Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijsvermeer
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-05 20:22
Beste Tweakers,

Ik ben bezig ons thuisnetwerk uit te bereiden naar de zolder. Ik heb hiervoor een nieuwe router gekocht. Identiek aan de router die we al hadden. en deze met UTP verbonden aan elkaar. Mijn vraag is: Hoe kan ik de verschillende onderdelen het beste instellen, zodat alles op 1 netwerk komt te zitten?

Zie afbeelding voor netwerkschema:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gieCFPTtd2jhZ8EC-QdJKmOEHMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oEONqM3fDby5NqFpiJ0W1Y1l.jpg?f=fotoalbum_large

Op dit moment is router 3 nog niet aangesloten en werkt alles op het netwerk van router 2. Het ziggo modem gebruiken we niet voor wifi, want dat zit op een ander netwerk.

Ik heb geprobeerd router 3 als bridge in te stellen, maar weet niet precies hoe ik dat moet doen. (Ipv4-adres, default gateway, dns 1)

Hopelijk is dit voor jullie gesneden koek en kunnen jullie mij hierbij helpen.

Mvg,

Gijs

Beste antwoord (via gijsvermeer op 23-05-2020 20:00)

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-06 12:01
Wat @KiefDelicious zegt idd. Handiger was waarschijnlijk geweest om gewoon 2 AP's te kopen en samen met je 8-poorts switch te gebruiken.

Het zelfde geldt overigens voor je andere linksys. De reden dat het ziggo-wifi "op een ander netwerk" zit is dat je nu een sub-optimale NAT-achter-NAT situatie hebt waarbij je linksys netwerkadressen transleert naar het netwerk van de Ziggo-router, die op zijn beurt weer adressen moet transleren naar WAN-adressen. Grote kans ook dat je Playstation dat niet leuk gaat vinden.

Er zijn 2 mogelijke oplossingen:
1. (de makkelijkste) Zet van beide routers de DHCP-server uit en gebruik NIET de "WAN" poort. Hierdoor functioneren ze als domme switch/AP en zitten al je devices in het zelfde netwerk. Je kunt dan evt. ook het wifi en de netwerkpoorten van de ziggo-modem weer gebruiken.

2. Bel ziggo en vraag ze je modem in bridge modus te zetten. Gebruik één van je linksys routers als router. Zorg zelf dat je die router goed configureert. De andere router moet je nog steeds volgens bovenstaande manier als ap/switch gebruiken.

Overigens, mocht je netwerkpoorten te kort komen en toch van die 8-poorts switch af willen, zou je kunnen overwegen OpenWRT op je routers te installeren, dan kun je de 5e netwerkpoort (WAN-poort) aan het zelfde netwerk koppelen als de overige (LAN) poorten. Maar dat zou ik niet persé aanraden tenzij je weet waar je aan begint.

[ Voor 3% gewijzigd door mcDavid op 23-05-2020 15:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KiefDelicious
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-06 18:53
Volgende keer zou ik eerst onderzoeken hoe en wat je nodig hebt, voordat je dingen aanschaft. Een switch en eventueel losse AP was misschien makkelijker geweest. Anyway, op router 3 de dhcp server uitzetten en alleen de LAN poorten gebruiken, dus router 2 niet op de WAN poort van router 3 maar op de LAN poort, evenals je overige devices.

Succes

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
Wat @KiefDelicious zegt idd. Handiger was waarschijnlijk geweest om gewoon 2 AP's te kopen en samen met je 8-poorts switch te gebruiken.

Het zelfde geldt overigens voor je andere linksys. De reden dat het ziggo-wifi "op een ander netwerk" zit is dat je nu een sub-optimale NAT-achter-NAT situatie hebt waarbij je linksys netwerkadressen transleert naar het netwerk van de Ziggo-router, die op zijn beurt weer adressen moet transleren naar WAN-adressen. Grote kans ook dat je Playstation dat niet leuk gaat vinden.

Er zijn 2 mogelijke oplossingen:
1. (de makkelijkste) Zet van beide routers de DHCP-server uit en gebruik NIET de "WAN" poort. Hierdoor functioneren ze als domme switch/AP en zitten al je devices in het zelfde netwerk. Je kunt dan evt. ook het wifi en de netwerkpoorten van de ziggo-modem weer gebruiken.

2. Bel ziggo en vraag ze je modem in bridge modus te zetten. Gebruik één van je linksys routers als router. Zorg zelf dat je die router goed configureert. De andere router moet je nog steeds volgens bovenstaande manier als ap/switch gebruiken.

Overigens, mocht je netwerkpoorten te kort komen en toch van die 8-poorts switch af willen, zou je kunnen overwegen OpenWRT op je routers te installeren, dan kun je de 5e netwerkpoort (WAN-poort) aan het zelfde netwerk koppelen als de overige (LAN) poorten. Maar dat zou ik niet persé aanraden tenzij je weet waar je aan begint.

[ Voor 3% gewijzigd door mcDavid op 23-05-2020 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:32
Nu je toch deze router hebt aangeschaft, je kunt hem in ap-modus (linksys noemt dit bridge-modus) zetten, dan kun je gewoon alle vijf de poorten gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-06 11:44
Precies, er is niets wezenlijk mis met de keuze voor deze apparaten. Het is echter wel belangrijk dat je ze allebei als Access Point configureert, wat Linksys dus bridge noemt. Belangrijk is wel dat je in deze configuratie en tegenstelling tot de andere suggesties hierboven de kabels gewoon aansluit op de WAN-poort. Anders zijn de EA7500s later niet meer te benaderen als je iets wilt aanpassen aan de instellingen.

Mocht je de connectbox ooit niet meer als router willen gebruiken maar deze in Bridge modus instellen (ander soort bridge dan wat linksys bedoelt), dan kun je een van je EA7500s weer in router modus zetten.

[ Voor 23% gewijzigd door BAJansen op 23-05-2020 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gijsvermeer
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-05 20:22
Bedankt allen voor jullie antwoord. Wat fijn dat er zo snel wordt gereageerd. Ik denk dat het gelukt is.

1. ziggo modem als bridge ingesteld (door ziggo klantenservice)
2. Router 2, niets gewijzigd.
3. Router 3, ingesteld als access point (bridge mode) vroeg me nog wel af of ik in die bridge mode handmatig ip in moet stellen of automatisch? Heb nu automatisch gedaan. Weet ook niet precies welke waarden ik zou moeten invullen bij handmatig...
4. Heb wifi naam en wachtwoord in router 3 hetzelfde gemaakt als in router 2. Moet ik hier nog iets met de channels doen per router?

Het lijkt vooralsnog goed te werken. Nogmaals bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Channels gewoon op "auto" laten staan, dat kan zo'n access point zelf veel beter bepalen dan wij.
Pagina: 1