Vraag

• tapetv
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 28-05-2020
Ik dacht dat ik het redelijk voor elkaar had: een TL-PA4010PKIT (V2) in keuken naar de woonkamer met daar een extra TL PA411 en een Netgear XAV2001 in de slaapkamer. Ondanks de verschillende groepen werkte het een paar jaar probleemloos. Toen kapte de Netgear ermee (geen internet). Geprobeerd opnieuw te pairen, resetten, geen succes. En erna hield ook een van de PA411's het voor gezien. De Powerline-utility herkent z'n eigen ding niet: (direct aan de ethernet of via het netwerk) maar maf genoeg wel de Netgear, maar daarmee kan ik geen firmware updates uitvoeren.
Ben na een dagje tweaken er wel een beetje klaar mee. |:(

Lang verhaal kort: is dit gewoon ouwe meuk en zijn er betere modellen op de markt? Liefst plug 'n play?
Zou fijn zijn als ik ze kan koppelen aan de nog werkende TL-PA4010P en PA411.

Dank voor any and all feedback...

Beste antwoord (via tapetv op 24-05-2020 12:59)

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 12:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eerst je vraag beantwoorden: ja, er is betere PLC. Wat je daar hebt is verouderde HomePlug AV 1.1 ("500Mbps"). Nadeel daarvan is niet alleen lagere snelheden dan moderne AV 2.0 / G.hn sets, maar ook gebrek aan MIMO: de oudjes kunnen geen gebruik maken van randaarde voor extra snelheid en stabiliteit. Of dat bij jou zin heeft hangt er vanaf of je electra geaard is. Zo nee is de winst minimaal, zo ja is het groot.

Maar...

Je doet hier de aanname dat je probleem ligt aan de gebruikte hardware. Weet je dat zeker? Heb je de "werkende" apparaten uitgewisseld met de "defecte"? Grote kans namelijk dat je probleem niet in de hardware zit maar in verstoring op het stroomnet. PLC wordt doorgaans niet door demping maar door verstoring beperkt. Als een nieuwe storingsbron erbij gekomen is op je stroomnet, of een bestaande storingsbron anders is aangesloten, kun je dit ook krijgen. Als een PLC-adapter geen verbinding heeft met het PLC-netwerk is het niet verwonderlijk dat je het in enig tooltje niet kunt vinden.

Manier om dit te bepalen is simpel: wissel de adapters een voor een om. Kijk of het probleem meeverhuist (dan is het wel je hardware) of locatiegebonden blijft (dan is het dus netwerkomstandigheden).

Nu, dode adapter kun je vervangen. Toegevoegde waarde van snellere adapters is minimaal als je ze met bestaande oude adapters wilt laten communiceren, dan schakelen ze namelijk terug naar lagere snelheden. Heb je randaarde dan kun je overwegen om MIMO te nemen ("1200Mbps" sets en hoger) en alles tegelijk te vervangen. Performance gaat dan in de regel ~2.5x sneller worden. Dan heb je het wel over een flinke uitgave.

Zit het probleem in je stroomnet, dan *kun* je proberen de storingsbron te vinden en anders aan te sluiten zodanig dat PLC weer bruikbaar wordt, maar of dat haalbaar is, is een tweede.

Daarom sluit ik me uiteindelijk bij @ijske aan: goedkoopste, meest duurzame oplossing blijft een kabel trekken. Eenmalige kosten niet hoger dan PLC-adapters, en itt PLC kun je er rustig tien jaar mee vooruit.

Soittakaa Paranoid!

Alle reacties

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 22-09 21:18
al die meuk in de vuilbak, mogelijkheden voor kabel bekijken ! :-)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 12:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eerst je vraag beantwoorden: ja, er is betere PLC. Wat je daar hebt is verouderde HomePlug AV 1.1 ("500Mbps"). Nadeel daarvan is niet alleen lagere snelheden dan moderne AV 2.0 / G.hn sets, maar ook gebrek aan MIMO: de oudjes kunnen geen gebruik maken van randaarde voor extra snelheid en stabiliteit. Of dat bij jou zin heeft hangt er vanaf of je electra geaard is. Zo nee is de winst minimaal, zo ja is het groot.

