Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dubnix
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 16-06 20:13
Nogmaals goedenavond,

Tijdje terug heb ik deze post gemaakt en daar is helaas niet veel uit gekomen. Probleem blijft zicht voordoen en ik kan de oplossing echt niet vinden. Specs staan onderaan. Alle vragen zijn welkom.

Probleem: Ik heb een 5700XT die bij het laden van textures ingame mijn hele pc zo hard laat crashen dat er zelfs geen BSOD langskomt. Alles gaat uit, behalve de RGB in de kast, en na een paar seconde begint alles weer te draaien en start het OS opnieuw op.
Tot voor kort leken de crashes heel random, maar ik ben er achter gekomen dat het gebeurt bij het laden van textures. In GTAV bij het kiezen van een kledingstuk of kapsel, en bij Rocket League bij het joinen van een game vanuit het main menu.

Drivers en OS zijn up to date. In de AMD Radeon software staan alle hulpmiddelen uit. En er is verder niks veranderd aan de CPU/GPU clock en dergelijke.

Hopelijk heeft iemand de oplossing _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Bij voorbaat dank! ;w
Hoi,

Ik heb een paar weken geleden na BF een nieuwe PC gebouwd. Heb alleen last van random reboots. Waarbij de pc uit het niets uitvalt en opnieuw opstart.
Het is mij ook niet gelukt om dit probleem te koppelen aan bepaalde software aangezien het zeer onregelmatig gebeurd, of er nou een game draait of dat de computer idle is.

In Event Viewer geeft hij Kernel-Power 41 weer als error code.

Heb al zelf al wat proberen op te zoeken maar kom er niet uit;
- Furmark en Prime95 laten draaien voor 15 minuten gaf geen resultaat.
- Windows memory checker gedaan (Weet de naam niet meer precies, zit al standaard op windows blijkbaar) hier kwam ook niks uit
- Disk check gedaan, welke ook 100% oke was
- Mobo bios update gedaan naar de meest recente
- Temperaturen in de gaten gehouden met HWmonitor en Ryzen Master
- Forums etc afgegaan voor een duidelijk antwoord

Specs build:

- Kast NZXT h510i
- Moederbord MSI B450M Mortar max
- CPU AMD Ryzen 3800x
- GPU ASRock Radeon 5700XT 8G Challenger
- RAM Corsair Vengeance 2x 16GB 3200Mhz
- PSU Corsair RM550x
- SSD Intel 660p 1TB

Hopelijk kunnen jullie hierbij helpen. Als jullie meer of specifieke informatie/screenshots/data willen vraag maar raak.

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 10:31
Alles gaat uit klinkt eerder als een stroomprobleem zoals kortsluiting oid...
Doet hij alle andere gpu taken wel gewoon goed? Of als je hem op max vermogen aanzet?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dubnix
99ruud99 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 21:56:
Alles gaat uit klinkt eerder als een stroomprobleem zoals kortsluiting oid...
Doet hij alle andere gpu taken wel gewoon goed? Of als je hem op max vermogen aanzet?
Yep, verder nauwelijks problemen. Het enige wat soms voorkomt is screen tearing in een youtube filmpje, maar dat is volgens mij alleen maar als er een game op de achtergrond draait.

Op max met een benchmark is er na 30 minuten ook nog niks geks gebeurd.

Ik krijg tijdens het laden van textures in GTAV heel veel en steeds grotere screentears, bij het scrollen door de verschillende customizing options. En daarna heb ik nu een paar keer gehad dat mijn hele PC crashte dus.

Het is verder heel random nog steeds :-(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 10-01 17:43

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Lijkt er op dat systeem onderuit gaat wanneer er te veel stroom wordt gevraagd. Voeding?

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dubnix
Wim-Bart schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 22:35:
Lijkt er op dat systeem onderuit gaat wanneer er te veel stroom wordt gevraagd. Voeding?
Ik heb een ASRock 5700XT Challenger met een Ryzen 3800x en een Corsair RM550x voeding.
Als ik zowel GPU als CPU stresstest laat draaien geeft de voeding verder geen problemen.
Zou het laden van kleine textures zoveel stroom trekken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Dubnix schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 22:45:
[...]

Ik heb een ASRock 5700XT Challenger met een Ryzen 3800x en een Corsair RM550x voeding.
Als ik zowel GPU als CPU stresstest laat draaien geeft de voeding verder geen problemen.
Zou het laden van kleine textures zoveel stroom trekken?
Kaart trekt 180-200W piek dus zou het moeten kunnen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dubnix
Wim-Bart schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 22:47:
[...]

