
Wat TS bedoelt is volgens mij dit spul, ik zie dat het 'Ethafoam' heet:

[Afbeelding]

Voor zover ik kan vinden is dat gemaakt van polyethyleen. Is alleen een beetje onduidelijk waar het dan in moet:
Als het een verpakking is dan kan het bij het plastic afval: https://www.afvalscheidin...een%2C+geen+verpakking%29
Is het geen verpakking dan moet het bij het restafval https://www.afvalscheidin...ethyleen%2C+verpakking%29

Daar lijkt het inderdaad op, het eerdere plaatje van @Bor is veel te open van structuur.

Dat het in de ene uitvoering wel en andere niet bij het plastic mag is inderdaad bijzonder. Maar op als het materiaal hetzelfde is zou dat naar mijn idee ook niet moeten uitmaken of het nou aan de buiten- of binnenkant van een verpakking zit...

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:59

Tens

let me drink about it

ThinkPadd schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:43:

fabrikanten zijn verantwoordelijk voor verwerking van het verpakkingsmateriaal (convenant verpakkingsmateriaal oid)van hun producten en betalen dus voor de verwerking.. Als hetzelfde materiaal gebruikt wordt als bv isolatie is het restafval daarvan niet de verantwoordelijkheid van de fabrikanten maar van de eigenaar/gebruiker (het verpakkingsmateriaal van de isolatieplaten dus weer wel)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-06 10:33
Ik had dezelfde vraag en ik kwam via Google op het vertrouwde Tweakers, want er is weinig over te vinden. Omdat het zo onduidelijk is doe ik zelf een poging. Disclaimer: ik ben geen chemicus en verbeteringen zijn welkom.

1. Schuimrubber, schuimplastic/koudschuim → NIET bij plastic afval, naar mileustraat
Dit materiaal zit veel in matrassen en zittingen, het is zacht en veerkrachtig, anders dan piepschuim dat weliswaar beschermend is maar ook door te breken (probeer dat maar eens met een matras :P )." Er zijn meerdere varianten en de onduidelijke benaming en herkomst helpt niet mee: het natuurlijke latex (rubber) en de chemische producten koudschuim en polyether, en kennelijk zijn er ook combinaties. "Typerend aan polyether schuimrubber is dat je meer bovenop het materiaal zit, koudschuim heeft een meer verend gevoel."Vermoedelijk is het materiaal op de foto van @Bor schuimplastic.

2. Polyetheen/polyethyleen → WEL bij plastic afval (denk ik)
Het materiaal op de foto van @ThinkPad herken ik ook, dat is veerkrachtig en enigszins stug (maar niet zo stug als piepschuim). Het lijkt eigenlijk een soort noppenfolie maar dan meerlaags en daardoor stijver. Volgens @ThinkPad is dit polyethyleen of tegenwoordig polyetheen (PE).
  • Wikipedia: polyetheen
  • nicoud.nl (informatief maar nogal kort door de bocht met "Het is een misverstand dat plastics erg schadelijk zijn voor het milieu").
3. Piepschuim → NIET bij plastic afval, naar milieustraat
Piepschuim is de populaire benaming van geëxpandeerd polystyreen (EPS) ook wel bekend onder merknamen als styropor of tempex. Geëxtrudeerd polystyreen (XPS) lijkt er sterk op en wordt gebruikt als isolatiemateriaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Kun je het niet beter aan je lokale afvalverwerker vragen? Mijn ervaring leert dat het per gemeente verschilt wat in welke afvalbak moet.

Bij ons mogen tegenwoordig bijvoorbeeld drankverpakkingen wel in het plastic (eerst niet), maar een paar dorpen verderop mag dat weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Beetje een oud topic, enfin. Zoals @hoi1234 al aangeeft ligt dit compleet aan de lokale afvalverwerker er zit inderdaad een behoorlijk verschil in. Hier bij is plastic eigenlijk 'verpakkingen' en dat van TS zou er bijv. ook in mogen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Wij zijn gelukkig af van het plastic afval apart afvoeren gezeik *O* de gemeente heeft zelf ingezien dat het niet werkt en teveel burgers het niet snappen. Ook komt er zwerfafval door zakken die wegwaaien en kapot gaan.

Maar ik zou het materiaal gelijkwaardig behandelen als piepschuim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:57

vhal

ಠ_ಠ

Anoniem: 217290 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 22:43:
Wij zijn gelukkig af van het plastic afval apart afvoeren gezeik *O* de gemeente heeft zelf ingezien dat het niet werkt en teveel burgers het niet snappen. Ook komt er zwerfafval door zakken die wegwaaien en kapot gaan.

