Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

NAS aankoopadvies (Synology?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gabberhead
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 04-11 16:30

Gabberhead

Pluizig en blauw

Topicstarter
Ondanks vele uren snuffelen, ervaringen lezen, topics op Tweakers doornemen en kennissen consulteren, kom ik er nog niet helemaal uit. Dus tijd om m'n account maar eens onder het stof vandaan te halen en een topic aan te maken om wat gerichte vragen te stellen.

Eisen:
Na jarenlang gepruts met losse schijven, versplinterde data over verschillende laptops en een tweetal drama's met verdwenen foto's van gecrashte telefoons, wordt het maar eens tijd voor een centrale gezinsopslag. Maar papa wil ook wel wat, dus het moet iets meer zijn dan alleen een doos met schijven.
Zelf ben ik hobby fotograaf, dus een fijne plek om foto's en video's te bekijken en beheren is een vereiste.

Voor de off-site backup van m'n belangrijkste data wil ik een aansluiting voor een externe USB schijf.

Momenteel wisselen m'n ouders en ik elkaars off-site backup uit, dus het zou ook mogelijk moeten zijn om de inhoud van hun externe backup USB schijf te importeren.
Mochten m'n ouders in de toekomst ook aan de NAS willen, zou het mooi zijn als er een optie is om backups bij elkaar te maken, zodat het gesleep met externe harde schijven niet meer nodig is.

Een andere eis is esthetisch. De NAS komt waarschijnlijk in een (goed geventileerde) kast in de woonkamer te staan (door de onlogische leidingentrekker van de vorige bewoner, staat de router verplicht (nog) niet in de meterkast, toekomstig project). Dus hij mag niet al teveel geluid maken en ook niet te groot, een 2-bay is dus wel een vereiste.

Ik maak beroeps- en hobbymatig veel gebruik van VM's (vooral Oracle Virtualbox) en containers (Docker, Kubernetes enzo). Zou dus fijn zijn als dit ondersteund wordt.

Daarnaast heb ik veel van mijn cd-collectie gedigitaliseerd (MP3), en het zou mooi zijn als ik die bestanden ook buitenshuis zou kunnen beluisteren.

En als laatste gebruik ik nu Dropbox voor de synchronisatie van m'n eigen smartphone foto's en het uitwisselen van bestanden, maar gezien de jaarabonnementen die weer duurder zijn geworden, zou ik daar graag vanaf willen. Dus toegang tot m'n bestanden op afstand, zodat ik van de betaalde variant van Dropbox af kan is ook een eis.

Verder hou ik van gadgets, dus hoe meer opties er op de NAS zitten om mee te spelen, hoe beter ;-)

Ik zoek een?
Ik zoek een NAS.

Wat is je budget?
500 - 800 Euro, inclusief schijven.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Gezien de informatie die ik zelf al heb gevonden en adviezen op Tweakers en binnen de kennissenkring, lijkt een Synology het meest voor de hand te liggen.
Ik kom zelf uit op de DS218(+)(play) of DS718(+), maar daar begint de verwarring. Wat zijn de belangrijke verschillen en maakt het uit voor mijn wensen.
Er staan in de Pricewatch al 4 verschillende DS218, 3 DS218play, 3 DS218+, 1 DS218J en 3 DS718+ als ik zoek op de 8TB varianten.
Zie: Vergelijking 8TB Synology

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Waar het systeem voor gebruikt gaat worden:
- centrale synchronisatie van foto's en filmpjes van meerdere smartphones en tablets
- centrale opslag van foto's van camera's
- muziek luisteren (via laptop/smartphone/tablet/Chromecast)
- zelfgemaakte video bekijken (via laptop/smartphone/tablet/Chromecast)
- VM's en containers

Gezien de hoeveelheid data die er nu al is en de te verwachten groei in de komende jaren (lees: tienerdochters), denk ik dat 8TB zeker wel vereist is.

Waar moet ik op letten?
Welk type CPU (ik las in een ander topic dat Docker niet werkt op Realtek, dus zit ik daarvoor eigenlijk al vast aan Celeron)?
Welke schijven en SSD of HDD?
Is het handiger (goedkoper) om losse schijven en NAS te kopen, of is een variant met schijven er bij beter?

Veel vragen, hopelijk ben ik een beetje duidelijk geweest in m'n uitleg. Zo niet, dan hoor ik graag waar ik nog wat kan verduidelijken

Alvast bedankt voor het meedenken!

Integratie ontwikkelaars hier melden! http://www.whitehorses.nl

"If everything seems under control, you're just not going fast enough."

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 22:18
Voor Docker moet je een x86 CPU hebben, oftewel een Intel.
Dat zijn ze tegenwoordig vrijwel allemaal.
Gebruik geen SMR schijven, dus zeker minimaal 8TB disks.
De 700-series heeft wat meer CPU en geheugen tov de 200-series, wat fijner is voor je VMs

Edit: de DS720+ heeft ruimte voor M2 ssds voor caching.

[Voor 10% gewijzigd door GarBaGe op 23-05-2020 14:42]

Ryzen5 2600X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gabberhead

Gabberhead

Pluizig en blauw

Topicstarter
GarBaGe schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 14:40:
Voor Docker moet je een x86 CPU hebben, oftewel een Intel.
Dat zijn ze tegenwoordig vrijwel allemaal.
Gebruik geen SMR schijven, dus zeker minimaal 8TB disks.
De 700-series heeft wat meer CPU en geheugen tov de 200-series, wat fijner is voor je VMs

Edit: de DS720+ heeft ruimte voor M2 ssds voor caching.
Dankjewel voor de info, maar hier begint voor mij dus al een deel van de onduidelijkheid.

In de pricewatch zet ik er 4 naast elkaar, 720,718.220 en 218, maar dan blijkt de 220 nog nergens te koop. Op de website van Synology zijn de 720 en 220 ook niet te vinden buiten Azie. Dus qua specs moet ik dan een beetje op de Pricewatch vertrouwen.
De 20-serie zou ergens tussen nu en eind juli verkrijgbaar moeten zijn. Is het verschil met de 18-serie groot genoeg om daar nog even op te wachten?

Dat van die SMR schijven had ik compleet gemist. Dat maakt het zoeken naar schijven iets complexer (maar het aantal keuzes wel kleiner). Zijn er daar nog goeie tips voor?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 23:34
Seagate Ironwolf zijn PMR, maar die zijn luid.
Als je echt weinig geluid wil moet je met 3.5" sowieso ontkoppelen van het meubel waar je hem in zet met platenspelervoetjes. (eg: AdvancedPlus)

Je kunt ook een DS620 slim kopen, daar gaan 2.5" schijfjes in. Die zijn veel stiller.
Enige nadeel is dat je schijfjes duurder zijn, en altijd gebruik maken van SMR boven de 1 TB. Maar je kan daarentegen wel een SSD cache toevoegen.

De DS220 komt in 2020q4, nu is de DS218+ het hoogste model in die serie.

• Gabberhead

Gabberhead

Pluizig en blauw

Topicstarter
Door de opmerkingen hier en na nog wat verder gezocht te hebben, begint m'n voorkeur nu wel richting de 720+ te gaan.
Hoewel de levertijd daarvan nu wel heel erg wazig is geworden. Op Amazon staat nog dat ie 18 juni beschikbaar zou moeten zijn, maar op andere sites is het 'ergens in 2020'...

Ervanuitgaande dat ie nog op een redelijke termijn gaat komen, wat voor schijven zouden aan te raden zijn?

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True