Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:53
Probleembeschrijving
Sinds vorige week woensdag heb ik last van het probleem dat het moederbord van mijn systeem mij, onregelmatig, begroet met bliepjes (één lang en drie kort) en een bijpassende Q-code (‘D6’) bij het opstarten vanuit een 'cold boot'.

Toen ik die woensdag (13-05) mijn computer opstartte kreeg ik de melding te horen / zien, waarna de computer wel doorstartte naar Windows 10. Echter, in Windows 10 werd mijn videokaart niet meer gevonden. Na een herstart bleek de videokaart ook in het BIOS ‘kwijt’ te zijn. Na het herplaatsen van de videokaart leek dat probleem opgelost te zijn, maar de foutmelding (bliepjes + code) bleef.

Zoals wel vaker met dit soort problemen, is dit probleem opeens ontstaan; ik kan geen duidelijke oorzaak bedenken. Het enige wat ik aan het systeem heb veranderd voorafgaand aan dit probleem is de ‘installatie’ van een nieuwe monitor, de Acer Predator X27P, de vrijdag daarvoor.

Systeemspecificaties
Zie signature of inventaris.

Wat heb ik al gedaan?
• BIOS voorzien van een update naar versie 1502 (Asus Maximus XI Hero Wi-Fi).
• Nvidia-drivers opnieuw geïnstalleerd met behulp van DDU.
• De videokaart meerdere keren opnieuw geplaatst en daarbij de pins en het PCI-e slot geïnspecteerd op schade. Er was niets te zien. Voor de zekerheid het slot nog even met een busje perslucht schoongeblazen.
• Alle (!!) voedingskabels nagelopen, gecontroleerd en opnieuw geplaatst. Ook de kabels naar de videokaart (8 + 6 pin).
• Een andere DisplayPort-kabel geprobeerd.
• In het BIOS de PCI-e als ‘grafische output’ geselecteerd, i.p.v. ‘Auto’ of ‘iGPU’.
• BIOS gereset middels CMOS-batterij en ‘Load Optimized Defaults’.
• Nieuw werkgeheugen geplaatst (Corsair Vengeance LPX, zie inventaris).
• Alle DisplayPort-aansluitingen op de videokaart geprobeerd (3 in totaal).
• Google / Reddit geraadpleegd.

Dan nog even het volgende
Ondanks de foutmeldingen boot het systeem zonder problemen. Windows 10 start en het systeem is vervolgens te gebruiken als vanouds. Games spelen zonder problemen, geen ‘lock-ups, freezes of BSODs’. Herstarten gaat zonder bliepjes en Q-code. Gisteravond nog Battlefield V gespeeld op 4K/HDR, DLSS + Ray Tracing met 73+ FPS.

Merkwaardig, naar mijn mening, want het moederbord geeft aan dat er een videokaart-probleem is, maar de videokaart werkt gewoon. Als ik op Google zoek naar soortgelijke problemen, dan lees je vaak dat het systeem niet wil (door)starten, dat de videokaart geen beeld meer geeft of crasht in games e.d.

Mijn vragen
Wat kan ik nu nog doen? Wat zie ik over het hoofd? Om eerlijk te zijn ben ik nu ‘at wit’s end.’ :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:16

H.Boss

Hugo Boss

Displayport met 20ste pin actief? Die gaf bij mij ook na hele lange tijd normaal functioneren ineens problemen. 20ste pin geeft stroom door van 3.3v. Na een kabel zonder 20ste pin aangesloten te hebben aangeschaft werkte alles perfect.

Kun je het met HDMI testen?

[ Voor 6% gewijzigd door H.Boss op 24-05-2020 00:40 ]

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
H.Boss schreef op zondag 24 mei 2020 @ 00:36:
Displayport met 20ste pin actief? Die gaf bij mij ook na hele lange tijd normaal functioneren ineens problemen. 20ste pin geeft stroom door van 3.3v. Na een kabel zonder 20ste pin aangesloten te hebben aangeschaft werkte alles perfect.
Hoe kan ik dat controleren? Het probleem ontstond bij de kabel die door Acer zelf mee is geleverd ('DisplayPort certified').
Kun je het met HDMI testen?
Ik heb via de DisplayPort-aansluitingen nog wel gewoon beeld, ondanks de melding(en). Zonder monitor aangesloten te hebben krijg ik de bliepjes en Q-code ook te horen / zien.

