Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

ZWave device dat frequent spannngsmetingen kan rapporteren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Martin M
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 01-06 23:08
Ik heb tussenstekkers van Qam (Neo Coolcam) die de netspanning voor me meten. Ik kan echter geen hogere updatefrequentie instellen dan eens per 30 secoden. Voor mijn toepassing is dat niet frequent genoeg.

Zijn er schakelaars/contactdozen waarmee het sneller kan? Ik zou al blij zijn met eens per seconde.

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Wat ben je er eigenlijk mee van plan?
Vermogens schakeling en dan snel schakelen kan je beter aan een triac overlaten ipv een relais.
bvsteyn in "Sonoff: goedkope schakelaar op afstand via wifi (ESP8266)"

Misschien is dit een idee?
AUijtdehaag in "Overtollige stroom gebruiken voor warmwater"
Kan je ook op een bepaald moment aan laten gaan met een ingesteld maximum vermogen en meet zelf ook.
Meet je geen voltage via de P1 van de slimme meter?

[Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-05-2020 09:01]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martin M
Ik heb een omvormer voor de zonnepanelen die er bij veel zon nog wel eens uit wil klappen op overspanning (> 253 Volt) omdat het net het niet aan kan. Dat is zonde, dan wordt er niets teruggeleverd. Ik heb het idee opgevat een belasting aan te schakelen als de 253 Volt bereikt dreigt te gaan worden. Dan trek ik de spanning weer iets omlaag en blijft het goed gaan. Ik verbruik dan wel een paar honderd Watt maar ik blijf dan zo'n 2500 W genereren die wordt teruggevoed of nuttig wordt gebruikt door mijzelf.

En dit heb ik al werkend, alleen die 30 seconden is nog een probleem. Er zit flink wat capaciteit in de omvormer, als de zon plots vol doorbreekt duurt het nog wel een paar seconden voor de spanning de 253 aantikt dus ik heb wel even de tijd maar eens per seconde heb ik wel een update nodig.

Het gaat er dus niet om snel stroom aan of uit te kunnen schakelen, dat kan ik al in een fractie van een seconde en dat is rap zat. Het gaat me puur om de updates van de sensor. Het mooiste zou een sensor zijn die ik kan instellen op een limiet, die alleen een event triggert als de spanning een door mij opgegeven grens overschreidt. Dan heb ik geen nodeloos Z-Wave verkeer en ik heb de snelst mogelijke reactie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 19:44
Heb je niet toevallig een slimme meter met P1 poort? Die geeft ook de spanning en doet dit iedere 5 seconden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 23:21

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Is Z-wave echt een vereiste? Als je een product neemt gebaseerd op de ESP8266-chip, zoals een Shelly/Sonoff/Tuya, dan kun je qua software helemaal los gaan en instellen wat je wilt, zoals bijvoorbeeld elke seconde een meting. Dat is dan geen Z-wave, maar mqtt of http via wifi, maar qua belastig is elke seconde zo'n testberichtje helemaal niks.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 20:57

Exigence

dnkroz

Helemaal buiten Z-Wave en alle "slimmigheid" om denken, instelbaar overspanningsrelais gebruik? Robuust, geen afhankelijkheid, doet het altijd.

Zoiets? https://www.se.com/ww/en/...C-24%E2%80%A6240-v-ac-dc/

Even bij Conrad loeren: https://www.conrad.nl/o/b..._any=Spanning%20(DC%2FAC)

De Finder 71.41.8.230.1021 is denk ik wel een geschikte voor jouw toepassing. Met instelbare setpoints en hysterese, detectie t/m 480 Vac.

[Voor 39% gewijzigd door Exigence op 25-05-2020 15:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martin M
@Exigence Dat lijkt inderdaad te zijn wat ik wil. Ik had wel bedacht dat ik dit nodig had maar ben niet thuis in dat spul en wist niet waar ik op zoeken moest. Mijn dank is groot, ik ga er een bestellen.

@Knielen Ik heb geen slimme meter. Als je zonnepanelen hebt houd je die zo lang mogelijk buiten de deur. Daarbij moet ik op 1 fase meten, direct achter de omvormer.

