Terugvragen BTW bij retour pakket buiten de EU

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03:44
Beste Tweakers,

Ik heb een probleem met het terugvragen van BTW over een retourzending waarbij zowel de postbezorger als de douane niet echt mee lijken te werken.

Aanleiding;
Eind december een product ontvangen per pakketpost uit de Verenigde staten met daarop BTW en importkosten gezien de zending een redelijk waarde had, deze heb ik voldaan aan de bezorger bij ontvangst van het pakket.

Helaas bleek dat de afzender het verkeerde product had gestuurd. Afzender gecontacteerd en begin Januari het pakket teruggestuurd en vrij spoedig daarna mijn geld teruggehad. Tot zover prima, maar ik wilde natuurlijk ook de BTW en invoerrechten terug aangezien het pakket de Europese douane unie aantoonbaar weer had verlaten.

Contact bezorger;
Dus opgezocht wat ik moest doen en dit is normaliter een bezwaar indienen bij de douane. Echter omdat ik het pakket zelf niet had gedeclareerd maar de bezorger moesten die het bezwaar indienen bij de dounane. Telefonisch gebeld begin Januari en een e-mail bevestiging gehad (na aandringen) dat zij namens mij de BTW gingen terugvorderen - ik heb de bezorger ook het bewijs gestuurd van retourzending en terugbetaling van de webshop.

Na 4 weken een reminder gestuurd per e-mail, geen reactie. Na 6 weken opnieuw gebeld en gevraagd hoe het ermee stond. Ze hadden geen flauw idee wat de status was, ze zouden aan het wachten zijn op de reactie van de douane. Ik gaf aan dat de bezwaartermijn bij de douane ging verlopen en dat ik geen zicht had of zij wel echt bezwaar hadden ingediend en of het niet ergens op een bureau bleef liggen. Dus ik verzocht om toestemming om ook zelf een bezwaar in te dienen bij de douane. Ik kreeg toen een kort mailtje waarin stond doe zelf maar bezwaar indienen.

Bezwaar douane;
Daarop bezwaar gemaakt bij de douane en alles opgestuurd wat ik had (retourzending, terugbetaling webshop, mailtjes van de bezorger) etc. Vervolgens krijg ik een brief dat er allerlei documenten ontbreken waardoor de douane mijn aangifte niet kan verwerken, waaronder een officieel douanedoucment. Ik stuur de douane een brief terug dat ik alles heb gestuurd wat bij het pakket zat en verder geen documenten heb van de verzender.

Vervolgens krijg ik in CC een mail van de douane aan de bezorger waarin ze vragen om aanvullende documenten. De bezorger lijkt eindelijk wakker geworden te zijn en ik ontvang van de bezorger per post (het is medio maart inmiddels) een envelop met allerlei documenten die niet bij de originele zending zaten. Deze documenten ingescand en gemaild aan de douaneambetenaar. Ik kreeg nog een korte bevestiging dat het bezwaar nu in behandeling was.

Radiostilte
Sindsdien, half maart is er radiostilte van de Douane en de bezorger. Ik heb nog een aantal keer geprobeerd te bellen en te mailen maar ik krijg verder geen enkele reactie meer. Ik ben nu dik 4 maanden verder en ik zit nog steeds te wachten op uitsluitsel van mijn bezwaar en terugbetaling van de ten onrechte betaalde BTW.

Vraag is nu, wat kan ik hier aan doen? Heb ik bijvoorbeeld recht om te eisen dat de bezorger overgaat tot terugbetaling? Bezorger heeft namelijk geen officiele klachtenprocedure en is zeer laks in communicatie. Ik verwacht dat een klacht indienen of verdere mails sturen eigenlijk weinig effect gaat opleveren. Bij de douane kan ik wel de officiele klachtenmolen in, maar dit is ook weer een proces van 6+ weken en ik vraag me af of dit de snelste route is.

Wel bijzonder om te zien dat deze instanties er als de kippen bijzijn om je geld afhandig te maken maar als het aankomt op terugbetaling geven ze niet thuis.

