Toon posts:

Stalen kozijnen vervangen (opdek deur -> stompe deur)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 29-03 13:07
In mijn appartement wil ik een zestal kozijnen vervangen. Momenteel zijn dit stalen kozijnen met opdek deuren, deze wil ik vervangen door stompe deuren. De muren zijn 100mm dik.

Omdat stalen kozijnen hol zijn, valt de muur 'in' het kozijn. Omdat houten kozijnen een grote dikte hebben zit ik met de vraag hoe ik dit wil gaan doen. Ik vermoed dat vele mij zijn voorgegaan bij dit project (in een nieuwbouw woning: opdek -> stompe deuren).

Er bestaan zogenaamde 'renovatiekozijnen' maar deze zijn allen behoorlijk aan de prijs, gemaakt van vurenhout en hebben een rubber in de hele sponning zitten. Ik wil graag 'normale kozijnen' zonder deurrubbers, en de huidige deurbreedte behouden (om HPL deuren te plaatsen).

Mijn optie is een standaard kozijn van 115mm te gebruiken en daar de kalksponning (12mm) van afzagen. Dan zou ik qua diepte een deurkozijn hebben die in een muur van 100mm past en aan één kant afgewerkt moet worden met een architraaf. Dan word deze echter wel te breed voor de opening.

Renovatiekozijn:

Kozijnmaten 115mm:

Dit is de huidige deur:

Met wat geluk heeft één van jullie hier ervaring mee en kan dit gedeeld worden. Bedankt!

[Voor 25% gewijzigd door Laurences op 22-05-2020 22:22]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-03 22:38
Ik heb ze niet vervangen, maar heb in mijn huis wel 5 van die kozijnen weggehaald.
Wat was dat een k*tklus, die dingen zitten met ankers in het beton / stenen. Het spul buigt mee, maar laat niet los. Ik moest slijpen met een staalschijf, die meteen weg was toen ik bij het beton kwam. En dat spul wordt vlijmscherp.

10 x Jinko Solar 350Wp Full-Black | 3500Wp | GOODWE 3000D-NS | PVOutput

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:43
Waarom precies? Ik ben het wel eens met hierboven. Kozijnen zitten vaak volledig vast genageld aan je muur. Die krijg je er vaak alleen uit met een hoop geweld en breuk bij gipswanden. Is dat het je waard?

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Laurences
Het zijn Berdo kozijnen van Berkvens. Deze zitten ‘geklemd’ in de uitsparing en dmv wat inbus schroeven is deze eenvoudig te verwijderen. Hier hoeft niets voor gesloopt te worden.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Anoniem: 316442
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Inderdaad, ze zitten helemaal niet zo vast.

1:glas verwijden bovenlicht.
Glaslatten zijkant weghalen
Glas omhoog drukken (handen aan beide kanten van het glas) en glas uitnemen.
2: tussen kalf verwijderen.
Met een platte schroevendraaier kan je vanaf de bovenkant dorpel een uitschuif stuk naar binnen schuiven en kan je de dorpel er uit kantelen.
3: drie keer imbus per stijl los draaien, zit achter het stootdopje. Imbus nr 5
4:stijlen er af trekken.

Houten nastelkozijn plaatsen:
http://www.svedexserviceportal.nl/Kozijnen.aspx?NL-1-5-22

Sparing van een houten kozijn is in het algemeen 10mm breder als een stalen kozijn.

Als je mazzel heb past het toch net wel en anders kan je van je binnenmuur 5mm afhalen en dan ben je er ook. Volgens mij je binnen muren van gips blokken dus dat is ook weer niet het werk.

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:09
skai21 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 08:40:
Ik heb ze niet vervangen, maar heb in mijn huis wel 5 van die kozijnen weggehaald.
Wat was dat een k*tklus, die dingen zitten met ankers in het beton / stenen. Het spul buigt mee, maar laat niet los. Ik moest slijpen met een staalschijf, die meteen weg was toen ik bij het beton kwam. En dat spul wordt vlijmscherp.
In de 25 jaar die ik in de (Nederlandse) bouw werkzaam ben heb ik nog nooit stalen binnendeurkozijnen vast zien zitten met ankers of wat dan ook, die dingen worden altijd geklemd om een wand of neus.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-03 22:38
D.deJong schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 15:04:
[...]

In de 25 jaar die ik in de (Nederlandse) bouw werkzaam ben heb ik nog nooit stalen binnendeurkozijnen vast zien zitten met ankers of wat dan ook, die dingen worden altijd geklemd om een wand of neus.
Mijn huis uit 1973 had ze, nu niet meer _/-\o_

10 x Jinko Solar 350Wp Full-Black | 3500Wp | GOODWE 3000D-NS | PVOutput

• Laurences
Anoniem: 316442 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 15:04:
Inderdaad, ze zitten helemaal niet zo vast.

1:glas verwijden bovenlicht.
Glaslatten zijkant weghalen
Glas omhoog drukken (handen aan beide kanten van het glas) en glas uitnemen.
2: tussen kalf verwijderen.
Met een platte schroevendraaier kan je vanaf de bovenkant dorpel een uitschuif stuk naar binnen schuiven en kan je de dorpel er uit kantelen.
3: drie keer imbus per stijl los draaien, zit achter het stootdopje. Imbus nr 5
4:stijlen er af trekken.

Houten nastelkozijn plaatsen:
http://www.svedexserviceportal.nl/Kozijnen.aspx?NL-1-5-22

Sparing van een houten kozijn is in het algemeen 10mm breder als een stalen kozijn.

Als je mazzel heb past het toch net wel en anders kan je van je binnenmuur 5mm afhalen en dan ben je er ook. Volgens mij je binnen muren van gips blokken dus dat is ook weer niet het werk.
Hoi Rick, bedankt voor je reactie! Ik heb even wat zitten zoeken op de Svedex website en kwam bij de Agti kozijnen uit (deze zijn ook nog in Agti Comfort leverbaar, maar ik zie het verschil er niet helemaal van in). Denk dat je deze bedoelt met nastel kozijnen?

De kalksponning lijkt dieper te zijn, waarbij het kozijn in de sparing in elkaar gezet moet worden. Deze technische info kon ik na wat rechercheren vinden. De (rijke) deurmaat + 66mm moet de breedte van de sparing zijn. Denk dat dat wel gaat lukken. Nu nog een plek vinden om deze te kunnen bestellen, zover ik kan zoeken op internet is het niet zomaar te krijgen.

Heb jij deze kozijnen geplaatst?

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-03 19:25
Verkeerd gelezen, je was hier niet opzoek naar🙈

[Voor 76% gewijzigd door BadConnection op 23-05-2020 18:26]

• BoerTien
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Laurences schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 18:06:
[...]

Hoi Rick, bedankt voor je reactie! Ik heb even wat zitten zoeken op de Svedex website en kwam bij de Agti kozijnen uit (deze zijn ook nog in Agti Comfort leverbaar, maar ik zie het verschil er niet helemaal van in). Denk dat je deze bedoelt met nastel kozijnen?

De kalksponning lijkt dieper te zijn, waarbij het kozijn in de sparing in elkaar gezet moet worden. Deze technische info kon ik na wat rechercheren vinden. De (rijke) deurmaat + 66mm moet de breedte van de sparing zijn. Denk dat dat wel gaat lukken. Nu nog een plek vinden om deze te kunnen bestellen, zover ik kan zoeken op internet is het niet zomaar te krijgen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Deze kozijnen kan je over het algemeen bestellen via een Raab Kärcher, Stiho of Bouwcenter.

• Niet online
Laurences schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 18:06:
[...]

Ik zit zelf in de woningbouw, een paar keer zelf zo één kozijn geplaatst. Svedex/ Theuma en Berkvens, allen 1 pot nat.

Plaatsen van dit kozijn is een fluitje van een cent, je zet hem er losvast in en daarna een paar schoeven in de wand. Zijn ook nog na stel schroeven, dus je draai ze er in en dan eigenlijk iets te diep en met het uitdraaien duwt hij de stijl of bovendorpel weer iets van de muur af net zolang hij precies op maat staat. Makkelijker al de stalen nastel kozijnen.

En dit stellen is eigelijk bij alles wat je voor het eerst doet, na een paar keer proberen snap je het. Dus gewoon rustig proberen.

https://www.svedex.nl/verkooppunten/

Bij de grotere bouwmarkten kan je ze kopen/ bestellen. Bv Pontmeyer, BMN en bouwcenter

Montage video (weliswaar zonder bovenlicht maar is praktisch het zelfde)
YouTube: Monteren houten binnendeurkozijnen fabrikaat Agti®

Demontage Svedex/ Theuma/ Berkvens stalen kozijn en montage van een houten stomp kozijn:
YouTube: Bruynzeel Deuren - MTF Vario kozijn instructievideo

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D.deJong
skai21 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 15:31:
[...]

Mijn huis uit 1973 had ze, nu niet meer _/-\o_
Dan zeg je ook wat, die horen in een museum.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-03 13:52

Flappiewappie

Hier nog meer

Ik heb een zelfde situatie met een gang (6 deuren) en zou deze graag wat oplappen.

Voornaamste redenen: bovenlicht is niet mooi (zou graag hogere deuren plaatsen/dicht maken?
Kozijnen en deuren zijn geel geworden en (aluminium) verven lijkt me niet echt een duurzame oplossing.

Mijn opties zijn:
Alle Svedex kozijnen vervangen voor nieuwe ral9010 metalen kozijnen en deuren. Maar dan heb ik nog steeds een bovenlicht/geen hoge deuren.

Maar als ik het zo lees kunnen houten kozijnen ook (had dit eigenlijk al afgestreept); TS hoe ga je om met het bovenlicht? ga je dit dicht maken?

Hier staat wat

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

Je kunt ze prima schilderen hoor. Om nou een kozijn te gaan vervangen omdat hij in de loop der tijd verkleurd is.... dat lijkt me toch wel een beetje overdreven.

Dit soort kozijnen hebben wij ook in huis. Heb het meerendeel een jaar of 9 geleden geschilderd met gewoon acryl en dat zit er nog steeds op.

Dat je ze niet heel mooi vind, daar kan ik me dan wel weer iets bij voorstellen. En als ik eerlijk ben: als ik zou mogen kiezen dan zou ik zeker voor iets anders gaan. Maar alle kozijnen en binnendeuren vervangen.... dan zou ik daar toch wel heel erg goede redenen voor moeten hebben. :)

Think smart........ Act stupid........

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Flappiewappie

Flappiewappie

Hier nog meer

BazzH schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:53:
Je kunt ze prima schilderen hoor. Om nou een kozijn te gaan vervangen omdat hij in de loop der tijd verkleurd is.... dat lijkt me toch wel een beetje overdreven.

Dit soort kozijnen hebben wij ook in huis. Heb het meerendeel een jaar of 9 geleden geschilderd met gewoon acryl en dat zit er nog steeds op.

Dat je ze niet heel mooi vind, daar kan ik me dan wel weer iets bij voorstellen. En als ik eerlijk ben: als ik zou mogen kiezen dan zou ik zeker voor iets anders gaan. Maar alle kozijnen en binnendeuren vervangen.... dan zou ik daar toch wel heel erg goede redenen voor moeten hebben. :)
Is er iets wat je aan de bovenlichten kan doen? er zit er nu een boven de meterkast en een boven de gang kast zeg maar, en daar kijk je gewoon in. Deuren zijn niet zo duur dus dat valt wel te overzien.

We krijgen binnen kort nieuwe badkamer/WC dus vandaar dat we het gevoel hebben "nu of nooit"

Hier staat wat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:22
Flappiewappie schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:57:
[...]

Is er iets wat je aan de bovenlichten kan doen? er zit er nu een boven de meterkast en een boven de gang kast zeg maar, en daar kijk je gewoon in. Deuren zijn niet zo duur dus dat valt wel te overzien.

We krijgen binnen kort nieuwe badkamer/WC dus vandaar dat we het gevoel hebben "nu of nooit"
Ik heb ze ook.. Op de bovenverdieping heb ik overal de glazen er even uitgehaald en beplakt met witte folie. Daarna weer terug geplaatst.

Resultaat is dat ze nog wel 20% licht doorlaten (ideaal voor de kinderkamers), maar niet meer doorzichtig zijn.

Je kan uiteraard ook gewoon een 3mm houtplaatje witschilderen en ertussen plaatsen, in plaats van het glas.

Bottomline: Ja, het zijn niet de mooiste dingen, maar je kan ze gewoon schilderen net als houten kozijnendeurposten. Ik zou dus niet aan de klus van vervangen beginnen en ze gewoon opknappen / modificeren

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BazzH
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

[...]

Boven de meterkast zou je zo'n "hard kartonnen" geperforeerde plaat kunnen pakken. Is je meterkast meteen uitstekend geventileerd zolang je maar een kier onder de deur hebt. En anders gewoon een 3mm multiplex plaat erin i.p.v. glas, zoals iemand hierboven al zegt. Folie is ook prima, als je nog wel wat licht door wil laten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Flappiewappie

Flappiewappie

Hier nog meer

BazzH schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:38:
[...]

Boven de meterkast zou je zo'n "hard kartonnen" geperforeerde plaat kunnen pakken. Is je meterkast meteen uitstekend geventileerd zolang je maar een kier onder de deur hebt. En anders gewoon een 3mm multiplex plaat erin i.p.v. glas, zoals iemand hierboven al zegt. Folie is ook prima, als je nog wel wat licht door wil laten.
Bij ons is de haal de entre (ongeveer 1/4 van het huis, hehe) dus we willen er graag wat moois van maken. Vandaar ook de overweging om er houten kozijnen in de plaatsen.

Wellicht overwegen we nog de kozijnen zwart te schilderen en er zwarte deuren in te hangen. Nog even afwegen!

Hier staat wat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BazzH
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

[...]

Binnendeuren zijn misschien niet zo heel duur, maar als ik even snel bij mij thuis tel.... heb ik er een stuk of 8 nodig. Dan reken ik de opdekdeur van de zolderkamer dus even niet mee.

Maarja, als je het dan toch graag wil en er zit toch een verbouwing aan te komen.... waarom niet?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-03 15:42
@Laurences Ik begrijp niet helemaal of je het liefst houten kozijnen wil, of dat je graag een "prijstechnisch" interessante oplossing wilt hebben.
Als je al voor hout gaat, zou ik nooit een vuren kozijn nemen. Zelfs een stofzuiger maakt hier beschadigingen op.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BazzH
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

Vuren is zacht, dus daar komen inderdaad gewoon butsen in als je er flink tegenaan rost. Die heb ik op zolder eentje. Voor de andere kozijnen kom je snel op meranti of in ieder geval wat goedkoper hardhout. Kleine 100 euro per stuk incl. BTW?

[Voor 11% gewijzigd door BazzH op 25-05-2020 19:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Laurences
Anoniem: 316442 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 21:30:
[...]

Ik zit zelf in de woningbouw, een paar keer zelf zo één kozijn geplaatst. Svedex/ Theuma en Berkvens, allen 1 pot nat.

Plaatsen van dit kozijn is een fluitje van een cent, je zet hem er losvast in en daarna een paar schoeven in de wand. Zijn ook nog na stel schroeven, dus je draai ze er in en dan eigenlijk iets te diep en met het uitdraaien duwt hij de stijl of bovendorpel weer iets van de muur af net zolang hij precies op maat staat. Makkelijker al de stalen nastel kozijnen.

En dit stellen is eigelijk bij alles wat je voor het eerst doet, na een paar keer proberen snap je het. Dus gewoon rustig proberen.

https://www.svedex.nl/verkooppunten/

Bij de grotere bouwmarkten kan je ze kopen/ bestellen. Bv Pontmeyer, BMN en bouwcenter

Montage video (weliswaar zonder bovenlicht maar is praktisch het zelfde)
YouTube: Monteren houten binnendeurkozijnen fabrikaat Agti®

Demontage Svedex/ Theuma/ Berkvens stalen kozijn en montage van een houten stomp kozijn:
YouTube: Bruynzeel Deuren - MTF Vario kozijn instructievideo
Dankjewel! Dit is echt een uitstekende tip. Die bouwcentra zijn wat achterstallige mails aan het wegwerken van het lange weekend denk ik. Zal hier de levertijd/prijs opschrijven wanneer ik die heb. Lijkt erop dat die Agti kozijnen ook ná stucwerk geplaatst kunnen worden. Dan word de levertijd iets minder spannend. Lijkt alsof ze nergens zomaar op voorraad zijn.

