Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Realtek ALC892 of Asus Xonar U5 - Logitech Z5500

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JA93
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 14-04 19:41
Hallo allemaal.

Ik ben nieuw hier op het forum en zal mij eerst even voorstellen. Ik ben John.

Ik weet niet of ik dit topic in de juiste catagorie heb gezet. Zo niet mijn excuses daarvoor.

Ik wil binnenkort een nieuwe pc bouwen en heb een vraag over de keuze van de geluidskaart.

Mijn moederbord wordt een asrock b450m steel legend met een realtek alc892 geluidschip. Zoals ik las is dit misschien niet de high end geluidskaart.

Eventueel wil ik er een asus xonar u5 usb geluidskaart op aansluiten, maar wil de pc liever binnen een bepaald budget houden.

Maar... Ik heb zelf een logitech z5500 speakerset en ga deze via toslink (optical) aansluiten. Er wordt geen headset op aangesloten en analoog gebruik ik niet.

Zelf had ik hiervoor de creative soundblaster x-fi platinum, maar deze past niet meer door het ontbreken van de 5.25 inch bay extern en de verouderde pci aansluiting (heeft bijna geen enkel nieuw moederbord meer).

Nu heb ik de vraag: gaat dit een goed geluid geven? (digitaal, net als de x-fi) En is het verschil met een asus xonar u5 goed hoorbaar? En heb ik met de realtek ook dolby digital en dts? DD live en DTS connect hoef ik er niet per se op te hebben, pc wordt voor media en internetten etc.

Dit i.v.m. mijn keuze voor de geluidskaart.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Beste antwoord (via JA93 op 24-05-2020 22:05)

• ItsWillem
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 11:24
Meeste onboard soundcards zijn best prima, als je enkel de S/PDIF gaat gebruiken dan moet dat voldoende zijn, en ook zoals @ToFast zegt: de DAC zit in je Z5500.

iPhone 12 Pro 128GB Goud // R5 3600 - X63 - MSI RTX2070S - 16GB-3200 - 2TB SSD - H510 Elite

Alle reacties

• ToFast
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 20-06 23:04
Als het digitaal aangesloten is, zal er weinig verschil zijn lijkt me want je gebruikt de DAC van de Logitech.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• ItsWillem
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 11:24
Meeste onboard soundcards zijn best prima, als je enkel de S/PDIF gaat gebruiken dan moet dat voldoende zijn, en ook zoals @ToFast zegt: de DAC zit in je Z5500.

iPhone 12 Pro 128GB Goud // R5 3600 - X63 - MSI RTX2070S - 16GB-3200 - 2TB SSD - H510 Elite

Acties:
  • +1Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 11-05 13:52
Naar mijn idee het beste om deze analoog aan te sluiten,dan klinkt die het beste,tenminste mijn z680 setje klonk op die manier wel het beste.

Plus je kan gebruik maken van de toonregeling van de geluidskaart

Ik zou het persoonlijk eerst proberen,met de onboard geluidskaart omdat deze tegenwoordig ook zo goed zijn, dat een extra kaart vaak overbodig is.

[Voor 26% gewijzigd door freaky35 op 23-05-2020 12:06]

• JA93
Bedankt voor de informatie.

Kan ik ook met die onboard realtek gewoon dolby en dts surround krijgen? En is er ook eventueel een mogelijkheid om er dd live en dts connect op te krijgen dmv speciale software? Als dat er niet is dan is dat er niet. Ik wil daar geen 60-70 euro voor neerleggen dmv een externe geluidskaart.

En heeft iemand hier ervaring mee: ik zie ook als moederbord de gigabyte b450 aorus pro. Die heeft een alc1220. Hoe is de software daarvan? en ondersteund deze ook dd live en dts connect?. Ik weet wel dat asus dat heeft met alc1220 met supreme software, maar het moederbord de rog strix b450f gaming was eerst mijn keuze op gevallen, maar door ontbreken van argb header is dat geen optie voor mij en de b450e gaming is duurder dan b450m steel legend met xonar u5.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 05:44
met de onboard realtek wordt dts en dolby ondersteund .

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JA93
Bedankt voor jullie hulp en ervaringen.

Ik ga dan eerst gewoon de realtek proberen en dan zie ik wel. Als ik dingen mis of de geluidskwaliteit is slechter dan bij de x-fi, dan kan ik alsnog later de xonar u5 kopen.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True