Graag hoor ik jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Silvos schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 17:04:

Wel bijzonder om te zien dat deze instanties er als de kippen bijzijn om je geld afhandig te maken maar als het aankomt op terugbetaling geven ze niet thuis.
Waarschijnlijk int de bezorger (waarom je de naam niet noemt is mij onduidelijk) duizenden keren per jaar btw/invoerrechten over ingevoerde pakketjes en zeker bij consumenten maar een handjevol van dit soort casussen. Dus logisch dat het ene proces tot in de puntjes werkt en de andere waarschijnlijk wat meer mensen werk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:05
Bezorger in kwestie is DHL neem ik aan? Heb ik zelf ook erg veel problemen mee gehad met een zending, moest direct het door hun berekende bedrag betalen (wat teveel was) en het terugkrijgen van het teveel betaalde bedrag duurde erg lang bij mij (2 maanden). Ik denk door alle commotie in Nederland en de wereld zuo ik het nog even wat tijd geven hoe klote het ook is.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:50
Jij zult uiteindelijk het met de bezorger moeten regelen. Die horen alle documenten te regelen. Zie ook https://www.webshopblog.n...n-terugvragen-bij-retour/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
PolarBear schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 17:08:
[...]

Waarschijnlijk int de bezorger (waarom je de naam niet noemt is mij onduidelijk) duizenden keren per jaar btw/invoerrechten over ingevoerde pakketjes en zeker bij consumenten maar een handjevol van dit soort casussen. Dus logisch dat het ene proces tot in de puntjes werkt en de andere waarschijnlijk wat meer mensen werk is.
Ik begreep dat bij klachten over webshops vaak de naam niet mag worden genoemd volgens de forumregels omdat het topic dan als 'breekijzer' zou kunnen dien. (Vind het zelf een vreemd beleid, maar ik wist niet zeker of dit bij bezorgers ook het geval was). De bezorger in kwestie is UPS. En ik snap dat het proces van btw terugvragen geen geautomatiseerd proces is, maar ze reageren gewoon met volslagen desinteresse op elke mogelijke vraag of elk contactverzoek. Voor een bezorger van dit formaat is dat gewoon amateuristisch.
SgtElPotato schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 17:09:
Bezorger in kwestie is DHL neem ik aan? Heb ik zelf ook erg veel problemen mee gehad met een zending, moest direct het door hun berekende bedrag betalen (wat teveel was) en het terugkrijgen van het teveel betaalde bedrag duurde erg lang bij mij (2 maanden). Ik denk door alle commotie in Nederland en de wereld zuo ik het nog even wat tijd geven hoe klote het ook is.
Het is de andere drieletterige bezorger maar de ervaring klinkt herkenbaar. Ik snap heus dat ze wat minder vlot zijn door omstandigheden maar ik vind 4+ maanden om een eenvoudig retourverzoek af te handelen wel te lang. Los van het feit dat het ook nog weken/maanden gaat duren voor ze me daadwerkelijk betalen gok ik.
99ruud99 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 17:09:
Jij zult uiteindelijk het met de bezorger moeten regelen. Die horen alle documenten te regelen. Zie ook https://www.webshopblog.n...n-terugvragen-bij-retour/
Ja dat dacht ik ook omdat ik immers het geld aan de bezorger heb betaald en niet aan de douane. Maar heb ik mogelijkheden om het geld officieel te vorderen of iets dergelijks om wat meer druk te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Silvos schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 19:30:
[...]

