Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Printen via cmd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• erikkallenberg
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 16-06 17:18
Mijn vraag
Ik wil graag een prn bestand uitprinten via CMD. De printer heeft ipadres: 149.93.85.231
de naam van de printer is 'RMT1601 on NE09'

NE nummer is anders op andere computers, dus daarom print ik liever via het ipadres

Relevante software en hardware die ik gebruik
Via cmd

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
NET USE LPT1: 149.93.85.231/ /persistent:yes

PRINT /D:LPT1 K:\test.prn

Ik krijg dit niet werkend.

Iemand een idee hoe ik dit kan uitprinten via cmd?

Beste antwoord (via erikkallenberg op 25-05-2020 08:40)

• MartinMeijerink
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 15:50

MartinMeijerink

NEE tegen 1,5m

Wel een heel bijzonder ipadres, staat die printer in Washington dus? :P

En waarom is NE09 anders op andere computers? Zo te zien heet de computer NE09 en is de printer gedeeld als RMT1601.

In dat geval doe je:

1. Zorgen dat je printer gedeeld is op je werkstation (als RMT1601 dus, maar dat is ie wsl al), en dan renderen op clientcomputers aanvinken

2. in dos intikken:
net use lpt1: \\localhost\RMT1601

3. dan kun je printen:
copy k:\test.prn lpt1

Let op, lpt eerste keer met dubbele punt, tweede keer niet!

Het kan ook via een batchbestand, maar de printer delen moet dan wel eerst éénmalig via de GUI gedeeld worden, vervolgens kun je dit in een batchbestand zetten:

code:
1
2
3
4
@echo off
net use|find "LPT1" || net use lpt1: \\localhost\RMT1601
copy "%1" lpt1
pause

Dit ziet er wel heel inconsequent uit, eerst hoofdletters, dan weer niet, en met en zonder dubbele punt (LPT1, dan lpt1: en dan lpt1), maar dit moet echt zo! 8)7
Wat ook belangrijk is, is om de 8.3 naamgeving te handhaven, zowel van het te printen bestand als van het batchbestand, want de combinatie Windows 10 en MSDOS kan hier anders niet mee omgaan.

I love the smell of a soldeerbout in the morning

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Wat is een prn file, puur ascii tekst?

Ook: ik zou verwachten dat je met een share verbindt, dus NET USE LPT1: 149.93.85.231/sharenaam

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• avdongen
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 16-06 17:26
Volgens mij zou het met het copy commando moeten kunnen, als de printerbinding goed gezet is:
code:
1
copy k:\test.prn lpt1:

Andere mogelijkheden, poortnummer wordt denk ik door de meeste printers ondersteund:
code:
1
type k:\test.prn | telnet <ipadres> 9100
,
code:
1
type k:\test.prn | netcat <ipadres> 9100

Ik heb dit niet uitgeprobeerd, dus geen garanties :-)

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SparTi
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 13-06 21:59
Wat is de resultaat van je acties? Zie je het bestand wel in de queue verschijnen of komt hij niet in je queue (geen idee of je überhaupt een printqueue krijgt met deze actie).

Kan je printer device wel praten met de K: schijf?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• erikkallenberg
avdongen schreef op zondag 24 mei 2020 @ 12:52:
Volgens mij zou het met het copy commando moeten kunnen, als de printerbinding goed gezet is:
code:
1
copy k:\test.prn lpt1:

Andere mogelijkheden, poortnummer wordt denk ik door de meeste printers ondersteund:
code:
1
type k:\test.prn | telnet <ipadres> 9100
,
code:
1
type k:\test.prn | netcat <ipadres> 9100

Ik heb dit niet uitgeprobeerd, dus geen garanties :-)
Werkt helaas niet

edit:

De printer krijgt geen printjob
Ben niet erg thuis in cmd, dus weet ook precies waarom niet, of wat er gebeurd. Er lijkt dus niets te gebeuren :)

.

[Voor 14% gewijzigd door erikkallenberg op 24-05-2020 13:39]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• efan
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
eerst de printer op je pc toevoegen, die delen en dan:
net use lpt1 \\ip.adres.van.pc\printernaam\ /persistent:yes

Acties:
  • 0Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: april 2009
  • Niet online
Op je PC in de grafische omgeving je printer deelbaar maken dan:

NET USE LPT1: \\computernaam\sharenaam /persistent:yes

en dan

PRINT /D:LPT1 K:\test.prn

edit: backslashes in Windows

[Voor 11% gewijzigd door synoniem op 24-05-2020 13:13]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik denk dat men effectiever kan meedenken als je niet alleen 'werkt niet' zegt maar meer beschrijft wat je concreet deed en wat er dan concreet gebeurt ;)

(En in gaat op de andere tips)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 15:50

MartinMeijerink

NEE tegen 1,5m

En waarom is NE09 anders op andere computers? Zo te zien heet de computer NE09 en is de printer gedeeld als RMT1601.

In dat geval doe je:

1. Zorgen dat je printer gedeeld is op je werkstation (als RMT1601 dus, maar dat is ie wsl al), en dan renderen op clientcomputers aanvinken

2. in dos intikken:

3. dan kun je printen:

Het kan ook via een batchbestand, maar de printer delen moet dan wel eerst éénmalig via de GUI gedeeld worden, vervolgens kun je dit in een batchbestand zetten:

code:
1
2
3
4
@echo off
copy "%1" lpt1
pause

Dit ziet er wel heel inconsequent uit, eerst hoofdletters, dan weer niet, en met en zonder dubbele punt (LPT1, dan lpt1: en dan lpt1), maar dit moet echt zo! 8)7
Wat ook belangrijk is, is om de 8.3 naamgeving te handhaven, zowel van het te printen bestand als van het batchbestand, want de combinatie Windows 10 en MSDOS kan hier anders niet mee omgaan.

I love the smell of a soldeerbout in the morning

Acties:
  • 0Henk 'm!

• erikkallenberg
MartinMeijerink schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:32:

In dat geval doe je:

2. in dos intikken:

3. dan kun je printen:

code:
1
2
3
4
@echo off
copy "%1" lpt1
pause

Bedankt, ik ga het morgen even proberen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• erikkallenberg
MartinMeijerink schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:32:

In dat geval doe je:

2. in dos intikken:

3. dan kun je printen:

code:
1
2
3
4
@echo off
copy "%1" lpt1
pause

Bedankt het werkt
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True