Maar...

Je doet hier de aanname dat je probleem ligt aan de gebruikte hardware. Weet je dat zeker? Heb je de "werkende" apparaten uitgewisseld met de "defecte"? Grote kans namelijk dat je probleem niet in de hardware zit maar in verstoring op het stroomnet. PLC wordt doorgaans niet door demping maar door verstoring beperkt. Als een nieuwe storingsbron erbij gekomen is op je stroomnet, of een bestaande storingsbron anders is aangesloten, kun je dit ook krijgen. Als een PLC-adapter geen verbinding heeft met het PLC-netwerk is het niet verwonderlijk dat je het in enig tooltje niet kunt vinden.

Manier om dit te bepalen is simpel: wissel de adapters een voor een om. Kijk of het probleem meeverhuist (dan is het wel je hardware) of locatiegebonden blijft (dan is het dus netwerkomstandigheden).

Nu, dode adapter kun je vervangen. Toegevoegde waarde van snellere adapters is minimaal als je ze met bestaande oude adapters wilt laten communiceren, dan schakelen ze namelijk terug naar lagere snelheden. Heb je randaarde dan kun je overwegen om MIMO te nemen ("1200Mbps" sets en hoger) en alles tegelijk te vervangen. Performance gaat dan in de regel ~2.5x sneller worden. Dan heb je het wel over een flinke uitgave.

Zit het probleem in je stroomnet, dan *kun* je proberen de storingsbron te vinden en anders aan te sluiten zodanig dat PLC weer bruikbaar wordt, maar of dat haalbaar is, is een tweede.

Daarom sluit ik me uiteindelijk bij @ijske aan: goedkoopste, meest duurzame oplossing blijft een kabel trekken. Eenmalige kosten niet hoger dan PLC-adapters, en itt PLC kun je er rustig tien jaar mee vooruit.

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tapetv
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 28-05-2020
Allereerst mijn diepe schaamte uitspreken: vanochtend in een laatste wanhoopspoging ze naast elkaar geplugd in één wanddoos, press pair en pronto: verbinding! Dat had ik wel eens eerder mogen proberen. Ik holde altijd het hele huis door om binnen 2 minuten op vier plaatsen de pair-knop in te drukken en ook dat bleek nu niet nodig. Ook na inpluggen in een ander vertrek werd het signaal direct weer opgepikt. Nu alles dus TP (ik had nog een tweede PA411).

Dan de meuk-vraag: ik had al één kabel getrokken van meterkast naar 1e verdieping keuken naar 't 'Ziggo Extra Wifi-punt' (TP-Link Archer C7) waar de eerste AV-plug aan zit. Maar het type atelier-woning (nieuwbouw 2013, 3 verdiepingen) is verder erg lastig te bekabelen.
Maar dus wel modern en geaard stroomnet. Ik heb dus nu 600mps per punt, als ik het goed begrijp. Da's toch voldoende voor een stel zonder gamende kids, die Uitzending Gemist en Netflix aanschouwen?

Aan de andere kant: 2 x een TP-Link TL-PA8033P KIT voor ~ €150 ex BTW voor ruim de dubbele snelheid is ook niet gek, maar zou ik het merken? Uit een test van de Consumentenbond:
De adapters zijn over het stroomnet wel sneller dan de 500 Mbit/s-adapters van de vorige generatie, maar lang niet zo snel als de fabrikanten claimen. Van de theoretische 1000/1200 Mbit/s blijft gemiddeld maar 288 Mbit/s over. (...) U moet de verbinding heel intensief gebruiken (gamen, streaming video) om het verschil te merken tussen de snelste nieuwe adapters (332 Mbit/s) en de traagste oude (93 Mbit/s).
Nogmaals enorm bedankt voor de reacties: ik ben zelf geluidstechnicus, maar weet van netwerk-techniek dan weer errug weinug. Waar zou ik zijn zonder deze hive?!

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee