ik wil graag jullie mening hoe ik 120 hdd (en misschien in de tokomst 180 hdd) kan managen of inrichten??
wat heb ik?
- 2 behuizingen van hgst 4u60 generation 1. elke behuizing heeft plaats voor 60 hdd's 3,5 inch. alle behuizingen aansluiten op 1 host
en misschien dat ik ook dit jaar 3e behuizing aanschaf (weer hgst 4u60).
dit is een jbod behuizing die met qsfp+ kabel aangesloten zal worden op één host, het liefst Windows. ik ben niet zo bekend met Linux. maar ben ook open voor Linux.
wat zal er opgeslagen worden??
- bewakingscamera beelden
- bedrijfsbackup
waar moet er rekening mee gehouden worden??
- ik kan niet alle 60 hdd's in één keer aanschaffen. dus uitbreiding vh aantal hdd zal in stappen gaan.
- verschilende grootte's door elkaar mixen / gebruiken, evt mijn huidige hdds met data
- hoe ga ik 60 hdd's verdelen?? hoeveel data en hoeveel parity?? of misschien 2 behuizingen (120hdd) data en 1 behuizing (60hdd) parity?? dus per behuizing verdelen ??
waar ik aan dacht:
- zfs: voordeel real-time bit-rot (of silent error) bescherming.
nadeel: je kunt je pool niet met 1 schijf uitbreiden. je hebt dan altijd een paar hdd's nodig om een nieuwe pool te maken.
en je kunt geen gebruikte hdd met data gebruiken, je bent jouw data kwijt, want er moet eerst geformateerd worden.
en zfs gaat tot 3 parity hdd.
snapraid: voordeel je kunt elke hdd gebruiken (met of zonder data) (verschillende groottes mixen) die je maar kan krijgen op dat moment.
nadeel: handmatig SYNC en SCRUB. je kunt je voorstellen dat dit enorme klus wordt met 120 (of 180] hdd's.
snapraid + stablebit drivepool: ??
op dit moment gebruik ik snapraid met 4 hdds (2 data en 2 parity).
graag jullie ideeën, suggesties, opties...
mocht er iets niet duidelijk zijn, vraag het dan, aub.
alvast bedankt voor jullie tijd en moeite.
gr erik
wat heb ik?
- 2 behuizingen van hgst 4u60 generation 1. elke behuizing heeft plaats voor 60 hdd's 3,5 inch. alle behuizingen aansluiten op 1 host
en misschien dat ik ook dit jaar 3e behuizing aanschaf (weer hgst 4u60).
dit is een jbod behuizing die met qsfp+ kabel aangesloten zal worden op één host, het liefst Windows. ik ben niet zo bekend met Linux. maar ben ook open voor Linux.
wat zal er opgeslagen worden??
- bewakingscamera beelden
- bedrijfsbackup
waar moet er rekening mee gehouden worden??
- ik kan niet alle 60 hdd's in één keer aanschaffen. dus uitbreiding vh aantal hdd zal in stappen gaan.
- verschilende grootte's door elkaar mixen / gebruiken, evt mijn huidige hdds met data
- hoe ga ik 60 hdd's verdelen?? hoeveel data en hoeveel parity?? of misschien 2 behuizingen (120hdd) data en 1 behuizing (60hdd) parity?? dus per behuizing verdelen ??
waar ik aan dacht:
- zfs: voordeel real-time bit-rot (of silent error) bescherming.
nadeel: je kunt je pool niet met 1 schijf uitbreiden. je hebt dan altijd een paar hdd's nodig om een nieuwe pool te maken.
en je kunt geen gebruikte hdd met data gebruiken, je bent jouw data kwijt, want er moet eerst geformateerd worden.
en zfs gaat tot 3 parity hdd.
snapraid: voordeel je kunt elke hdd gebruiken (met of zonder data) (verschillende groottes mixen) die je maar kan krijgen op dat moment.
nadeel: handmatig SYNC en SCRUB. je kunt je voorstellen dat dit enorme klus wordt met 120 (of 180] hdd's.
snapraid + stablebit drivepool: ??
op dit moment gebruik ik snapraid met 4 hdds (2 data en 2 parity).
graag jullie ideeën, suggesties, opties...
mocht er iets niet duidelijk zijn, vraag het dan, aub.
alvast bedankt voor jullie tijd en moeite.
gr erik