Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Hulp met thuisnetwerk (AP vs Multiroom wifi)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kokdaniel
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 11-06-2020
Hallo

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Modem is de Ziggo Connectbox in bridge en de router is de EdgeRouter X.

Het huis heeft 3 verdiepingen, elke verdieping heeft een netwerkkabel waar een oude router is aangesloten. Deze oude routers werken als Access Points.

Ik wil nu deze oude routers vervangen door iets nieuws (het werkt niet zo goed meer).

Tot nu toe lijkt er 2 oplossingen te zijn:

Oplossing 1:

De huidige router (EdgeRouter X) bijhouden, en 3 access points kopen (bv: TP-Link Omada EAP245).

Oplossing 2:

De huidige router (EdgeRouter X) weghalen, en een multiroom wifi router met 3 stations kopen (bv: TP-Link Deco M5 of TP-Link Deco X60).

Mijn vragen

Eerste vraag, wat is de beste oplossing? Omdat ik toch netwerkkabels in elke verdieping heb, denk ik dat de oplossing 1 de best is (dus Access Points is beter dan Multiroom WiFi)

Tweede vraag, is er een betere oplossing die ik niet bedacht heb?

Alvast bedankt!

Gr

Alle reacties

• Arthion-nl
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 15-06 18:41
Ik zou gewoon optie 1 kiezen en AP's van Ubiquiti nemen zoals de lite versie. Via de unfi controle kan je 1 wifi netwerk van maken en bij juiste instelling prima roamen.

• kosz
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 17-06 17:02
oplossing 1 is gemaakt om aan het plafond te monteren, oplossing 2 niet... ook wel een overweging vind ik. Dit is nogal vaak iets wat hier over het hoofd wordt gekeken met de adviezen.

• kokdaniel
Bedankt voor de reacties.

Werkt de AP's van Ubiquiti alleen aan het plafond dan? Ik was van plan om de stations gewoon ergens neerzetten.

Mijn twijfels zijn voornamelijk tussen een AP en een Multiroom WiFi, maar het lijkt dus dat AP's beter zijn.

Eerste dacht ik om de TP-Link AP's te kopen omdat ze iets goedkoper zijn volgens mij.

• RobertMe
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 16:37
Bedraad is altijd beter dan draadloos natuurlijk. Voor elke draadloze "hop" wordt de snelheid gehalveerd, dus daar wordt je niet echt blij van. Daarnaast is draadloze multi-room duurder. Elke node moet immers geplaatst worden op een plek waar er nog goed bereik is van de vorige node. Oftewel: je moet meer nodes plaatsen dan bij een bedrade oplossing.

Ik ken het gekozen TP-Link systeem verder niet. Maar bij de Ubiquiti UniFi lijn is het zo dat je alles centraal beheert. In de software geef je bv aan dat je een draadloos netwerk met naam "kokdaniel" met een bepaald wachtwoord, en vervolgens wordt dit automatisch ingesteld op alle UniFi APs. Daar waar je bij je huidige oplossing dus elke router/AP handmatig moet configureren.

Overigens met betrekking tot plaatsing: Ubiquiti maakt ook de UniFi AC In-Wall modellen. Deze plaats je in/over een inbouwdoos. Als je netwerkaansluitingen nu dus "uit de muur" komen kun je ze vervangen door deze In Wall APs. Voordeel daarvan is ook nog eens dat deze APs ook een ingebouwde netwerkswitch hebben en aan de onderkant twee netwerkpoorten bevatten. Naast het voorzien van wifi voorzien ze dus ook meteen in twee netwerkaansluitingen om andere apparatuur weer op aan te sluiten.

• kosz
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 17-06 17:02
Als een AP is ontworpen voor ceiling mount, dan werkt deze optimaal in deze positie, heeft te maken met de positie en plaatsing van de radio antennes voor optimale dekking en performance.
Dus als je deze ondersteboven op de kast plaatst omdat ie dan uit het zicht ligt is dit niet optimaal.
Zelf werkt ik dagelijks met Aruba wireless apparatuur maar ik heb het niet thuis omdat ik niets aan het plafond wil hebben (ziet er niet uit, woon niet in een kantoorpand)...
Thuis heb ik een Ubiquiti Amplifi HD router in de woonkamer staan en een mesh point in de keuken voor de dekking in de tuin. Ik kan er altijd nog een 2e HD router bijplaatsen op de eerste verdieping, backhaul kan bedraad, maar tot nu toe heb ik over 3 verdiepingen voldoende dekking.

• koppie
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 09:51
De Deco M5 kan je ook bedraad aansluiten, waarbij eentje als router ingezet kan worden.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kokdaniel
Nogmaals bedankt voor de reacties.

Ik ga voor de Access Points oplossing(1) kiezen denk ik.

Maar is het een probleem als ik de AP niet aan het plafond ga monteren?

Ik twijfel tussen deze AP's:
- T-Link EAP 245
- Ubiquiti UniFi AP-AC-LITE
- Ubiquiti UniFi AP-AC-PRO

Volgens mij is de bedoeling om alle 3 aan het plafond te monteren, maar ik wou de AP gewoon op een kast of zo plaatsen.

Hebben jullie nog een advies om welke ik het best kan kiezen? Misschien andere AP die ik niet genoemd heb?

Alsvast bedankt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 16:37
Ik zou persoonlijk sowieso niet de AC Pro kopen. Niet dat het een slecht apparaat is, maar de theoretisch hogere snelheid haal je alleen als je ook clients hebt die 3x3 MIMO ondersteunen, en dat zijn er niet veel (telefoons & tablets zijn 1x1 of 2x2 over het algemeen, laptops meestal 2x2, soms 3x3 of meer). Daarnaast koop je voor twee tientjes extra een NanoHD die nog eens sneller/beter is door 4x4 MU-MIMO, waardoor het AP ook nog eens met meerdere clients tegelijkertijd kan communiceren.
En als je de Pro overweegt i.v.m. een mogelijk groter bereik, dan koop je voor diezelfde twee tientjes extra al twee AC Lites waarvan het bereik gegarandeerd een stuk groter zal zijn als van één Pro.

Persoonlijk zou ik momenteel dan ook 1 AC Lite kopen. En eventueel het bespaarde bedrag (ten opzichte van een Pro) in een spaarpot doen en dat over een tijd uitgeven aan een "UniFi 6 Lite". Wat (waarschijnlijk) het eerste wifi 6 access point wordt van Ubiquiti (deze is een week of twee terug verschenen in hun "early access" store verschenen, als beta product dus).
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True