@Gizz Hier ben ik nog niet dapper genoeg voor. Een dedicated micro controller optuigen lijkt me heel leuk maar dat kost me te veel tijd, eerst maar eens kijken of het makkelijker kan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martin M
Nou, ik heb de overspanningsbeveiliging er aan hangen (Finder 71.41.8.230.1021) en het voorlopige resultaat is teleurstellend.

De spanning die het relay weergeeft is 3 tot 4 volt hoger dan wat de SolarEdge omvormer aangeeft. Mijn multi-meter geeft juist 3 tot 4 volt minder aan dan de SolarEdge. Dat is hinderlijk. Het is onduidelijk wie er gelijk heeft. Ik kan het relais op 255 V laten schakelen, dan zit ik ongeveer op wat de SolarEdge ziet als 252 V. Dus dit is nog niet echt een probleem.

Wel een probleem is de minimale hysteresis instelling: 12 V. Indirect staat het wel in de specificaties die ik dus beter had moeten lezen: 5 tot 50% van de te bewaken spanning. Je kunt dit ook echt niet lager instellen dan 12 Volt, je stelt de cijfers afzonderlijk in en bij het tweede cijfer heb je de keuze uit 1-9 en bij het derde cijfer uit 2-9 als je bij de tweede een 1 hebt gekozen. Dat is veel te veel, het is de bedoeling de spanning 1 of 2 Volt naar beneden te trekken met een belasting, dus zodra de spanning weer 1 of 2 volt is gezakt kan de belasting er weer af. Als ik op -12 V moet wachten is de zon al bijna onder en heb ik veel te lang die belasting aan gehad, dan kan ik de omvormer er beter een paar keer uit laten klappen.

Ik krijg ook nog een rood lampje dat een foutconditie aangeeft en ik begrijp niet waarom. Misschien gewoon omdat hij staat te wachten tot de spanning is gezakt tot 243 V.

Vooralsnog zonde van mijn 103 Euro. Duur leergeld...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 23-06 12:02
Was het niet veel handiger om je energieleverancier te vragen naar een oplossing...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martin M
DjAntoon> Was het niet veel handiger om je energieleverancier te vragen naar een oplossing...

Ja, die is leuk... Vier jaar geleden heb ik dat gedaan. Het betreft overigens de netbeheerder, niet de energieleverancier. Het duurde drie jaar (!) voor men zover was dat er een significante verbetering waarneembaar was. Intussen waren er twee kabels vernieuwd, was mijn erf twee keer omgeploegd en heeft men drie keer een logger geplaatst om te meten wat al lang bekend was. Men deed iets, dat haalde niets uit en vervolgens begon men het klachtenscript weer van voren af aan af te draaien. Want zo werkt die club (Enexis). Afijn, begin vorig jaar werd ik gebeld door iemand die kennelijk wel de MTS had afgemaakt en die heeft er voor gezorgd dat in het verdeelstation de spanning wat verlaagd is waardoor er wat meer ruimte voor schommelingen ontstond en dat heeft geholpen. De hele zomer van 2019 ging het eigenlijk best goed.

Of het nu is omdat de zonkracht dit jaar wat hoger is (corona?) of omdat er weer wat ge√Źnstalleerd vermogen bij is gekomen, dit jaar klapt hij er weer wat vaker uit. Maar dan staat ie ook zo'n 3 kW te pompen, iets dat ik eerdere jaren niet gezien heb. Dus ik denk dat men er met het net zoals het nu is (ik zit nog op een 3kV station, dit is ouderwets) niet veel meer aan kan doen en ik wil voor die laatste incidenten het heft in eigen hand nemen. Het probleem is al van een hele andere orde dan in 2018 en daarvoor, toen ik 's zomers ongeveer 1/3 van de opbrengst miste. Maar er is nog wat winst te behalen. Ik wil het gewoon in de klauw krijgen.

[Voor 3% gewijzigd door Martin M op 31-05-2020 18:04]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True