Denk dat dit hem wel gaat worden!

Wat betreft bovenlichten, die gaan dicht inderdaad. Zit nog even te twijfelen of ik ytong blokken wil lijmen in bestaande opening. Zou dat lukken zonder kozijn erin? Rickerd01 misschien heb je daar ook ervaring mee?

Agti kozijnen zijn overigens van een hardhout soort, geen vuren dus. Theuma lijkt MDF te zijn wat ik kan vinden op hun website.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Laurences
Svedex Agti kozijn: € 498,- p/s ... :X Pontmeyer. Ex btw.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Je kan nog een prijs van Theuma en of berkevens op vragen.

Is het al gestuct of moet je nog stucen?

Na het stucen moet je wel op letten dat de wand nog precies 10cm of 7cm dik zijn. Anders passen deze kozijnen niet.

Als je nog ga stucen dan vergeet je al deze kozijnen en neem je gewoon een standaard houten kozijn. Die plaats je in de opening, paar schroeven er in, zijkanten afpurren en de rest is voor de stucadoor. Die kozijnen zijn aanzienlijk goedkoper. 82 euro (alleen kozijn)
https://www.pontmeyer.nl/...5-fsc-100%25/p/D341500125

Zelf op juiste breedte zagen, hoogte is goed. (met een handzaag te doen)

Bovenlicht zou ik dicht etten met houten balkjes en een gipsplaat. Ytong heeft weer een latei nodig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Laurences
Anoniem: 316442 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 17:07:
Je kan nog een prijs van Theuma en of berkevens op vragen.

Is het al gestuct of moet je nog stucen?

Na het stucen moet je wel op letten dat de wand nog precies 10cm of 7cm dik zijn. Anders passen deze kozijnen niet.

Als je nog ga stucen dan vergeet je al deze kozijnen en neem je gewoon een standaard houten kozijn. Die plaats je in de opening, paar schroeven er in, zijkanten afpurren en de rest is voor de stucadoor. Die kozijnen zijn aanzienlijk goedkoper. 82 euro (alleen kozijn)
https://www.pontmeyer.nl/...5-fsc-100%25/p/D341500125

Zelf op juiste breedte zagen, hoogte is goed. (met een handzaag te doen)

Bovenlicht zou ik dicht etten met houten balkjes en een gipsplaat. Ytong heeft weer een latei nodig.
Er moet inderdaad nog gestuct worden. Alles wat ik hier nu informeer vangt over ongeveer 2-2,5 week vanaf nu aan. Alles om met een goede voorbereiding straks vlot te kunnen werken.

Dat 115mm deurkozijn dat je doorstuurt, zoals uit doorsnee in OP (standaard voor een wand van 90mm). Aan één kant de kalksponning eraf en iets laten uitsteken? Zie schets hieronder.

Top ga ik het dichtmaken met een balk aan weerszijden van de uitsparing en stucplaatje er tegenaan.

Andere optie zou zijn om opnieuw een stalen kozijn te plaatsen maar dan wel tbv een stompe deur.. Vraag me af of dat opvalt straks. Ik wil geen shortcuts nemen in de afwerking, maar ook geen onnodige werkzaamheden verrichten.

Bedankt voor je advies so far, prettig om wat ervaring te horen!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Niet online
In het midden van de wand zetten. De sparing mag rondom wel 1cm groter als het kozijn. Dit pur je daarna wel dicht. Als het droog is iets schuin naar binnen afsnijden.

Let er wel op dat de dagmaat van het kozijn goed matcht met je deur. Als je een kant en klare deur neem wil je daar niet meer aan schaven. Breedte is 780-830-880-930 dus de dag 5 tot 6 mm breder.

Hoogte meestal 2315, ruimer onder en boven de deur dus dagmaat in de hoogte 2325mm

Tegen het kozijn aan stucen, langs het kozijn insnijden/ stuc los snijden van kozijn. Wanden primer en, naadje kozijn wand afkitten met acrylaat, kozijn aflakken, wand sauzen.

Mooi strak resultaat en geen aftimmerlat nodig.

Kozijn is een vooraad product dus je kan er morgen mee beginnen. Deur kan ook op voorraad zijn of bij een design deur ook een levertijd maar dat maakt weinig uit.

[Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 316442 op 26-05-2020 19:22]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-03 16:06
https://www.online-bouwma...omp-gegrond-56x115x2315mm

Deze kozijnen zijn ook erg goed en de goedkoopste hardhouten kozijnen die ik kon vinden. Hier heb ik alle deurkozijnen in huis vervangen. Schilderen is nog niet klaar zoals je ziet.

• Laurences
Anoniem: 316442 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 19:18:
In het midden van de wand zetten. De sparing mag rondom wel 1cm groter als het kozijn. Dit pur je daarna wel dicht. Als het droog is iets schuin naar binnen afsnijden.

Let er wel op dat de dagmaat van het kozijn goed matcht met je deur. Als je een kant en klare deur neem wil je daar niet meer aan schaven. Breedte is 780-830-880-930 dus de dag 5 tot 6 mm breder.

Hoogte meestal 2315, ruimer onder en boven de deur dus dagmaat in de hoogte 2325mm

Tegen het kozijn aan stucen, langs het kozijn insnijden/ stuc los snijden van kozijn. Wanden primer en, naadje kozijn wand afkitten met acrylaat, kozijn aflakken, wand sauzen.

Mooi strak resultaat en geen aftimmerlat nodig.

Kozijn is een vooraad product dus je kan er morgen mee beginnen. Deur kan ook op voorraad zijn of bij een design deur ook een levertijd maar dat maakt weinig uit.
@Anoniem: 316442 Ik ga je nog een paar vragen stellen hoor ;)

Top, inderdaad het kozijn iets ruimer stellen om de deuren niet meer te hoeven bijschaven. Ik geloof dat een deur aan de slotkant altijd wat arm geschaaft moet worden? Dacht eraan om de invalzaag er even langs te halen met de liniaal, en er een paar graden vanaf te halen.

De scharnier dikte wil ik met een freesmal (kan ik lenen) infrezen. Scharnier zit dan vlak met het kozijn, idem voor de deur. Deur zit aan die kant dan dus eigenlijk strak tegen het kozijn. Frees je de scharnieren iets minder diep in kozijn / deur om wat speling te houden, of zit dit deze marge al in het scharnier.

Marge aan de slot zijde 2-3mm?

Zie schets hieronder, zo ga ik hem vast zetten dus. Houd ik aan beide kant +/- 7mm kozijn over dat uitsteekt. Goed voor stucadoor, kan het inderdaad zonder architraaf. Insnijden zou dus inscheuren van stucwerk langs het kozijn moeten voorkomen? Kan er anders achteraf nog een architraaf opzetten.

• Niet online
Kan met een liniaal, ik doe het met een schaaf.

Iets minder diep frezen, net niet vlak. Je zie aan het scharnier wel hoeveel mm dan de naad is. Schanierzijde hou ik meestal 3 mm aan, en aan de sluitzijde 4 mm.

Als je 2 of 3 neem en je deur gaat nog iets hangen of werken (uitzetten/krimp) dan loop hij snel al vast.

Zoals de schets is prima, na het stucen insnijden en voor het schilderen en sauze afkitten met acrylaat. Dat kan nog enige werking opnemen,

Als jet het kozijn geplaatst heb en voor je ga afpurren, zet de deur er alvast in, dan kan je goed kijken of alle naden mooi zijn en kan je het kozijn nog iets bijstellen, daarna pas purren

Maak straks maar eens een foto als het gereed is.

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:45
@Laurences hoe stat het project? Is het je meegevallen om de lelijke stalen kozijnen te vervangen?

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04:43
@Laurences ik sta voor hetzelfde en ben benieuwd of je het gedaan hebt en of je nog tips hebt?

• Laurences
rube schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 08:36:
@Laurences ik sta voor hetzelfde en ben benieuwd of je het gedaan hebt en of je nog tips hebt?

Als je nog nooit een kozijn hebt geplaatst (as me) dan is het even een klus. Wat ik heb gedaan:

- Austria basic ZB100 (88cm) kozijnen bestelt
- Austria boarddeur met kanaalspaanvulling
- Austria bladpaumelles (ivm gemak afhangen) 89*89
- Austria loopsloten 1255

Alles in 1 keer bestelt bij online binnendeuren.

