Ik ben aan het kijken naar een nieuw huis. Ik heb nu een huis met een deel spaarhypotheek en een deel aflossingsvrij. Normaal beleg ik wat ik iedere maand overhoud in een ETF vanwege het grotere verwachte rendement, maar de laatste maanden heb ik het geld met het oog op een eventuele verhuizing op mijn spaarrekening gezet. Ik vraag me nu echter af of ik niet beter wat van mijn spaargeld kan gebruiken om af te lossen. Immers, op het moment dat ik het geld nodig heb voor de aankoop van een nieuw huis komt het weer vrij in de vorm van een grotere overwaarde en in de tussentijd breng ik mijn maandlasten omlaag, alhoewel de HRA daarmee ook afneemt en de nettobesparing klein is.
Het nadeel is dat ik minder van mijn aflossingsvrije hypotheek denk te kunnen meenemen naar het volgende huis als ik nu op de aflossingsvrije hypotheek aflos en dan mogelijk mezelf in de vingers snijd en een lagere hypotheek krijg dan wanneer ik nu niet aflos op dat hypotheekdeel.
Ik moet nog nagaan of het voordelig is om extra bij te storten op mijn spaarhypotheek. Daar kan ik maar weinig informatie over vinden.
Wat zouden jullie aanraden?
Het nadeel is dat ik minder van mijn aflossingsvrije hypotheek denk te kunnen meenemen naar het volgende huis als ik nu op de aflossingsvrije hypotheek aflos en dan mogelijk mezelf in de vingers snijd en een lagere hypotheek krijg dan wanneer ik nu niet aflos op dat hypotheekdeel.
Ik moet nog nagaan of het voordelig is om extra bij te storten op mijn spaarhypotheek. Daar kan ik maar weinig informatie over vinden.
Wat zouden jullie aanraden?