Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niels_s97
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 29-04 15:56
Hallo allemaal,

Sinds november 2018 ben ik de trotse eigenaar van onderstaande computer.
Computer destijds samengesteld als een leek, en inmiddels iets meer kennis opgebouwd.

Als ik vooraf de prestatieverschillen van een blower style GPU had geweten vs. de open air coolers had ik zeker anders gekozen maar goed, dat is verleden tijd.

Mijn GTX 1070 Ti Aero wordt met gamen al snel 83C, dit is volgens het internet compleet normaal, maar wat mij betreft is elke graden minder er één.

Ik draai een OC op mijn GPU van +180 op core clock en + 300 op memory.
Fan curve is dusdanig agressief dat hij op 75 graden al 100% draait.
Resultaat is dat ik met 2000 mhz op core stabiel kan draaien, heel soms komt die onder de 2000 om de temperatuur te behouden.

Goed, nu lees ik ook op het internet dat MSI er een handje van heeft niet de beste Thermal Paste aan te brengen. Het opnieuw aanbrengen van kwalitatieve Thermal Paste kan dan de temperatuur een stuk naar beneden halen. De kaart zal dan waarschijnlijk een hogere boost aanhouden waardoor hij 83C blijft, maar toch.

Mijn vraag is, wat zijn jullie ervaringen hiermee? En heeft het zin om de Thermal Paste te vervangen?
Zoals ik aangaf ben ik een leek, en wil ik absoluut niet aan die kaart gaan zitten als kans op resultaat te klein is.

Moedebord: Asus prime Z370-P
CPU: I5 8600K
RAM: Corsair Vengeance RGB Pro 2*8 GB 3200 mhz
Videokaart: MSI GeForce GTX 1070 Ti 8GB Aero
SSD: Samsung 970 EVO M.2 250 GB
Voeding: Cooler Master MWE Gold 550
Case: Corsair 270R
Case fans: 2x ML140 Pro RGB intake, 1x ML120 pro RGB exhaust

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 22:45
Het kan wel wat winst opleveren, fabrikanten gebruiken vaak paste die een langere termijn mee kan gaan zonder voor problemen te zorgen.

Je zou naar de volgende paste kunnen kijken, (een van) de beste op de markt tenzij je voor liquid metal achtige varianten wilt gaan (maar dat zou ik persoonlijk mijden).
pricewatch: Thermal Grizzly Kryonaut (1 gram)
of als je iets meer wil:
pricewatch: Thermal Grizzly Kryonaut (5,55 gram / 1,5ml)

Battle.net tag

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 10-06 17:32

Thomg

Aww yiss

Verwacht niet al te veel van "even de koelpasta vervangen", je loopt een blower kaart te overklokken :+

Ik zou eerder kijken naar het optimaliseren van de voltage curve.

Het kan wel soms helpen om de koeler te remounten, vaak maakt de koeler dan ook beter contact met de die en krijg je zo wat graden erbij.

Mocht je het echt een grote issue vinden kan je altijd kijken naar een alternatieve koeler zoals deze.
pricewatch: Arctic Xtreme IV
Is wel een flinke ingreep waar je wel de mouwen voor op wilt stropen...
Plus, de koeler is wel lastig te verkopen wetende dat de 1070Ti op z'n meest 2e hands 200 euro waard is. Enfin.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 22:45
Ik sluit mij hier bij aan, ik was in de veronderstelling dat er een aftermarket koeler op zat door de naam Aero :+. In dit geval heeft het meer zin om gelijk inderdaad ook het koelblok te vervangen, die zou je misschien naar je volgende gpu kunnen meenemen.

Battle.net tag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niels_s97
Dank voor jullie antwoord. Ik heb vandaag even zitten experimenteren met het undervolten van mijn GPU.

Kijkend naar de OC die ik draai, dat doet in unigine superposition een score jump van 3800 naar 4150. Dat is behoorlijk (180 core en 300 mhz). Dit wetende dat de kaart sowieso 83C wordt, dit is ook het design.

Als ik die undervolt toepas wordt die minder snel 83C, maar uiteindelijk wordt die 83C. Daarbij wil ik wel zeggen dat de core clock stabieler is dan zonder undervolt (steady 2000 mhz i.p.v. fluctueren tussen 2000 en 1940).

Dit laat mij eigenlijk achter met wat onduidelijkheid namelijk waar ligt nu de waarde van mijn undervolt? Mijn doel was natuurlijk om de temperatuur naar beneden te halen. Doe ik wellicht nog iets verkeerd?

Om even in te gaan op jullie verhaal over fan vervangen, ja dat is een optie maar heeft gezien mijn kennis en garantie tot november niet direct mijn voorkeur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niels_s97
Even een update.

Ik heb de core clock overclock er af gehaald en de undervolt nogmaals toegepast vanaf scratch.

Resultaat kaart wordt maximaal 76 graden, maar vaak 70-73.
Undervolten is dus echt een goede oplossing geweest.

Dank voor jullie hulp!
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True