Het plaatsen zelf heb ik helaas weinig tot geen foto’s van. Maar ze passen dus perfect in de bestaande sponning van de stalen kozijnen. Let even goed op dat je bestelt voor de correcte muurdikte. De tekeningen met maten kan je gemakkelijk vinden op de website van Austria zelf. Het afhangen heb ik een freesmal voor gebruikt (4 scharnieren).

Mocht je nog vragen hebben, vraag gerust :)

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:45
ai ai die zijn wel aan de prijs! Viel het demonteren mee? Bedankt voor de update :)

• Laurences
dimi_v schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:02:
ai ai die zijn wel aan de prijs! Viel het demonteren mee? Bedankt voor de update :)
Demonteren was een peulenschil ;) Wel even oppassen met bovenlichten, mocht je die erin hebben zitten.

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Flappiewappie schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:42:
Ik heb een zelfde situatie met een gang (6 deuren) en zou deze graag wat oplappen.

Voornaamste redenen: bovenlicht is niet mooi (zou graag hogere deuren plaatsen/dicht maken?
Kozijnen en deuren zijn geel geworden en (aluminium) verven lijkt me niet echt een duurzame oplossing.

Mijn opties zijn:
Alle Svedex kozijnen vervangen voor nieuwe ral9010 metalen kozijnen en deuren. Maar dan heb ik nog steeds een bovenlicht/geen hoge deuren.

Maar als ik het zo lees kunnen houten kozijnen ook (had dit eigenlijk al afgestreept); TS hoe ga je om met het bovenlicht? ga je dit dicht maken?
Ik weet niet welke deurmaat je nu hebt, maar ik heb afgelopen jaar tijdens het klussen alle binnenkozijnen en -deuren in huis vervangen. De oude deuren waren allemaal 201,5cm met veelal van dat geribbelde glas erboven. Ik heb daar nu 211.5cm van gemaakt met ofwel blank glas of gewoon een witte plaat als bovenlicht, afhankelijk van welke ruimte het is.

Ik weet niet hoe hoog je plafond is, maar je zou altijd nog naar deurmaat 231,5 of 234 kunnen gaan, dat is nog steeds standaard.

• Flappiewappie

Flappiewappie

Hier nog meer

Stalensnuitje schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:17:
[...]

Ik weet niet welke deurmaat je nu hebt, maar ik heb afgelopen jaar tijdens het klussen alle binnenkozijnen en -deuren in huis vervangen. De oude deuren waren allemaal 201,5cm met veelal van dat geribbelde glas erboven. Ik heb daar nu 211.5cm van gemaakt met ofwel blank glas of gewoon een witte plaat als bovenlicht, afhankelijk van welke ruimte het is.

Ik weet niet hoe hoog je plafond is, maar je zou altijd nog naar deurmaat 231,5 of 234 kunnen gaan, dat is nog steeds standaard.
Ik heb alle deuren vervangen voor nieuwe Svedex deuren en de kozijnen geverfd. Inprincipe hadden 231,5 deuren gepast (en was het bovenlicht probleem ook opgelost). Alleen vereisen die andere hoogte paumellegaten (en had ik dus ook de kozijnen moeten vervangen, zie - https://www.deurengigant.nl/binnendeuren/svedex/connect-cn12 ). Voor de twee bovenlichten waar we niet doorheen willen kijken koop ik HPL opmaat gemaakte platen. Opzich is de gang daarmee best een strak geheel geworden.

Hier staat wat

• rube
Laurences schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:58:
[...]
Als je nog nooit een kozijn hebt geplaatst (as me) dan is het even een klus.
Ik ook nog niet...dus ik ben benieuwd of je aan kan geven hoe lang je ongeveer bezig bent geweest per kozijn/deur? Ik heb hier 5 kozijnen/deuren die we willen vervangen dus ik wil even inschatten of ik dat zelf kan gaan doen qua tijd of niet.
Wat ik heb gedaan:

- Austria basic ZB100 (88cm) kozijnen bestelt
- Austria boarddeur met kanaalspaanvulling
- Austria bladpaumelles (ivm gemak afhangen) 89*89
- Austria loopsloten 1255

Alles in 1 keer bestelt bij online binnendeuren.
Ik kan verschillende online zaken vinden maar geen online binnendeuren? Kun je aangeven welke winkel het was (eventueel DM).

