Vraag

Anoniem: 310761

Topicstarter
Ik heb een circa 5 jaar oude desktop over met een Intel i5-4460 processor en 8GB werkgeheugen. Er zit nog een oude 1TB 3.5 inch hdd in. Ik wil deze PC graag aan mijn ouders geven en zij zullen hem alleen gebruiken voor basic taken zoals office en internet. Echter het opstarten e.d. gaat wat traag, daarom overweeg ik om de oude hdd te vervangen voor een 1TB ssd. Ik kies bewust voor 1TB omdat mijn ouders wel wat opslag nodig hebben voor bepaalde bestanden.

Echter ik heb een tweetal vragen:

1: Is een upgrade met een ssd voor dit systeem zinvol, en dan vooral in de zin van dat alles wat sneller zal werken?
2: Wat zou een geschikte ssd kunnen zijn? ik heb zelf al veel vergeleken en ik kom uit op de Crucial MX500 2,5 1TB.

Bedankt voor de hulp!

Beste antwoord (via Anoniem: 310761 op 23-05-2020 14:11)

• iambig
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-03 08:35

iambig

* z.o.z *

Je gaat enorm vooruit in snelheid.

Om de kosten te drukken zou je, mits er ruimte voor is, ook een kleine SSD als opstartschijf kunnen nemen, zeg een 240 GB en de 1TB HDD er naast houden als bulk opslag.

De SSD die je noemt is zeer geschikt, maar elke SSD met DRAM cache zou volstaan.
Je kunt even hier kijken voor een 1TB, en hier voor een kleinere.
Let er wel op dat je een 2.5" model kiest en niet een m.2 uitvoering.

[Voor 5% gewijzigd door iambig op 23-05-2020 06:11. Reden: Verdere inzichten toegevoegd.]

NEE: dit is geen signature...

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• iambig
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-03 08:35

iambig

* z.o.z *

Je gaat enorm vooruit in snelheid.

Om de kosten te drukken zou je, mits er ruimte voor is, ook een kleine SSD als opstartschijf kunnen nemen, zeg een 240 GB en de 1TB HDD er naast houden als bulk opslag.

De SSD die je noemt is zeer geschikt, maar elke SSD met DRAM cache zou volstaan.
Je kunt even hier kijken voor een 1TB, en hier voor een kleinere.
Let er wel op dat je een 2.5" model kiest en niet een m.2 uitvoering.

[Voor 5% gewijzigd door iambig op 23-05-2020 06:11. Reden: Verdere inzichten toegevoegd.]

NEE: dit is geen signature...

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-03 17:40
Doen, een ssd is top en voor een office pc is elke ssd geschikt, die MX500 is een erg goed en daarom een beetje aan de prijs maar als dat geen probleem is prima.
Zoals gezegd kan je nog besparen door een ssd van 480G te nemen (is maar €10 duurder dan 240G) en de hdd te laten zitten voor de grote bestanden (films etc). https://tweakers.net/soli...ZyEdBKf7OnDTAXqKaTPa6llA8

-specs-

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:23
Mocht het nog niet duidelijk zijn: een SSD is altijd zinvol. Altijd. Hoe traag je computer ook is, een SSD zal altijd een prestatieverbetering opleveren :P

[Voor 3% gewijzigd door Hahn op 23-05-2020 12:21]

The devil is in the details.

Anoniem: 310761

Topicstarter
Super bedankt voor alle reacties! Hier kan ik wat mee :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• William_H
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-03 11:37
Weet één van jullie of er ook montagemateriaal voor een 3.5" bay is meegeleverd bij de MX500?
Ik denk dat dat wel interessante info is, ook voor de TC.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hahn
William_H schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:08:
Weet één van jullie of er ook montagemateriaal voor een 3.5" bay is meegeleverd bij de MX500?
SSD's komen eigenlijk nooit met montagemateriaal. Het mooie aan een SSD is dat het ook weinig uitmaakt, pak desnoods wat tape (dubbelzijdig of niet) en plak 'm vast :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-03 11:09
William_H schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:08:
En anders koop je voor een paar euro een bracket erbij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• William_H
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-03 11:37
ruftman schreef op maandag 25 mei 2020 @ 19:30:
[...]

En anders koop je voor een paar euro een bracket erbij.
Dat is niet het punt wat ik wilde maken, en geen antwoord op mijn vraag.
Het is ook geen verwijt naar de verkopers.
Soms wordt dat meegeleverd, en soms niet. Beetje zonde om dat erbij te bestellen als dat montagemateriaal er wel al bij zit, of jammer dat je niet meteen kan beginnen met monteren als het er niet bij zit.
Vandaar dat ik mij afvroeg of dat bij deze wel het geval was, of niet.
Maar ik krijg het vermoeden dat het er niet bijzit haha :D

En anders hebben we altijd nog ducktape inderdaad!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hahn
William_H schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:01:
[...]

Dat is niet het punt wat ik wilde maken, en geen antwoord op mijn vraag.
Het is ook geen verwijt naar de verkopers.
Soms wordt dat meegeleverd, en soms niet. Beetje zonde om dat erbij te bestellen als dat montagemateriaal er wel al bij zit, of jammer dat je niet meteen kan beginnen met monteren als het er niet bij zit.
Vandaar dat ik mij afvroeg of dat bij deze wel het geval was, of niet.
Maar ik krijg het vermoeden dat het er niet bijzit haha :D

En anders hebben we altijd nog ducktape inderdaad!
Meeste computerkasten tegenwoordig hebben plekken waar je 2,5" schijven op kunt schroeven, dus vaak heb je niet eens extra materiaal nodig.

En het is 'ducttape', niet tape van eenden ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:54
Ik moet toegeven dat ik ook regelmatig een SSD los leg in de kast. Verplaats systemen weinig, en met voedings en SATA kabel erin zit het aardig op de plek.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:39

Thomg

Aww yiss

[Voor 6% gewijzigd door Thomg op 25-05-2020 22:31]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee