Toon posts:

Storage "NAS" configuratie

Pagina: 1
Acties:

• ajrouvoet
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 15-03 09:18
Ik heb een systeem nodig dat als NAS kan functioneren en in de toekomst naar ieg. 4 schijven kan schalen.
In de praktijk zal het veel uit staan. De voornaamste reden om een NAS te gebruiken is dat we op die manier vanaf meerdere laptops (met verschillende OS'en) backups kunnen maken. Daarnaast denk ik ZFS te gaan gebruiken om zonder angst m'n foto archief bij te kunnen houden (snapshots!).

Ik heb het volgende systeem daartoe samengestelt. Budget is belangrijk, maar ik wil m'n data wel veilig hebben en kunnen groeien naar 4 schijven.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 57,35€ 57,35
1MoederbordenAsus Prime H310I-Plus R2.0€ 77,18€ 77,18
2Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (64MB cache, 5400rpm), 3TB€ 76,35€ 152,70
1BehuizingenFractal Design Node 304 Wit€ 78,-€ 78,-
1Geheugen internCrucial CT16G4DFD824A€ 66,65€ 66,65
1Voedingenbe quiet! System Power 9 400W€ 42,85€ 42,85
1Solid state drivesCrucial MX500 m.2 250GB€ 39,99€ 39,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 514,72

Ik heb redelijk wat adviezen en reviews gebruikt om dit samen te stellen. Maar ik vraag me af of ik nog dingen vergeet of moet controleren voor ik dit zou bestellen.

Alvast dank tweakers!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 21:42
Waar je even op moet letten is dat het OS (bv. FreeNAS) wat je wilt gaan gebruiken goed met de NIC (Realtek) om kan gaan.

Als je 2x 8GB neemt heb je dual-channel geheugen (sneller).

Waarom kies je voor zelfbouw (pc)? Ik zou zelf met het doel wat jij aangeeft eerder voor een kant-en-klaar oplossing gaan. Denk dan bv. aan een Synology die daar helemaal voor is gebouwd (hardware, stroom gebruik, levensduur) en software met mooie en makkelijke (cloud) backup functie en lange ondersteuning (vaak wel zo'n 8 jaar).

Bijvoorbeeld: https://tweakers.net/pric...ogy-ds420j/specificaties/

Als je tegelijkertijd backups gaat maken vanaf meerdere apparatuur tegelijk, kun je misschien beter nog naar een apparaat kijken met 2 NIC's (load-balancing).

• gastje01
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 21:18
Ik zou de WD Blue's vervangen voor Reds (als je voor WD wil gaan). Deze zijn gemaakt voor gebruik in een NAS.

Verder ben ik het eens met @rookie no. 1 , als het puur om een back-up gaat, kies voor een kant en klaar model. Synology heeft alles wat je zoekt en is nog goedkoper ook. Ik zou echter niet voor een J model gaan, maar een maatje 'sneller' nemen. Bepaalde types (of inmiddels allemaal?) kunnen ook automatisch opstarten en afsluiten op ingestelde tijden, scheelt weer stroom als je 'm toch alleen voor geplande back-ups gebuikt. Verder zit er software ingebakken om automatisch back-ups naar een offsite (Cloud) locatie te maken.

• ajrouvoet
Voor zover ik begrijp zijn de Reds ontworpen voor altijd-aan setups. Ik denk dat deze backup machine hooguit 2 uur per dag aan zal staan.

@rookie no. 1 2x8GB is een goed punt! Dank.

Wat betreft de kant-en-klaar opties: ii heb liever een minimaal OS dat ik goed begrijp dan een kant-en-klaar oplossing. De prijs voor de gelinkte Synology is niet veel minder dan de zelfbouw, maar in de zelfbouw kast passen 6 schijven als het moet. En de hardware is.... 1GB werkgeheugen?!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Iruk1981
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 21-09 16:59
Net systeem. Let wel op wat @rookie no. 1 zegt. Keuze van OS is belangrijk voor de hardware.

Je zegt dat je in de toekomst uit wil bereiden van 2 naar 4 schijven. Besef wel dat dat niet heel makkelijk is met ZFS. Ik ben van 2 naar 6 schijven gegaan. Daarbij eerst alle data extern opgeslagen en een compleet nieuwe ZFS pool aangemaakt anders gingen er te veel schijven verloren aan redundantie.

@gastje01 beveelt WD Red aan, daar zou ik nog eens over nadenken. Aangezien de WD reds SMR gebruiken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 23:20

M2M

medicijnman

ajrouvoet schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 21:40:
Voor zover ik begrijp zijn de Reds ontworpen voor altijd-aan setups. Ik denk dat deze backup machine hooguit 2 uur per dag aan zal staan.