Ik zie bij deuren van svedex dat je die al arm kan laten schaven, maar bij de Austria deuren moet je dat zelf doen? En voelen de deuren die jij hebt met kanaalspaanvullng een beetje luxe/zwaar aan, zien ze er goed uit?
Het plaatsen zelf heb ik helaas weinig tot geen foto’s van. Maar ze passen dus perfect in de bestaande sponning van de stalen kozijnen. Let even goed op dat je bestelt voor de correcte muurdikte. De tekeningen met maten kan je gemakkelijk vinden op de website van Austria zelf. Het afhangen heb ik een freesmal voor gebruikt (4 scharnieren).
Heb je die freesmal zelf gemaakt of kun je die erbij kopen?
Mocht je nog vragen hebben, vraag gerust :)
Dat heb ik hierboven gedaan :)
Moet zeggen, ziet er mooi strak uit, mooi gedaan _/-\o_

• veerle0909
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 07-09-2021
Hallo,

Ik wil opdek deuren vervangen voor stompe deuren. Alleen zitten de opdek deuren echt al tegen de muur aan. Is er meer ruimte nodig voor een stompe deur?

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06:56
veerle0909 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 15:23:
Hallo,

Ik wil opdek deuren vervangen voor stompe deuren. Alleen zitten de opdek deuren echt al tegen de muur aan. Is er meer ruimte nodig voor een stompe deur?
Als je een paar week geduld hebt kan ik het je laten weten. Ik heb op de gok de hardhouten stompe binnendeur kozijnen besteld en ga ook het stalen kozijn + bovenlicht verwijderen. Daar zit ook vrijwel geen muur naast het kozijn.

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19-08-2022
D.deJong schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 15:04:
[...]

Huis uit jaren 70 hier. En de oudere zijn met lippen gemetseld. 3 hoekig, beetje ovaal. Dat zit dus echt muurvast. Die jij bedoeld zijn idd met imbus en de nieuwere variant. Ik denk dat ze dus ergens jaren 90 op het nieuwe systeem zijn overgegaan.

• D.deJong
Rofdof schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 17:09:
[...]

Huis uit jaren 70 hier. En de oudere zijn met lippen gemetseld. 3 hoekig, beetje ovaal. Dat zit dus echt muurvast. Die jij bedoeld zijn idd met imbus en de nieuwere variant. Ik denk dat ze dus ergens jaren 90 op het nieuwe systeem zijn overgegaan.
Jaren 70 is dan ook langer dan 25 jaar geleden. :)

• basheere
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12-04-2022
Hoi
Ik wil ook een nieuw hardhouten binnendeurkozijn plaatsen, wij hebben alleen binnenmuren van baksteen. Ik laat de bovenkant verder uitzagen en de zijkanten wil ik ook een klein stukje extra af laten zagen zodat de zijkanten glad zijn als ik het kozijn plaats. De muur is 100 mm dik, dus iets breder dan de standaard maat, eigenlijk dezelfde situatie als bij @Laurences , ik zie de communicatie tussen @Laurences en @Anoniem: 316442 en begrijp de tekening met de pur om ervoor te zorgen dat je iets meer van de muur afkomt en daardoor het kozijn alsnog op een muur van 100 mm dik kunt bevestigen. Maar betekent dit dat er eerst een laag pur wordt geplaatst, de pur netjes snijd/zaagt zodat het precies de ruimte in het kozijn opvult? en dat daarna het kozijn wordt geplaatst? of begrijp ik het verkeerd? Zou je hier ook niet gewoon een lat kunnen plaatsen die de ruimte opvult waar op de tekening de pur staat?

• rube
Wij hadden geen opstaand randje van 7 mm, dat was gewoon plat. Daarna koplatten erop.
Maar zoals het bij on is gedaan: kozijnen uitlijnen en vastzetten, Daarna opvullen/nog meer vastzetten met pur. Pur wegsnijden, stuccen en daarna de koplatten plaatsen, kitten en verven.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee