Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Meerdere linux distributies installeren - Toegankelijkheid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheMak
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 22:58
Graag wil ik verschillende linux-distributies uitproberen. Mijn vraag is: Hoe kan ik de omgeving snel met elkaar vergelijken. Mijn doel is om te kijken welke mogelijkheden er voor visueel beperkten zijn. Denk dan aan.
-Kleuren omkeren
-Is er dark mode, en is het bruikbaar
-Muis cursor grootte
-Vergrootglas
-Bediening met toetsenbord mogelijk
-Hoog contrast
-Braille leesregel
-Uitspraak van teksten
-Tekstgrootte

De vergelijkingen wil ik maken voor Unity, KDE, GNOME, en andere window-managers. En dan ook nog X.org en waylands met elkaar vergelijken. En dat ook nog eens voor de verschillende distributies.

Idealiter wil ik meerdere linux-distributies naast elkaar installeren. En dan direct (ik bedoel snel na elkaar) met elkaar vergelijken. Zijn er beperkingen waar ik tegen aan loop? En wat is een handige strategie? Installaties naast elkaar? Met dd kopieën maken van /dev/hda0 en terugschieten als ik een andere distributie wil uitproberen? Overigens zie ik op tegen partities maken. Dat wil ik in een keer goed doen.

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 19:18

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Beste manier in mijn beleving is gewoon VirtualBox op je PC zetten en al die distro's in een VM draaien.
Met de vBox guest additions draaien die dingen nog best vlot ook.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheMak
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 22:58
Dat heb ik weleens geprobeerd. Maar op het moment dat ik speciale features heb ingeschakeld werd het traag. Ik denk dat de videokaart werd gevirtualiseerd door de cpu of zoiets.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 01:12

DataGhost

iPL dev

TheMak schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 20:51:
Dat heb ik weleens geprobeerd. Maar op het moment dat ik speciale features heb ingeschakeld werd het traag. Ik denk dat de videokaart werd gevirtualiseerd door de cpu of zoiets.
Is dat meer dan 5 jaar geleden? Want tegenwoordig gaat zelfs hardware-acceleratie van je videokaart best prima. Hangt natuurlijk wel van de oplossing af die je gebruikt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 14-06 17:39

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Als je tegen grafische performance aan loopt, zou je kunnen kijken om een extra videokaart in je systeem te zetten en die aan de VMs geven. Dan kan je de ene afsluiten en de andere opstarten.

Maar, omdat je het meer over desktop omgevingen hebt dan echte distro's installeer je gewoon 1x Linux en gooi je daar de verschillende desktop omgevingen op. Per DE maak je een gebruiker aan die je dan bij het inlogscherm kiest. Zo voorkom je dat eventuele instellingen van Gnome in een Unity sessie komen en andersom, of dat er iets extra wordt geladen in KDE. En je hoeft geen aparte partities te maken of zorgen te maken over multi-boot en hoe je Grub daarmee goed laat werken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
xfce kan een deel van in de startpost genoemde wensen invullen: https://forum.xfce.org/viewtopic.php?id=12638
xfce ondersteund ook desktop zoom :) https://robertbasic.com/b...ooming-with-the-keyboard/
Overige antwoorden zijn ook te vinden: https://www.google.com/se...oard&source=lnms&tbm=isch

[Voor 21% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 23-05-2020 14:19]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 19:18

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

TheMak schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 20:51:
Heb je de guest additions toen wel in de guest geïnstalleerd én dingen als de hdd, netwerk, etc, paravirt gemaakt?

Zonder de guest additions is zoiets relatief traag, op *ieder* virtualisatieplatform. KVM word ook veel sneller (factoren) als je paravirtualisatie doet en dus drivers nodig hebt voor je hdd, netwerk, etc.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Jouke74
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 02-02 11:30
Ik weet niet welke distro's je wilt vergelijken, maar de meesten werken ook gewoon met een live-cd (die je dus op een of meer USB sticks kan zetten). Dat scheelt denk ik al redelijk wat installeren. Verder hebben veel distributies vaak dezelfde desktop omgevingen tot hun beschikking; Gnome, KDE, XFCE, LXDE hier bepaalt de versie voornamelijk de gebruiksvriendelijkheid. Het kan zo zijn dat je de programma's voor mensen met een visuele beperking nog moet installeren, maar bij veel distro's zit er al een apart icoon voor op het inlogscherm (ik vermoed dat je dit al allemaal weet).

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lieftalig
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 04-05 11:04

Lieftalig

Beperking van de mens is tijd.

Misschien gek hoor, maar kan je niet gewoon kijken bij: https://distrotest.net/#L

Werkzaam bij: Cybersecurity en IT Beheer, FIRST. en Love: Treinkaartjes

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True