Desalniettemin zal ik later vandaag eens een HDMI-kabel proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.Boss

H.Boss

Hugo Boss

Yonix schreef op zondag 24 mei 2020 @ 04:53:
[...]

Hoe kan ik dat controleren? Het probleem ontstond bij de kabel die door Acer zelf mee is geleverd ('DisplayPort certified').

[...]

Ik heb via de DisplayPort-aansluitingen nog wel gewoon beeld, ondanks de melding(en). Zonder monitor aangesloten te hebben krijg ik de bliepjes en Q-code ook te horen / zien.

Desalniettemin zal ik later vandaag eens een HDMI-kabel proberen.
Ja, is lastig te controleren, maar ik vond het altijd ook al vreemd dat de de voet(niet altijd) stroom gaf(lage spanning). En functioneerde niet goed en op een dag kreeg ik gewoon geen beeld meer op mijn scherm via DP.

Met HDMI wel.

Na wat googlen kwam ik op de 20ste pin die vooral bij cheap kabels actief blijkt te zijn. Deze blijkt dus stroom af te geven heen en weer.
Dit kun je controleren door het kapje bij de aansluiting van de displayportkabel te verwijderen en te checken.

YouTube: *WARNING* 20th PIN ISSUE FOR USING DISPLAYPORT DONGLES

Heb toen gewoon een nieuwe kabel besteld waarbij expliciet stond 20ste pin niet aangesloten..

https://www.hdmikabelshop.nl/displayport-kabel-2-meter

En nu werkt alles weer perfect.

Was voor mij ook echt even zoeken, want je zou he niet verwachten van een kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
H.Boss schreef op zondag 24 mei 2020 @ 09:24:
[...]

Ja, is lastig te controleren, maar ik vond het altijd ook al vreemd dat de de voet(niet altijd) stroom gaf(lage spanning). En functioneerde niet goed en op een dag kreeg ik gewoon geen beeld meer op mijn scherm via DP.

Met HDMI wel.

Na wat googlen kwam ik op de 20ste pin die vooral bij cheap kabels actief blijkt te zijn. Deze blijkt dus stroom af te geven heen en weer.
Dit kun je controleren door het kapje bij de aansluiting van de displayportkabel te verwijderen en te checken.

YouTube: *WARNING* 20th PIN ISSUE FOR USING DISPLAYPORT DONGLES

Heb toen gewoon een nieuwe kabel besteld waarbij expliciet stond 20ste pin niet aangesloten..

https://www.hdmikabelshop.nl/displayport-kabel-2-meter

En nu werkt alles weer perfect.

Was voor mij ook echt even zoeken, want je zou he niet verwachten van een kabel.
toon volledige bericht
Maar het punt is dat ik op dit moment gewoon beeld heb, ondanks het probleem.

Daarnaast maak ik nu gebruik van een DisplayPort-kabel die ik al enige tijd gebruik zonder problemen, ook bij mijn vorige monitor.

Dat vind ik zo vreemd. Alles werkt, zoals het hoort, maar de meldingen blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.Boss

H.Boss

Hugo Boss

Yonix schreef op zondag 24 mei 2020 @ 09:53:
[...]

Maar het punt is dat ik op dit moment gewoon beeld heb, ondanks het probleem.

Daarnaast maak ik nu gebruik van een DisplayPort-kabel die ik al enige tijd gebruik zonder problemen, ook bij mijn vorige monitor.

Dat vind ik zo vreemd. Alles werkt, zoals het hoort, maar de meldingen blijven.
Snap ik ook wel, dan zou ik het uitsluiten door een HDMI kabel te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
H.Boss schreef op zondag 24 mei 2020 @ 09:56:
[...]

Snap ik ook wel, dan zou ik het uitsluiten door een HDMI kabel te gebruiken.
Het probleem met de bliepjes en Q-code lijkt hier verholpen te zijn. *O*

Het zat hem in de volgorde van opstarten. Als ik namelijk eerst het beeldscherm inschakel en daarna de computer, krijg ik geen enkele foutmelding en start het systeem zonder problemen door naar Windows 10. Dit heb ik, gedurende de dag, vanuit meerdere 'cold boots' gedaan en telkens ging het goed.

Ergens lijkt er een 'handshake' tot stand te moeten komen tussen beeldscherm en systeem. :? Nog nooit gehad, maar het werkt weer naar behoren en dat is wat telt. :)

Bedankt voor het meedenken @H.Boss (y) , dit topic kan op slot. 8)
Pagina: 1