@rookie no. 1 2x8GB is een goed punt! Dank.

Wat betreft de kant-en-klaar opties: ii heb liever een minimaal OS dat ik goed begrijp dan een kant-en-klaar oplossing. De prijs voor de gelinkte Synology is niet veel minder dan de zelfbouw, maar in de zelfbouw kast passen 6 schijven als het moet. En de hardware is.... 1GB werkgeheugen?!
Als de kast niets anders doet dan bitjes van een schijf lezen en het netwerk op schieten, is een paar megabyte geheugen nog voldoende.

Zelfbouw is wel leuker :). Er wordt nogal wat gesproken in de freenas wereld over wel of geen ECC. check dat wel even.
Iruk1981 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 21:43:

@gastje01 beveelt WD Red aan, daar zou ik nog eens over nadenken. Aangezien de WD reds SMR gebruiken.
Yeap, SMR, Er was laatst een artikel op T.net met een tabel waarin staat of de WD Red van een bepaalde grootte wel of geen SMR gebruiken.

Edit2: Ik heb een aantal NAS'en gebouwd, maar ik ben eigenlijk altijd gegaan voor een mATX plank met voldoende PCI-Express poorten. Als je ITX gaat zit je vast aan de hoeveelheid SATA Poortjes op het moederbord + wat je op de bijbehorende PCI-Express insteekkaart kwijt kunt. Maar dan kun je geen 10Gbit netwerkkaart meer plaatsen. Ik heb de uitbreidingssloten altijd wel prettig gevonden in ieder geval.

[Voor 38% gewijzigd door M2M op 23-05-2020 21:49]

-_-

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 21:42
Even benieuwd wat jij ziet als een minimaal OS en dan toch 16GB verwacht nodig te hebben?

Die 1GB bij deze Synology instap-NAS kan juist door zo minimalistisch en optimaal mogelijk gebruik van de hard-/software. Is ook meestal nog wel wat uit te breiden indien je veel apps gebruikt (bv. Plex).

Deze voldoet voor jouw omschreven functie en is in dezelfde prijs categorie (goedkoper) inclusief (zichzelf onderhoudende) software.

Voor de zelfbouw NAS (pc) neem ik aan dat je ook nog een donatie doet aan een 'gratis' alternatief als je gebruik van maakt om de boel in leven te houden (al is het alleen al maar €10).

/edit: de DS420j geheugen is niet uit te breiden begreep ik uit een review, maar meer dan voldoende voor backup-device.

[Voor 9% gewijzigd door rookie no. 1 op 23-05-2020 21:53]

• Q
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 20-09 23:41

Q

Inactief

Beste @ajrouvoet

Ik begrijp dat je deze NAS voor twee doeleinden ingezet gaat worden:

1. Backups van laptops
2. Opslag van foto archief

Doel nummer 2 doet mij afvragen: wordt dit de primaire bron van je foto archief of is dit ook een backup van een andere machine? In het laatste geval is er niets aan de hand, maar in het eerste geval vraag ik me af waar je dan deze NAS weer naartoe zou backuppen.

Backup proces?

Jij moet uiteindelijk natuurlijk zelf weten wat je doet of wilt. Ik vraag me echter af hoe je backup strategie en proces er uit gaat zien. Gaat dit 100% hands-free automatisch of zijn er handmatige stappen vereist? De server staat meestal uit dus, hoe gaat dit werken? De enige goede backup is een automatische, unattended backup.

Bouwen of kopen?

In jouw situatie snap ik niet zo goed waarom je voor zelfbouw gaat, ik lees je argumenten maar ik vind ze esoterisch. In de praktijk zie ik niet zo goed wat het gaat betekenen. In mijn beleving zou jij veel beter af zijn met een Synology of QNAP met voldoende ruimte voor uitbreiding.

Die dingen kun je ook gewoon naar behoefte met 1 schijf tegelijk uitbreiden, wat *niet* kan met ZFS.

Als deze NAS puur een backup target is dan snap ik wel dat je er niet veel geld aan wilt uitgeven, maar op het moment dat je deze NAS hard nodig hebt zou het wel fijn zijn als hij werkt.

Om die reden zou ik gewoon een kant-en-klaar product kopen wat gewoon 24/7 aan staat. Het stroom verbruik is laag maar ook de prijs voor veiligheid.

Ik zou mijn backup data liever toevertrouwen aan een purpose-build NAS in dit geval dan op basis van wat budget consumer hardware gear zonder ECC geheugen.

Kortom, ik ben het behoorlijk eens met de feedback van de andere mensen hier.

