Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Hedster FC
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 03-10 10:06
ik ben de laatste tijd heel erg aan het twijfelen over de ryzen 7 3800x en de i7 9700k

ik speel alleen maar games (vooral fortnite competetive).

ik stream niet.

als gpu heb ik de Gigabyte GeForce RTX 2070 Super Windforce OC 3X 8G

welke cpu is beter voor gaming?

[Voor 19% gewijzigd door Hedster FC op 23-05-2020 21:31]

Beste antwoord (via Hedster FC op 24-05-2020 12:25)

• Dadona
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 23:07
Fortnite, bij FullHD en medium settings, leg je de meeste belasting bij de CPU en dan is de Intel simpelweg de betere/snellere. Vraag is wel of je bij de FPS waar je het dan over hebt nog echt meerwaarde ziet in dat verschil. Met gaming in het algemeen en als je op meer dan FullHD / medium oid speelt, dan kom je al snel in situaties waarin de GPU de bottleneck is. In dergelijke situaties komt in de meeste reviews al terug dat je prima voor lagere Ryzen procs kunt gaan.

[Voor 53% gewijzigd door Dadona op 24-05-2020 10:25]

De CSL/OT kroeg !

Alle reacties

• Dracoz
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 20:00
Speel je alleen games of stream je ook en heb je discord aan? In dat geval de AMD.

Speel je echt alleen games dan is de Intel beter.

Echter hangt het er natuurlijk ook vanaf hoeveel geld het je allema gaat kosten. Ik zou daarom sowieso voor AMD gaan.

Raymundo!, Ryzen 5 1600x @ 4ghz, x370 Gaming pro carbon, 2x8GB DDR4 3200Mhz, Nvidia RTX2070 Super

• Hedster FC
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 03-10 10:06
.

[Voor 100% gewijzigd door Hedster FC op 23-05-2020 20:25]

• ArranChace
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 05-11 16:39
Intel is op dit moment nog de Koning met singlecore applicaties (games) maar het verschil is een paar procent.
Voor compettive spelers zal dit echt doorslag geven ook om voor Intel te gaan, en zal ook wellicht net dat beetje verschil uitmaken op UHD/4k gaming met alles op Max settings met aantal games.

Maar denk voor de gemiddelde gamer op budget, dat verschil in prijs vs prestatie niet is goed te praten, je zal echt een een stuk meer neer moeten leggen voor een Intel systeem.
Zeker op dit moment denk ik voor de gemiddelde gamer een Ryzen een betere keuze is puur het verschil is niet heel groot, maar het prijsverschil is dat wel, en zoals ik de roadmaps van AMD begrijp zal dit komende maanden alleen maar er beter op worden, en wellicht zelfs handiger zijn eventjes te wachten nog een paar weken/maanden voor de nieuwe 4000 serie Ryzens waarvan verwacht word betere singlecore prestaties te hebben die gelijk/beter zijn als de Intels zelf.

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Nu online
Geen 3800X (voegt niets toe tov de 3700X), sws geen 9700K (want is EOL, 10700K is de opvolger) maar 3700X.

• bombadil
  • Registratie: september 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Uszka schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 20:40:
sws geen 9700K (want is EOL,
Waarom is dat relevant of een probleem?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Mizgala28
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 26-11 15:43
ArranChace schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 20:27:
en wellicht zelfs handiger zijn eventjes te wachten nog een paar weken/maanden voor de nieuwe 4000 serie Ryzens waarvan verwacht word betere singlecore prestaties te hebben die gelijk/beter zijn als de Intels zelf.
Betreffende Ryzen 4000 blijft het een gok of de single core prestaties beter zullen zijn dan bij Intel, momenteel dus puur speculatie.

Echter in mijn ogen presteert Ryzen 3000 ook al goed genoeg in de meeste games tegenover Intel, vooral als je op 1440p of hoger gamed omdat je dan meer GPU bound bent.

Wat betreft de launch van Ryzen 4000, naar mijn weten zou het in dit najaar gebeuren, maar gezien de huidige omstandigheden wereldwijd zou ik niet verbaasd zijn als dit ineens Q1 2021 zou gaan worden.

Betreffende 3700x vs 9700k, die Intel CPU nu kopen is een slecht idee sowieso omdat de nieuwe CPUs van hun in feite al uit zijn, en wat gamen betreft dat hangt enorm af wat je wilt, ik heb een 3700x in combinatie met een 1440p 144hz scherm en ik haal voldoende performance onder AMD.

Enige reden om voor Intel te gaan is als je op 240hz 1080p zou gamen, even terzijde dat je daar een stevige videokaart voor nodig hebt, alleen dan zie ik het nut om qua gaming voor Intel te gaan, anders niet.
bombadil schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 20:42:
[...]

Omdat de platform waar de 9700k op zit ook klaar is, je kan de nieuwe 10xxx serie niet op die moederbord installeren en daar heb je de z490 voor nodig, die ook de volgende Intel generatie zal ondersteunen.

Plus AMD wil eens vaak in prijs dalen als er een opvolger komt, je bent een dief van je eigen portemonnee als je nu voor een oude 9700k de volle poet zou betalen.

[Voor 16% gewijzigd door Mizgala28 op 23-05-2020 20:51]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Nu online
[...]

Waarom zou je een cpu van de vorige generatie kopen als er nieuwer, beter presterend is voor dezelfde prijs.

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 23:32
AMD krijgt begin juli een update, misschien even wachten op de nieuwe cpu's.

nieuws: 'AMD komt in juli met Ryzen 3000-refresh op basis van Zen 2'

[Voor 54% gewijzigd door Fable op 23-05-2020 21:09]

opzoek of op zoek? het is best simpel

• Dadona
Welke GPU neem/heb je?

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 19:51

nelizmastr

Goed wies kapot

[...]

Omdat je meer betaalt voor minder prestaties dan de opvolger. Zonde geld, maar dat is het meeste van de top procs van Intel momenteel.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Dadona
Fortnite, bij FullHD en medium settings, leg je de meeste belasting bij de CPU en dan is de Intel simpelweg de betere/snellere. Vraag is wel of je bij de FPS waar je het dan over hebt nog echt meerwaarde ziet in dat verschil. Met gaming in het algemeen en als je op meer dan FullHD / medium oid speelt, dan kom je al snel in situaties waarin de GPU de bottleneck is. In dergelijke situaties komt in de meeste reviews al terug dat je prima voor lagere Ryzen procs kunt gaan.

[Voor 53% gewijzigd door Dadona op 24-05-2020 10:25]

De CSL/OT kroeg !

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True