Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-05 13:54
Ik ben aan het kijken naar een nieuw huis. Ik heb nu een huis met een deel spaarhypotheek en een deel aflossingsvrij. Normaal beleg ik wat ik iedere maand overhoud in een ETF vanwege het grotere verwachte rendement, maar de laatste maanden heb ik het geld met het oog op een eventuele verhuizing op mijn spaarrekening gezet. Ik vraag me nu echter af of ik niet beter wat van mijn spaargeld kan gebruiken om af te lossen. Immers, op het moment dat ik het geld nodig heb voor de aankoop van een nieuw huis komt het weer vrij in de vorm van een grotere overwaarde en in de tussentijd breng ik mijn maandlasten omlaag, alhoewel de HRA daarmee ook afneemt en de nettobesparing klein is.

Het nadeel is dat ik minder van mijn aflossingsvrije hypotheek denk te kunnen meenemen naar het volgende huis als ik nu op de aflossingsvrije hypotheek aflos en dan mogelijk mezelf in de vingers snijd en een lagere hypotheek krijg dan wanneer ik nu niet aflos op dat hypotheekdeel.

Ik moet nog nagaan of het voordelig is om extra bij te storten op mijn spaarhypotheek. Daar kan ik maar weinig informatie over vinden.

Wat zouden jullie aanraden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Als je op korte termijn wil verkopen en kopen zou ik niet extra aflossen. Je bent veel flexibeler als je gewoon cash hebt dat direct beschikbaar is.

Overwaarde komt pas vrij na de verkoop van je oude huis.
Je kan wel een overbruggingskrediet nemen, maar die heeft een hogere rente. Dan betaal je waarschijnlijk alsnog extra wat je nu tijdelijk bespaart.

Tenzij je nu een enorme rente en al een flinke spaarpot hebt natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
Bedankt. Het overbruggingskrediet heb ik niet bij stilgestaan. De rente die ik betaal is te overzien (2.09%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-09 16:48
Als je op korte termijn zou willen verhuizen, dan zou ik in elk geval een flinke zak geld beschikbaar houden. Je hebt sowieso voor de kosten koper behoorlijke kosten en je zult waarschijnlijk ook allerlei dingen willen kopen waarbij je niet voor ieder wissewasje een beroep op een bouwdepot wil doen.

Daar komt bij dat in de regel een extra storting op de bankspaarrekening het voordeligste is, maar als je nieuwe woning net op de grens zit van wat je kunt betalen, dan had je dat geld waarschijnlijk toch liever nog apart 'cash' gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29
Gewoon cash houden. Flexibiliteit schept kansen die veel groter zijn dan een marginaal relatief rendement over beperkte periode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackssonss
Heel erg bedankt allebei. Ik hou het dan maar cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03:48
Mijn rente is 3,95% annuïtair tot 2023 (vaste rente periode). Heb wel iets extra afgelost.

[ Voor 13% gewijzigd door Harm_H op 23-05-2020 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
Harm_H schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 14:44:
Mijn rente is 3,95% annuïtair tot 2023. Heb wel iets extra afgelost.
Ik betaal 2,09% en aflossen zou dus feitelijk een beter idee zijn dan sparen. Maar, zoals wordt aangegeven, kan ik dus beter voor flexibiliteit gaan dan een paar tientjes per maand meer rendement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:29
Verwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 22:57:
Als je op korte termijn wil verkopen en kopen zou ik niet extra aflossen. Je bent veel flexibeler als je gewoon cash hebt dat direct beschikbaar is.

Overwaarde komt pas vrij na de verkoop van je oude huis.
Je kan wel een overbruggingskrediet nemen, maar die heeft een hogere rente. Dan betaal je waarschijnlijk alsnog extra wat je nu tijdelijk bespaart.

Tenzij je nu een enorme rente en al een flinke spaarpot hebt natuurlijk :)
Als je de data goed op elkaar aansluit (van koop en verkoop) valt dit mee.. bij mij was dat maar 14 dagen. Bij overbrugging moet je wel extra taxeren als je woning nog niet te koop staat / verkocht is.

Hoe dan ook: lekker cash aanhouden idd.. dan kan je t overal voor gebruiken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
Bijleenregeling is ook iets om rekening mee te houden mocht je het toch willen doen.

Maar zoals al door anderen gezegd is het beter van niet, als je binnenkort iets anders wilt kopen.
Pagina: 1