Maar het is aan jou om te bepalen wat je wilt. Misschien heb je gewoon zin om zelf een NAS te bouwen en met FreeNAS te spelen, ook prima toch? ;)

[Voor 6% gewijzigd door Q op 23-05-2020 22:14]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ajrouvoet
Er wordt nogal wat gesproken in de freenas wereld over wel of geen ECC
Ja, heb ik een tijdje over gedacht. Helaas is het moeilijk om een setup te vinden met zowel ECC, als binnen m'n budget.
wordt dit de primaire bron van je foto archief of is dit ook een backup van een andere machine?
De JPEGs worden gesynchroniseerd naar 2 laptops en ik heb nog een externe cold backup die ik 1x per kwartaal doe. ~1x per jaar gaan sync ik ze offsite.
Even benieuwd wat jij ziet als een minimaal OS en dan toch 16GB verwacht nodig te hebben?
8G is bare minimum voor ZFS gebasseerde setups; dat is het ding met software gebasseerde redundantie setups.
Voor de zelfbouw NAS (pc) neem ik aan dat je ook nog een donatie doet aan een 'gratis' alternatief
Ik was niet van plan er FreeNAS op te zetten, maar gewoon een Debian of Arch installatie te doen.
De server staat meestal uit dus, hoe gaat dit werken?
M'n backups doe ik met duplicity. Een typische incrementele backup is ~1Gb, dus dat gaat makkelijk in de 2-uur window dat de server aanstaat.
Besef wel dat dat niet heel makkelijk is met ZFS.
En:
Die dingen kun je ook gewoon naar behoefte met 1 schijf tegelijk uitbreiden, wat *niet* kan met ZFS.
Ja, dat is nog een beetje een zorg. Laatste keer dat ik er naar heb gekeken leek het me niet zo'n probleem dat ik geen ruimte aan een *bestaande vdev* kon toevoegen. Als ik een nieuwe vdev moet maken voor het vervolg van m'n foto archief, dan lijkt me dat OK. Maar ik zal er nog eens goed naar kijken.
In mijn beleving zou jij veel beter af zijn met een Synology of QNAP met voldoende ruimte voor uitbreiding.
Wellicht, maar die dingen zijn veel duurder! Een 5-bay Synology is al 700 euro zonder schijven.
Zelfbouw is wel leuker
Juist! :*)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ajrouvoet
Ik heb een aantal NAS'en gebouwd, maar ik ben eigenlijk altijd gegaan voor een mATX plank met voldoende PCI-Express poorten.
Dat is een goede. Heb moeite met goede kastjes vinden voor een budget-prijs waar veel schijven in kunnen en een mATX bord met een leuke form factor. De kast op m'n lijstje zat net in de intersectie maar is een mini-ITX kast, vandaar. Heb je tips voor kasten voor mATX die aan de eisen zouden voldoen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 21:18
Iruk1981 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 21:43:
Ik zie nu pas dat dit ook voor de 'kleine' schijven geldt :/

Dan zou ik er inderdaad van weg blijven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ajrouvoet
Ik heb nog even gekeken naar het toevoegen van disks in ZFS. Volgens mij is de crux dat je niet (of ieg niet zonder moeite en risico) een disk kan toevoegen aan een vdev en in RAIDZ moet je 3 disks in een vdev hebben dus is de inverstering in een nieuwe vdev ook significant.

Mijn plan was echter om te starten met een mirror vdev. Dan krijg ik maar 50% capacity, maar ik kan klein beginnen. Een mirror vdev toevoegen is eenvoudig voor zover ik kan zien. Dit artikel raad het zelfs aan: https://jrs-s.net/2015/02...e-mirror-vdevs-not-raidz/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Q
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 20-09 23:41

Q

Inactief

ajrouvoet schreef op zondag 24 mei 2020 @ 20:38:
Ik heb nog even gekeken naar het toevoegen van disks in ZFS. Volgens mij is de crux dat je niet (of ieg niet zonder moeite en risico) een disk kan toevoegen aan een vdev en in RAIDZ moet je 3 disks in een vdev hebben dus is de inverstering in een nieuwe vdev ook significant.

Mijn plan was echter om te starten met een mirror vdev. Dan krijg ik maar 50% capacity, maar ik kan klein beginnen. Een mirror vdev toevoegen is eenvoudig voor zover ik kan zien. Dit artikel raad het zelfs aan: https://jrs-s.net/2015/02...e-mirror-vdevs-not-raidz/
Jim wit iedereen aan de ZFS mirrors hebben maar hij erkent geen moment dat voor veel mensen RAIDZ(2) veel kosten efficiënter is. Hij probeert een beetje over de ZFS tax heen te poetsen. Het hangt een beetje van de situatie af.

Als jij deze ZFS tax wilt betalen (1 disk verlies) ook prima. Alternatief met ZFS is 4 disks in RAIDZ.

