Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Topicstarter
Domoticz 2020.2 draait op een 5 jaar oude rpi2. Ik ben begonnen met RFXCOM voor KAKU materiaal. Daar zitten nu ook wake-on-lan en shutdown switches tussen en verbindingen naar mijn Conexoon (Somfy IO aansturing) en een plugin die verbindt met mijn IKEA Tradfri Gateway.

Aan de Tradfri hingen 6 lampen, 2x 980lm opal E27 en 4x 400lm E14
Er was weer uitbreiding nodig en dus leek het goed om uit te breiden met een C2531 stick en Zigbee2MQTT met Mosquito te installeren.

Ik dacht een goed moment om de Tradfri Gateway overbodig te maken (en Domoticz leest de staat van de devices niet altijd goed uit, dus je weet ook niet wat aan en uit staat en wat de dimmerstand is.)

De 2 E27 lampen heb ik met de 6x On/Off truck gereset en kunnen pairen met Zigbee2MQTT. Ze zitten in dezelfde lamp en worden nu direct aangestuurd en het geschakelde KAKU stopcontact kon er mooi tussenuit.

De 4x E14 zitten in de eettafellamp.
Na ongelooflijk veel pogingen met meerdere van de lampjes is het mij niet gelukt er 1 te resetten en te pairen met Zigbee2MQTT. Ze werken nog steeds prima met de Tradfri.

Wat er nog bij moet komen:
Een aantal Tradfri lampen
Een tweetal Tradfri geschakelde stopcontacten
Een dimmer voor de eettafellamp (nu enkel dimbaar en kleur in te stellen met domoticz en de IKEA app)
Sensoren voor kamers: temperatuur en luchtvochtigheid (Xiaomi, besteld)
Xiaomi Cube schakelaar besteld om wat zaken vanaf de salontafel in 1 keer uit te kunnen zetten.

Wens: vervang de KAKU inbouwschakelaar (die achter je wandschakelaar zit) voor een ondersteund Zigbee exemplaar, maar nog niet kunnen vinden.

De vraag is even wat nu te doen?
1. Tradfri laten hangen voor de 4 lampjes
2. Doorzettingsvermogen: De rest van mijn weekend spenderen om toch te resetten en te pairen. Iemand tips?
3. Nieuwe Tradfri E14 lampjes kopen en de Gateway en huidige lampen de deur uit doen

Voor optie 1:
De Gateway gebruikt stroom en ik weet niet hoe goed de plugin onderhouden blijft. Daarnaast wil ik dus een IKEA dimmer aanschaffen die ik niet met de Gateway pair, maar met Zigbee2MQTT en vanuit Domiticz de lampen bedien (want dan kan ik later alle kanten op.)
Is dat mogelijk als ik de Gateway blijf gebruiken?
Nadeel is ook, ik mis op een handige plek wel een Zigbee Router. De lampen in de eettafellamp zijn ideaal

Optie 2:
De zeer snelle On afwisselen met langere Offs al geprobeerd. Bij de E27’s (enkel 2700k kleur) gingen ze na de reset fel branden en wist ik dat het gelukt was. Nu lijk ik wel een lichte schommeling te zien bij het aanzetten na de On/Off cyclus, maar ik heb het vermoeden dat de lampen dan de Gateway zoeken (die ik dan uitgeschakeld heb, om te voorkomen dat de lampen wederom met de Gateway gaan praten als het resetten wel succesvol is.)
Ik weet niet wat ik echt moet zien aan de lamp zelf om te weten of het resetten uberhaupt werkt, maar ik denk het niet. De lampen hebben de 2.3.050 recente firmware.

Optie 3:
Straks kan ik de vervangende lampen ook niet pairen en schiet ik er niets mee op. Ook zijn het er 4 dus wordt het wederom 50 euro aam lampen om die 4 te vervangen. Niet echt een optie dus.

Uiteraard heb ik al veel gelezen en gereageerd in de Domotivz, Zigbee2MQTT en IKEA Tradfri topics, maar het is lastig om ervaringen met deze platformen samen te voegen voor een goed advies. Vandaar dat ik besloot een apart topic te openen.

Hopelijk heeft er nog iemand een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter
Helaas groeien de goede ideeen niet aan de boom :)
Even een tweede poging om te kijken of er iemand meeleest met een goede tip.

Update op bovenstaande:
Wat er nog bij moet komen:
Een aantal Tradfri lampen
Een tweetal Tradfri geschakelde stopcontacten
Een dimmer voor de eettafellamp (nu enkel dimbaar en kleur in te stellen met domoticz en de IKEA app)
Sensoren voor kamers: temperatuur en luchtvochtigheid (Xiaomi, besteld)
Xiaomi Cube schakelaar besteld om wat zaken vanaf de salontafel in 1 keer uit te kunnen zetten.
Reeds toegevoegd:
1 Tradfri lamp
2x Tradfri control Outlets
Dimmer woonkamer (paired met Z2M en binded met woonkamer devices)
Dimmer Dinner table:
Dat is nu een selector switch die Aan/Uit bedient van de Tradfri gateway dimmer voor de 4 lampen aan de gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDunnio
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03:02
Ik heb geen ervaring met z2m, maar wel met Deconz.

De ikea-apparaten moeten daar soms letterlijk tegen de stick aangehouden worden.

Ik zou dus kijken of je met een verlengsnoer bij je z2m gateway kunt komen en daar proberen te pairen.

Andere insteek: is het niet zo dat de ikea-lampen met de remote pairen,en dat je dan vervolgens de remote weer paired met zigbee?

https://notenoughtech.com...zigbee2mqtt-the-easy-way/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freek-Hendrik
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-10-2024
Hann1BaL schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 20:43:
Wens: vervang de KAKU inbouwschakelaar (die achter je wandschakelaar zit) voor een ondersteund Zigbee exemplaar, maar nog niet kunnen vinden.
Deze misschien? https://www.robbshop.nl/inbouwschakelaar-zigbee-robb-smarrt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter
JDunnio schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:40:
Ik heb geen ervaring met z2m, maar wel met Deconz.

De ikea-apparaten moeten daar soms letterlijk tegen de stick aangehouden worden.

Ik zou dus kijken of je met een verlengsnoer bij je z2m gateway kunt komen en daar proberen te pairen.

Andere insteek: is het niet zo dat de ikea-lampen met de remote pairen,en dat je dan vervolgens de remote weer paired met zigbee?

https://notenoughtech.com...zigbee2mqtt-the-easy-way/
Ik sta al in de meterkast met mn lampen. Vergeet niet dat ik er al 2 wel gepaired heb. De Ikea lampen heb ik nog nooit met een remote gepaired. Overigens lijkt het pairen geen probleem, maar het factoryresetten is een probleem.

Als je via de IKEA Home app een lamp uit de Tradfri Gateway verwijdert, wordt deze lamp dan gereset?