Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

EFI bootpartitie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JKL-NL
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 03-06 20:55
Hoi allemaal,

Ik heb recentelijk een nieuwe laptop gekocht, maar vanwege alle crapware die je dan meekrijgt wil ik Windows opnieuw installeren.

Naast de Windows en Data partities van de C en D schijf zag ik ook de EFI boot Partition en de HP Recovery Partition, en ik was benieuwd of ik daarvan iets moet bewaren in mijn geval. Ik installeer namelijk graag alles zelf vanaf een zo kaal mogelijke Windows, en drivers + overige software vinden lukt vaak wel, dus vandaar dat ik betwijfel of het zinvol is de HP Recovery Partition te bewaren, en anders wil ik deze eventueel klonen naar een andere schijf voor als ie toch nog nodig zou zijn in de toekomst.

De EFI boot partition lijkt me vergelijkbaar met de System Reserved op een MBR systeem, en als deze wordt verwijderd voorafgaand aan de installatie (aan het begin van de setup), dan maakt Windows automatisch een nieuwe aan, dus vroeg ik me af of ik de EFI partition ook voor de installatie eraf kan gooien.

Alvast bedankt voor de reacties!

Beste antwoord (via JKL-NL op 23-05-2020 10:21)

• GarBaGe
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 18-06 15:18
EFI partitie wordt vanzelf opnieuw aangemaakt.
Ik zou alle partities verwijderen en een compleet lege disk aanbieden aan de installer.

Ryzen5 2600X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 18-06 15:18
EFI partitie wordt vanzelf opnieuw aangemaakt.
Ik zou alle partities verwijderen en een compleet lege disk aanbieden aan de installer.

Ryzen5 2600X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 12:18
Gewoon verwijderen. Alle partities verwijderen en een kale installatie starten. Als je de EFI partitie niet verwijderd dan overschrijft de installatie volgens mij het vanzelf.

[Voor 4% gewijzigd door Luchtbakker op 23-05-2020 10:22]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 10:07
Zoals hierboven al gemeld. Lekker alle partities vanuit het Windows 10 installatieprogramma verwijderen. Die HP recovery ga je toch niet gebruiken, dan heb je alle crapware er gelijk weer op staan.

Vooraf via de Media Creation tool van Microsoft een Windows 10 USB stick maken en Windows 10 installeren. Daarna via de HP website de specifieke drivers voor jouw model downloaden en installeren.

Mijn platencollectie

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True