Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Rutozd
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 23-05 23:56
Hi Tweakers,

Ik was benieuwd hoe de snelheden die worden geadverteerd bij een SSD zich vertalen in de praktijk.

Als voorbeeld heb ik een Samsung EVO 970 Plus, waarvan de sequentieel snelheden voor lezen en schrijven volgens Tweakers respectievelijk 3.500 en 3.200 mb/s bedragen. Met een aantal benchmarks programma's zoals crystalmark en Samsung Magician, zie ik dat er bij de mijne ook soortgelijke resultaten worden behaald.
Wanneer ik echter bijv. bestanden kopieer en in een ander mapje plak, dan zie ik dat de overdracht met ongeveer 500 mb/s gaat. En ook mijn prullenbak leegmaken gaat met ongeveer dezelfde snelheden.

Ik zou voor deze handelingen dan de ~3-3,5 gb/s verwachten, maar dat gebeurt helaas niet. Of is dit iets te kort door de bocht? Met welke toepassingen kan ik deze snelheden wel verwachten?

Zelf heb ik al getest of alles goed gekoppeld is, mijn moederboord de aansluiting ondersteunt en of de drivers zijn geinstalleerd, etc. en daar heb ik niks afwijkends kunnen vinden.

Dus ik ben heel erg benieuwd hoe het allemaal werkt :).

Alle reacties

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 00:16
Let op met megabits en megabytes.
3200 mbps = megabits.
Wat je in het besturingssysteem ziet, zijn megabytes.
3200 megabits / 8 = 400 megabytes.

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 00:20
Die snelheden haal je alleen met hele grote bestanden. Bij kleine bestanden duurt de toegangstijd vaak langer dan het lezen of schrijven van het bestand zelf.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 30-05 15:57
Als je een bestand copy/paste naar een ander mapje, dan is je SSD niet alleen aan het schrijven.
Hij zoekt in de index waar de data staat. Leest een stukje data naar je werkgeheugen. Zoekt een vrij plekje in je index. Dan schrijft hij die data naar dat vrije plekje op je harde schijf. En dan past hij de index aan om weer te geven waar de data nu staat.
Dit rondje blijf je lopen totdat al je bestanden zin gekopieerd.

De leessnelheid uit de benchmark is alleen het stukje data lezen van de SSD naar je werkgeheugen.
De schrijfsnelheid is het stukje schrijven van het werkgeheugen naar je SSD

TheS4ndm4n#1919

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 01:28
Het hangt ook heel erg vanaf wat je bron is en waar je naartoe kopieert. Als je vanaf je SSD naar een andere harde schijf kopieert, die veel minder snel is, dan zit je tegen de limieten van de langzaamste schijf aan.

The devil is in the details.

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

getweakt...

Onbekend schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 23:40:
Let op met megabits en megabytes.
3200 mbps = megabits.
Wat je in het besturingssysteem ziet, zijn megabytes.
3200 megabits / 8 = 400 megabytes.
TS schrijft het verkeerd, maar de specs van de ssd zijn 3200 MB/s.

De daadwerkelijke snelheid hangt af van allerlei factoren. Bestandsgrootte en een virusscanner kunnen van invloed zijn. Als je een bestand uitleest en naar een andere locatie wegschrijft, is de snelheid ook minimaal een factor 2 lager.

jij ook?

• 42dpi
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 01:34

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Je moet factoren mee rekenen één groot bestand zal sneller gaan dan meerderen kleinere bestanden met kopiëren, En je OS schijf is in gebruik voor andere programma's die draaien.

Bij kleinere bestanden moet elk bestanden voorbereid en afgehandeld en dan de volgende ect ect.

Geadverteerde snelheden zijn altijd de optimale in optimale omstandigheden.

Si vis pacem, para bellum

• Rutozd
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 23-05 23:56
Bedankt voor de snelle antwoorden! Ik hou het voor meer opslag denk ik dan maar op een 'normale ssd'.

• temp00
  • Registratie: januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam :P

Het grote verschil met benchmarks en factory specificaties zijn:
- Sequentiële read/writes
- Random read/writes
Sequentiële read/writes zal je in de praktijk minder tegenkomen dan random read/writes en random read/writes zijn over het algemeen trager dan sequentiële read/writes. Daarnaast zijn factory specs vaak gebaseerd op de overdracht van grote bestanden. Transfers van grote bestanden (read of write) gaan altijd sneller dan kleine bestanden, daarvoor hebben de meeste benchmark tests als ik mij niet vergis ook een benchmark voor 4K (kleine bestanden). Tot slot, als jij een read/write opdracht uitvoert op je systeem moet je er rekening mee houden dat je SSD tegelijkertijd moet lezen én schrijven wat logischerwijs ook gevolgen heeft voor de snelheid.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 3700X, 16GB @ 3600cl16, A2000 1TB, RTX 2070 Super, S2417DG @ 165HZ ♠ Big black cock and tiny white pussy ♠

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 30-05 18:02
- het is de keten (bronsnelheid-kanaalsnelheid-doelsnelheid) die de uiteindelijke normale ketensnelheden bepaalt
- aanvankelijk wordt je gefaciliteerd door caches die snel kunnen bufferen: zodra die vol zijn val je terug op de normale ketensnelheid.
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True