2 x utp aanvoer in 1 switch

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkpaulus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-03 19:47
Ik heb op zolder een switch staan die vanuit de experiabox rechtstreeks gevoed word, nu is er na verloop van tijd op zolder aardig wat bij gekomen zoals een extra nas ps4 tv kastje van kpn enz.
nu merk als mijn nas op zolder gaat backuppen met de nas beneden dan gaat het beeld op de tv stotteren.
maar is het mogelijk om 2x data kabel van de experiabox te stoppen zodat je 2x bandbreedte krijgt?
Is puur interesse vraag want kan ook de 2de datakabel vanuit de experiabox in een nieuwe switch stoppen enzo de apparaten verdelen over de 2 switches

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Volgens mij niet.... Maar kan je die 2e kabel niet direct in tv of in nas steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-10 15:12

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Google eens op LAGG en/of VLAN. Beide zit (meen ik) niet in een Experiabox.
Extra switch-je erbij waar beide NAS-sen op zitten zodat de traffic niet door de Experiabox hoeft?

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkpaulus
99ruud99 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 22:34:
Volgens mij niet.... Maar kan je die 2e kabel niet direct in tv of in nas steken?
dat in 1ste instantie ook mijn idee, maar vroeg het me net af of dit ook zou werken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkpaulus
ElMacaroni schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 22:37:
Google eens op LAGG en/of VLAN. Beide zit (meen ik) niet in een Experiabox.
Extra switch-je erbij waar beide NAS-sen op zitten zodat de traffic niet door de Experiabox hoeft?
dus van Experiabox direct naar een switch waar alleen de 2 nassen op draaien? en dan in de experiabox de poort aangeven waar de switch op zit?

Dat zou helemaal tof wezen, en ben ondertussen al google al een beetje aan het lastig vallen _/-\o_

p.s heb wel een switch van tp link die beschikt over vlan, maar nog nooit in verdiept hoe dit werkt

[ Voor 8% gewijzigd door Henkpaulus op 22-05-2020 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:38

Prx

Als je er een tweede kabel bij kunt krijgen, prop die dan gewoon in de NAS. Anders is het misschien voor nu even waard om te kijken of je in de NAS de snelheid van de back-up niet kunt limiteren? Dan trekt hij tenminste niet de hele lijn dicht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-10 15:12

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

15€ 5 poort switch: TP-Link TL-SG105, beide NAS kabels daarin.
1 kabeltje van Switch aan de Experiabox. Klaar.

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-10 15:39
Kan je een diagram tekenen?
Het verkeer tussen die 2 switchen gaat best over 1 switch waarbij de nassen direct op die switch zitten zodat ze geen uplink kabel dichttrekken waar ook ander verkeer over gaat.
Je kan met managed switches lag groepen aanmaken waarbij je meerdere verbinden samenvoegt voor meer bandbreedte. Dat gebruik ik zelf ook.De meeste nassen ondersteunen dat ook, zo zal je nas sync sneller verlopen maar dan is de uplink pijp ook weer dicht :)

Via zoiets: https://online.visual-par...proj=0&new=NetworkDiagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nortepe85
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-10 16:25
Ondersteunen je switches wel IGMP-snooping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
larsg schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 23:03:
Kan je een diagram tekenen?
Het verkeer tussen die 2 switchen gaat best over 1 switch waarbij de nassen direct op die switch zitten zodat ze geen uplink kabel dichttrekken waar ook ander verkeer over gaat.
Je kan met managed switches lag groepen aanmaken waarbij je meerdere verbinden samenvoegt voor meer bandbreedte. Dat gebruik ik zelf ook.De meeste nassen ondersteunen dat ook, zo zal je nas sync sneller verlopen maar dan is de uplink pijp ook weer dicht :)

Via zoiets: https://online.visual-par...proj=0&new=NetworkDiagram
k zou ook eens kijken of je de backup tijden kan aanpassen eigenlijk..

en een lag groepje heb ik ook op mn 8pts switch.. lekker 2gbit link naar de nas/router :)

de bandbreedte vretende devices hangen op die switch, en de minder bandbreedte vretende dingen hangen op een goedkoop 5 Poort gigabit switchje en delen een uplink naar de 8pts switch :)

maar hek mn printer, decoder, IPMI management interface en TV hebben toch geen gigabit aansluiting.. dus dus die kunnen prima bij elkaar..

liever had ik een 16pts switch gehaald maar goed voor nog geen 10,- een gigabit switch, welke nog eens handig op 5V loopt, en ik deze dus vanuit een USB poort van mn Ziggo modem van stroom voorzie was dat toch iets makkelijker ;)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:25
99ruud99 heeft denk ik al de meest efficiente oplossing bedacht. 2e kabel gebuiken om de NAS beneden direct op de switch boven aan te sluiten.

Daarmee blijft de internet link naar de experia box beneden onbelast als je nas to nas belast.

LACP is best leuk, maar als je kijkt naar hoe dat functioneert moet je al gaan plannen. Er wordt aan de hand van het gebruikte hashing mechanisme een link geselecteerd, dus als je TV stream en de NAS alsnog op dezelfde link uitkomen is je probleem niet verholpen.

[ Voor 35% gewijzigd door mash_man02 op 23-05-2020 11:50 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sacul
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-10 13:17
Is je kabel en switch wel geschikt voor Gigabit? Valt de switch niet terug op 100 Mbit/s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:54
Waarom zet je allebei de NAS niet op dezelfde switch (eventueel naast elkaar). Of een grotere switch op zolder en dan met een kabel naar de NAS beneden.

Daarnaast je backups in de nacht doen. Heeft niemand er last van.

2 kabels naar dezelfde switch op de experiabox kan niet.
Pagina: 1