Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Mijn eerste GamingPC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fylax
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 02-05 15:40
Hi allemaal, consolegamer met een MacBook wil toch maar eens aan een PC. Laat ik voorop stellen, ik heb echt bar weinig verstand van wat er op de markt te vinden is en wat wel en niet goed is. Mijn vader heeft ooit (8 jaar geleden) een PC zelf in elkaar gezet en heeft wat info gegeven, maar goed.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het is de bedoeling om er op te gaan gamen, dus het is echt de bedoeling dat 'ie daarvoor goed werkt. Eventueel dat er soms een livestream aangaat, maar dat weet ik nog niet.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een budget van rond de 2000 euro maximaal.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik ben aan de slag gegaan met de PC Builder van Alternate, en samen met mijn vader de onderdelen bij elkaar gezocht. Ik vraag me vooral af of ik dit goed gedaan heb. Eerlijk, voor mij voelde het alsof ik gewoon maar willekeurig wat aanklikte (en misschien is dat ook wel zo). Dus: ben ik wel goed bezig? Of sla ik de plank flink mis?

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 01:05
Aantal zaken die men sowieso gaat benoemen:
• i9 9900K(F) is het niet waard, voor minder heb je een Ryzen 5/7/9 die betere bang-for-your-buck is
• Op dit budget wil je geen €489 uitgeven voor een RTX 2060 Super. Voor iets meer heb je een 2070 Super
• 850W is overdreven, en al helemaal voor €175
• Samsung 970 Evo Plus 1TB voor €220 is veel te duur, voor de helft van de prijs heb je iets wat vrijwel net zo snel is

Kijk vooral eens naar wat vergelijkbare systemen in andere topics zou ik zeggen :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 23:30

Rannasha

aka "Species5618"

Welk beeldscherm gebruik je (resolutie, refresh rate)? Dat maakt nogal uit in dit geval.

Verder eens met @Hahn, er zitten een aantal verbeterpunten in. Vervang de i9 door een Ryzen 3600 of 3700X (met bijpassend moederbord) en steek het bespaarde geld in een snellere GPU. Als SSD kun je ook een Kingston A2000 nemen. Je zult van het verschil in prestaties t.o.v. de Samsung doorgaans niets merken, maar het prijsverschil merk je wel. Een 850W voeding is overkill, een degelijke 550W voeding zal voldoende zijn.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fylax
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 02-05 15:40
Hi @Hahn en @Rannasha

Suuuper bedankt voor jullie reacties! Ik was eerst een beetje huiverig om het topic te plaatsen omdat het echt voelde alsof ik gewoon maar wat randoms heb gedaan, dus thanks voor jullie tips.
Ik heb op basis van wat jullie aangaven het een en ander veranderd, en heb nog wat vragen:

Ik heb de i9 vervangen voor een 3700X, en de 2060 Super voorr een 2070 Super. Daardoor kon ik echter niet voor een voeding van 550W kiezen, dus heb ik maar voor 650W gekozen, dat moet geen probleem zijn lijkt me?

Nog even over de SSD, ik heb nog even gekeken naar de Kingston A2000, en alhoewel ik 'm op Tweakers inderdaad voor veel minder zie, is 'ie in de PC-Builder van Alternate 170 euro. Dan nog steeds waard om voor een ''iets mindere'' te gaan?

In ieder geval nogmaals bedankt, jullie tips hebben me al 200 euro en een betere grafische kaart opgeleverd. Tot slot op jouw vraag @Rannasha , ik heb nog geen beeldscherm, die zal ik nog moeten aanschaffen. Ik wilde eerst kijken naar wat voor PC het wordt en op basis daarvan een beeldscherm uitkiezen, weet niet of je daar nog bepaalde tips voor hebt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DenHond
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 14-06 23:10
Voor jouw gebruik zal er geen enkel verschil zijn tussen de a2000 en 970evo. gewoon voor de a2000 gaan.
Je kan trouwens ook eens naar de RX5700XT kijken ipv de 2070 super. Over het algemeen zijn deze iets voordeliger en net iets sneller. Je hebt dan enkel geen raytracing...

Ook ga je best voor geheugen van Crucial of G.Skill. Corsair geheugen werkt momenteel niet altijd bij Ryzen cpu's.

Zelf zou ik geen geld stoppen in de MasterLiquid koeler, en gewoon voor de standaard koeler gaan die reeds bij de processor zit... Dan kan je beter voor een kast gaan die een wat betere bouwkwaliteit heeft zoals een Be Quiet Pure Base 500 (heeft wel geen optische drivebays). Wil je hem echt stiller kan je nog steeds voor een Gelid Tranquillo gaan

Voor de monitor mag je richting 1440p 144Hz kijken met deze setup.
Hier is alvast een artikel van de buren met wat aanraders (prijzen en beschikbaarheid zijn wel enorm verranderd sinds dit artikel en de covid uitbraak)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SuperToine123
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 13-06 18:33
Maak er even een wenslijstje van met behulp van de Handleiding Pricewatch, dan kunnen we je beter helpen
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True