Ik begreep dat bij klachten over webshops vaak de naam niet mag worden genoemd volgens de forumregels omdat het topic dan als 'breekijzer' zou kunnen dien. (Vind het zelf een vreemd beleid, maar ik wist niet zeker of dit bij bezorgers ook het geval was). De bezorger in kwestie is UPS. En ik snap dat het proces van btw terugvragen geen geautomatiseerd proces is, maar ze reageren gewoon met volslagen desinteresse op elke mogelijke vraag of elk contactverzoek. Voor een bezorger van dit formaat is dat gewoon amateuristisch.
Heb je ze al gebeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silvos
Ik heb ze meerdere malen gebeld maar ze kopen niet verder dan 'we wachten nog op een reactie van de douane' of 'als je het er niet mee eens bent, dien maar een klacht in'. Maar een specifiek klachtenformulier of klachtenprocedure staat niet op hun website. Dus het enige is om via het gewone contactformulier een nieuw verzoek in te dienen waar ze niks mee doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whaam
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:54

Whaam

Meer beter

Heb je het topic gelezen?

puntgave blauw-witte ikki68 aurora R2 in de aanbieding

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Je wacht nu ongeveer een week of 10 (sinds half maart). De termijn is 12 weken. Als de termijn is verstreken, kun je dit formulier insturen. Zo'n dwangsom loopt aardig op, dus ga er maar vanuit dat je uiteindelijk een reactie krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
GlowMouse schreef op zondag 24 mei 2020 @ 00:19:
Je wacht nu ongeveer een week of 10 (sinds half maart). De termijn is 12 weken. Als de termijn is verstreken, kun je dit formulier insturen. Zo'n dwangsom loopt aardig op, dus ga er maar vanuit dat je uiteindelijk een reactie krijgt.
Volgens deze pagina van de douane geven ze in 6 weken een reactie https://www.belastingdien...uitenland-wat-kan-ik-doen al staat erbij 'soms duurt het iets langer'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Het gaat hier om import van buiten europa. Dat houdt in dat je als importeur wordt aangemerkt en bij de douane geregistreerd dient te zijn. Zonder die registratie doet de douane niets voor jou direct.

In dit geval zal de betreffende post dienst jouw douane afhandeling hebben gedaan met betrekking tot de aangifte en deze ook bij jou hebben geïncasseerd. Nu is de vraag heb je het ook via hun retour gestuurd? Het grote probleem gaat nu vooral zijn dat zomaar een postnl verzending retour naar de afzender niet gezien gaat worden als hard bewijs omdat voor de douane het dan twee verschillende instanties zijn.

Als je dan je geld terug wilt krijgen wordt het een hele lange adam of lees vrijwel onmogelijk. Dat is dan ook precies een van de grootste risicos van importeren zonder te beschikken over alle juiste documenten en registraties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-05 21:44

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

GlowMouse schreef op zondag 24 mei 2020 @ 00:19:
Dit inderdaad. De standaard beslistermijn is acht weken, al kan deze in de douane-wetgeving uitdrukkelijk zijn aangepast. Dat het volgende de Bd "soms wat langer" kan duren maakt niet. Ze kunnen eenmaal gemotiveerd de beslistermijn verlengen, maar dat is kennelijk niet gebeurd.

Vraag is wel wie het geld gaat ontvangen. Strikt genomen lijk jij me geen belanghebbende, want jij hebt een afgeleid belang (via UPS). UPS lijkt jou informeel te hebben gemachtigd, maar dan is de buit dus wel voor UPS.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Silvos
Toch even een update voor wie het interessant vind om te weten of mogelijk ook met dit probleem te maken krijgt. Gister maar weer eens een mail gestuurd naar zowel de douane als UPS omdat de maximale termijn van 12 weken nu toch wel ruim verstreken was.

Tot mijn verbazing kreeg ik nu een reactie van de douane waarin staat dat men in april al een uitspraak heeft gedaan op mijn bezwaar en die naar mij heeft verstuurd (nooit gehad, dus mogelijk ook geen pluspunten voor postNL) en dat men half mei de douanegelden al terug heeft betaald aan UPS.

In de tussentijd heb ik UPS nog meerdere malen gebeld en gemaild maar ze reageren helemaal nergens op. Inmiddels zijn ze telefonisch ook helemaal niet meer bereikbaar vanwege een 'noodsituatie'. Vandaag dus een formele sommatie opgesteld en verstuurd per mail, gewone post en aangetekende post. Erg benieuwd of ze hierop gaan reageren.
Pagina: 1