Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Powerline adapter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vBr8
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 18-06 15:10
Mijn vraag
werkt een powerline adapter op de manier die ik zou willen en op de manier die ik in gedachte heb.

Relevante software en hardware die ik gebruik
kpn router

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb een overkapping in de tuin maar mijn wifi heeft niet genoeg bereik hiervoor. Nu heb ik zitten zoeken naar een extender, maar dat viel af omdat ik dan naar een ander netwerk moet (bijv vbr8_extender) maar dit is niet handig omdat er net wel/niet wifi is en dus gaat sukkelen tussen de twee.

Nu had ik ook een powerline adapter gevonden welke ik in de meterkast aansluit met een kabel en de andere adapter in mijn overkapping kan plaatsen waardoor deze een wifi signaal uitzend.
Mijn vraag: Is dit dan hetzelde netwerk als het netwerk van mijn router of wordt dit net als bij de extender een apart netwerk?

Of is hier een beter alternatief voor?

Alvast bedankt!

The only way to get smarter, is by playing a smarter opponent || Twitch

Alle reacties

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 16:52
vBr8 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 17:36:
Nu heb ik zitten zoeken naar een extender, maar dat viel af omdat ik dan naar een ander netwerk moet (bijv vbr8_extender)
Van wie moet dat?
maar dit is niet handig omdat er net wel/niet wifi is en dus gaat sukkelen tussen de twee.
Dat heb je altijd, ongeacht of je het netwerk dezelfde naam geeft of niet.

Ik denk dat je vraag een beetje verkeerd ingestoken is, of iig niet helemaal is wat je eigenlijk wilt weten.

Een extender hoeft niet persé een andere netwerknaam te hebben. Een accesspoint (of deze nou met een netwerkkabel of via powerline aangesloten is) ook niet. Of (en hoe) je dat in kunt stellen zal afhangen van welk apparaat je precies koopt.

Voor de werking - en hoe goed je apparaten roamen, maakt dat ook weinig uit. Sommige apparaten roamen iets soepeler wanneer de netwerken dezelfde naam hebben, maar YMMV. Daar tegenover staat dat je minder makkelijk zelf kunt wisselen als je apparaat zelf niet goed roamt. Je zult namelijk altijd houden dat je apparaten niet altijd het dichtstbijzijnde accesspoint gebruiken.

Het kan wel helpen het accesspoint voor in de tuin idd onder de overkapping te hangen en niet aan je huis, zodat hij zo min mogelijk overlap heeft met het accesspoint in je huis. Dat spreekt dus voor de powerline-oplossing maar met de netwerknaam heeft het niets te maken.

• vBr8
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 18-06 15:10
mcDavid schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 17:56:
[...]
Van wie moet dat?

[...]

Dat heb je altijd, ongeacht of je het netwerk dezelfde naam geeft of niet.

Ik denk dat je vraag een beetje verkeerd ingestoken is, of iig niet helemaal is wat je eigenlijk wilt weten.

Een extender hoeft niet persé een andere netwerknaam te hebben. Een accesspoint (of deze nou met een netwerkkabel of via powerline aangesloten is) ook niet. Of (en hoe) je dat in kunt stellen zal afhangen van welk apparaat je precies koopt.

Voor de werking - en hoe goed je apparaten roamen, maakt dat ook weinig uit. Sommige apparaten roamen iets soepeler wanneer de netwerken dezelfde naam hebben, maar YMMV. Daar tegenover staat dat je minder makkelijk zelf kunt wisselen als je apparaat zelf niet goed roamt. Je zult namelijk altijd houden dat je apparaten niet altijd het dichtstbijzijnde accesspoint gebruiken.

Het kan wel helpen het accesspoint voor in de tuin idd onder de overkapping te hangen en niet aan je huis, zodat hij zo min mogelijk overlap heeft met het accesspoint in je huis. Dat spreekt dus voor de powerline-oplossing maar met de netwerknaam heeft het niets te maken.
Bedankt voor je reactie.

Wat ik bedoel met andere naam is dat het een ander netwerk is, dus niet zozeer de naam maar echt een ander netwerk. Zoals ik het begrepen heb is dat met een extender/repeater wel het geval en ik vroeg mij af of dit met een powerline ook is, of dat dit echt hetzelfde netwerk is als vanuit de router, dus eigenlijk dat je het niet zal merken om om te schakelen, of is dat niet mogelijk?

The only way to get smarter, is by playing a smarter opponent || Twitch

Acties:
  • +1Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 19-06 10:44
Die powerline gaat precies hetzelfde werken als een extender, het signaal wordt alleen anders verstuurd. Wat bedoel je met een ander netwerk? Als je een router zou plaatsen zou dat het geval zijn, maar met een extender blijf je in hetzelfde netwerk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 16:52
vBr8 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 18:00:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Wat ik bedoel met andere naam is dat het een ander netwerk is, dus niet zozeer de naam maar echt een ander netwerk. Zoals ik het begrepen heb is dat met een extender/repeater wel het geval en ik vroeg mij af of dit met een powerline ook is, of dat dit echt hetzelfde netwerk is als vanuit de router, dus eigenlijk dat je het niet zal merken om om te schakelen, of is dat niet mogelijk?
In beide gevallen zitten de accespoints gewoon in het zelfde netwerk. Dat wil zeggen: Je kunt andere apparaten op het zelfde netwerk (zoals een chromecast of een NAS) gewoon vinden. Het maakt dus niet uit met welk apparaat je verbind.

Voor het bereik maakt dat wel uit. Je apparaten zullen over het algemeen verbinden met het accesspoint waarmee ze het beste bereik hebben, en daarmee verbonden blijven tot ze dat bereik verliezen. Het kan dus zijn dat je van je huis de tuin in loopt en toch verbonden blijft met het accesspoint in je huis, ondanks dat die niet meer het beste bereik heeft. Sommige apparaten testen wel periodiek of er een beter netwerk beschikbaar is en schakelen dan eventueel om. Maar of en wanneer ze dat doen is erg onvoorspelbaar, zeker zolang de netwerken overlappen.

Maar zo soepel als roamen op kantoor gaat (waar je het hele gebouw door kunt lopen zonder verbinding te verliezen), gaat het thuis eigenlijk nooit. Wil je dat wel, dan zul je echt een stuk duurdere professionele accesspoints moeten gaan gebruiken.

Wil je in de buurt komen, dan zul je moeten zorgen dat je allemaal identieke accesspoints gebruikt. Dat betekent dus het wifi van je router uitschakelen, en zowel in huis als in de tuin een nieuw accesspoint ophangen en deze (met netwerkkabel) aan je router verbinden.

[Voor 3% gewijzigd door mcDavid op 23-05-2020 18:14]

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True