Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JobKlimop
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 25-11 14:41
Ik loop al een tijdje met het idee rond om een HUD display te maken in m'n auto, dit omdat ik het én simpelweg heel leuk vind om te doen én omdat ik elke keer weg moet kijken van de weg als ik de navigatie in de gaten wil houden.

Op dit moment zit er een Joying Android autoradio (dus niet Android Auto) ingebouwd waar ook de navigatie op draait, welke een composite uitgang heeft. Het uiteindelijke doel is om dit beeld dus te tonen op de voorruit, door gebruik te maken van HUD-folie en een simpel display.

Echter, om het beeld goed op de voorruit te tonen, moet het beeld op het display in spiegelbeeld zijn. Voor zover ik heb kunnen uitzoeken is dat niet direct mogelijk vanuit de radio, dus kreeg ik het idee om dit door middel van een Raspberry Pi Zero te doen (Een Arduino is niet sterk genoeg en een volwaardige Pi lijkt me een beetje overdreven). Nu heeft de Pi Zero zelf geen composiet ingang, dus zal daar een USB composite adapter gebruikt voor moeten worden.

Nu wil ik wel graag zeker weten of dit gaat werken voordat ik alles aanschaf, zijn er mensen die ervaring hebben met het spiegelen van de video output op een Pi?

Mocht je overigens geen ervaring hebben maar wel goede/leuke/briljante ideeën hebben voor dit projectje, brand ook los :+

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 24-11 17:33
Leuk idee, maar vraag me af of dit gaat lukken zoals je het wil... Als eerste zou je zo het hele beeld op je raam projecteren, terwijl een hud vaak minder informatie toont met een hoog contrast voor goede afleesbaarheid.
Daarnaast vrees ik, maar ik ken je radio niet, dat het een composiet ingang is voor een achteruitrijcamera, en geen uitgang... Maar misschien heb ik dit helemaal verkeerd natuurlijk ;)
Succes!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JobKlimop
Als eerste zou je zo het hele beeld op je raam projecteren, terwijl een hud vaak minder informatie toont met een hoog contrast voor goede afleesbaarheid.
Dat is inderdaad wel een goed punt. Ik zie hier en daar wel filmpjes dat een smartphone wordt gebruikt voor het projecteren (ook met navigatie apps), maar die hebben natuurlijk wel vaak een hogere piekhelderheid.
Daarnaast vrees ik, maar ik ken je radio niet, dat het een composiet ingang is voor een achteruitrijcamera, en geen uitgang... Maar misschien heb ik dit helemaal verkeerd natuurlijk ;)
De radio heeft zowel een composiet in- als uitgang, ingang inderdaad voor de achteruitrijcamera en 2 uitgangen voor externe displays.

[Voor 39% gewijzigd door JobKlimop op 24-05-2020 11:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tharonny
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 22:17
Als het je te doen is om de Android Auto functionaliteit, zou je ook is kunnen kijken naar de android app Headunit Reloaded https://play.google.com/store/apps/details?id=gb.xxy.hr

Ik heb deze zelf ook in gebruik op mijn android headunit en werkt best goed. Is ook een trial beschikbaar van deze app waarmee je kan testen of het goed werkt op jou headunit

Intel i5 2500k, ADATA 8gb + Corsair 8gb 1333MHz, MSI R9 290x, ADATA HM 650

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 23:18

Damic

Afwezig soms

Waarom gebruik je geen mini projector?

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DeArmeStudent
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 26-11 14:54
Damic schreef op zondag 24 mei 2020 @ 14:05:
Zou die niet te veel licht uitstralen voor overige verkeersgebruikers?

Er zijn inderdaad heel wat apps in de play store die een Head Up display functie hebben en werken d.m.v. de telefoon horizontaal op het dashboard te leggen. Gewoon een goede app zoeken. Waarom het wiel 2x uitvinden?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 23:18

Damic

Afwezig soms

Zou het niet weten, maar alles wat je op je HUD wil zien moet geprojecteerd worden op de folie en al de rest geblokkeerd. Ook zou je met een licht sensor (ldr) kunnen werken om het brightness automatisch aan te passen aan de licht omstandig heden.

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JobKlimop
tharonny schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:59:
Als het je te doen is om de Android Auto functionaliteit, zou je ook is kunnen kijken naar de android app Headunit Reloaded https://play.google.com/store/apps/details?id=gb.xxy.hr

Ik heb deze zelf ook in gebruik op mijn android headunit en werkt best goed. Is ook een trial beschikbaar van deze app waarmee je kan testen of het goed werkt op jou headunit
Deze heb ik inderdaad ook een tijdje gebruikt, maar komende van TomTom kon ik niet wennen aan Waze of Google Maps, ik vind TomTom te prettig werken om over te gaan op Android Auto. Dus tot Google eindelijk eens besluit navigatie van 3e partijen toe te staan blijf ik daar nog even van weg.
DeArmeStudent schreef op zondag 24 mei 2020 @ 14:09:
[...]

Zou die niet te veel licht uitstralen voor overige verkeersgebruikers?

Er zijn inderdaad heel wat apps in de play store die een Head Up display functie hebben en werken d.m.v. de telefoon horizontaal op het dashboard te leggen. Gewoon een goede app zoeken. Waarom het wiel 2x uitvinden?
Omdat inmiddels een redelijk "oude" telefoon heb met de Galaxy S7 en het geheugen daar nu al zo goed als vol van zit. Daarnaast vind ik dit ook gewoon een veels te leuk klusje om te laten schieten ;).
Damic schreef op zondag 24 mei 2020 @ 14:05:
Daar heb ik ook nog over na zitten denken, maar ik heb er nog geen kunnen vinden die minimaal een resolutie van 1024 x 600 heeft en een helderheid die overdag ook hoog genoeg is. Daarnaast weet vrees ik ook dat, zoals @DeArmeStudent zei, het vervelend kan zijn voor tegenliggers. Tenzij de folie het inderdaad genoeg blokkeert.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JobKlimop
Wat betreft het beeld in spiegelbeeld weergeven ben ik er net achtergekomen dat de display_hdmi_rotate waarde in config.txt aangepast kan worden naar display_hdmi_rotate=0x10000 om het beeld horizontaal te flippen. Dus dat deel zou dan in ieder geval opgelost zijn. Nu nog kijken wat de beste optie is om het beeld duidelijk te weergeven.

[Voor 3% gewijzigd door JobKlimop op 24-05-2020 20:31]

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True