Met een Bachelor Bio-informatica de IT sector inkunnen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWalid
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 01-08-2024
Hi Tweakers,

Mijn vraag gaat over de opleiding Bio-informatica. Ik kan er maar weinig informatie over vinden, maar ik wilde graag weten hoe het zich vergelijkt met de normale informatica opleiding. Kan je met een bio-informatica opleiding ook nog als software developer werken of is dat exclusief met alleen informatica? En hoe zijn de baankansen met Bio-informatica vergeleken met informatica?

Alvast bedankt :)

Beste antwoord (via MrWalid op 24-05-2020 17:00)

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:30

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Voor sof-ware hoef je geen opleiding te volgen, dat lukt juist beter zonder voorkennis... [/flauw]

Bio-informatica zover ik het ken werkt op het raakvlak tussen beide, en hier leer je dus wel programmeren, maar mis je het stuk waar de standaard-IT op focust, namelijk de software design skills. Hoe werk ik samen in code, en waarom zou je design patterns toepassen als het gewoon werkt?

Wil je puur programmeren, en maakt het je minder uit wat, doe dan informatica of soortgelijk. Wil je juist richting scientific programming, dan zit je met bio-informatica veel beter, want dan leren ze je ook wat je precies aan het programmeren bent. (om mijn oude theoretische chemie-docent te quoten: het is makkelijker om een scheikundige te leren programmeren dan een programmeur scheikunde te leren...)

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Heel toevallig zag ik dat de Hanzehogeschool Groningen volgende week een online meeloopdag bio-informatica organiseert: https://www.facebook.com/...chnology-1791001231128088

Ik zou zeggen meld je aan en vraag het ze.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWalid
g0tanks schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 01:01:
Heel toevallig zag ik dat de Hanzehogeschool Groningen volgende week een online meeloopdag bio-informatica organiseert: https://www.facebook.com/...chnology-1791001231128088

Ik zou zeggen meld je aan en vraag het ze.
heb me ingeschreven! Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CalcoBoy
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-09-2022
Waarom zou je Bio-informatica studeren als je software developer wil worden? Het is vooral data analytics. Als je sofware wil ontwikkelen kan je beter een studie in die richting doen.

Het kan trouwens wel, met een omweg. Een collega van mij heeft bio-informatica gestudeerd en is nu via een traineeship als software developer begonnen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:30

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Voor sof-ware hoef je geen opleiding te volgen, dat lukt juist beter zonder voorkennis... [/flauw]

Bio-informatica zover ik het ken werkt op het raakvlak tussen beide, en hier leer je dus wel programmeren, maar mis je het stuk waar de standaard-IT op focust, namelijk de software design skills. Hoe werk ik samen in code, en waarom zou je design patterns toepassen als het gewoon werkt?

Wil je puur programmeren, en maakt het je minder uit wat, doe dan informatica of soortgelijk. Wil je juist richting scientific programming, dan zit je met bio-informatica veel beter, want dan leren ze je ook wat je precies aan het programmeren bent. (om mijn oude theoretische chemie-docent te quoten: het is makkelijker om een scheikundige te leren programmeren dan een programmeur scheikunde te leren...)

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Lol, als software engineer alleen met informatica? Met elke willekeurige béta bachelor wordt je toegelaten tot de meeste traineeships....

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWalid
bedankt voor alle antwoorden !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:26
Verkijk je ook niet op de biologie kant, dat is echt eiwitten uit je hoofd leren en veel chemie.
Ik heb het zelf een jaar gedaan, persoonlijk vond ik de informatica leuk maar de biologie teveel / te moeilijk.
Ik heb het 13 jaar geleden geprobeerd aan de Hanze. Er was 1 klas, 30 mensen. 2de jaar waren er nog 8 over.

Volgens mij nog steeds een kleine opleiding en volgens mij daardoor ook meer dan voldoende kansen op een baan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huubertus
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-05 09:19
In mijn optiek een mooie studie om je in de toekomst te kunnen ontwikkelen als bioinformaticus, data scientist of software engineer. Uit mijn omgeving kunnen opmaken dat een route hbo bioinformafica -> universiteit informatica (beide studies uit Nijmegen) vaak succesvol is. Als doorstuderen geen optie is, dan heb je nog altijd je minor om je eigen focus aan te brengen.
Pagina: 1