Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Mag ik de aders strippen in een cat.6a wandcontactdoos?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IamPeacock
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 16-06 22:07
Mijn vraag
Ik heb in mijn woning een nieuwe stugge UTP cat.6a gelegd in een bestaande buis, die uitkomt in de woonkamer.

Daar zou ik graag een keystone (wandcontactdoos) aansluiten.
Ik heb een toolless keystone gekocht maar het wil niet zo werken. Het is de bedoeling dat als ik de draadjes correct leg en de keystone dichtklik, dat de mesjes in de keystone contact maken met de aders.
Maar dat wil niet goed lukken.

Mag ik de aders van de draden blootleggen en zo in de keystone plaatsen? Kan dit tot interference leiden?

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 06:34
Denk niet dat het tot interferentie leidt maar probeer de adertjes eens wat verder aan te drukken met een tooltje. Ik heb echt nog nooit problemen gehad met die keystones.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 21:53
de keystones die ik heb gebruikt hebt werkt met een soort tussenstukje waar je de aders insteekt , en dan dat "blokje" in de keystone steekt...

omdat ik met de hand niet genoeg kracht kan zetten heb ik een universeel tang gebruikt om zeker te zijn dat de kabel in de mesjes zitten

om maar even een idee te geven qua kracht ... stugge cat6A is echt geen frutkabeltje .. :-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 20-06 23:29
Anders even een lsa punch tool regelen. Die kun je waarschijnlijk wel gebruiken om de kabel erin te drukken. Heb ik ook al vaker gedaan en daarna gewoon de plastic dop erop.

Carpe Diem

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IamPeacock
ijske schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 21:10:
de keystones die ik heb gebruikt hebt werkt met een soort tussenstukje waar je de aders insteekt , en dan dat "blokje" in de keystone steekt...

omdat ik met de hand niet genoeg kracht kan zetten heb ik een universeel tang gebruikt om zeker te zijn dat de kabel in de mesjes zitten

om maar even een idee te geven qua kracht ... stugge cat6A is echt geen frutkabeltje .. :-)
De keystone die ik heb is van hetzelfde principe. Tussenstukje waar je de aders insteekt, en dan op de andere helft met de mesjes zet.

Ik wist niet dat cat6a steviger is dan andere kabels.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IamPeacock
muppet99 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 21:22:
Anders even een lsa punch tool regelen. Die kun je waarschijnlijk wel gebruiken om de kabel erin te drukken. Heb ik ook al vaker gedaan en daarna gewoon de plastic dop erop.
Maar zou het kwaad kunnen dat ik de draden strip en de aders bloot leg? Dan ben ik tenminste zeker dat er contact is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 20-06 23:29
Ik zou hem eerst even aanduwen. De mesjes doen hun werk dan wel. Draden strippen kan geen kwaad zoals ijske al aangeeft. Alleen de kans op fouten (kortsluiting) zal groter worden

Carpe Diem

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 21:53
muppet99 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 21:27:
Ik zou hem eerst even aanduwen. De mesjes doen hun werk dan wel. Draden strippen kan geen kwaad zoals ijske al aangeeft. Alleen de kans op fouten (kortsluiting) zal groter worden
dat heb ik niet gezegd....

dit is een voorbeeld van mijn keystone :-)
YouTube: YouTube

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 20:54

lier

MikroTik nerd

Welke keystones heb je exact, @IamPeacock ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 22-06 14:58
Die keystone in je link is niet toolless. Deze heeft gewoon een lsa strip, dus hier heb je een punchdown tool voor nodig.

Domoticz | 2900 Wp PVOutput | Tesla Model 3 SR+

• mathias82
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 22-06 17:53
adjego schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 12:11:
Die keystone in je link is niet toolless. Deze heeft gewoon een lsa strip, dus hier heb je een punchdown tool voor nodig.
Lijkt mij wel toolless, anders zou er zo geen blokje bij zijn om de draden in te leggen.

@IamPeacock wat lukt er niet goed? Krijg je de individuele draadjes goed in het blokje? Je moet het blokje tegen de keystone zelf duwen en dan de keystone dicht klikken. Het kan zijn dat je hier wat kracht voor moeten zetten, zeker bij dikkere draden.