Maar ik zou het materiaal gelijkwaardig behandelen als piepschuim.
Zouden ze hier ook moeten doen, in de buurt lopen er genoeg eencelligen rond die hun PMD-zak een week van tevoren al ophangen aan een lantaarnpaal. Daarnaast vind ik het straatbeeld er niet beter van worden als op iedere lantaarnpaal van die trossen met zakken hangen :/

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Onderhand moet je een studie hebben gevolgd om afval te kunnen sorteren.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Master degree in afval scheiden.

Zou zomaar een nieuwe studie richting kunnen worden in de toekomst inderdaad ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Hier staat gewoon op de containers wat er wel en niet in mag :) Lekker praktisch en duidelijk.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie McPurrr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-06 13:42

Poekie McPurrr

Mreoww~

In de PMD bak ermee, bij twijfel bedekken met zaken die er zeker in thuishoren. Als je echt veel hebt beetje verdelen over de PMD en Restafval bak.
Als je denkt "jamaar.. het is toch geen verpakkingsmateriaal.. " pak een kopje uit de kast en wikkel / vouw het erin. Tadaa.. verpakkingsmateriaal! Alsnog de PMD in :)

*Onze afvalinzamelaar heeft het liefst ongesorteerd en het gros van de bewoners deelt die mening. Echter iemand bij de gemeente heeft waarschijnlijk een gratis vakantie gekregen via een of andere 'studiegroep" die weer subsidie nodig hadden.. of de Kliko-fabrikant.

Le Meow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.serne
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09-06-2021
Dit is gewoon polyetheen. Het mag dus officieel bij het PMD afval. Maar blijkbaar hebben wij zeer slimme en goed geïnstrueerde verzamelaars achter de wagen lopen want die beoordeelden het met een gele kaart. Doe het voor de zekerheid gewoon bij het restafval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:18

Agent47

I always close my contracts.

Bij ons mag dat niet. Wij hebben een meneer in de wijk die het voor je weggooit :) Of hij houdt het zelf, I don't know.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:19

Yucon

*broem*

Die gele kaarten zijn wel een dingetje natuurlijk. Bij twijfel gooi ik dit soort dingen altijd wel bij het plastic (centrale inzamelplek, dus anoniem) want bij de nascheiding kunnen ze dit veel beter beoordelen dan ik het kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-06 15:01
Gedoe met dat plastic sorteren, al dat verschillende soorten weet er ook geen eind meer aan.
Het is een stuk fijner werken als het voor de hand liggend is wat je er mee aan moet. Zowel voor de burger als het bedrijf dat die meuk komt ophalen.

Verbod op plastic wat niet recyclebaar is, kan het ook niet in die bak terecht komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:47
m.serne schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 16:25:
Dit is gewoon polyetheen. Het mag dus officieel bij het PMD afval. Maar blijkbaar hebben wij zeer slimme en goed geïnstrueerde verzamelaars achter de wagen lopen want die beoordeelden het met een gele kaart. Doe het voor de zekerheid gewoon bij het restafval.
Jeetje wat ben ik blij dat wij niet van dat soort Gestapo in de wijk hebben lopen.

Ik doe altijd m'n best met afval scheiden, maar ik ga niet helemaal uitzoeken waarvan iets is gemaakt. Als iets er uit ziet als plastic gaat het gewoon bij het plastic afval. Afgaande op verhalen die ik in mijn omgeving hoor doe ik het al beter dan veel anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

m.serne schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 16:25:
Je kan dat niet met zekerheid zeggen. Verschillende afvalverwerkers, verschillende regels. Zo mag bij de ene gemeente de poepluiers wel in de groene bak en bij de andere moet het in grijs.

Leuker kunnen we het niet maken.... ;)
ErikT738 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 16:58:
Ik doe altijd m'n best met afval scheiden, maar ik ga niet helemaal uitzoeken waarvan iets is gemaakt. Als iets er uit ziet als plastic gaat het gewoon bij het plastic afval. Afgaande op verhalen die ik in mijn omgeving hoor doe ik het al beter dan veel anderen.
Mee eens. Ik heb laatsts eens contact gezocht met de afvalverwerker waar de verpakking van de ruitenwisservloeifstof in moet. Ze zeggen dat dat naar het afvalbrengstation moest..... dat heb ik dus niet gedaan dat is echt overdreven veel moeite.

