Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Eindelijk: 5g in Nederland

Pagina: 1
Acties:

• Siask
  • Registratie: december 2013
  • Nu online
@arnoudwokke

reviews: Eindelijk: 5g in Nederland
Het nadeel van lage frequenties is natuurlijk dat de capaciteit en snelheid minder zijn dan op hoge frequenties. Door de golven met lagere frequenties is er minder ruimte om nulletjes en eentjes door de lucht te sturen.
Niet de lagere frequentie (met langere golflengte) zorgt ervoor dat er minder capaciteit is. Een blok van 10 MHz rond 700 MHz heeft net zoveel capaciteit als een blok rond 3,5 GHz.

Wél is het natuurlijk zo dat er op lagere frequenties minder blokken spectrum beschikbaar zijn, en je zou kunnen denken dat je een cel op een lagere frequentie door het grotere bereik met meer gebruikers delen moet. Maar de stelling dat de lagere capaciteit linea recta komt door de lagere frequentie waardoor er minder ruimte is om data te versturen is onjuist.

Ik wilde het graag aangeven omdat stellingen uit dit soort artikelen vaak als de absolute waarheid worden waargenomen :)

• arnoudwokke
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 16:03

arnoudwokke

Redacteur
Dank voor je opmerking, ik ga even kijken hoe ik het beter kan uitleggen in het artikel :)

Het punt is natuurlijk dat het betere bereik van een lagere band ook een nadeel heeft. Stel dat de 700MHz met 1 mast een gebied dekt met 100 mensen, met een capaciteit waarop 10 mensen tegelijk kunnen netflixen. Voor datzelfde gebied heb je vier masten nodig op 3,5GHz, maar dan kun je ook van die 100 mensen ineens 40 tegelijk laten netflixen. Nu kun je 700MHz ook op die andere masten zetten, maar je moet je eigen signaal natuurlijk niet storen - het was meer zo bedoeld :)

• R_M
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 17-06 13:01
Voorlopig gaat het om nieuwe wijn in oude zakken, maar nu kunnen we wel voor het eerst aan de slag met het mobiele netwerk van de volgende generatie.
Het spreekwoord is: "oude wijn in nieuwe zakken".

• arnoudwokke
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 16:03

arnoudwokke

Redacteur
Haha klopt, maar de analogie in mijn hoofd was: het is nieuwe wijn (5g nr) in oude zakken (huidige 4g-frequenties) :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• R_M
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 17-06 13:01
Spreekwoorden die verdraaid worden, geven bij mij een soort van neurale kortsluiting. Maar ik snap de bedoeling wel. ;)

• Siask
  • Registratie: december 2013
  • Nu online
arnoudwokke schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 12:15:
Dank voor je opmerking, ik ga even kijken hoe ik het beter kan uitleggen in het artikel :)

[...]

Nu kun je 700MHz ook op die andere masten zetten, maar je moet je eigen signaal natuurlijk niet storen - het was meer zo bedoeld :)
Volgens mij had ik een aardige voorzet gegeven in mijn originele opmerking, je moet het journalisten altijd gemakkelijk maken is het devies :)

Dan over onderlinge storing: providers zullen ervoor zorgen dat cellen (masten/zenders) elkaar juist zo weinig mogelijk overlappen, juist om onderlinge interferentie te voorkomen. Je kunt dat doen door antennes juist laag in plaats van hoog op te stellen, met vermogen te spelen, of met de antenne-opstelling zelf (bijvoorbeeld door in één richting het signaal juist te versterken of af te zwakken).

Niet voor niets dat Libertel ooit gewoon een paar antennes op de mast in Lopik had hangen op grote hoogte: veel dekking in één keer (maar natuurlijk super weinig capaciteit). Dat hoefde ook niet, want mobiel bellen was toen niet bepaald goedkoop :)

• Bergen
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online
In de dagen erna heb ik op diverse locaties getest met 5g en 4g - steeds op dezelfde plek - en de resultaten zie je hieronder.
"op diverse locaties" en vervolgens "steeds op dezelfde plek" klinkt tegenstrijdig. Misschien kan dit beter worden verwoord. Ik snap wat er wordt bedoeld, maar ik moest de zin eerst drie keer lezen.

[Voor 12% gewijzigd door Bergen op 23-05-2020 19:44]

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online
arnoudwokke schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 12:25:
Haha klopt, maar de analogie in mijn hoofd was: het is nieuwe wijn (5g nr) in oude zakken (huidige 4g-frequenties) :)
Oude wijn (4G-frequenties) in nieuwe zakken (het naampje 5G) is wat mij betreft nog logischer, en draait het spreekwoord niet onnodig om ;)

The devil is in the details.

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Niet online
De grafiekjes zijn slordig op een mobiele telefoon.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True