Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SixtyYen
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 19-08-2020
Hallo allemaal,

ik werk nu zo'n zeven jaar (ik ben 33) als functioneel (denk ERP/CRM) consultant en ik merk dat ik al enige tijd geen motivatie meer heb voor mijn werk. Waar ik wel plezier uit haal(de) zijn technischere zaken rondom het pakket, zoals het opzetten van VMs, DBs, of de AD koppeling regelen. Helaas is alles min of meer plug en play geworden met de switch naar de cloud, waardoor er steeds minder te doen is op dit vlak (mijn mede functioneel consultants vinden dit hoera, maar ik huil en ween 's nachts zachtjes). Het technische werk dat overblijft (bv. rondom Azure) verschuift naar consultants met een meer technisch profiel.

En ja, dat technische profiel mist bij mij nogal. Hoewel ik in mijn tiener jaren flink druk was met oude PC's om te turnen in veel te dure netwerk storage of webservers (stroom :o) met Linux of niet geheel legale Windows Server licenties, is daar later de klad in gekomen. Ik heb een studie geschiedenis gedaan (wat ik ook heel leuk vond) en ben functioneel ingestroomd bij een bedrijf.

Ik ben echter ook op een punt van mijn carriére waar ik merk dat de keuzes die verder nog voor mij liggen min of meer het volgende zijn: business consultancy (proces analyses e.d. - wat ik sowieso steeds meer doe) of richting management. Beide opties vind ik totaal niet interessant (hoewel ik wel goed ben in het eerste ). Het liefst zou ik op dit punt een architectuur rol willen pakken, maar ik mis daarvoor de technische ervaring en kennis.

Hoe zou ik dat kunnen aanpakken, zodat ik met een jaar of 5 (or eerder) wel die technische ervaring en kennis heb?

Zelf denk ik er aan om me eens te verdiepen in het halen van wat certificaten: bijvoorbeeld een aantal Cisco certificaten en wat Azure beheer/ontwerp certificaten en met een stap terug (ook qua inkomen) in te stromen als cloud engineer in de detachering.

Maar ik twijfel of dit de meest handige stap is. Zijn er meer mensen die hun 'technische passie' herontdekten en een switch hebben gemaakt? Iemand tips?

Beste antwoord (via SixtyYen op 28-05-2020 21:40)

• EMP
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 11-06 23:48

EMP

Krulloos!

Ik zie eigenlijk twee paden naar een (veel) technische(re) baan.

1. Dat werk al doen, en op kennis en ervaring al zo goed zijn in dat werk dat iedereen je wilt hebben
2. Een Technische HBO volgen, en baanwissel doen (al dan niet binnen het zelfde bedrijf)

Certificaten en ander soort omleidingen zie ik eigenlijk zelden zoden aan de dijk zetten, ja voor mensen die al in die branche zitten, maar niet voor mensen die willen switchen.

Je zult of al de technische kennis moeten hebben, of het kunnen aantonen met een HBO of universitair papiertje, anders zul je merken dat de bereidwilligheid om je aan te nemen een stuk lager is dan wat je leest van mensen die al in de branche zitten.

Er zijn prima part-time opleidingen die goed te combineren zijn met een 32 urige werkweek (ik ken ook mensen gezien die dat naast een 40 urige werkweek doen, maar dan is het wel echt 4 jaar bikkelen in een sociaal isolement).

[Voor 8% gewijzigd door EMP op 25-05-2020 13:58]

So RAMdisk is *NOT* an installation procedure?

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 11-06 23:52

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Zou je dit niet ook met je werkgever kunnen bespreken? Wellicht zien zij opties om jou op een meer technisch loopbaantraject te zetten, al dan niet icm opleiding.

Zij hebben ook liever tevreden medewerkers dan gedemotiveerde.

Daarbij hoef je je bij je huidige werkgever niet meer te bewijzen en zijn ze mogelijk sneller geneigd je een kans te geven dan een compleet nieuw bedrijf waar ze je niet kennen en waarvoor je niet het juiste profiel hebt.

[Voor 49% gewijzigd door Flimovic op 24-05-2020 09:49]

Gamertag: Flimovic / Overwatch ID Flimovic#2129

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 11-06 23:21
Ben het wel eens met @Flimovic .
Eerst binnen je eigen club kijken wat mogelijk is, zowel qua opleiding als hands-on werk.
Een aantal van je collega's zullen dit ook aanmoedigen, gezien ze dan mogelijk een aanspreekpunt krijgen voor taken die ze zelf niet graag doen of te weinig verstand van (willen) hebben.

Certificaten zijn wel leuk voor een werkgever (vooral consultancy) om ergens binnen te raken.
Testen vaak een theoretisch basis niveau, maar worden te vaak als cash cow gebruikt.
Ik heb helaas net iets te vaak met "gecertificeerde" collega's en concullega's samengewerkt die qua kennis niet verder kwamen/komen dan wat ze in de cursus kunnen terugvinden (en wat dus iedereen kan terugvinden in een cursus of via google). Dus naast een certificaat is hands-on ervaring echt wel een aanrader.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 11-06 23:48

EMP

Krulloos!

Ik zie eigenlijk twee paden naar een (veel) technische(re) baan.

1. Dat werk al doen, en op kennis en ervaring al zo goed zijn in dat werk dat iedereen je wilt hebben
2. Een Technische HBO volgen, en baanwissel doen (al dan niet binnen het zelfde bedrijf)

Certificaten en ander soort omleidingen zie ik eigenlijk zelden zoden aan de dijk zetten, ja voor mensen die al in die branche zitten, maar niet voor mensen die willen switchen.

Je zult of al de technische kennis moeten hebben, of het kunnen aantonen met een HBO of universitair papiertje, anders zul je merken dat de bereidwilligheid om je aan te nemen een stuk lager is dan wat je leest van mensen die al in de branche zitten.

Er zijn prima part-time opleidingen die goed te combineren zijn met een 32 urige werkweek (ik ken ook mensen gezien die dat naast een 40 urige werkweek doen, maar dan is het wel echt 4 jaar bikkelen in een sociaal isolement).

[Voor 8% gewijzigd door EMP op 25-05-2020 13:58]

So RAMdisk is *NOT* an installation procedure?

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True