Wil je capaciteit mislopen en is dat OK of koop je alle capaciteit nu?

Overigens Is een migratie van gewone (niet ZFS) RAID 1 naar RAID 5 wel een trucendoos. Dan kun je beter met 3 schijven starten en later indien nodig de 4e erbij doen.

Dus met mirrors uitbreiden is ook een redelijke keuze.

[Voor 16% gewijzigd door Q op 24-05-2020 21:00]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 22:41
Ik heb dit uiteindelijk ook op een Windows server gedaan. Ik had eigenlijk alleen storage nodig, maar wel extreem flexibel. Naast de normale disks heb ik een hele stapel harde schijven met archiefmateriaal wat ik soms even nodig heb. Die schijven hoeven niet permanent online te zijn, als ik er eentje nodig heb kan ik 'm in mijn storage prikken.

Een NAS is leuk, heb in het verleden ook een Synology gehad, maar was mij toch te beperkt. Met 1 of 2 schijven is het prima te overzien, maar als je 10 schijven wilt aansluiten dan word ook een Synology-oplossing erg duur. Zelfbouw was veel goedkoper. Enige nadeel wat ik heb zijn stroomkosten. Ik heb er wel rekening mee gehouden en een zuinig moederbord en CPU gekocht, maar het ding blijft toch zo'n 80 watt gebruiken.

Bijkomend voordeel is dat deze machine naast storage allemaal andere taken kan vervullen, zoals torrents, webserver, muziekspeler. Deze taken zijn niet allemaal mogelijk op een Synology.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 23:20

M2M

medicijnman

De kast die ik gebruik is zo'n exemplaar:

pricewatch: BitFenix Shinobi

Het exacte model wat ik hier heb staan is niet meer verkrijgbaar, maar hier kun je veel schijven in kwijt en met een setje adapters nog 3 of 4 extra in de 5 1/4" sloten. Als geluid niet uitmaakt, kun je de ventilatoren op standje storm zetten, anders daar nog wat aandacht aan geven.

Prijstechnisch is er geen verschil tussen ITX en mATX. mATX is meestal goedkoper met meer uitbreidingsmogelijkheden aangezien ITX meer niche is en bovendien een meer(meer)laags PCB vereist.

mATX versus ATX heeft weinig toegevoegde waarde, tenzij je 4 raid-kaarten wil gaan plaatsen.
PhilipsFan schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:15:

Bijkomend voordeel is dat deze machine naast storage allemaal andere taken kan vervullen, zoals torrents, webserver, muziekspeler. Deze taken zijn niet allemaal mogelijk op een Synology.
Dat is iets tekort door de bocht. De 918+ die ik nu in mijn kruipruimte heb staan draait twee virtuele machines. Dat zijn windows machines die taken vervullen die de standaard synology apps niet kunnen. Dat je meer kunt met zelfbouw is logisch, je hebt dan 100% keuze in hardware, OS en bijbehorende software.

[Voor 29% gewijzigd door M2M op 24-05-2020 21:17]

-_-

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 01:53

Bolletje

Moderator Harde Waren
Is aankoopadvies, dus naar DAA verplaats.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 22:41
M2M schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:15:
[...]
Dat is iets tekort door de bocht. De 918+ die ik nu in mijn kruipruimte heb staan draait twee virtuele machines. Dat zijn windows machines die taken vervullen die de standaard synology apps niet kunnen. Dat je meer kunt met zelfbouw is logisch, je hebt dan 100% keuze in hardware, OS en bijbehorende software.
Mijn punt was, dat Synology qua prijs al heel snel niet meer interessant is. Dat ding van jou kost meer dan 500 euro, ZONDER schijven! Voor dat geld (of minder) heb je ook een budget-pc met veel meer mogelijkheden, flexibiliteit en ondersteuning. Prima als je specifieke redenen hebt om daarvoor te kiezen, maar ik vind het erg dure dingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ajrouvoet
@M2M zelfde soort setup op basis van mATX is inderdaad net ietsje goedkoper (25-60 euro afhankelijk van waar j't koopt) maar met 6 sata poorten ipv 4 en alle andere goodies van een mATX bord. Moet nog even goed vergelijken, maar dit kast is ook wel leuk en niet te groot:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 57,35€ 57,35
1MoederbordenAsus Prime B250M-A€ 68,65€ 68,65
2Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (64MB cache, 5400rpm), 3TB€ 76,35€ 152,70
1BehuizingenBitFenix Shinobi€ 59,56€ 59,56
1Geheugen internCrucial CT2K8G4DFS8266€ 66,07€ 66,07
1Voedingenbe quiet! System Power 9 400W€ 42,85€ 42,85
1Solid state drivesCrucial MX500 m.2 250GB€ 39,99€ 39,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 487,17
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee