Witte macbook (2010) upgraden of niet?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shortttrack
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 02-04-2023
Mijn vraag
Ik wil graag weten wat ik nog kan doen om mijn oude macbook te upgraden. En of dit nog veel zin heeft. We hebben eigenlijk geen laptop nodig maar vind het zonde om het weg te doen. Af en toe komt hij nog van pas wanneer de desktop bezet is door mijn vriendin.

Ik heb jaren geleden het ram geheugen al uitgebreid van 2gb naar 4gb. Dit is volgens de specificaties het maximum dat erin kan. Deze kwam destijds uit mijn imac van 2009. Heeft het zin om er nu nieuwe in te steken? Geen idee of zoiets verslechterd door de jaren heen.

Ik dacht zelf ook om een ssd erin te steken. Maar kan er alles insteken wat past? of moet dit een speciaal model/merk zijn?

En dan mijn belangrijkste vraag. Momenteel staat er de os x snow leopard op. Maar ik merk dat ik mijn internet browser niet meer kan updaten omdat deze niet meer ondersteund wordt. welke os x kan ik het beste installeren. High sierra is volgens de website het hoogste wat ondersteund wordt. Maar is het wel verstandig om deze dan ook te installeren?

Ik gebruik de laptop enkel nog voor ontspanning. vooral wat youtube en soms een keer netflix als ik op vakantie ben. Dus wil er niet veel geld aan uitgeven.

Alsvast bedankt voor

Relevante software en hardware die ik gebruik
Internet en soms word en andere tekstbewerkingsprogramma's. Vooral om te relaxen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02:38
Ik zou er geen geld meer in steken, deze laptop is naar alle maatstaven antiek. Wellicht nog upgraden met een ssd die je nog hebt liggen en installeren met ubuntu 20.04 lts.

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06:40
Voor de zaken die je beschrijft kan dan laptop nog mee als je hem update naar in ieder geval de meest recente versie MacOS voor jouw apparaat. Officieel High Sierra denk ik en via DosDude patcher kan je naar Catalina.

Geheugen zou je kunnen uitbreiden naar 8GB wat in combinatie met een SSD een wereld van verschil gaat maken. Maar! Ik zou het niet meer doen, wat MainframeX al zegt: het apparaat is haast antiek.

Gebruik een iPad voor wat je wil doen of zoek een ander laptopje.

[ Voor 7% gewijzigd door Electromonkey op 23-05-2020 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:54
Je zou kunnen proberen SSD erin te doen, als je er dan na een paar weken/maanden achter komt dat het toch niet ideaal is kan je eventueel die SSD weer meenemen naar een volgend systeem. Geheugen zou ik geen geld meer insteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rominick
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-09 15:34
Heb zelf nog een witte uit 2007 volgens mij. Zit nu ssd en 8gb in en is voor uitlezen van auto's prima te gebruiken icm windows 7. Als je een mid 2010 hebt kan je max 16gb ram hebben.

https://tweakers.net/aanb...nix-hmt351s6cfr8c-pb.html 30 euro 8gb
https://tweakers.net/pric.../crucial-bx500-120gb.html 25 euro 120gb ssd

Denk dat je met een ssd hem nog even kan gebruiken voor lichte dingen. Maar verwacht niet dat hij mee kan als een nieuwere laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0sTRa
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:06
SSD maakt wereld van verschil, kosten tegenwoordig ook niet veel meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 18:19
Als je OS niet verder ge-update kan worden, dan kan je het nog upgraden naar FreeBSD. Een alternatief is het wegbrengen naar de schroot...

Ik zou jezelf gelukkig maken met wat recenters....

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-09 10:38
Duw de goedkoopste SSD erin, 30 euro armer, en kijk of dat oplevert wat je qua snelheidsbeleving nog kan hebben. Dan doorgaan tot ie ermee ophoudt, of het moment dat je toch de neiging hebt om hem uit het raam te gooien.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shortttrack
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 02-04-2023
Ik ga even verder in mijn eigen topic. Ik had er een SSD ingestoken en ook 8gb ram. De laptop werkte daarna weer prima. Maar nu is de batterij echt aan vervanging toe. Werkt eigenlijk nog maar 5 minuten zonder de oplader.

Ik gebruik de laptop enkel en alleen om disney+ te kijken. Deze is aangesloten via een HDMI op mijn tv. Een nieuwe laptop/tablet wil ik liever niet doen voor enkel dit.

Ik heb gelezen dat een slechte batterij de laptop ook langzamer kan maken. De MacBook start nog redelijk op maar de programma's werken zeer traag. Sommige site's willen zelfs net meer laden en disney+ hapert soms.
De internet verbinding is goed dus daar kan het niet aan liggen.

Gaat het nog veel uitmaken als ik mijn batterij vervang? Of zouden jullie dit echt afraden?

Momenteel werkt het nog wel. Moet alleen redelijk wat geduld hebben.

Ik heb een lg smart tv maar kan de disney+ app er niet op zetten helaas. De tv is ook al van enige leeftijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

shortttrack schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:58:

Ik heb een lg smart tv maar kan de disney+ app er niet op zetten helaas. De tv is ook al van enige leeftijd.
Koop dan gewoon een AppleTV of zo, toch veel handiger en zuiniger dan zo'n MacBook er aan hangen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:32
shortttrack schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:58:
Ik ga even verder in mijn eigen topic. Ik had er een SSD ingestoken en ook 8gb ram. De laptop werkte daarna weer prima. Maar nu is de batterij echt aan vervanging toe. Werkt eigenlijk nog maar 5 minuten zonder de oplader.

Ik gebruik de laptop enkel en alleen om disney+ te kijken. Deze is aangesloten via een HDMI op mijn tv. Een nieuwe laptop/tablet wil ik liever niet doen voor enkel dit.

Ik heb gelezen dat een slechte batterij de laptop ook langzamer kan maken. De MacBook start nog redelijk op maar de programma's werken zeer traag. Sommige site's willen zelfs net meer laden en disney+ hapert soms.
De internet verbinding is goed dus daar kan het niet aan liggen.

Gaat het nog veel uitmaken als ik mijn batterij vervang? Of zouden jullie dit echt afraden?

Momenteel werkt het nog wel. Moet alleen redelijk wat geduld hebben.

Een chromecast met Google tv kost tegenwoordig iets van 50€ ofzo? Dat lijkt me veeeeel handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:59
Wil je het apparaat alleen blijven gebruiken voor het afspelen van Disney+ of doe je er nog meer mee? Ik zou inderdaad naar een vervangend apparaat gaan zoeken. Chromecast, Apple TV, een mediaspeler die met de Disney+ app om kan gaan, iets in die richting.

Als het apparaat het nog doet, ook al hangt hij constant aan de stroom, dan kan je natuurlijk gewoon zo doorwerken maar als er iets anders is wat gaat haperen dan zou ik echt vervangen en niet meer hier in investeren. Ik vermoed ook dat het vinden van een vervangende accu voor dit model best uitdagend kan zijn... dan heb je wellicht voor hetzelfde geld een andere laptop of vervangend apparaat.
Pagina: 1