EDIT: Je hebt de draden toch kort genoeg afgesneden bij het blokje?

[Voor 5% gewijzigd door mathias82 op 23-05-2020 12:35]

• adjego
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 22-06 14:58
mathias82 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 12:34:
[...]

Lijkt mij wel toolless, anders zou er zo geen blokje bij zijn om de draden in te leggen.

@IamPeacock wat lukt er niet goed? Krijg je de individuele draadjes goed in het blokje? Je moet het blokje tegen de keystone zelf duwen en dan de keystone dicht klikken. Het kan zijn dat je hier wat kracht voor moeten zetten, zeker bij dikkere draden.

Het staat zelfs in de beschrijving op de site erbij dat je een LSA tang nodig hebt om deze keystone aan te sluiten.

Domoticz | 2900 Wp PVOutput | Tesla Model 3 SR+

• IamPeacock
mathias82 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 12:34:
[...]

De draden gaan goed in de gleuvjes, maar de mesjes snijden precies niet goed door de beschermlaag van de aders, waardoor er slecht contact is. daarom dat ik dacht om de aders bloot te leggen en ze zo in de gleufjes te plaatsen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 22-06 17:53
adjego schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 13:15:
[...]

Het staat zelfs in de beschrijving op de site erbij dat je een LSA tang nodig hebt om deze keystone aan te sluiten.
I know, maar dezelfde uitleg staat bij al hun keystones, zelfs die waar expliciet toolles bijstaat (bvb https://www.netwerkkabel....-rj45-unshielded-wit.html )
Keystones met zo'n blokje waar je de aders individueel inlegt zijn altijd toolless bij mijn weten
IamPeacock schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 13:47:
[...]

De draden gaan goed in de gleuvjes, maar de mesjes snijden precies niet goed door de beschermlaag van de aders, waardoor er slecht contact is. daarom dat ik dacht om de aders bloot te leggen en ze zo in de gleufjes te plaatsen.
Dus de draden gaan er goed in en je krijgt de keystone zelf ook goed dicht? Het is belangrijk dat hij echt dicht klikt, soms moet je hard duwen.

Ik heb er hier effe zelf een gemaakt. Zo moet je het afsnijden rond het blokje (mag max 1-2mm uitsteken):

Daarna goed vastduwen tot het klikt. Als je hem terug open maakt ziet het er zo uit:

Als je de draadjes bekijkt lijkt het alsof de mesjes niet goed door de isolatie zijn gegaan, maar dat is maar schijn:

Als het dan nog niet gaat zou ik gewoon andere keystones kopen, ik zou niet beginnen de draden te strippen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IamPeacock
OK
Wegens omstandigheden heb ik even alles moeten laten vallen. Alvast dank aan iedereen voor de handige hulp.
Nu ben ik er ondertussen van overtuigd dat het niet aan de kabel of de connector aan de andere kant ligt (kant router), maar aan de keystone.
Het lampje aan de UTP knippert even en stopt dan. Zo blijft hij herhalen. Volgens mij krijgt hij geen goede connectie met de keystone.

Ik begin nu te twijfelen of ik de kleurencode goed interpreteer op de keystone.
Ik ga er vanuit dat ik de onderstaande lijn moet volgen, B.

Voor de afbeelding met de rode pijl: OranjeWit - Oranje - BruinWit - Bruin
Voor de afbeelding met de groene pijl: Groen - GroenWit - Blauw - BlauwWit

Al begrijp ik dan niet waarom de letters A en B in andere kleuren staan en dat deze niet onder elkaar staan.

• vincedd
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 22-06 12:46
gewoon rustig met een waterpomptang aanknijpen. rondom rustig aandrukken ,dan snijd ie vanzelf goed in

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 20:56
Misschien ook goed om te noemen welke kabel je gebruikt. Dit voor het geval je per ongeluk CCS of CCA kabel hebt en over lange afstand probeert 'm te laten werken.

Daarnaast misschien ook goed om een simpele kabeltester ergens te lenen en te kijken of de verbindingen allemaal aanwezig zijn.

• Sacul
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 22:09
Je kleurcode is goed hoor. Als je 'm ook goed in de rest van de keystone drukt uiteraard :)

[Voor 55% gewijzigd door Sacul op 27-05-2020 13:26]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True