Kaart trekt 180-200W piek dus zou het moeten kunnen.
Precies, daar heb ik het systeem ook op gebouwt.

Vandaar dat ik er ook niet uitkom, verder loopt alles prima namelijk.

Het gebeurt overigens ook in andere games waarbij er snel textures geladen moeten worden. Iets dat voornamelijk voorkomt bij character creation. Hoe sneller ik door de opties scroll, hoe erger de tears worden...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Dubnix schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 22:55:
[...]

Precies, daar heb ik het systeem ook op gebouwt.

Vandaar dat ik er ook niet uitkom, verder loopt alles prima namelijk.

Het gebeurt overigens ook in andere games waarbij er snel textures geladen moeten worden. Iets dat voornamelijk voorkomt bij character creation. Hoe sneller ik door de opties scroll, hoe erger de tears worden...
AMD chipset drivers geïnstalleerd?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dubnix
Wim-Bart schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 22:59:
[...]

AMD chipset drivers geïnstalleerd?
Als het goed is stond de meest recente er op, maar voor de zekerheid nog eens geïnstalleerd.

• Dubnix
Bij voorbaat excuses voor de dubbele reactie maar:

Ik heb mijn oude GTX970 in mijn nieuwe pc gezet en heb tot nu toe helemaal geen tearing of laad issues.
Het probleem dat ik voorheen beschreef, met het scrollen door hairstyles in GTAV, geeft nu 0 problemen.
Ik heb een Logitech G502 muis, waar een oneindig scroll-wieltje op zit, en met een harde scroll blijft hij dus oneindig textures van de verschillende hairstyles laden. Iets dat op mijn 5700XT sowieso voor screentearing en waarschijnlijk ook voor een crash zou hebben gezorgd. Waarbij ook de textures niet eens helemaal geladen werden. Iets dat nu bij de GTX970 helemaal geen probleem is.

Betekend dit dat er intern in mijn 5700XT iets kapot is? Ik denk zelf aan bv het interne werkgeheugen, kan dit?

En wat kan ik verder ondernemen om eventueel geld terug te krijgen of een vervangende videokaart te ontvangen? Alle tips zijn welkom _/-\o_

• Mister.mt
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 14-06 19:30
Er zijn een aantal 5700XT kaarten die dit probleem ook hebben. Soms is de oplossing om op je monitor en op je GPU Free-Sync uit te zetten als je dat nog niet gedaan hebt. Dit wil nog wel eens helpen om screen tearing etc. te verhelpen.

Als je dit al gedaan hebt en er geen verbetering is dan denk ik dat de kaart inderdaad kapot is.

Veel succes ermee!

• Dubnix
Mister.mt schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 15:30:
Er zijn een aantal 5700XT kaarten die dit probleem ook hebben. Soms is de oplossing om op je monitor en op je GPU Free-Sync uit te zetten als je dat nog niet gedaan hebt. Dit wil nog wel eens helpen om screen tearing etc. te verhelpen.

Als je dit al gedaan hebt en er geen verbetering is dan denk ik dat de kaart inderdaad kapot is.

Veel succes ermee!
Nee helaas, ik heb een oudere https://tweakers.net/pric...58-p-zwart/specificaties/ die geen freesync heeft. En in de AMD Radeon driver software staan alle opties uit.
In ieder geval bedankt. ;w

• ffha
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 15-06 21:39
Je kan proberen de memory clock van je GPU wat omlaag te zetten. Met een beetje geluk, blijft ie wel stabiel op -50MHz, zonder echt op performance in te leveren.

Worst kaas scenario is ie pas stabiel op -100MHz, of zelfs gewoon totaal niet stabiel te krijgen. In dat geval, zal je helaas het RMA process in moeten.

• Dubnix
ffha schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 15:57:
Je kan proberen de memory clock van je GPU wat omlaag te zetten. Met een beetje geluk, blijft ie wel stabiel op -50MHz, zonder echt op performance in te leveren.

Worst kaas scenario is ie pas stabiel op -100MHz, of zelfs gewoon totaal niet stabiel te krijgen. In dat geval, zal je helaas het RMA process in moeten.
Thanks voor de tip!

Heb net terug geswitched naar mn 5700XT en heb nu opeens totaal geen issues meer met de kleine textures laden...
Zul je zien dat ze over een halve week weer terug zijn..
Mocht iemand nog weten waarom dit gebeurt hoor ik t graag.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True