Vijverpomp op halve snelheid laten draaien

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Graag zou ik mijn vijverpomp/filter (Oase Filtral 1500 UVC) op halve snelheid laten draaien, omdat deze nu te hard pompt voor mijn kleine vijvertje. In het filterhuis bevindt zich ook een 5Watt UV-C lamp. afbeelding

Op de verpakking: 230V, 50Hz, opgenomen vermogen 18W, vermogen UV-C lamp TC-S 5W.

In de handleiding staat een waarschuwing dat het apparaat beschadigd wordt indien gebruikt in combinatie met een dimmer / dimbare voeding. Ik heb de indruk dat dat risico vooral bestaat wanneer de pomp op veel lagere snelheid dan 50% wordt gezet.

Hoor graag jullie ideeen.

Beste antwoord (via Tanooki op 24-05-2020 17:47)

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:31

World Citizen

FreeReef.nl

@Tanooki Wacht wacht...

Wat is de reden dat je de stroming wilt halveren?

Want eigenlijk wil je dat nooit. Je kunt never ever ooit te weinig filter hebben.

Ik vermoed eerder dat je "last" hebt van de uitvoer stroom. Deze zal dingen omwoelen, te turbulent zijn voor je bakmaat of je planten bijvoorbeeld kapot blazen.

Als dat zo is moet je de uitstroom verdelen met bijvoorbeeld een verdeelbuis. Dan word de kracht van de stroming minder heftig, maar hou je relatief wel veel meer filter capaciteit over.

Je kunt nooit genoeg filteren of water door je filter pompen. Althans, het moet niet uit de hand lopen... maar ik zou het gek vinden.

EDIT**
Tanooki schreef op zondag 24 mei 2020 @ 17:05:
Wat ik hoop te bereiken is dat het wateroppervlak iets rustiger is, aangezien dat het kijkgenot van bovenaf ten goede zou komen.
Juist.

Maak of koop zoiets. Verwerk het ergens onder de rand en laat het wat naar beneden stromen.
Overigens is beweging aan het wateroppervlakte wel heel goed voor je gasuitwisseling. Dat word wat technisch, maar ik zou eigenlijk mijn wateroppervlakte wel wat willen laten bewegen. Liever dan een bruissteentje wat niks doet.

Je kunt hem ook rustig verticaal in je bak steken. Dus rechtopstaand. Kijk gewoon wat past en maak hem evt zelf op maat van pvc of harde aquarium buis.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/1161/1898/products/prd_8248041__3130iob2pel.jpg?v=1466332439

[ Voor 39% gewijzigd door World Citizen op 24-05-2020 17:29 ]

FreeReef.nl

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-01 14:30
Waarom zet je niet gewoon een restrictie in de uitgang van de pomp?

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Uitstroming verminderen door tegendruk is misschien niet zo goed voor de levensduur van de pomp.

Is de pomp nieuw? Na een paar weken algen, vuil e.d. verzamelen gaat het vanzelf langzamer. Voor de waterkwaliteit is een beetje goede doorstroming trouwens alleen maar goed.

Verder als de pomp 24/7 aanstaat kan je allicht beter een kleinere pomp kopen, die verdient zichzelf terug in stroomverbruik.

Alternatief, als je erbij kan, is enkele van de schoepen eraf knippen, dan heb je minder waterverplaatsing.

[ Voor 55% gewijzigd door bombadil op 24-05-2020 11:48 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Niet online
bombadil schreef op zondag 24 mei 2020 @ 11:43:
Is de pomp nieuw? Na een paar weken algen, vuil e.d. verzamelen gaat het vanzelf langzamer. Voor de waterkwaliteit is een beetje goede doorstroming trouwens alleen maar goed.

Verder als de pomp 24/7 aanstaat kan je allicht beter een kleinere pomp kopen, die verdient zichzelf terug in stroomverbruik.

Alternatief, als je erbij kan, is enkele van de schoepen eraf knippen, dan heb je minder waterverplaatsing.
De pomp is nu wel erg overbemeten, op 50% is de doorstroming ook nog steeds ruim voldoende. Een kleinere pomp die aan mijn vereisten voldoet heb ik helaas niet gevonden. Heb wel overwogen de pomp alleen 's nachts te laten draaien, maar wil graag een constante omgeving creëren.

Schoepen verwijderen is ook wel een aardige (en behoudt de volledige werking van de UVC lamp), maar zou het liefst geen energie gebruiken die niet nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arbraxas
Opgenomen vermogen 18W. Stel je vind een pomp met de helft van het vermogen. Dan is je hele winst in het gunstigste geval 9W. Als bij dat vermogen de lamp inzit dan word het 18-5 =13W Daar de helft van is 6.5W
0.009Wh * 24 *365 * 0.22c= 17.34 Euro Verspild. Met 6,5W word dat bedrag 12.52 per jaar.

Mijn inziens een beetje, waar gaat het over.

Verder moet je die pomp wel constant laten draaien, anders ga je echt problemen creeeren in je vijver.
Ben even van 22cent voor een kWh uitgegaan.

[ Voor 5% gewijzigd door arbraxas op 24-05-2020 12:09 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:36
arbraxas schreef op zondag 24 mei 2020 @ 11:43:
Waarom zet je niet gewoon een restrictie in de uitgang van de pomp?
Ja, een restrictie in de uitstroom is een beter idee dan schoepen verwijderen (want dan krijg je onbalans).

Als je het aandurft kun je proberen de impeller van de pomp een klein beetje te trimmen: alle bladen ietsje (probeer eerst een paar mm) inkorten.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Sebazzz

3dp

Tanooki schreef op zondag 24 mei 2020 @ 11:40:
In de handleiding staat een waarschuwing dat het apparaat beschadigd wordt indien gebruikt in combinatie met een dimmer / dimbare voeding.
Ik vermoed dat dit is omdat hij de initiele inertia moet overkomen om in beweging te komen. Dat zal alleen met een hoge stroom kunnen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Niet online
Gezien de adviezen hier zal ik toch het beperken van de uitstroom eens gaan proberen.

Nu maak ik gebruik van een beluchterset, waarmee de pomp ook door middel van een venturi lucht aanzuigt en toevoegt. Zie afbeelding

Zou ik deze restrictie kunnen aanbrengen door de doorvoer van het transparante (hardplastic) buisje te reduceren, bijvoorbeeld met een lijm die hard wordt? Of hebben jullie betere ideeen?

En doe ik dat dan vóór of ná het venturislangetje?

[ Voor 4% gewijzigd door Tanooki op 24-05-2020 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Kun je niet met een verloop op de uitgang de restrictie creeeren? Dan maak je nog niets permanent zoals met lijm en kun je naar hartelust een beetje expirementeren.
Die venturi zou zelf vloeistofsnelheid moeten creeeren voor de aanzuig van lucht. Of dat nog lukt kom je op maar 1 manier achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hoe groot is je vijver? En waarom pompt ie te hard volgens jou? Ik reken altijd simpelweg het volume per uur gedeeld door inhoud vijver is aantal keren rondpompen/ gefilterd per dag. En hoe meer hoe beter.

Kan zijn dat je uitstroomopening vrij groot is. Ik heb er zelf een DIY T stuk van PVC met wat gaten op zitten zodat de uitstroom mooi geleidelijk gaat.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Niet online
Vijvertje is 150l, pompcapaciteit 560l/u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Per uur dus 4,5x alles door de filter heen. Lijkt mij niks mis mee :)

Ik snap je overweging eigenlijk niet. Waarom zou je het water minder vaak rond willen laten gaan? Fwiw, ik heb een vijver van ca 1500 liter en een pomp die 5000 liter per uur doet. Gaat naar een drukfilter met UV en dan weer uitstroom. Werkt allemaal prima, per uur wordt 3,5x de vijver gefilterd.

Als je uitstroom te fel is moet je die op een andere manier beperken (bijv T stuk), niet de pomp op halve kracht laten draaien.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanooki
  • Niet online
Inderdaad niet veel mis mee, maar op 50% zou volgens mij net zo goed zijn. Wat ik hoop te bereiken is dat het wateroppervlak iets rustiger is, aangezien dat het kijkgenot van bovenaf ten goede zou komen. Daarnaast kan ik mij voorstellen dat het van de vissen ook wel een tandje minder mag..

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

@Tanooki Wacht wacht...

Wat is de reden dat je de stroming wilt halveren?

Want eigenlijk wil je dat nooit. Je kunt never ever ooit te weinig filter hebben.

Ik vermoed eerder dat je "last" hebt van de uitvoer stroom. Deze zal dingen omwoelen, te turbulent zijn voor je bakmaat of je planten bijvoorbeeld kapot blazen.

Als dat zo is moet je de uitstroom verdelen met bijvoorbeeld een verdeelbuis. Dan word de kracht van de stroming minder heftig, maar hou je relatief wel veel meer filter capaciteit over.

Je kunt nooit genoeg filteren of water door je filter pompen. Althans, het moet niet uit de hand lopen... maar ik zou het gek vinden.

EDIT**
Tanooki schreef op zondag 24 mei 2020 @ 17:05:
Wat ik hoop te bereiken is dat het wateroppervlak iets rustiger is, aangezien dat het kijkgenot van bovenaf ten goede zou komen.
Juist.

Maak of koop zoiets. Verwerk het ergens onder de rand en laat het wat naar beneden stromen.
Overigens is beweging aan het wateroppervlakte wel heel goed voor je gasuitwisseling. Dat word wat technisch, maar ik zou eigenlijk mijn wateroppervlakte wel wat willen laten bewegen. Liever dan een bruissteentje wat niks doet.

Je kunt hem ook rustig verticaal in je bak steken. Dus rechtopstaand. Kijk gewoon wat past en maak hem evt zelf op maat van pvc of harde aquarium buis.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/1161/1898/products/prd_8248041__3130iob2pel.jpg?v=1466332439

[ Voor 39% gewijzigd door World Citizen op 24-05-2020 17:29 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanooki
  • Niet online
Dank voor alle reacties.
Ik zal de pompsnelheid ongemoeid laten en op zoek gaan naar een passende diffuser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Tanooki schreef op zondag 24 mei 2020 @ 17:46:
Dank voor alle reacties.
Ik zal de pompsnelheid ongemoeid laten en op zoek gaan naar een passende diffuser.
Naast zo een buisje met gaten kun je ook een T splitsing aanbrengen en een extra uitstroom maken.

Eventueel zet je daar zo een richtbaar kopje op.

Wat ik een voordeel van een buisje vind is dat je hem op maat kunt maken voor jouw specifieke bak.
Stel dat je hem horizontaal aanbrengt onder je vijverand. Dan kun je bijvoorbeeld 10 gaatjes naar beneden laten richten, maar ook 2 naar boven. Dan heb je dus toch wat oppervlakte stroming.

Hou er rekening mee dat de eerste paar gaatjes wat meer stroming hebben dan de laatste paar gaatjes. En als er een afsluit dopje bij zit, kun je daar altijd nog een gaatje in boren als het te hard uit de gaatjes komt. Meestal gebruik ik het hele afsluitdopje niet eens.

(ow, en boor eerst lekker 5 gaten als je hem zelf maakt. Kijk dan wat er gebeurd. Als het afsluitdopjes eraf spuit door de druk... boor je er wat bij. Je kunt beter bijboren dan achteraf balen :) )

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1WD0ttyCYBuNkSnaVq6AMsVXaP/20-25-Mm-Aquarium-Verlengen-Duck-Bill-Flat-Nozzle-Pomp-Sump-Outlet-Buis-Aquarium-Uitstroom-Jet.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door World Citizen op 24-05-2020 17:53 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-05 12:25

NeHoX

Gamer + PV

Als
Je wilt dat het oppervlaktewater rustige is kun je natuurlijk de uitvoer proberen te richten met een stukje pvc 45 of 90 graden bocht.

Of inderdaad de uitstroming verdelen over meerdere uitgangen.

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

Tanooki schreef op zondag 24 mei 2020 @ 11:40:
In de handleiding staat een waarschuwing dat het apparaat beschadigd wordt indien gebruikt in combinatie met een dimmer / dimbare voeding.
Technische hoe-en-waarom-aanvulling:

In vijverpompjes zitten doorgaans permanente magneet-synchroonmotoren. Bij dit type motor wordt het toerental enkel en alleen door de frequentie van het lichtnet bepaald.
Als je zo'n motortje probeert te 'dimmen', dan gaat hij niet langzamer lopen, maar neemt alleen het koppel ('kracht') af. Hij 'probeert' dan nog steeds even 'hard' te pompen, maar zal al bij minder tegendruk overbelast raken, stilvallen en doorbranden.

Synchroonmotoren kan je alleen in snelheid regelen met een frequentieregelaar, maar dat is voor deze toepassing zwaar overkill.

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial_Master
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-05 11:18
Wil niet het topic kapen maar ik heb een vraag..

Doe dat dan ook niet, deze vraag is heel erg offtopic, en past nieteens in dit subforum.

[ Voor 63% gewijzigd door SA007 op 29-05-2020 12:36 ]

Pagina: 1