[ Voor 33% gewijzigd door Gunner op 09-06-2021 17:09 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:19

Yucon

*broem*

Fore! schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 16:52:
Gedoe met dat plastic sorteren, al dat verschillende soorten weet er ook geen eind meer aan.
Het is een stuk fijner werken als het voor de hand liggend is wat je er mee aan moet. Zowel voor de burger als het bedrijf dat die meuk komt ophalen.

Verbod op plastic wat niet recyclebaar is, kan het ook niet in die bak terecht komen.
Dan hou je niet veel over. Het recyclepercentage was geloof ik iets in de orde van 15% omdat die vermengde en vervuilde meuk gewoon niet bruikbaar is. Ik vind lief zijn voor het milieu echt heel belangrijk. Die plasticinzameling kan me echter niet snel genoeg de nek omgedraaid worden. Er zijn gewoon teveel redenen waarom deze manier van scheiden een ontzettend slecht idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik doe graag mee aan scheiden maar ga niet extra moeite doen dan naar de bak aan de overkant met PMD en rest te lopen. De andere bak is vrij ver weer. Vaak is PMD vol dus dan gaat het in de rest. Wil best scheiden maar ook de bak bij ons was een oude papierbak met een gleuf van nog geen 10 cm dus je kan er geen barst in kwijt ofwel de eerste wasverzachterfles zorgt al voor verstopping.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:23
Fore! schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 16:52:

Ik zou nog verder gaan: Verbod op plastic dat voor éénmalig gebruik geproduceerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Meester_J schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 18:20:
[...]

Ik zou nog verder gaan: Verbod op plastic dat voor éénmalig gebruik geproduceerd is.
De lokale Jumbo heeft nu zijn gehakt en verschillende vleessoorten in papier zitten.

Het lijkt wel of iedereen die als stressbal aan het gebruiken is, ik neem het niet meer mee.
Te veel 'gekneed' gehakt verliest zijn consistentie en bakt niet lekker meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-06 16:12
Ze weten toch ook nog steeds niet wat ze moeten doen met al dat plastic? Word wel apart ingezameld maar volgens mij gebeurt er uiteindelijk niet zoveel mee omdat het heel erg lastig is om te verwerken met al die verschillende kunststoffen bij elkaar.

Van mij mag ook vrijwel alle plastic verpakking verboden worden, en de fabrikanten zeggen doodleuk 'het komt door de consument dat er zoveel plastic word gebruikt' maar als je zonder plastic verpakkingen boodschappen wil doen is dat momenteel gewoon onmogelijk.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16-06 09:11
Moesten er Belgen meelezen, in België mag het nu ook in de blauwe zak. Heb het speciaal nagevraagd omdat ik vaak dit soort afval heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanuq
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 25-12-2024
En van die piepschuim wokkels dan die soms bij in je pakket zitten als bescherming van je gekochte product?
Heb eens van een bedrijf zoiets ontvangen en daar werd bij vermeld dat die in gft bak konden, maar is dat met alle piepschuim wokkels dan het geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:13
Nanuq schreef op woensdag 25 december 2024 @ 13:49:
En van die piepschuim wokkels dan die soms bij in je pakket zitten als bescherming van je gekochte product?
Heb eens van een bedrijf zoiets ontvangen en daar werd bij vermeld dat die in gft bak konden, maar is dat met alle piepschuim wokkels dan het geval.
Zo dan! Een kick van drie en een half jaar! Maar antwoord op je vraag: die “wokkels” worden vaak van maïs gemaakt en kunnen daarom in de gft. Gooi maar eens zo’n ding in een glas water. Als ze oplossen kunnen ze in het gft. Zijn ze daadwerkelijk van piepschuim, dan waarschijnlijk in het pmd afval.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:48

Aganim

I have a cunning plan..

Cass Casey schreef op woensdag 25 december 2024 @ 14:54:
[...]
Zijn ze daadwerkelijk van piepschuim, dan waarschijnlijk in het pmd afval.
Piepschuim (polystyreen) moet, in ieder geval in iedere gemeente waar ik heb gewoond, bij het restafval ipv PMD. Dus check het even bij je gemeente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:10

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Nanuq schreef op woensdag 25 december 2024 @ 13:49:
Die doe je in een doos in de garage en als je een keer een surprise moet maken of iets terug stuurt, dan vul je een veel te grote doos tot de rand met dat spul en stuur je het op.
Pagina: 1